۶ نکته تا نگهداری کاکتوس اچینو گروزونی

۶ نکته تا نگهداری کاکتوس اچینوگروزونی: یکی از گونه‌های کاکتوس است که بسیار شاد و زیبا بوده و جزء کاکتوس‌های معروف در سرتاسر جهان می‌باشد. این کاکتوس به علت زیبایی و نگهداری آسان در همه جای جهان به طور گسترده‌ای تولید می‌شود. شکل ظاهری این گیاه شبیه به یک توپ تیغ دار است که با بزرگ‌تر شدن شکل بشکه به خود می‌گیرد و به همین علت کاکتوس بشکه‌ای نیز به آن میگویند. گل‌های ریز زیبایی دارد که در سن بلوغ در شرایط ایده آل خود ظاهر می‌شوند. این کاکتوس دیر به بلوغ می‌رسد و عمر آن بسیار زیاد است. در دو نوع تیغ زرد و تیغ سفید یافت می‌شود و البته اچینو هایی تیغ رنگی نیز وجود دارند ولی طبیعی نبوده و توسط فروشنده‌ها برای زیبایی و جذب مشتری رنگ می‌شوند. البته این رنگ‌ها برای گیاه مضر بوده و سعی کنید از خرید این نوع کاکتوس‌ها پرهیز کنید.

 

 

نگهداری از این کاکتوس بسیار آسان بوده و فقط نیاز به کمی مراقبت دارد. برای نگهداری آن کافی است به یکسری از نکات توجه شود.

 

۱_ نور:
این کاکتوس عاشق نور فراوان است و بهترین رشد خود را در نور کامل خورشید دارد. این کاکتوس زمانی که در نور و روشنایی مناسب قرار گیرد بسیار شاداب بوده و فرم و حالت آن حفظ می‌شود. نور کم باعث تیرگی رنگ آن شده و دراز و بد فرم می‌شود. در مقابل آفتاب داغ تابستان هیچ‌گاه این کاکتوس را قرار ندهید و از نور فیلتر شده در این فصل استفاده کنید تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شود. اچینو گروزونی به روزانه ۴ الی ۸ساعت نور کامل خورشید نیاز دارد تا رشد مطلوبی داشته باشد.

 

۲_آبیاری:
اچینو گروزونی همانند دیگر کاکتوس‌ها عاشق خشکی بوده و تحمل زیادی در برابر خشکی دارد. آبیاری آن باید به موقع باشد تا از پوسیدگی ریشه جلوگیری شود. هنگامی که خاک به صورت کامل خشک شد آن را آبیاری کنید. سعی کنید آبیاری را در صبح زود انجام دهید. حتماً گلدان دارای زهکش باشد تا آب اضافی از کف گلدان خارج شود. با آب سبک و فاقد املاح گیاه را آبیاری کنید. اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید آب را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف کنار بگذارید تا به طور کامل کلر آن خارج شود.

 

 

۳_خاک:
به خاکی با زهکشی بالا و مواد معدنی مناسب نیاز دارد تا به رشد آن کمک کند. در ترکیب خاک این کاکتوس کمی زغال خرد شده اضافه کنید تا از رشد قارچ‌ها و پوسیدگی ریشه جلوگیری کند. ترکیب خاک‌های زیادی برای این گیاه وجود دارد که می‌توانید با پرس و جو از افراد با تجربه و جست و جو در اینترنت از ترکیب خاک‌ها مطلع شوید و یا می‌توانید از خاک کاکتوس آماده که در بسته بندی‌های گوناگون در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند استفاده کنید. سعی کنید هرساله خاک گلدان را تعویض کنید تا مواد مغذی مورد نیاز گیاه را تأمین کنید. هر خاکی بعد از گذشت یک الی دو سال خاصیت خود را از دست می‌دهد.

 

 

۴_ دما:
این گیاه در بازه بالایی از دما می‌تواند زندگی کند. بهترین دما برای رشد این کاکتوس دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه می‌باشد. دمای تا ۴۰ درجه را نیز تحمل می‌کند اما ممکن است آسیب‌هایی به گیاه وارد شود. در پاییز و زمستان دمای هوا پایین‌تر از ۱۰ درجه نشود و اگر این‌گونه شد گیاه را به جای گرم‌تر منتقل کنید. دمای ۱۰ الی ۱۴ درجه برای این فصل مناسب بوده و اچینو گروزونی در این دما به خواب می‌رود. برای رشد مطلوب و گلدهی شرایط به خواب رفتن را برای این گیاه فراهم کنید و از آن در برابر باران و طوفان‌های زمستان مراقبت کنید.

 

 

۵_ کود دهی:
می‌توانید در ترکیب خاک این گیاه از کودهای ارگانیک استفاده کنید. اگر از کودهای شیمیایی برای تغذیه گیاه استفاده می‌کنید سعی کنید از نصف دوز توصیه شده توسط شرکت‌های تولید کننده این کودها استفاده کنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

 

 

۶_ رطوبت:
این گیاه به رطوبت زیادی نیاز نداشته و رطوبت بالای محیط برای آن مضر است. رطوبت محیط نباید بالاتر از ۵۰ درصد باشد تا آسیب به این کاکتوس وارد نشود.

 

توجه به چند نکته:
اچینوگروزونی تیغ‌های بلند و تیزی دارد و حتماً هنگام کار با این کاکتوس از دستکش‌های مخصوص استفاده کنید و مراقب باشید تا تیغ‌های آن به دستان شما آسیب وارد نکنند. این کاکتوس در مقابل سرما بسیار حساس است و دمای پایین هوا باعث یخزدگی و خرابی آن می‌شود.

 

هیچ‌گاه در آبیاری به این کاکتوس عجله نکنید و از افراط در آبیاری بپرهیزید. اکثر گیاهانی که در خانه نگهداری می‌شوند بجای اینکه از تشنگی آسیب ببینند از آبیاری زیاد تلف می‌شوند.

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “۶ نکته تا نگهداری کاکتوس اچینو گروزونی

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چنین چیزی وجود نداره، برای اینکه رشد ایدالی داشته باشه باید شرایط نگهداری ایدال بشه از جله نور، دما، رطوبت، خاک،تهویه، ابیاری وکوددهی منظم این شرایط ایدال بشه گیاه سریعتر رشد میکنه.

  1. عبدالکریم عامری گفته:

    سلام وقت بخیر
    از اینکه جوابگو هستید کمال تشکر را دارم
    منظور از نور کامل خوشید یعنی باید مستقیم نور خورشید باید به کاکتوس بتابد یا اینکه از پشت شیشه هم نور کامل محسوب میشود؟
    کاکتوسها را پشت شیشه پنجره دوجداره نگهداری میکنم که شیشه پنجره درصدی رفلکس نور دارد

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،نور مستقیم یعنی مستقیم نور افتاب به گیاه بتابه وبین نور وگیاه مانعی وجود نداشته باشه، این موضوع باید بمرور زمان انجام بشه، گیاه بیکباره زیر نور مستقیم قرار بگیره افتاب سوخته میشه،بهترین زمان برای قرار دادن گیاه در نور مستقیم اوایل بهار ویا اوایل صبح هست که بمرور زمان گیاه رو به نور مستقیم عادت بدیم. پشت شیشه معمولی هم نور مستقیم محسوب میشه،ولی نور از پشت شیشه های دو جداره یا رفلکس ویا پرده توری نور فیلتر شده محسوب میشه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.