ناگفته‌هایی در مورد گیاه آلوئه ورا

آلوئه ورا

ناگفته‌هایی در مورد گیاه آلوئه ورا: آلوئه ورا یا آلوورا یکی از گیاهان مقاوم و زیبا است که خواص بسیاری برای پوست و سلامتی دارد. آلوئه ورا امروزه به یکی از گیاهان رایج آپارتمانی تبدیل شده است که علاقه‌مندان علاوه بر استفاده از زیبایی آن در منزل، از خواص بی نظیر آن نیز بهره می‌برند. برگ‌های این گیاه خوراکی بوده و از نظر پزشکی و طب سنتی خواص درمانی بی نظیری دارد.

 

نام دیگر آلوئه ورا صبر زرد است و در طب سنتی هندوستان به آن آیورودا میگویند. این گیاه بومی مناطق آفریقا و مناطق مدیترانه‌ای می‌باشد و امروزه بیش از ۲۵۰ گونه در سراسر جهان از آن یافت شده و نگهداری می‌شود. این گیاه مانند ساکولنت ها و کاکتوس‌ها در برگ‌های خود دارای بافتی گوشتی و آبکی است که آب را درون بافت‌های خود ذخیره می‌کند. برگ‌های دراز و کشیده‌ای دارد و برای مصرف خوراکی و درمانی آن باید لایه روی برگ یا پوست آن را جدا کرده و بافت داخلی آن که مانند شیشه شفاف و ژله‌ای است را مصرف کرد. این گیاه بسیار مقاوم بوده و نگهداری از آن در منزل کار بسیار آسانی است و می‌توانید با رعایت یکسری نکات و ایجاد یک شرایط ایده آل آن را در خانه پرورش دهید و هم از زیبایی و هم از خواص آن لذت ببرید.

 

۱_نور مورد نیاز آلوئه ورا:
آلوئه ورا به نور زیاد و نور کامل خورشید نیاز دارد و اگر در معرض نور کم قرار بگیرد اندازه برگ‌ها کوچک و نازک مانده و رشد گیاه کند یا متوقف می‌شود. آن را در محلی روشن و آفتابگیر قرار دهید و اگر در آپارتمان از آن نگهداری می‌کنید برای ساعاتی آن را به بیرون از منزل برده و در معرض نور خورشید قرار دهید. هرگز گیاه را در معرض آفتاب داغ و سوزان تابستان قرار ندهید و در این فصل از نور فیلتر شده برای این گیاه استفاده کنید تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود.

 

۲_دمای مناسب برای آلوئه ورا:
این گیاه بومی مناطق گرم و خشک است و می‌تواند مقدار بالایی از دما را تحمل کند. این گیاه تا دمای ۴۰ درجه را به خوبی تحمل کرده اما بهترین رشد آن در دمای ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.گیاهان جوان‌تر در گرما و دمای بالا ممکن است آسیب ببینند. در فصل زمستان هرگز گیاه را در دمای کمتر از ۷ درجه سانتی‌گراد قرار ندهید، این گیاه در سرما و دمای پایین آسیب می‌بیند و بافت داخلی آن یخ میزند. بهترین دما در این فصل ۷ الی ۱۴ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.

 

۳_ نحوه آبیاری آلوئه ورا:
آلوئه ورا همانند کاکتوس‌ها و ساکولنت ها دارای بافتی گوشتی و آبکی در اندام‌های داخلی خود بوده و می‌تواند آب را در بافت‌های خود ذخیره کند. از افراط در آبیاری پرهیز کنید و برای آبیاری اطمینان حاصل کنید که خاک این گیاه به صورت کامل خشک شده باشد. از آبی سبک و فاقد املاح برای آبیاری این گیاه استفاده کنید.

 

۴_ خاک مناسب آلوئه ورا:
این گیاه در مورد خاک حساس نبوده و تقریباً در همه نوع خاکی می‌تواند رشد کند. بهترین خاک برای آلوئه ورا خاکی با زهکشی خوب است. می‌توان از خاک‌های مخصوص کاکتوس‌ها و ساکولنت ها برای این گیاه استفاده کرد. برای بهتر شدن رشد آلوئه وراها می‌توانید در خاک آن‌ها مقداری کود پوسیده دامی یا ورمی کمپوست اضافه کنید. هرسال خاک این گیاه را تعویض کنید و خاک جدید و تازه برای آن فراهم کنید.

 

۵_ رطوبت:
این گیاه بومی مناطق گرم و خشک بوده و به رطوبت نیازی ندارد. اگر به مدت طولانی در معرض رطوبت قرار بگیرد ممکن است مشکلاتی برای آن پیش آمده و از بین برود. در فصل زمستان و دوره خواب هرگز سطح برگ‌ها مرطوب نشود و از آن در برابر باران‌های زمستانی مراقبت کنید.

 

۶_ روش تکثیر آلوئه ورا:
این گیاه به روش‌های زیادی تکثیر می‌شود اما بهترین روش تکثیر آن از طریق پاجوش می‌باشد. آلوئه وراهای بالغ پاجوش‌های زیادی تولید می‌کنند و می‌توانید این پاجوش ها را جدا کرده و در گلدان‌های دیگر بکارید و آن ها را ریشه دار کنید.

ناگفته‌هایی در مورد گیاه آلوئه ورا ناگفته‌هایی در مورد گیاه آلوئه ورا
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

97 دیدگاه برای “ناگفته‌هایی در مورد گیاه آلوئه ورا

  1. محمدی گفته:

    سلام و وقت بخیر
    این گیاه آلوئه ورا رو یک سالی هست دارم اما رشدش متوقف شده بود و امروز ریشه اش رو چک کردم که ریشه اش پوسیده، راهی واسه نجات دادنش هست؟
    و یکی از پاجوش ها که کامل ریشه زده بود و جدابود رو داخل گلدان کوچکی کاشتم که از خاکی که بیشتر ماسه داره استفاده کردم.مشکلی نداره؟
    شرایط نگهداری: بعد از اینکه خاک کاملا خشک میشه آب میدم که از زهکش خارج بشه، محیط تقریبا نیمه سایه و دما اکثرا بالای ۲۰درجه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قسمت پوسیده شده رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید بصورتی به اوند سالم برسید چند روز در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک متخلخل بکارید مجدد ریشه میزنه ورشد میکنه. رشد میکنه مشکلی بوجود نمیاد.

  2. فرشته گفته:

    منظورم کود طبیعی هست. چون به کودهای بیرون اعتماد ندارم چقدر اصل باشند یا جدید و تازه باشن.
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      از کودهای طبیعی میتونید از کود هربان ویا کود گاوی کاملا پوسیده شده ویا ورمی کمپوست استفاده کنید.

  3. فرشته گفته:

    سلام.وقتتون بخیر. خیلی خیلی ممنون از پاسخهای خوبتون
    من یه گلدون آلوئه ورا دارم که از پاییز تا الان هیچ رشدی نداشته. حدودا مهرماه خاکشو عوض کردم.تو خونه هست دمای هوا بین۲۱-۲۳ درجه است.این مدت خیلی آفتاب بهش نمیخورد. سه چهار روز پیش درحین جابجایی که خواستم روبه روی شیشه آفتابگیر بزارم گلدون از بالا افتاد و تمام خاکش ریخت و نوک چندتا از برگا هم شکست..نوک بعضی ها هم حالت لهیدگی پیدا کرد. سریع خاکشو برگردوندم و این چندروز که هوا تقریبا بهاریه روبه روی شیشه ان .ولی تو همین سه چهار روز یدفعه دیدم برگایی که تو این یکسال هیچ تغییری نداشتن. یکدفعه کاملاْ زرد و چروکیده شدن. میخواستم ببینم چه بلایی داره سر گلم میاد؟ ممکنه از بین بره؟
    (من برای آب دادن همیشه با یه تکه چوب چک میکنم.اگه احساس کنم کاملا خشک شده بعد آب میدم. میشه حدود هر سه هفته یکبار.)
    ممکنه لطفا راههای برای تقویت خاک آلوئه ورا و پاجوش زدن رو هم بگید. چون این تا حالا پاجوش نزده.
    https://uupload.ir/files/afoe_img_20210220_104232.jpg
    https://uupload.ir/files/3bs0_img_20210220_104354.jpg
    https://uupload.ir/files/8tm1_img_20210220_104411.jpg
    https://uupload.ir/files/y9u_img_20210220_104150.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، موقع افتادن به بافت برگهای گیاه اسیب وارد شده به همین دلیل برگها نرم وژله ای شدن، زرد شدگی هم بدلیل نور مستقیم هست برگها افتاب سوخته شدن حتما نور رو فیلتر کنید ، بهتر هست تمام برگهایی رو که نرم شدن بایک چاقوی تیز وضدعفونی شده ازنزدیک ساقه برش بزنید وجدا کنید قسمت انتهای برگ که روی ساقه میمونه رو بعد از اینکه کامل خشک شدند جدا کنید ،گیاهتون یک پاجوش داره برای تقویت میتونید ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها که پتاس بیشتری از ازت داره استفاده کنید. مثل ۳،۱۱،۳۸٫

  4. سحر حقدوست گفته:

    سلام من یکسال و دوماهه یه گلدون آلوئه ورا گرفتم ولی نه بزرگ میشه نه پاجوش میزنه یه برگ جدیدم که میده یکی از برگهای قدیمیش خشک میشه نور از پنجره شمالی فقط دارم چیکار باید بکنم که پاجوش بزنه؟

  5. سپهر گفته:

    سلام من به تازگی گل کریپتانوس خریدم و همون روز به یه گلدان سیمانی انتقال دادم، برگهاش داره خشک میشه، گلدان پشت پنجره هست و هوای اتاق کمی سرد هستش، ممنون میشم راهنماییم کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری وتعویض گلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده که طبیعی هست،گیاه رو در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید،برای کاهش شوک وارده موقع ابیاری یک بار با محلول اسید هیومیک خاک رو ابیاری کنید.

  6. صدیقه قضایی گفته:

    سلام الوورای من دو نوع هستند ورنگاشون یکم با هم فرق میکنه ولی هر دو نوعشون لاغر وکم اب هستند.از اطرافشون جوانه دارند ولی گوشتی نیستند .پشت پنجره جنوبی با نور کافی وزیاد قرار دارند وهفتگی ابیاری میشوند وماهانه کود کاکتوس هم میدم

  7. محمد گفته:

    سلام الوئه ورای من هم ه چیش خوبه فقط وقتی نیخواد برگ جدید بزنه یه برگ از زیرش خراب میشه و یه برگ از بالاش رشد میکنه همچنین خیلی برگ هاش هم بی آبن طوری که برگهاش جمع میشه لطفا کمک کنید ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا خاکش فقیر هست، میتونید ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید البته این فصل اگر رشد داره میتونید کوددهی کنید اگر رشدش متوقف شده بهار شروع به تقویت کنید، برای چروک شدن برگها دو عامل میتونه دلیلش باشه کمبود ابیاری یا ابیاری بیش از اندازه، این دو مورد رو بررسی کنید، زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ضربه فیزیکی هستند، کنار گیاه کاکتوس تیغداری وجود داره؟ یا گیاهی که برگهای تیغدار ولبه تیزی داشته باشه؟ اگر بله گیاه رو با فاصله نگهداری کنید تیغها ولبه ی تیز سایر گیاهان یا اشیا کنار گیاه باعث زخمی شدن برگ شدند.

  8. شقایق گفته:

    سلام.لطفا لطفا لطفا یکی از کارشناس ها به ایمیلم پیام بدن. الوورام ریشه ش گندیده لطفا بهم پیام بدین تا عکساشم بفرسم. ?????????????

دیدگاه‌ها بسته شده است.