تأثیر کمبود مواد غذایی و عناصر در گیاه آدنیوم

تأثیر کمبود مواد غذایی و عناصر در گیاه آدنیوم

تأثیر کمبود مواد غذایی و عناصر در گیاه آدنیوم: تأثیر کمبود مواد غذایی و عناصر در گیاه آدنیوم: آدنیومها اگر رشد کرده و از مرحله گیاهچه ای خارج شده باشند به طور قابل توجهی از مشکلات رها شده‌اند در وهله اول بسیاری از مشکلات رایج را می‌توان با ایده آل کردن شرایط مناسب نگهداری جلوگیری کرد. مشکلات ممکن است به دلایل متعددی ایجاد شود از جمله کمبود یا پیش بود مواد مغذی در خاک و یا آب شایع‌ترین علت ایجاد مشکلات یا بیماری به دلیل آبیاری بیش از حد است آبیاری باید با توجه به نیاز گیاه و همچنین بستر کاشت تعیین شود بنابراین آبیاری گیاهی که در بسترهایی با مواد تشکیل دهنده ماسه و خاک‌های سبک کشت شده و در شرایط گرم نگهداری می‌شود با گیاهی که در بسترهای سنگین و مواد چسبنده کاشته شده کاملاً متفاوت است.

 

مشکلات تغذیه‌ای:
نیاز تغذیه‌ای گیاه ادنیوم بسیار کم است و با مقدار متوسط مواد مغذی تأمین می‌شود زیرا این گیاه در مناطق بومی خود نیز در خاک‌های فقیر و خوب تخلیه شده که اشباع بالایی دارد رشد می‌کند. کمبود مواد مغذی عمومی باعث کوچک شدن اندازه برگها، زرد شدن و ریزش برگهای گیاه، ضخیم و قرمز شدن لبه‌های برگ می‌شود.

 

کمبود نیتروژن:
منجر به زرد شدن و ریزش بیش از حد برگهای پایینی گیاه، ایجاد برگهای کوچک در قسمت رأسی.تشکیل گلهای کوچک و ضعیف می‌شود به طور معمول یک ادنیوم که کمبود نیتروژن دارد با ساقه‌های برهنه در پایین گیاه و برگهای کوچک و قهوه‌ای در انتهای آن شناخته می‌شود. نیتروژن بیش از حد باعث رشد سریع و ضعیف و سبز بدنه با برگهای بزرگ و افزایش فاصله بین برگها می‌شود. میزان نیتروژن مصرفی را می‌توان برای کنترل رشد همراه با فسفر استفاده کرد کمبود نیتروژن به رشد کند و سخت کمک می‌کند بنابراین باید تولیدکننده مقدار نیتروژن را با توجه به نیاز گیاه تعیین کند. نیتروژن را می‌توان در دو نوع آمونیاک و نیترات استفاده کرد.

 

پتاسیم(k):
از لحاظ تئوری کمبود پتاسیم منجر به چروک شدن لبه برگهای پایین‌تر و سپس کاهش برگ می‌شود می‌توان با استفاده از کودهای مکمل که درصد مناسبی پتاسیم دارد این مشکل را از بین برد.

 

فسفر(p):
کمبود فسفر باعث رشد ضعیف و رنگ قرمز برگهای پایین‌تر می‌شود استفاده از کودهای ترکیبی معمولاً باعث افزایش بیش از حد فسفر می‌شود این مشکل وقتی حادتر می‌شود که این کود با نیتروژن بالا ترکیب شده و باعث افزایش رشد بیش از اندازه شدید گیاه می‌شود و بدنه گیاه به سرعت رشد می‌کند برای رشد بهینه و حفظ فشردگی و ظاهر زیبای بدنه بهتر است از فسفر کمتر استفاده کنیم. مونوفوسفات پتاسیوم یا اسید فسفریک برای تأمین فسفر مورد نیاز ادونیوم مورد استفاده قرار می‌گیرد تا قدرت و سرعت رشد را افزایش دهد.

 

منیزیم(mg):
این ماده به مقدار کافی در آب و ورمیکولیت موجود است و بهتر است آن را به عنوان یک کود اضافه نکنید این ماده رابطه متضادی با پتاسیم و کلسیم دارد که هر دو برای بالا بردن رشد طبیعی گیاه باید مصرف شود.

 

کلسیم(ca):
علائم کمبود کلسیم شامل ریزش برگ، برگهای کوچک و اغلب نابالغ با نوک سوخته و تغییر رنگ داده است گلهای کوچک و ضعیف و غلاف‌های بذری غیر معمول و پوسیدگی در پایه شکوفه از علائم بارز کمبود کلسیم است کلسیم بیش از حد به طور معمول یک مشکل نیست اما ممکن است باعث کمبود آهن شود مخصوصاً هنگامی که ph به همراه کمبود منیزیم و مواد مغذی افزایش یابد.

 

مواد مغذی:
کمبود بسیار شدید بور می‌تواند رشد یک آدنیوم را به طور کامل متوقف کند می‌توان با کمک solubor مشکل را حل کرد.

 

کمبود boron: 
این عنصر به مقدار کم در خاک مخصوصاً در کشت گلدانی است نشانه‌های کمبود شبیه کمبود کلسیم است با این تفاوت که کمبود کلسیم بیشتر در نوک برگ سوختگی و تغییر رنگ ایجاد می‌کند و کمبود بور بر پایه برگ تأثیر می‌گذارد برگ‌ها با شکل مواج تغییر شکل داده و پیچیدگی ایجاد می‌شود همچنین رشد نوک سوزنی و تغییر شکل دانه‌های روغنی با رگه‌های کرکی و تمایل گل به تقسیم و کوچک شدن همه نشانه کمبود بور است.

 

مس (cu):
علائم کمبود شامل برگهای کوچک، فنجان شکل، گلهای بسیار کوچک‌تر با رنگهای روشن و غلاف‌های بذر کوچک با پوست کرکی است این کمبود بیشتر بر روی گل و بذرهای گیاه تأثیر می‌گذارد استفاده از اسپری قارچ کش مسی مشکل را برطرف می‌کند همچنین شستشو گیاه با سولفات مس به مقدار ۲۵ گرم در ۱۰۰۰ لیتر آب نیز برای چند ماه تا یک سال نیاز گیاه را تأمین می‌کند.اگرچه سقط جنین گل در کمبود مس بسیار رایج است گاهی اوقات گیاه گل را حفظ می‌کند اما اندازه آن بسیار کوچک بوده و گلبرگ‌ها با رنگهای بسیار روشن است.

 

روی (zn):
به طور کلی کمبود این عنصر بیشتر در گیاهان مسن و قدیمی رخ می‌دهد به خصوص اگر تعداد غلاف‌های بذر زیاد باشد. رشد قسمت‌ها و برگهای جدید ضعیف شده برگها کوچک‌تر، باریک و اغلب به یک سمت منحرف می‌شوند. غلاف دانه به سمت داخل متمایل شده زرد می‌شود و قبل از قطع شدن کامل باز می‌شود.

 

آهن(fe):اگر ph خاک بین ۵ و ۶ باشد شما به ندرت با کمبود آهن مواجه می‌شوید.

استفاده زیاد از کود ۱۵*۱۵*۱۵ باعث افزایش نیتروژن و رشد قدی و ضعیف جوانه‌ها
کمبود بور بسیار شدید رشد کامل این آدنیوم را متوقف کرده برگها به حالت نیمه باز شروع به خشک شدن می‌کند
برگهای تازه و در حال ظهور این آدنیوم عجیب و غریب و بسیار کوچک‌تر، باریک و بد شکل هستند اینها نشانه‌های معمول کمبود مس در گیاه است.
اگرچه ریزش گل در کمبود مس رایج است گاهی اوقات شکوفه‌ها بر روی گیاه مانده و شکوفا می‌شود اما با گلبرگ‌های کوچک و رنگهای بسیار روشن علائم مشخصی از کمبود روی
منحنی غلاف به داخل، زرد و باز شدن غلاف، بذرهای نابالغ در داخل ناحیه سیاه و سفید

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

16 دیدگاه برای “تأثیر کمبود مواد غذایی و عناصر در گیاه آدنیوم

  1. seyed138191 گفته:

    سلام خسته نباشید
    من این آدنیون رو حدود ۴ ساله که دارمش ول از اون موقع تا حالا فک کنم ۳ سانت هم رشد نداشه فقط برگ ها میریزن و برگ جدید در میاد آفت نداره یک بار هم خاک رو به کل عوض کردم و هر دو تا سه هفته از کود کاکتوس استفاده میکنم ولی بازم تغییری نکرده
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    https://uupload.ir/files/nnye_1610020051252-2045522854.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، الان زمان استراحت انواع گیاهان هست ورشدشون کم یا متوقف میشه که طبیعی هست فعلا کوددهی رو قطع کنید وزمانی که خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید ،برگهای خشک شده داخل گلدان رو جمع کنید اوایل بهار اگر شروع به رشد نکرد مجدد خاک رو تعویض کنید با شوک مجدد شروع به رشد میکنه.

  2. رضا گفته:

    سلام من یک هفته پیش یه آدنیوم خریدم. از همان روزی که خریده بودم هم برگ ها همین شکلی که در تصویر میبینین بودن. از نظر آفت بررسی کردم چیزی نبود. تنه اش هم که یکم پوستش عجیبه. تو شرایط خوبی نگه می دارم و نور و رطوبت هم خوبه ولی گفته بودید گیاه وارد شوک میشه هنوز هم که وارد شوک نشده و مثل همونیه که از گلفروشی خریده بودم. فقط برگاش نمی دونم چرا قرمز هست بعضی هاش. اونجایی که من خریده بودم هم تو جای خیلی پرنوری نبود که برگ ها سوخته باشه به نظرتون علتش چیه و چطور می تونم گیاه رو تقویت کنم. و اینکه اگر گونش رو هم بگید ممنون می شم(عربیکم هست یا اوبسیوم). و اینجا تو شهر ما پایان آذر هست ولی دما جایی که گذاشتم ۲۳ درجه است ایا می توان تو ماه بعدی از وسط کات کرد تا قطور بشه؟(اندازش ۲۰ سانت هست)
    https://uupload.ir/files/ps4e_20201216_102341.jpg
    https://uupload.ir/files/3111_20201216_102320.jpg
    https://uupload.ir/files/wm6v_20201216_102215.jpg
    https://uupload.ir/files/31ku_20201216_102108.jpg
    ممنون می شم راهنمایی کنین.و بسیار هم تشکر می کنم از سایت بسیار خوب و اموزنده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که گیاه برگ جدید میده به این صورت اول قرمز میشه، بابزرگ شدنش رنگش سبز میشه،زرد شدن برگها نشانه شوک وارده به گیاه هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،قسمت پایین تنه بدلیل رطوبت خاک پوسیده شده،میتونید روی سطح خاک وکنار تنه سنگریزه بریزید تا رطوبت خاک باعث این مشکل نشه،بهتر هست روز ها بطری نوشابه رو بردارید وشبها روی گیاه بگذارید تا از سوز سرمای وارد شده ازشکاف پنجره ها هم محافظت بشه، الان زمان مناسبی برای سرزنی نیست بهتر هست صبر کنید واوایل بهار سرزنی رو انجام بدید.ادنیوم عربیکوم هست.

      • رضا گفته:

        ببخشید باز مزاحم شدم. یعنی الان من باید چیکار کنم؟ تنش خوب میشه؟تنش جایی که پوسیده بود قبلا تو خاک بود ولی من کم کم اوردمش بیرون. ریشه ها که سالمه. پس گیاه تنش بهبود میابه یا کلا اینطوری پوسیده میمونه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          بمرور زمان گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه جای نگرانی نیست ولی بهتر هست کنار تنه وقسمتهایی که ترک داره ماسه یا شن عربی بریزید که کمتر با رطوبت تماس داشته باشه.

  3. Nariman21 گفته:

    سلام این آدنیوم من برگاش یکی خیلی کوچیک اون یکی خیلی بزرگ تابستون با کود دهی برگ های بالاتر خیلی بزرگ شدن طوری که اندازه انگشت اشاره شده بودند ولی پایین تری ها کوچیک موندن الان هم که سرزنی کردم دو تا شاخه در اورده با همون فرم کوچک و بزرگ
    نگهداری=
    چرا همه برگ ها هم اندازه هم نیستن؟؟
    آب:تابستون هر روز الان هفته ای یک بار
    نور:تابستون تو حیاط بود ولی آفتاب نمیخوره الان پشت پنجره شرقی با نور آفتاب
    کود دهی :کود کاکتوس ولی متوقف کردمش
    خاک :نمیدونم چه خاکیه

    https://uupload.ir/files/tw6_1606648730572-324557358.jpg

    https://uupload.ir/files/kybw_1606648764555-1257558974.jpg

    https://uupload.ir/files/xquy_1606648786204990763083.jpg

    https://uupload.ir/files/dkgn_16066488005231869516033.jpg

    ممنون میشم زود پاسخ بدید
    و اگر چیزی لازم داره ذکر کنید

    با تشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه هر چقدر نور کافی دریافت کنه برگهای بزرگتر وسالمتری خواهد داشت احتمالا قبلا کمبود نور داشته که برگها کوچک شدن، فعلا در این فصل رشد گیاهان کاهش پیدا میکنه میتونید به همین صورت نگهداری کنید وبهار هرس کنید تا چند شاخه وپر بشه.

  4. امیر حسین گفته:

    سلام یکی از آدنیوم هام که از بذر بزرگ کردم حدود ۱ سال نیم هست از یک ماه پیش یک دفعه برگ رنگ زرد پیدا کرد از بالا انگار اون قسمت کلروفیل نداره(زرد شدگی در اثر شک نیست الان حدود یک ماه هست روش هست ) دو هفته پیش اسید هیومیک و آهن دادم یک برگ برگشت دیروز دوباره آهن دادم یکی دو برگ در حال برگشت هست آیا نشانه های کمبود آهن هست؟

  5. کاظمی گفته:

    سلام روزتون بخیر_دیروز برای من یک آدنیوم هدیه آوردند که متاسفانه نوک برگهاش زرد و سوخته یا خشک شده هستش_نمیدونم شرایط نگهداریش چطوره بوده_من خاکش رو تعویض کردم و در نور غیر مستقیم با فاصله از پنجره گذاشتم_دیگه چکاری براش میتونم انحام بدم؟
    http://uupload.ir/files/ttb2_screenshot_20200520-152506_gallery.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود عناصر موجود در خاک باعث زرد وخشک شدن نوک برگها میشه،چون خاک رو تازه تعویض کردید یک ماه بعد از تعویض خاک کوددهی رو شروع کنید وبا کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای ادنیوم استفاده کنید.

  6. Sepide گفته:

    ممنون بابت پاسخ که دادی ویک سوال دیگه داشتم الان میتونم سر زنی کنم گیاه من از خاک ۱۵ سانت میشه نمیدونم به سال رسیده یانه میتونم سر زنی کنم وچندسانت انگیزه رو قطع کنم بچه صورت صاف یا اریب بصورت قلمه. ممنون وسپاس بابت لطفتون برای پاسخگویی

    • کارشناس 2 گفته:

      ممنون از شما،اگر قدش ۱۵ سانت هست هنوز کوچک هست صبر کنید کمی بزرگتر بشه قدش ۲۰ سانت بشه بعد سرزنی کنید،ده سانت از بالا بصورت افقی وصاف برش بزنید،اوایل بهار بهترین زمان برای سرزنی هست.

  7. سپیده گفته:

    سلام .ممنون بابت وقتی که برای پاسخ‌گویی میگذارید.
    میخواستم بدونم برای ادنیوم میتونم از کود ۱۲-۱۲-۳۶ همون کود کاکتوس استفاده کنم یا ۲۰-۲۰ ویا اینکه شما چه کودی رو برای نیاز ادنیوم پیشنهاد میکنید که تهیه کنیم.ممنون میشم بفرمایید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سه بیست مناسب نیست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید،۱۲،۱۲،۳۶ یا۳،۱۱،۳۸.ماهی یک بار در زمان رشد گیاه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.