گل بنجامین، شرایط نگهداری و تکثیر آن در منزل

گل بنجامین

گیاه فیکوس بنجامین یکی از پر طرفدارترین گیاهان آپارتمانی است که برای نگهداری در فضاهای بسته مانند داخل خانه یا محل کار مناسب می‌باشد، گل فیکوس میتواند هوا را تصفیه کرده و اکسیژن زیادی تولید کند، فیکوس بنجامین گیاه نسبتا حساسی است و در نگهداری آن باید دقت کنید، این گیاه یک درخت است که با گذشت سن شاخه‌های آن چوبی می شوند، برگ‌های سبز و براق که در صورت ایجاد شوک و استرس برای گیاه برگ‌ها ریزش می‌کنند، برای ساخت بونسای میتوان از این گیاه زیبا استفاده کرد.

شاخه‌های گل بنجامین حالت ارتجاعی و آویزان و مجنون دارند و به همین علت در زبان انگلیسی به این گیاه انجیر مجنون گفته میشود. ارتفاع این گیاه در فضاهای آزاد و بیرون از خانه ممکن است تا چند متر نیز برسد، شکل برگ‌های آن بیضی شکل با نوک تیز می‌باشد و رنگ برگ‌ها روشن و براق می‌باشد.

نام علمی گل بنجامین Ficus benjamina است، این درخت بومی جنوب شرق آسیا و استرالیا می باشد.

 

بنجامین از لحاظ رنگ برگ‌ها به چهار گونه اصلی تقسیم می‌شود:

  1. بنجامین بلک که رنگ برگ‌ها سبز تیره می‌باشد.
  2. بنجامین سیلور که رنگ برگ‌ها سبز تیره و سفید است.
  3. گل بنجامین ابلق که رنگ برگ‌ها مخلوطی از سبز روشن و سفید است.
  4. بنجامین سبز که رنگ برگ‌ها سبز روشن است، نگهداری از این گیاه حساس کمی سخت‌تر نسبت به سایر گیاهان است اما اگر شرایط آن به خوبی فراهم شود سال‌ها مهمان خانه شما خواهد بود.

نحوه آبیاری گل بنجامین

از آن جایی که بنجامین گیاه نسبتا حساسی است و به همه چیز زود واکنش نشان می‌دهد، باید در زمان آبیاری آن دقت شود و افراط در آبیاری موجب مرگ گیاه شما می‌شود. آبیاری را به موقع و با آب سبک و فاقد املاح انجام دهید، آبیاری با آب سرد به گیاه آسیب جدی وارد می‌کند و بهتر است آب را مدتی در محیط قرار دهید تا هم دمای محیط شود و املاح آن ته‌نشین شود. بنجامین از آبیاری زیاد و خاکی باتلاقی و همیشه خیس خوشش نمی‌آید و هر وقت خاک آن خشک شد نسبت به آبیاری اقدام کنید. برای اطلاع از خشکی خاک کافی است یک بند انگشت خود را داخل خاک فرو برده و از وضعیت خشکی و مرطوبی خاک مطلع شوید.

نور مناسب برای گل بنجامین

بنجامین را می‌توان در آپارتمان نگهداری کرد اما این گیاه کمی نور بیشتر از سایر گیاهان آپارتمانی نیاز دارد. بنجامین را پشت پنجره‌های آفتاب خور قرار دهید تا کمی از نور روزانه بهره ببرد. هرگز آفتاب مستقیم به گیاه نتابد و نور فیلتر شده به گیاه برسانید. بنجامین در صورت کم نوری خیلی زود برگ‌های خود را ریخته و با این کار واکنشی را به شما نشان می‌دهد. این گیاه از مکان‌های سایه روشن خوشش می‌آید.

دمای مناسب برای نگهداری گل بنجامین

برای بنجامین دما بسیار فاکتور مهمی است و به میزان دما حساسیت نشان می‌دهد. دمای مناسب برای این گیاه در فصل تابستان ۲۰ تا ۲۵ درجه و در زمستان ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد می‌باشد. توجه کنید بنجامین به گرما و سرما بسیار حساس است و برگ‌های آن ریخته و رشد گیاه متوقف می‌شود، پس بهترین دما برای این گیاه در بازه دمایی ۱۵ تا ۲۵ درجه می‌باشد.

خاک مناسب برای گلدان گیاه بنجامین

این گیاه به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارد و از باتلاقی شدن خاک بیزار است، خاکی مقوی برای آن نیاز است تا رشد بنجامین را تضمین کند، برای خاک این گیاه می‌توانید ۲۰ درصد ماسه، ۲۰ درصد کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست، ۴۰ درصد خاک برگ، ۱۰ درصد خاک باغچه و ۱۰ درصد پوست برنج استفاده کنید. البته ترکیب خاک‌های زیادی برای بنجامین وجود دارد، مثلا میتوان از خاک هلندی یا ترکیب پیت ماس، کوکوپیت و … استفاده کرد.

گل فیکوس به چه میزان رطوبت محیطی نیاز دارد؟

بنجامین دوستدار رطوبت بوده و محیط مرطوب را به محیط‌های خشک ترجیح می‌دهد. برای ایجاد رطوبت می‌توانید یک روز در میان یا در هفته ۳ مرتبه روی برگ‌های بنجامین آب اسپری کنید. از اسپری کردن آب سرد یا اسپری کردن در معرض گرما و نور خورشید بر روی برگ‌های گیاه اجتناب کنید. اسپری کردن را صبح زود انجام دهید، اسپری کردن آب و ایجاد رطوبت برای بنجامین باعث شادابی و طراوت آن می‌شود، می‌توانید در ماه یک‌بار برگ‌های گیاهتان را با یک اسفنج مرطوب تمیز کنید و برای این کار از آب خالی استفاده کنید و هرگز از مواد شیمیایی که باعث براق شدن برگ‌ها می‌شود استفاده نکنید چون این مواد باعث بسته شدن روزنه‌های برگ‌ها می‌شود و مشکلاتی را برای گیاه به وجود می‌آورد.

کوددهی به گل بنجامین

در فصل رشد یعنی بهار و تابستان میتوان برای افزایش رشد هر چند هفته یا هر ماه از کودهای مخصوص گیاهان مانند کود npk استفاده کرد. البته سعی کنید از کودهای ارگانیک برای گیاهتان استفاده کنید مثل ورمی کمپوست، کود پوسیده دامی و… . کود دهی باعث شادابی و کمک به رشد آن می‌شود و فقط در فصل رشد که از اوایل بهار تا اوایل پاییز می‌باشد گیاه را کود دهی کنید و فصل پاییز و زمستان به گیاه خود استراحت بدهید.

خرید کود مناسب برای گل بنجامین

پیوند گل بنجامین

از طریق پیوند شکافی و شکمی و سایر روش ها میتوان به آسانی انواع گونه های این گیاه را بر روی هم پیوند کرد، از پیوند گل فیکوس بر روی جنسینگ بونسای زیبایی ساخته می شود که در بازار فراروان است.

گل بنجامین و شرایط نگهداری
پیوند فیکوس بر روی جنسینگ

 

 

توجه به چند نکته

از جابه‌جا کردن زیاد بنجامین خودداری کنید، چون این گیاه از جابه‌جایی و تغییر ناگهانی محیط خود خوشش نمی‌آید و دچار شوک می‌شود. هر دو سال یک‌بار سایز گلدان و خاک بنجامین را تعویض کنید تا فضای بیشتر برای رشد و خاکی تازه برای آن تأمین کنید. از بنجامین خود در برابر آفات و حشرات مراقبت کنید چون این گیاه در برابر آفات حساس بوده و از بین می‌رود. سعی کنید هرچند وقت یک‌بار گیاه را بررسی کنید تا اگر مشکلی را مشاهده کردید با افراد با تجربه مشورت کنید.

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل بنجامین

۱ – قلمه شاخه گل بنجامین در خاک

برای تکثیر این گیاه می‌توانید از طریق قلمه اقدام کنید. برای این کار باید از قلمه‌های چوبی و سفت شده استفاده کنید. یک قلمه سالم که طول آن ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر باشد و حداقل دارای یک گره است (گره محل اتصال برگ به ساقه) انتخاب کنید و با یک چاقوی تیز یا قیچی باغبانی برش دهید. بهترین زاویه برش در حدود ۴۵ درجه است.

توجه کنید چاقو حتماً تیز وضدعفونی شده باشد، درغیر این صورت محل برش بر اثر فشار له شده و ریشه زایی صورت نمی‌گیرد. بنجامین پس از بریده شدن شیره‌ای سفید رنگ از خود تولید می‌کند. ته قلمه ها را چند دقیقه‌ای داخل آب بگذارید تا جریان شیره سفید رنگ آن قطع شود.

برگ‌های اضافی را حذف کنید و فقط چند برگ را باقی بگذارید. برگ اضافی انرژی زیادی مصرف می‌کند و مانع ریشه زایی می‌شود ولی وجود حداقل دو برگ برای ریشه زایی الزامی و ضروری می‌باشد. برای کاشت قلمه‌ها به خاکی سبک با زهکشی بالا نیاز دارید تا مانع گندیدگی قلمه‌ها شود و همچنین نیاز به مواد مغذی می‌باشد تا قلمه‌ها بتوانند رشد کنند.

برای خاک قلمه‌ها می‌توانید از ترکیب ۴۰درصد پیتماس، ۴۰ درصد کوکوپیت، ۱۰ درصد پرلیت و ۱۰ درصد ورمی‌کمپوست یا کود پوسیده دامی استفاده کنید. پس از ترکیب خاک یک گلدان مناسب و متناسب با سایز قلمه‌ها انتخاب کنید.

خاک را داخل گلدان ریخته و قلمه‌ها را درون گلدان قرار دهید. قلمه‌ها را به اندازه ۳ الی ۶ سانتی متر به داخل خاک فرو کنید. گلدان ها را آبیاری کنید و در محلی سایه، روشن و خنک قرار دهید. دمای محیط باید ۲۰ الی ۲۵ درجه باشد تا ریشه زایی صورت گیرد. گلدان ها را هیچ‌گاه در معرض تابش مستقیم خورشید قرار ندهید.

هرگاه خاک گلدان خشک شد آبیاری کنید، آب باید فاقد املاح باشد و اگر از آب لوله کشی استفاده می‌کنید حتماً آن را به مدت ۲۴ ساعت در یک ظرف نگهداری کنید تا هم کلر آن از بین برود و املاح آن ته نشین شود و هم دمای آب با دمای محیط یکی شود.

اگر در منطقه با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید در هفته ۳ مرتبه آب بر روی برگ‌های قلمه‌ها اسپری کنید تا رطوبت آن‌ها تأمین شود و اگر در منطقه‌ای با آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید هفته‌ای یک مرتبه اسپری بر روی برگ‌ها کافی می‌باشد. قلمه‌ها بعد از دو هفته الی یک ماه بسته به شرایط محیطی ریشه دار می‌شوند و اولین جوانه پس از ریشه زایی صورت می‌گیرد.

می‌توانید قلمه‌ها را نیز در آب ریشه دار کنید اما من این روش را توصیه نمی‌کنم چون کیفیت ریشه زایی را کاهش می‌دهد و پس از مدتی که گیاه را به خاک منتقل می‌کنید قلمه‌ها چون به محیط آب عادت کرده‌اند دچار شوک می‌شوند و ممکن است از بین بروند.

بهترین زمان گرفتن قلمه برای این گیاه  فصل بهار و تابستان است.

۲ – ریشه دار کردن قلمه گل بنجامین در آب

گل فیکوس بنجامین را به آسانی میتوان در آب ریشه دار کرد، برای این کار قلمه هایی به اندازه ۱۰ تا ۲۰ سانت انتخاب کنید برگ های پایینی را حذف کنید و تنها چند برگ در بخش بالایی نگه دارید، قلمه حتما باید دارای گره باشد تا بتواند ریشه بزند، قلمه ها را در آب قرار دهید و در مکانی با نور ملایم قرار دهید پس از ریشه دار شدن به خاک منتقل کنید و آن را آبیاری کنید، قلمه ممکنه سریع دچار پوسیدگی شوند پس از لوازم استریل و آب تمیز استفاده کنید.

مشکلات و بیماری های گل فیکوس بنجامین

دلیل زرد شدن و ریزش برگهای گل بنجامین

دلیل اصلی این مشکل آبیاری زیاد، خاک نامناسب و وجود بیماری های قارچی می باشد، بهتر است آبیاری را کم کرده و از سم قارچ کش استفاده کنید، سم قارچکش را به صورت آبیاری به خاک بریزید تا همه جای ریشه به محلول آغشته شود و همچنین سم قارچکش را بر روی برگ ها و شاخه ها اسپری کنید. از انواع سم قارچکش میتوان برای این منظور استفاده کرد.

خرید سم قارچ کش

دلیل سوختگی نوک برگهای گیاه بنجامین چیست؟

این مشکل معمولا در اثر کمبود مواد غذایی در خاک یا آبیاری بیش از حد مشاهده میشود، بهتر است از کودهای مخصوص گیاهان مانند کود سه بیست استفاده شود.

توده‌ های پنبه‌ای سفید رنگ روی بنجامین ظاهر شده است

عامل آن حشره شپشک آرد آلود است، در صورت وجود شپشک آردآلود برگها  زرد شده و ریزش میکنند و گیاه ضعیف می شود. در صورت کم بودن تعداد آفت می‌توان با کمک تکه‌ای پنبه که آغشته به مایع صابون یا کمی الکل است، آفات را از روی گیاه برداشت. اما اگر تعداد آنان زیاد است می‌توان از سموم حشره کش سیستمیک استفاده کرد. شپشک ممکن است در ریشه هم باشد که باید سم را به صورت آبیاری به خاک داد.

لکه های ریز قهوه‌ای روی ساقه و برگ بنجامین ظاهر شده است

علت آن حشره شپشک سپردار است. برگها در نهایت زرد و ریزش میابند . در صورت کم بودن تعداد آفت می‌توان با تکه‌ای پنبه که آغشته به صابون یا الکل است، آفات را از روی گیاه برداشت، اما اگر تعداد آنان زیاد است می‌توان از سموم حشره کش سیستمیک استفاده کرد.

زرد شدن برگ بنجامین و وجود تار عنکبوت زیر برگ بنجامین

عامل این مشکل معمولا کنه ها بخصوص کنه تارعنکبوتی می باشد، گیاه را با سم کنه کش سمپاشی کنید.

خشک شدن و شکنندگی برگ بنجامین

رطوبت محیط کم است. باید غبار پاشی یا مه پاشی صورت بگیرد.

کوچک بودن برگ‌های جدید بنجامین

عامل کوچک ماند برگهای گل بنجامین میتواند کمبود نور باشد، که باید گیاه را به مکانی با نور بیشتر منتقل کنید، از انتقال یهویی به مکان با نور خیلی زیاد خودداری کنید. عامل دیگر کوچک ماندن برگها فضای کم گلدان و یا کمبود مواد غذایی می باشد، گلدان را بزرگ کرده و کوددهی کنید.

لکه‌های پهن و آبکی و سیاه روی برگ‌های بنجامین ظاهر شده است

نشانه بیماری قارچی است. برگهای آلوده را جدا کنید. از آبپاشی روی گیاه خودداری کنید و از سم قارچ کش استفاده کنید.

سیاه شدن برگ بنجامین

سرمای هوا  و بیماری های ویروسی میتواند علت آن باشد.

زرد شدن و ریزش طبیعی برگهای گل بنجامین

مانند درختان و گلهای دیگر زرد شدن و ریزش برگ های پایینی با گذشت سن گیاه بخصوص در پاییز امری طبیعی می باشد که نباید با بیماری ها اشتباه گرفته شود.

گیاه بنجامین در برابر بسیاری از مشکلات ریزش برگ پیدا می‌کند و حتما ریزش برگ به علت آبیاری زیاد یا کمبود نور نیست و ممکن است که سایر مشکلات برای گیاه پیش آمده باشد.

اگر هنوز جواب مشکل گیاهتان را پیدا نکرده اید در بخش نظرات در پایین مقاله سوالتان را برای کارشناسان میهن کاکتوس بفرستید.

انواع گونه های گل بنجامین

چهار نوع گل بنجامین موجود در بازار که بر اساس رنگ و شکل برگها دسته بندی شده اند عبارتند از:

گل بنجامین ابلق

این نوع از بنجامین دارای برگ های سبز روشن و سفید یا کرم است و شاخه ها نسبت به انواع دیگر بیشتر آویز شده و به نور بیشتری نیاز دارد.

گل بنجامین ابلق

گل بنجامین بلک ( سیاه )

بنجامین بلک دارای برگ های سبز تیره است. بافت تنه در این بنجامین بسیار رایج و پرطرفدار است.

Ficus-Benjamina-Black

گیاه بنجامین آمستل (Ficus Amstel)

دارای برگهای باریک و کشیده به رنگ سبز و شاخ و برگ انبوه است.

Ficus Amstel

بنجامین سبز روشن

بنجامین سبز دارای برگهای بیضی شکل با رنگ سبز روشن است.

بنجامین سبز روشن

گل بنجامین بافت، بونسای بنجامین و طرح های زیبای دیگر را در تصاویر زیر مشاهده می کنید

میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

87 دیدگاه برای “گل بنجامین، شرایط نگهداری و تکثیر آن در منزل

  1. صدف گفته:

    سلام من ۴،۵ ماه میشه بنجامین ابلق دارم ولی اصلا تو این چند ماه برگ جدید نداده،نورشم خوبه
    ریزش برگ نداره
    ابیاریشم مرتب انجام میشه
    مثلا جوونه زده رو ساقه ها ولی اصلا رشد نمیکنه که تبدیل بشه به برگ

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وجوانه ها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، در این چند ماه ابیاری وکوددهی به چه صورت بوده وچند ساعت در روز نور دریافت میکنه؟ ترکیب خاکش رو هم بفرمایید.

  2. بهار گفته:

    سلام وقت بخیر
    من بنجامین دارم که روزی دو سه تابرگ میریخت. یه مدت نبودم و هفته ای یکبار آب بهشون میدادن. وقتی برگشتم بنجامین بلک که کاملا سوخت و خشک شد و این یکی هم برگ‌هاش به این شکل که تو عکس هست شده و هنوز درست نشده جوانه های تازه هم که میزنه انگار نوکشون سوخته است‌‌. میشه راهنمایی کنید چیکارش کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کمبود رطوبت محیط وابیاری نامنظم یا کمبود ابیاری یا فاصله زیاد بین دو ابیاری باعث این مشکل میشه ابتدا تهویه محیط رو بالا ببرید وتمام شاخه وبرگهای خشک شده رو جدا کنید برگهای خشک شده داخل گلدان رو هم جمع کنید گیاه رو بصورت کامل ابیاری کنید بصورتی که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه روی برگها هم مه پاشی کنید ابیاری بعدی رو زمانی که سطح خاک خشک شد انجام بدید هفته ای یک بار هم گلدان رو نود درجه به ارامی بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه.

  3. سورنا گفته:

    آیا می توانم گل بنجامین ابلق پیوندی یا معمولی را به حای داخل خانه در بالکن نگهداری کنم یا حتما باید درون ا
    تاق نگهداری شود

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر نور غیر مستیقم وسر پوشیده هست ودما زیر ۲۰ درجه نیست میتونید انتقال بدید.

  4. محمدرضا گفته:

    عرض سلام و ادب خدمت بزرگان سایت میهن کاکتوس.
    راهنمایی میخواستم ازتون.
    بنجامین سبز من برگهاش سوخته و به نظر میرسه که آفتاب سوخته باشند،از پنجره جنوبی فاصلش دادم و برای احتیاط دوهفته بهش قارچ کش دادم،چندماهی هست که روی فرم نمیاد!ناگفته نماند پارسال کنه تارعنکبوتی روی برگهاش دیدم و بهش سم زدم،کنه از بین رفت.
    هردو و سه هفته بهش کود سه بیست میدم،نورخوبی بهش میرسه،هرموقع خاک گلدون رطوبت رو ازدست میده،بهش آب میدم،هفته ای دوتا۳بار غبارپاشیش میکنم،دوتابنجامین ابلق دیگه هم کنارش دارم که اونا توهمین شرایط هستند و مشکلی ندارند.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی، این نوع سوختگی دلیلش مشکل ریشه هست حتما زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وموقع ابیاری اب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه، احتمالش هست بخاطر کوددهی phخاک تغییر کرده باشه ویا استفاده از اب دارای املاح وسرد هم باعث این مشکل میشه. این موارد رو بررسی وایدال کنید برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید. اگر کوددهی زیاد بوده بهتر هست کلا خاک گیاه رو عوض کنید وفعلا کوددهی رو قطع کنید.

  5. حدادی گفته:

    سلام رو شاخه های بنجامین ابلق من حالت پوسته دیده میشه ممکنه آفت باشه ؟
    البته دانه های ریزی مثل شیره درخت هم هست ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، تمام شاخه هارو بررسی کنید وعکس واضح از قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم عکسهاتون واضح نیست. اگر حالت گرد ندارند مشکلی نیست وپوسته خود ساقه هست که میتونید به ارامی جدا کنید.

  6. اریک گفته:

    سلام.اتاق من فقط نور داره یعنی آفتاب نمیوفته…پرده هارو کنار میزنم این حالت خوبه واسه بنجامین های بلک و ابلق؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود ،اگر در نوری که هست سایه ایجاد میشه بله میشه. منظور از سایه اینکه دستتون رو جلوی نور بگیرید اگر سایه دستتون بوجود میاد نور مناسب هست.

  7. مهشید گفته:

    سلام خسته نباشید. این بنجامین رو تازه آوردم و کوچیکه، دوتا ساقه جدا توی گلدونن که یکی قوی‌تر و پربرگ‌تره و سرحال، اون یکی که کوچیک‌تر و کم‌برگ‌تر هم هست ضعیف شده یهویی انگار قبلا اینطور نبود. برگ‌هاش رنگ‌پریده و افتاده شدن مثل این که گیاه درشرف خشک شدن باشه ولی هیچکدوم ریزش برگ ندارن اصلا. چی کار باید بکنم دوباره سرحال شه این ساقه دومی؟
    توی نور شدید نیست و وقتی خاکش خشک بشه آبیاری میکنم و غبارپاشی هم انجام میدم. جدیدا بهشون کمی هم کود دادم اما ساقه دیگه اصلا مشکلی پیش نیومد براش برای همین فکر نکنم از کود باشه.
    https://s19.picofile.com/file/8438565334/16272819421607772496718677153328.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با ریزش برگها ویا حالت پژمرده شدن عکس العمل نشون میده که طبیعی هست بهتر هست گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا شوک وارده کاهش پیداکنه وتهویه ورطوبت محیط رو افزایش بدید، خشک شدن نوک برگها از ابیاری نامنظم ،دما ونور زیاد، کمبود رطوبت محیط، ابیاری با اب دارای املاح وسرد،کوددهی بیش از اندازه، این موارد رو بررسی وایدال کنید. برای کاهش شوک میتونید یک بارموقع ابیاری گیاه رو با محلول جلبک دریایی یا اسید امینو ابیاری کنید. بعد از بهبود کامل بهتر هست گیاه رو به ارامی به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • مهشید گفته:

        ممنونم از پاسختون. ریزش برگ بخاطر جابجایی داشتن ولی الان دیگه متوقف شده چون دو هفته‌ای میگذره از اومدنشون. به نظرم ناگهانی این شکلی شدن یا نهایتا در عرض دو سه روز چون قبل از این این شکلی نبود و امروز که آبیاری میکردم دیدم افتاده شده برگ‌های این یکی ساقه. از نظر تهویه و آب هم فکر کنم شرایطشون مناسب باشه. ممکنه کود این یکی که کوچیکتر بوده رو تحت تاثیر قرار داده باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، بله احتمالش هست. کودها بهتر هست در فصل گرما رقیق استفاده بشه.

      • مهشید گفته:

        البته فراموش کردم توی کامنت قبلی بنویسم. این گیاه قبلا پیش کسی بود که شرایط نگهداریش رو هم نمیدونستم، وقتی آوردمش این سوختگی نوک برگ‌ها رو داشت و نمیدونستم از کجاست که رفعش کنم اما تا همین دو سه روز پیش به نظرم اگر اشتباه نکنم این پژمردگی و افتادگی رو نداشت.

        • کارشناس 1 گفته:

          رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی یا با دستگاه مه ساز سرد تامین کنید، وگیاه رو در جای ثابت که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید، این نوع گیاه به جابجایی بسیار حساس هست وبا کوچکتری تغییری پژمرده میشه ویا ریزش برگ میگیره.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شپشک نخودی هست، تمام قسمتهایی رو که به این صورت هستند با یک پنبه یا قلمو اغشته به الکل جدا کنید، گیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه محیط رو بالاببرید بعد از حذف فیزیکی گیاه رو با محلول حشره کش یا کنه کش سمپاشی وابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرارکنید، در این دو هفته هر روز همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

      • شادی گفته:

        چشم ممنون
        اینا از کجا میان؟ ممکنه داخل ساقه ش باشن؟
        چون گیاه داخل خونه هست چجوری میان آخه
        هم آردآلود داره هم نخودی 😐

        • کارشناس 2 گفته:

          این نوع افتها یا از گیاهان الوده که درکنار گیاه هستند گیاه سالم رو مبتلا میکنه ویا دراثر کمبود اکسیژن ونبود تهویه مناسب، یا الودگی خاک به این نوع افتها. نبود تهویه مناسب وکمبود اکسیژن باعث میشه گیاه ضعیف بشه وافتها در این هنگام به گیاهان حمله میکنند واگر درمان صورت نگیره گیاه بمرور زمان از بین میره.

  8. شادی گفته:

    سلام خسته نباشید
    گیاه من رو برگاش لکه های قهوه ای هست. سه ماه پیش که خریدمش این لکه ها نبود. ولی برگ ریزی داشت که خریدم. الانم برگ ریزی داره. برگایی که میریزن سبز رو به زرد هستن. از پشت پنجره نور غیر مستقیم میگیره و خاکش رو هم تازه عوض کردم و زه کش شم اوکی هست لیکا ریختم کف گلدون و همپنین با لیکا برای زیرگلدونی جزیره درست کردم که رطوبتش تامین شه.
    این لکه ها به نظرتون قارچیه؟
    درضمن وقتی خریده بودمش شپشک آرد آلود داشت، و من با دست برداشتم شون. ولی باز هم تک و توک داره.
    با ترکیب پالیزین و مانکوزب غبارپاشی میکنم چند روز یکبار.
    من برگایی که لکه های قهوه ای داره رو باید جدا کنم؟ چون میبینید که حدود ۳۰ درصد برگها این شکلی هستن

    https://s19.picofile.com/file/8434233100/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434233118/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04_6_.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434233126/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04_5_.jpeg
    https://s18.picofile.com/file/8434233150/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04_4_.jpeg
    https://s19.picofile.com/file/8434233176/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04_3_.jpeg
    https://s19.picofile.com/file/8434233784/WhatsApp_Image_2021_05_21_at_11_28_04_2_.jpeg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن وریزش برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست لکه روی برگها در اثر تعویض گلدان بوجود اومده که طبیعی هست صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید گیاه بنجامین گیاه بشدت حساسی هست وبا کوچکترین تغییر در نگهداری ریزش برگ میگیره، گیاه رو در جایی که نور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید برای شپشک ارد الود ابتدا باید حذف فیزیکی کنید بعد گیاه رو با محلول سم حشره کش سمپاشی وابیاری کنید وگیاه رو به مدت دو هفته تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید، برای کاهش شوک وارده یک بار موقع ابیاری با محلول اسید هیومیک خاک رو ابیاری کنید سمها رو هم باهم مصرف نکنید حد فاصله مصرف سمها دو هفته هست.

      • شادی گفته:

        سلام.روز بخیر
        در مورد این گیاهم یه سوال داشتم
        وقتی بهش آب میدم روز بعدش دوسه تا برگ زرد میکنه و میریزونه. علتش چیه؟
        وقتی خاک خشکه بهش آب میدم، اب هم دمای اتاق و مونده. زهکشیش میزونه جزیره هم داره. زیاد هم آب نمیدم
        شده حتی دو هفته هم اب نمیدم بهش چون خاکش خشک نشده بعد که خشک شد آب میدم این شکلی میکنه
        کلا خیلییییییییی حساسه

        • کارشناس 1 گفته:

          درود، ممنون، احتمالا زهکش گلدان گرفته یا خاکش مناسب نیست، ترکیب خاکش چی هست؟

          • شادی گفته:

            آب از زیر گلدان خارج میشه
            ترکیبش کوکوپیت و پرلیت و خاک معمولی و سبوس برنج

            • کارشناس 1 گفته:

              این ترکیب خاک ارزش غذایی نداره هر ۱۵ رو یک بار با کودهای پتاس بیشتر از ازت تقویت کنید، مثل ۱۲،۱۲،۳۶٫
              مقدار مصرف یک گرم در یک لیتر اب، چون گیاهتون ابلق هست بهتر هست از کود سه بیست بصورت دوره ای استفاده کنید مداوم استفاده نکنید قسمتهای ابلق گیاه سبز میشن.

              • شادی گفته:

                ممنون. چه ترکیبی ارزش غذایی داره در آینده استفاده کنم؟
                یک بار قبلا سه بیست داده بودم بهش
                الان این مشکلی که گفتم خدمت تون مربوط به فقیر بودن خاک میشه؟

                • کارشناس 2 گفته:

                  درود، خاک مناسب گیاه بنجامین در قسمت “خاک”مقاله ذکر شده مطالعه بفرمایید، از رطوبت زیاد خاک میتونه باشه، ترکیب خاکش رطوبت رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه،میتونید زمانی که هوا کمی خنکتر شد از ترکیب خاک مناسب براش استفاده کنید.

      • Nill گفته:

        خیلی ممنونم از پاسخگویی سریعتون❤️ فقط میشه بگیدکه از لحاظ نور تو چه شریاطی رشد خوبی داره وبراش مناسبه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،در محیط پرنور وفیلتر شده بهتر هست نگهداری بشه کمبود نور باعث رشد علفی این نوع گیاه میشه، اگر پنجره جنوبی دارید با کمی فاصله وفیلتر نور میتونید پشت این پنجره نگهداری کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.