انواع گونه‌ های گل داوودی

انواع گونه‌های گل داوودی

انواع گونه‌های گل داوودی: گل داوودی که بیشتر به‌عنوان گل بیرونی شناخته می‌شود دارای گونه‌های متنوعی است که بر اساس برخی از خصوصیات آن را طبقه‌بندی و گروه‌بندی می‌کنند. یکی از این گروه‌بندی‌ها گیاهان داوودی را در دو گروه کلی و عمومی باغی و نمایشگاهی قرار می‌دهد. داوودی‌های باغی به‌طور کل سرسخت‌تر از انواع نمایشگاهی هستند و می‌توانند سرمای محیط را در طی زمستان تحمل کنند. البته این به معنی سرسبز ماندن این نوع از داوودی‌ها در طی پاییز زمستان نیست بلکه به معنی زنده ماندن قسمت‌های زیرزمینی آن در طی زمستان و سبز شدن مجدد آن با آمدن فصل بهار است به‌نحوی‌که این نوع از داوودی‌ها را برای چندین و چند سال می‌توان در گوشه‌ای از باغ یا باغچه داشت و از آنان لذت برد. نمونه‌های نمایشگاهی داوودی انواعی هستند که برای گذران زمستان به کمی محافظت نیاز دارند و همچنین برای گلدهی و رشد مناسب نیاز دارند تا با کمک وسایل نور مصنوعی در طی برخی از شب‌ها نیز از نور بهره‌مند شوند.

 

نحوه دیگر تقسیم بندی گل‌های داوودی بر اساس شکل و فرم گل‌های آن است که بر اساس آن در ۱۳ گروه قرار می‌گیرند. توجه داشته باشید که اصولاً گل داوودی از دو نوع گلچه تشکیل شده است گلچه‌های زبانه‌ای که در قسمت بیرونی گل قرار دارند و گلچه‌های لوله‌ای که در قسمت درونی گل قرار دارند. گلچه‌های زبانه‌ای در واقع نقش گل‌های ماده را ایفا می‌کنند که از نظر رنگ می‌توانند بسیار متنوع و از نظر شکل نیز جالب‌توجه باشند.

دو نوع گلچه در گل داوودی. گلچه زبانه‌ای معمولاً به نام گلبرگ شناخته می‌شوند

گلچه‌های دیسک دو جنسه هستند و از نظر رنگ و شکل تنوع بسیار کمتری نسبت به گلچه‌های زبانه‌ای دارند و معمولاً زرد رنگ هستند. در قسمت زیر تقسیم‌بندی گلهای این گیاه را بر اساس شکل و فرم و با توجه به اطلاعات ارائه‌شده از سوی انجمن داوودی ایالات متحده که از سوی سایر کشورها نیز مورد پذیرش واقع‌شده است مشاهده می‌کنید.

 

کلاس ۱: خمیدگی نامنظم Irregular incurve گلهای این گروه غنچه‌های بزرگی دارند و گلچه‌ها (گلبرگ‌ها) انحنای ملایمی دارند و مرکز گل بسته و تو پُر است. گلبرگ‌های قسمت پایینی شکل نامنظمی دارند. قطر گل معمولاً ۲۰-۱۵ سانتیمتر است و گیاه کوتاه قامت می‌باشد.

 

کلاس ۲:رفلاکس Reflex گلچه‌های این گلها به سمت عقب خم شده‌اند و قسمت بالای گل تو پُر اما شکلی مسطح دارد. اندازه گل ۱۵-۱۰ سانتیمتر و گیاه قامتی متوسط دارد.

 

کلاس ۳: خمیدگی منظم Regular incurve غنچه گل مدور و گرد و شبیه یک توپ کوچک است که حدود ۱۵-۱۰ سانتیمتر قطر دارد و گیاه نیز معمولاً کوتاه‌قامت است.

 

 

کلاس ۴: تزئینی Decorativeگلبرگ‌هایی کوتاه دارد و همانند کلاسهای ۱ الی ۳ مرکز این گل نیز مشخص نیست و دیده نمی‌شود اما گلبرگ‌های قسمت پایین گل خمیدگی ملایمی دارند و قطر گل حدود ۱۲ سانتیمتر است و گیاه به طور کل بلند قامت می‌باشد.

 

 

کلاس ۵: خمیدگی متوسط Intermediate incurve این گروه کوچک‌تر از گروه اول هستند با گلبرگ‌هایی کوتاه‌تر مرکز توپُر دارند و گلبرگ‌ها کمی حالت خمیدگی و انحنا دارند. بسیاری از انواع تجاری گل داوودی جز این گروه هستند. قطر گل حدود ۱۵ سانتی‌متر و یا بیشتر از این مقدار است و گیاه ارتفاعی تقریباً بلند دارد.

 

 

کلاس ۶: پومون Pomponغنچه‌هایی کوچک و مدور دارد که معمولاً قسمت بالای گل در اوایل مسطح است اما با بلوغ گل، مدور می‌شود. اندازه گل از سایز کوچک که به اصلاح دکمه مانند گفته می‌شود تا گل‌هایی بزرگ که حدود ۱۰ سانتیمتر قطر دارند متغیر است. گلبرگ‌ها به شکل منظم و مرتبی خمیدگی نشان می‌دهند و مرکز گل توپر و پوشیده است. به طور کل ارتفاع این گیاهان بلند است.

 

کلاس ۷: کم پَر و نیمه پُر پَر Single and semi-singleگل‌هایی ستاره‌ای شکل با مرکزی مشخص است و یک یا چند ردیف گلچه شعاعی (گلبرگ) دارند. اندازه گل معمولاً بیش از ۱۰ سانتیمتر است و گیاه نیز به طور کل قامتی میانه و متوسط دارد.

 

کلاس۸: آنمون Anemone گلهای این کلاس نیز شبیه کلاس قبلی است اما قسمت مرکزی برآمده می‌باشد. گل‌ها معمولاً بیش از ۱۰ سانتیمتر قطر دارند و گیاه نیز به طور قامتی متوسط- بلند دارد.

 

کلاس ۹: قاشقی Spoon همانند گروه قبلی است به‌جز این که گلچه‌های شعاعی (گلبرگ‌ها) شبیه قاشق هستند یعنی در انتها کمی متورم می‌شوند. مرکز گلها مسطح و قابل مشاهده است و اندازه گلها معمولاً ۱۰ سانتیمتر و یا بیشتر می‌باشد. گیاه به طور کل بلند قامت است.

 

کلاس ۱۰: تیغ شکل Quillگلچه‌ها شکلی مستقیم دارند اما کل گل مدور با مرکزی باز است. البته مرکز غنچه گل دیده نمی‌شود. قطر گل ۱۵ سانتیمتر یا بیشتر است و گیاه ارتفاعی متوسط و میانه دارد.

 

کلاس ۱۱: عنکبوتی Spider این گروه گلچه‌های شعاعی (گلبرگ) بلند دارد که انتهای آنان به نحوی جالب برگشته است و قلاب مانند شده است. اندازه گل ۱۵ سانتیمتر و بیشتر است و گلها اندازه‌ای میانه و بلند دارند.

 

کلاس ۱۲: قلم مویی یا خار مانند Brush or Thistleتقریباً شکلی مدور دارد و از نظر ظاهری شبیه برخی از قلم موهای هنرمندان نقاش است اندازه گل کمتر از ۵ سانتیمتر است و گیاه اندازه‌ای تقریباً بلند دارد.

 

کلاس ۱۳: طبقه بندی نشده Unclassified تمامی انواعی را که در ۱۲ کلاس قبل قرار نمی‌گیرند می‌توان در این کلاس قرار داد. مثلاً نمونه‌هایی که در طول گلبرگ‌هایشان نوعی پیچش دیده می‌شود و یا نمونه‌هایی که مشخصاتی از دو کلاس مختلف را در خود دارند در این گروه قرار می‌گیرند.

 

تصاویر پایین مثال‌هایی از شکل و فرم کلاس‌های مختلف گل داوودی:

نویسنده: باغ سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “انواع گونه‌ های گل داوودی

  1. yousef گفته:

    سلام گل داوودی من گل هایش خشک شده ولی بذر نداده گل های خشک شده اش ریختند و از نمونه ی POMPON همون زرد رنگ است ولی از من رنگش قرمز هست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برای اینکه بذر بدن باید گردافشانی میشدن یا بوسیله حشرات یا بصورت دستی،این واریته رنگهای متنوعی داره.

  2. محمدروحانی گفته:

    سلام
    من سال پیش گلهای داوودی گرفتم و همونطور که گفتین با اینکه خیلی بهشون نرسیدم ولی هنوز زنده هستند اما گل نمیده
    میخاستم بپرسم آیا گلدهیشون فصل داره؟ و چکار باید بکنیم که گل بده؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.