ناگفته‌هایی در مورد گیاه آدنیوم

ناگفته‌هایی در مورد گیاه آدنیوم

ناگفته‌هایی در مورد گیاه آدنیوم: آدنیوم گیاهی است با ساقه گوشتی و آبدار که آب را درون ساقه‌های خود ذخیره می‌کند. گیاه آدنیوم برگ‌هایی سبز، با سطح پهن و چرم مانند دارد، گل‌های آن بسیار زیبا بوده و تنوع رنگ گل‌ها در آن زیاد است و به علت زیبایی گلهایش به رز صحرایی معروف شده است. زیبایی و خاص بودن آدنیوم فقط مربوط به گلهای آن نیست و شکل و فرم تنه آن، اورا منحصر به فرد کرده است. این گیاه به دلیل نحوه رشدی که دارد و همین‌طور شکل برگ‌ها و گل‌ها و فرم تنه‌اش برای تهیه بونسای بسیار گزینه مناسبی است.

 

البته این گیاه در اثر خراشیده شدن یا وارد شدن آسیب به تنه یا شاخه هایش، یک نوع شیره سمی خطرناک تولید می‌کند و به همین علت در مواقع کار با این گیاه حتماً از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید و از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگهدارید. این گیاه دارای گونه‌های مختلفی است و معروف‌ترین آن‌ها که بین مردم و علاقه‌مندان بیشتر مورد توجه قرار گرفته است گونه Adenium obseum آن است. این گونه از گیاه آدنیوم معمولاً همیشه سبز است اما در فصل زمستان که هوا کمی سرد می‌شود و گیاه به دوره خواب می‌رود ممکن است برخی از برگ‌ها و یا همه برگ‌های آن بریزد و گیاه خزان کند. البته این واقعه کاملاً طبیعی بوده و با فرارسیدن فصل بهار باز برگ‌های جدید و جوان پدیدار می‌شوند و گیاه گلهای زیبایی تولید می‌کند. گل‌های آن برای چند هفته در فصل بهار ظاهر می‌شوند و زیبایی خاصی را به گیاه می‌دهند.

رشد این گیاه به صورت بوته‌ای بوده و ارتفاع آن ممکن است به ۱ الی ۳ متر برسد. قسمت پایین تنه آن قطورتر از قسمت‌های بالایی آن است، برگ‌های آن در بالای تنه شکل می‌گیرند و طول برگ‌ها ۵ الی ۱۵ سانتی متر و عرض برگ‌ها ۰/۳ الی ۳ سانتی متر است. گلهای آن مانند شیپور بوده و ۵ عدد گلبرگ دارند که به رنگ صورتی یا قرمز می‌باشند.

 

شرایط نگهداری آدنیوم به صورت زیر می‌باشد:

۱_نحوه آبیاری آدنیوم:
این گیاه همانند کاکتوس‌ها به آبیاری زیاد حساس است. زمانی که خاک کاملاً خشک شد و رطوبتی در خاک وجود نداشت گیاه را آبیاری کنید. خشکی کشیدن زیاد برای آن مضر بوده باعث ریزش برگ‌ها، چروکیده شدن تنه و عدم گلدهی آن می‌شود و از رشد آن جلوگیری می‌کند. البته آبیاری زیاد و مداوم به صورتی که خاک همیشه خیس و مرطوب باشد منجر به پوسیدگی و گندیدگی شده و گیاه از بین می‌رود. آب، آبیاری باید فاقد املاح سخت باشد و حداقل ۲۴ ساعت آب را کنار گذاشته تا هم کلر آن خارج شود و هم، هم دمای محیط شود. آبیاری با آب سرد یا آب خیلی گرم برای گیاه مضر است.

 

۲_نور مناسب آدنیوم:
این گیاه به نور فراوان و نور مستقیم خورشید نیاز دارد و نور کم باعث رشد علفی آن می‌شود به گونه‌ای که تنه آن دراز و نازک شده فاصله برگ‌های آن کم می‌شود و برگ‌های جدید کوچک و رنگ پریده هستند و گیاه گلدهی نمی‌کند. سعی کنید گیاه را از آفتاب داغ تابستان دور نگهدارید و نور را فیلتر کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شود. این گیاه حداقل در طول روز به ۸ الی ۱۰ ساعت نور مناسب نیاز دارد.

 

۳_ خاک آدنیوم:
به خاکی سبک و با زهکشی خوب نیاز دارد تا آب اضافی از گلدان خارج شود. می‌توانید برای زهکشی و سبک شدن خاک از پیت ماس، شن یا قلوه سنگ‌های خیلی کوچک استفاده کنید. برای خاک این گیاه از ترکیب‌های پیت ماس، کوکوپیت، شن و ماسه شسته شده رودخانه، کودهای پوسیده دامی یا ورمی کمپوست استفاده می‌کنند. استفاده به میزان اندازه از خاک ذغال برای ترکیب خاک تأثیر خوبی در جلوگیری از بیماری‌های قارچی دارد. هرسال یا دو سال یکبار نسبت به تعویض خاک گلدان این گیاه اقدام کنید تا مواد مغذی مورد نیاز برای گیاه در خاک موجود باشد.

 

۴_ دمای مناسب برای آدنیوم:
این گیاه در محل زندگی خود و در طبیعت دمایی حدود ۴۸ درجه را تحمل می‌کند اما گیاهان جوان که در گلدان کاشته شده‌اند نباید در معرض دمای بالاتر از ۳۵ درجه سانتی‌گراد قرار گیرند. دمای مناسب برای رشد این گیاه ۲۰ الی ۳۰ درجه است و دمایی بالاتر و پایین‌تر رشد آن را کند می‌کند. گیاه را در معرض هوای آزاد قرار دهید و شب‌ها خنک‌تر از روزها باشد. در زمستان دمای این گیاه پایین‌تر از ۱۰ درجه سانتی‌گراد نباشد چون باعث خرابی و از بین رفتن آن می‌شود و از آن یخزدگی آن جلوگیری کنید. برای گلدهی لازم است زمستان در دمای خنک که حدود ۱۰ الی ۱۴ درجه است قرار گیرد تا دوره خواب برایش فراهم شود.

 

۵_ رطوبت مورد نیاز آدنیوم:
این گیاه به رطوبت نیاز چندانی ندارد ولی هفته‌ای یک‌مرتبه اسپری روی برگ‌های آن باعث شادابی‌اش می‌شود. سعی کنید هنگام اسپری کردن آب بر روی تنه و ساقه نریزد و فقط آب را بر روی برگ‌ها اسپری کنید. اسپری آب در صبح زود و هنگامی که آفتاب به صورت مستقیم بر روی گیاه نتابیده صورت گیرد و مطمئن شوید که تا هنگام تابیدن آفتاب آب اسپری شده روی گیاه خشک شود وگرنه باعث ایجاد لک‌های سوختگی بر روی گیاه می‌شود. هر مدت یکبار برگ‌ها را تمیز کنید تا لکه‌هایی که از قطرات آب بر روی گیاه باقی مانده است تمیز شود و اینکار به جذب نور و تنفس گیاه کمک می‌کند.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “ناگفته‌هایی در مورد گیاه آدنیوم

  1. امیر گفته:

    سلام وقتی ادنیوم رو سر زنی و یا قلمه میزنیم و روی اون پلاستیک میکشیم، اون پلاستیک چه مدت باید روی گیاه بمونه ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نیازی به کاور کردن نیست داخل خاک بکارید ودر محیط نیمه سایه نگهداری کنید بعد از ریشه زنی به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  2. ۸۷ گفته:

    سلام گیاه ادنیوم من یک مقدار از برگ هاش در فصل پاییز و زمستان از گیاه جدا شد میشه راهنمایی کنید که باید چیکار کنم خوب شه

  3. جواد گفته:

    سلام
    ۴ تا از آدنیوم هام دچار برگ ریزی و همچنین نرمی تنه شده اند دلیل چی میتونه باشه؟
    شرایط نگهداری آدنیوم هام :
    گلدان نگهداری گرد با عمق حدودا ۵ تا ۶ سانت و قطر دهانه ۱۵ تا ۱۸ سانت هست
    نور پنجره جنوبی حدودا ۵ ساعت در روز
    آبدهی هفته ای یکبار

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بتازگی محیط نگهداری تغییر کرده یا خاک وگلدان گیاهان عوض شده؟ دمای محیط نگهداری چقدر هست؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید، ابیاری نامنظم وتغییر ناگهانی دمای نگهداری هم باعث این مشکل میشه.

      • یاسرقجر گفته:

        سلام مجدد، ممنون از حسن توجهتون.
        از نظر آبیاری که سعی میکنم در فصل گرما هفته ای یکبار آبیاری کنم، ضمن اینکه درسته برگهای گیاه جمع شده ولی سبزو براق و تازه میباشند، از نظر آفت هر چه جستجو میکنم آفتی نمیبینم، ولی یک سال قبل شپشک سپر دار مشاهده میکردم که با گوش پاکن آغشته به الکل به صورت فیزیکی وبا مراقبت بسیار باهاشون مقابله کردم ، دقیقا از همان زمانها مشکل جمع شدن برگها شروع شد، ولی بعداز حل مشکل شپشک ها توقع داشتم مشکل گیاه حل شود ولی متاسفانه کماکان برگها جمع میشوند.از شما بخاطر راهنمایی که میفرمایید کمال تشکر را دارم

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما،ابیاری رو سعی کنید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید. احتمالش هست که اثار خسارت شپشک سپردار باشه که هنوز روی گیاه باقی مونده، اگر برگهای جدید هم به همین صورت دفرمه شدن گیاه ومخصوصا پشت برگها رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید.

  4. ارغوان گفته:

    سلام خسته نباشید یک سری به مشکل خورده بودم با کمک شما ادنیومم رو نجات دادم الان چند روزه دیدم یکی از برگای ادنیومم لبش سیاه شده بود الان میبینم ی برگ دیگش هم که کنار همین برگ هست اونم داره سیاه میشه نمیدونم چیکار کنم ممنون میشم لطف کنید کمکم کنید
    (دمای اتاق بیست و پنج شش درجست هر ده روز ابیاری میکنم دو سه روز درمیون روی برگاش اب میپاشم رو به پنجره شمالیه نور وحشتناک مستقیم و سوزان نداره همیشه یک نور ملایم روشه)

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، از چه نوع ابی برای ابیاری استفاده میکنید؟ بتازگی کوددهی یا سمپاشی داشته؟ اگر بله مقدار مصرف رو هم بفرمایید ترکیب خاک گیاه رو هم بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • ارغوان گفته:

        آب معمولی شیر (ساکن تهرانم)، کود و سمپاشی هم نداشته و خاکش رو بلد نیستم موقعی که خریدم بعد ازیک مدت برای جابه جایی بردمش پیش این پرورش گل ها خاکشو برام عوض کرد که داشت خراب میشد، بعد از جابه جایی حالش خوب شد و شروع کرد به برگ دادن
        http://uupload.ir/files/ar6m_photo_2020-07-02_03-09-43.jpg
        باز هم ممنون

        • کارشناس 2 گفته:

          گلدان گیاهتون خیلی بزرگ هست ومشکل اصلی هم همین موضوع هست یا گلدانش رو کوچک کنید ویا ابیاری رو کاهش بدید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. میتونید اب رو داخل یک پارچ بریزید ۲۴ ساعت بمونه بعد برای ابیاری گیاهان استفاده کنید.

    • سعید گفته:

      آقا گیاهتون چطوری زندس هر ۱۰روز آب میدید؟۳سانت از سطح خاک که خشک شد آب بدید،احتمال داره هرروز سطح خاک خشک بشه و نیاز به آب پیدا کنه،ملاک فقط خشکی خاک میباشد

      • کارشناس 2 گفته:

        گیاه ایشون ادنیوم هست، ابیاری گیاهان اپارتمانی با گیاهان گوشتی کاملا متفاوت هست هر سه روز یک بار ابیاری کنند از ابیاری زیاد ریشه های گیاه یا پوسیده میشه ویا ترک برمیداره. لطفا اگر اطلاعاتی در این زمینه ندارید اشتباه راهنمایی نکنید.

  5. فائزه گفته:

    سلام‌ ببخشید یه آدنیوم یک ساله خرده ای دارم. الان که آذر شده . همزمان چن تا از برگای قدیمیش زرد شده. با اینکه مثه همیشه بهش آب میدم و حواسم هست خاکش خشک بشه . الان که دیگه هوا سرد شده یک هفته یا ۱۰‌روز یه بار بهش اب میدم.خود گیاه سرحاله و تنه اش سفته و اوکیه. نوشتید که خزان داره و خواب زمستونی میره. آیا دلیل زرد شدن برگاهای قدیمش همینه؟بهتره تو دوره خوابش هر چند روز یکبار بهش آب بدیم؟پارسال ۱۵ روز یکبار بهش آب میدادم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر دمای محیط هم باعث زرد شدن برگهای قدیمی میشه که کاملا طبیعی هست، اگر دمای نگهداری زیر ۱۵ درجه نیست هر زمان که خاکش کامل خشک شد ابیاری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.