۶ نکته مهم در نگهداری نخل ماداگاسکار

6 نکته مهم در نگهداری نخل ماداگاسکار
۶ نکته مهم در نگهداری نخل ماداگاسکار: نخل ماداگاسکار یک گیاه بسیار زیبایی است که علاوه بر تأثیری که بر روی زیبایی محیط می‌گذارد به تصفیه هوای محیط نیز کمک فراوانی می‌کند. این گیاه بومی مناطق خشک ماداگاسکار است و بسیار گیاه مقاومی است و همچنین نگهداری از آن کار آسانی می‌باشد. نام علمی این گیاه pachypodium می‌باشد و به دلیل آسان بودن پرورش آن معمولاً در تمام نقاط دنیا تولید می‌شود.  نخل ماداگاسکار دارای تیغ‌های بلندی می‌باشد که گاهی طول این تیغ‌ها به ۶ سانتی متر هم می‌رسد.

 

این گیاه جزء خانواده نخل‌ها نمی‌باشد و به علت ظاهر آن که شبیه به نخل است این لقب را بر روی آن گذاشته‌اند. برگ‌های این گیاه مانند اکثر گیاهان در فصل پاییز و زمستان می‌ریزند و گیاه به دوره خواب می‌رود و با آمدن فصل بهار برگ‌های جدید ظاهر می‌شوند.

شرایط نگهداری نخل ماداگاسکار:

۱_نحوه آبیاری نخل ماداگاسکار:
این گیاه در برابر خشکی و کم آبی مقاومت خوبی دارد و آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه آن می‌شود و گیاه ازبین می‌رود. برای آبیاری باید خاک کاملاً خشک شود. آبی که با آن آبیاری می‌کنید باید فاقد املاح سخت باشد و اگر آز آب لوله کشی استفاده می‌کنید آب را به مدت ۲۴ ساعت در محیط قرار دهید تا کلر آن از بین برود و بعد آبیاری کنید.

 

۲_نور مورد نیاز نخل ماداگاسکار:
نخل ماداگاسکار مانند کاکتوس‌ها به نور فراوان احتیاج دارد و نور کم باعث سیاه شدن برگ‌ها و جلوگیری از رشد آن می‌شود. این گیاه روزانه ۳ الی ۵ ساعت به نور فیلتر شده خورشید نیاز دارد. در فصل تابستان گیاه را در معرض آفتاب داغ و سوزان قرار ندهید چون این کار باعث ایجاد سوختگی و در نهایت از بین رفتن گیاه می‌شود.

 

۳_ دمای مناسب نخل ماداگاسکار:
بهترین دما برای نگهداری از نخل ماداگاسکار دمایی در حدود ۲۰الی ۳۰ درجه است. این گیاه تا دمای ۴۰ درجه را نیز به خوبی تحمل می‌کند اما ممکن است رشد آن متوقف شود و به گیاه آسیب برسد. گیاه را در معرض جریان هوای تازه قرار دهید. در فصل پاییز و زمستان اجازه دهید کمی استراحت کند و به دوره خواب برود. برای این کار گیاه را درمعرض دمای ۱۰ الی ۱۴ درجه سانتی‌گراد قرار دهید و از باران و بادهای شدید زمستان از آن مراقبت کنید. دمای پایین‌تر از ۱۰ درجه باعث یخزدگی و خرابی آن می‌شود.

 

۴_خاک مناسب نخل ماداگاسکار:
خاک نخل ماداگاسکار باید از نظر زهکشی خوب باشد و آب اضافی باید از زیر گلدان خارج شود. قسمت انتهایی گلدان را با سنگریزه پر کنید تا از اجتماع آب در قسمت زیرین گلدان جلوگیری شود.نخل ماداگاسکار به نوع خاک حساسیتی نشان نمی‌دهد و همان خاکی که برای کاکتوس‌ها استفاده می‌شود برای این گیاه هم خوب است اما کمی مواد مغذی خاک بیشتر باشد تا رشد مطلوبی داشته باشد.می‌توانید به خاک ورمی کمپوست یا کود پوسیده گاوی اضافه کنید. برای خاک این گیاه می‌توانید از ۱۰ درصد ورمی کمپوست، ۳۰ درصد پیت ماس و ۶۰ درصد ماسه رودخانه‌ای استفاده کنید.

 

۵_ رطوبت:
نخل ماداگاسکار به رطوبت نیاز چندانی ندارد اما اسپری آب بر روی برگ در هفته یک‌بار برای آن مفید بوده و به رشد و شادابی آن کمک می‌کند.

 

۶_ کود دهی:
برای رشد بهتر نخل ماداگاسکار می‌توانید به آن کود بدهید. کود دهی را در فصل رشد انجام دهید. اوایل بهار تا اوایل پاییز بهترین زمان برای کود دهی می‌باشد. می‌توانید کودهای مایع مخصوص این گیاه را از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید و با نصف غلظت توصیه شده از سوی کارخانه سازنده گیاه را کود دهی کنید. کود دهی بیشتر از حد سبب آسیب رسیدن به گیاه می‌شود.

بهتر است خاک نخل ماداگاسکار را هر سال یا دو سال یک‌بار تعویض کنید تا مواد مغذی برای گیاه فراهم شود.

6 نکته مهم در نگهداری نخل ماداگاسکار
.

.
.
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

143 دیدگاه برای “۶ نکته مهم در نگهداری نخل ماداگاسکار

    • کارشناس 1 گفته:

      هیومیک اسید به ساختار بهبود خاک وجذب مواد غذایی داخل خاک توسط ریشه کمک میکنه میتونید همزمان با کود استفاده کنید که اثربخش باشه.

  1. مبینا گفته:

    سلام خسته نباشید من پارسال نخل رو خریدار کردم شوک به گیاه وارد شد وگیاهم برگهاش ریخت بعد از مدتی درست شد اما ما خونه رو عوض کردیم که دیگ برگی نموند تا الان که تازه یه برگ زده باید چیکار کنیم تا رشدش زیاد بشه ابدهی هم هر وقت خاک خشک بشه نور هم‌ شمالی دیدم رشدش کمه به بالکن انتقال دادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وبرای تقویت از کودهای مخصوص کاکتوسهابراش ماهی یک بار استفاده کنید.

  2. مسعود گفته:

    با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون?
    من یک نخل ماداگاسکار دارم که حدود ۲و نیم سال پیش گلدانش رو عوض کردم و طی این مدت رشد خیلی خوبی داشته حدود ۷۰ سانت ارتفاع و قطر تنه هم حدود ۱۰ سانت یا بیشتر شده اما مدتیه که تقریبا رشد گیاه خیلی کم شده میخوام گلدان رو عوض کنم ممنون میشم راهنمایی کنید. ضمنا از دو طرف گیاه دقیقا نزدیک به سطح خاک دو پاجوش زده که اونها هم بزرگ شدن و میخوام جداشون کنم جوری که به گیاه آسیب نرسه ممنون میشم کمکم کنید. سپاسگزارم?
    گلدان نزدیک به پنجره جنوبی از نور خوبی استفاده میکنه و هفته ای یکبار آبیاری میکنم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای تعویض خاک ابتدا خاک رو با محلول قارچ کش بصورت کامل ابیاری کنید تا خاک نرم بشه و۲۴ ساعت بعد اقدام به تعویض کنید. اگر پاجوش ها ریشه دارن میتونید جدا کنید.

  3. Amir گفته:

    سلام خسته نباشید.حدودا یه ماهه نخل ماداگاسکار من برگ جدید نمیده و برگ های قبلیش هم رنگ پریده و زرد شدند،الان یه هفته هم هست که لکه های زرد و قهوه ای روی برگاش ایجاد شدند.گیاه هفته ای یک یا دو بار آبیاری میشه و در محیطی با نور دریافتی ۴ الی ۶ ساعت در روز هستش،دما هم بین ۱۵ تا ۲۰ درجه هست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، ابیاریتون زیاد هست، ابیاری رو کاهش بدید وبهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید.

  4. مهران گفته:

    سلام آیا میشه برای نخل ماداگاسکار از کود سه بیست استفاده کرد ؟لطفا جواب بدین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند برای نخل ماداسگاراستفاده بشه، ازت زیاد باعث جذب زیاد اب در گیاه وریشه ها میشه وباعث پوسیدگی ریشه های این نوع گیاهان میشه.

  5. ر حسینی گفته:

    سلام وقت بخیر دوساله نخل ماداگاسکار دارم و تنه نخل بزرگ شده رفتم گلدان تهیه کردم برا اینکه نخل راحت تر حمل و نقل بشه حدود ۱۰ سانت از تنه درخت رو داخل خاک گلدان فرو کردند حین تعویض گلدان میخاستم ببینم مشکلی براش پیش نمیاد که تنه و تیغ هاش توی خاک هستن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نه مشکلی بوجود نمیاد فقط گلدان نباید بیش از اندازه بزرگ باشه گلدان بهتر هست از حجم ریشه گیاه یک سایز بزرگ باشه نه بیشتر.

  6. حسین بازرگان گفته:

    سلام و عرض ارادت
    من یه نخل تقریبا کوچک دارم حدود ۳۰ سانت . جلوی پنجره جنوبی با نور فراوان ؟ حدود ۱۰ روزه برگ‌ها از پایین زرد شده و خزان میشه،آیا به خاطر فصل پاییزه و طبیعیه؟
    و اینکه میتونم برای رشد بهتر سرزنی کنم ؟ چه موقع ؟ و چند سانت باید بزنم؟
    متشکرم از اطلاعات ارزشمندتون که در اختیار گیاهدوستان میگذارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، تغییر محیط نگهداری وتغییر دما بیشتر باعث این مشکل میشه اگر این تغییرات در نگهداری بوجود اومده زرد شدن برگهای قدیمی طبیعی هست ولی اگر هیچ تغییری در نگهداری انجام نشده وبرگها زرد میشن احتمالا کمبود عناصر داره ویا ابیاری زیاد بوده زهکش گلدان رو حتما بررسی کنید که باز باشه، ابیاری رو هم زمانی که خاک کامل تاعمق گلدان خشک شد انجام بدید. سرزنی بهتر هست در بهار انجام بشه.

      • حسین بازرگان گفته:

        با سلام و عرض ادب، بله دقیقا گیاه را از شمال کشور به تهران منتقل کردم و برگ‌های پایینی زرد شدن ، دو روزه که دیگه برگ زردی نزده در ضمن در فصل بهار چند سانت از سر نخل را بزنم؟
        تشکر فراوان از راهنمایی های خوبتان

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، ممنون از شما، پس مشکلی نیست وطبیعی هست برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشند بعدجدا کنید وگیاه رو در جای ثابتی که نور ودمای مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید، سرزنی نخلها تا حدودی ریسک هست احتمالش هست که چند شاخه بشه احتمالش هم هست که یک شاخه رشد کنه، میتونید حدود ۱۰ الی ۱۲ سانت از بالا کات کنید وقسمت بالایی رو که کات کردید رو هم ریشه دار کنید.

  7. زینب گفته:

    سلام وقت بخیر من یک نخل ماداگاسکار بزرگ دارم پارسال تابستون سر زنی کردم روی سرش کلی جوانه زد و برگ درآورد ولی زمستون براشون ریخت و امسال که برگ داد فقط یکی از جوانهاش رشد کرده چیکار کنم که بقیشون هم رشد کنند ممنونم که وقت میذارید و راهنمایی میکنید

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید اگر جوانه ها حدود ۱۰ سانت هستند میتونید جدا کنید وریشه دار کنید.

  8. بهار گفته:

    سلام وقتتون بخیر ممنون از سایت خوبتون
    من یک هفته است نخل ماداگاسکار خریدم ولی متاسفانه نوک برگ گیاهم سیاه شده بعضی از برگها هم از وسط برگ داره سیاه میشه
    خونه ما نورگیر نیست زیاد
    میتونم روزی دو ساعت بزارمش کنار پنجره آیا شوک وارد نمیشه
    کنار پنجره جای مناسب نیست که همیشه بزارمش اونجا بمونه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،کمبود نور باعث این مشکل میشه نخل ماداگاسکاربرای رشد ایدال به ۶الی۸ ساعت نور مناسب نیاز داره میتونید کنار پنجره جنوبی اگر دارید نگهداری کنید.

  9. ارشیا گفته:

    سلام . من نخل ماداگاسکارم کمی از بالا خم شده و خم رشد میکند چه کار کنم گیاهم صاف رشد کند؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، احتمالا به طرف نور کج شده عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  10. فاطمه گفته:

    سلام وقتتون بخیر باشه
    من امروز نخل ماداگاسکارم رو با دقت نگاه کردم متوجه شدم نزدیک برگ های جدیدش یه سری دونه های خیلی ریز سفید هست و برگ های پایینی اش هم چندتایی شون سوراخ شدن
    نورش هم از پشت پنجره و فیلتر شده است و ۶_۷ساعت نور میگیره و هر وقت ببینم سطح خاک خشک شده آب میدم بهش
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید که دلیل این اتفاق چیه و چیکار باید کنم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، افت هستند گیاه رو با محلول حشره کش دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید تهویه محیط رو هم بالاببرید.

    • زهره گفته:

      سلام.من دو هفته یک نخل ماداگاسکار گرفتم ولی روی تنه شیرهای زرد رنگی خارج میشه و برگهای بالایش که جدید رشد میکنه زود می‌ریزه ممنون میشم راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. مصطفی گفته:

    سلام خدمت شما سر نخل من دچار آفتاب سوختگی شده الان از کنار نخل پاجوش زده من دوست دارم نخلم از سر شروع به رشد کنه نه چند شاخه شه راهی هست برش گردونم به حالت قبل و از سر شروع به رشد کنه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر تاج گیاه سوخته باشه دیگه رشد نمیکنه وتنه جوش میزنه میتونید صبر کنید تنه جوش که بزرگتر شد جدا کنید وریشه دار کنید، گیاه مادری مجدد تنه جوش میزنه ولی دیگه از تاج رشد نمیکنه.

  12. الناز ایمانی گفته:

    با سلام،
    من حدود یک ساله نخل ماداگاسکار دارم. متاسفانه برگهای جدید از بالا سیاه میشن. علتش چی می تونه باشه. ممنون میشم راهنماییم کنین
    جای گیاه کنار پنجره ی شمالی هست و بعد از ظهر ها روش آفتاب میفته.
    آب هم هفته ای یک بار آب جوشیده ی سرد شده می دم و یک بار در هفته هم اسپری.
    در همون اتاق سانسوریا، پیچک و مرجان هم نگهداری می کنم و حال همگی خوب خوبه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود نور باعث این مشکل میشه نخل ماداگاسکار در زمان رشد به ۶الی ۸ ساعت نور کافی نیاز داره میتونید به محیط پرنوری انتقال بدید.

  13. حسام گفته:

    سلام نخل من دیگه رشد نمیکنه و برگ جدیدی نمیده علتش چی میتونه باشه پشت پنجره شمالی هست و هر هفته یک بار هم اب میدم

دیدگاه‌ها بسته شده است.