بیماری‌ های قارچی بلای جان گیاهان

بیماری‌های قارچی بلای جان گیاهان

بیماری‌های قارچی بلای جان گیاهان: قارچ‌ها انواع مختلفی دارند که حدود ۸۰۰۰ گونه از آن‌ها وجود دارد. برای گیاهان بسیار خطرناک بوده و می‌توانند موجب کاهش رشد و حتی موجب مرگ گیاهان شوند. قارچ‌ها می‌توانند به برگ‌ها، ساقه و شاخه، میوه‌ها، ریشه‌ها و بخش‌های مختلف گیاهان آسیب وارد کنند. قارچ‌ها از طریق زخم روی اندام‌های گیاهان نفوذ می‌کنند و ممکن است این زخم‌ها توسط حیوانات و حشرات، انسان و حتی عواملی چون باد و طوفان ایجاد شوند.

قارچ‌ها معمولاً از خود عوامل فیزیکی بر جای می‌گذارند. که این عوامل می‌توانند مانند لکه‌های قهوه‌ای و سیاه یا حتی سفیدک‌های پودری یا تارهایی شبیه تار عنکبوت باشند. وقتی صحبت از بیماری‌های قارچی می‌شود منظور گیاه قارچ نیست بلکه قارچ‌های بیماری زا میکروسکوپی بوده و با چشم عادی دیده نمی‌شوند.

 

قارچ‌ها به راحتی تکثیر می‌شوند و عمل تکثیر آن‌ها از طریق هاگ بوده که توسط باد و حشرات روی اندام‌های گیاهان پخش می‌شوند. قارچ‌ها با تأثیر مستقیمی که روی ریشه گیاهان می‌گذارند می‌توانند موجب پوسیدگی ریشه شده و درنهایت گیاه را از بین ببرند. علت اصلی پیدایش قارچ‌ها وجود رطوبت زیاد محیط می‌باشد. اگر رطوبت کنترل نشود و بیش از حد مجاز باشد قارچ‌ها به وجود می‌آیند و این عمل بیشتر در گلخانه‌ها صورت می‌گیرد. گرما و رطوبت دو عامل رشد قارچ‌ها هستند البته بعضی از قارچ‌ها در سرما رشد می‌کنند.

 

در هنگام کاشت بذر به علت رطوبت فراوان برای جوانه زنی بذرها بیماری قارچی پدیدار می‌شود که برای جوانه‌های کوچک و ضعیف بسیار خطرناک هستند و به همین علت برای جلوگیری از قارچ‌ها از سموم قارچ کش استفاده می‌کنند و به طور مرتب عمل هوادهی را انجام می‌دهند تا رطوبت کم شده و بستر کشت دچار بیماری قارچی نشود.

 

هنگام تکثیر گیاهان از طریق قلمه یا برخورد وسیله‌ای تیز به اندام گیاه به علت زخمی شدن نیز این بیماری به راحتی شکل می‌گیرد و برای جلوگیری از آن حتماً باید بر روی زخم مقداری پودر قارچ کش ریخت و گیاه را از رطوبت فراوان دور کرد تا محل زخم پینه بسته و خشک شود.

 

آبیاری زیاد می‌تواند باعث خیس و مرطوب شدن خاک شود و محلی برای رشد قارچ‌ها را به وجود آورد که به ریشه گیاهان آسیب می‌رساند، ریشه‌ها پوسیده و گیاه از بین می‌رود. برای جلوگیری از این عمل حتماً اجازه دهید  خاک خشک شود و سپس آبیاری را انجام دهید.

 

برای تکثیر کاکتوس‌ها و ساکولنت ها از طریق قلمه و پاجوش حتماً باید قلمه را در محلی خشک و خنک به مدت حداقل ۴۸ ساعت به دور از رطوبت و آفتاب مستقیم قرار دهید تا انتهای آن‌ها و محل بریده شده پینه بسته و خشک شود و سپس قلمه‌ها یا پاجوش ها را در خاک بکارید تا از بیماری قارچی جلوگیری شود. چون این دسته از گیاهان بسیار به بیماری قارچی حساس بوده و به راحتی قلمه‌ها و پاجوش‌ها از بین می‌روند.
هنگام پیوند زدن گیاهان نیز سعی کنید از ابزار و محیط استریل استفاده کنید.

 

در فصل پاییز و زمستان که گیاهان به دوره خواب رفته و سیستم دفاعی آن‌ها بسیار کاهش میابد آن ها را از باران و رطوبت دور کنید تا قارچ‌ها نتوانند به آن‌ها آسیب برسانند. در این فصل بهتر است گیاهان را در فضایی خشک و خنک قرار دهید تا از ریزش برف و باران‌های پاییزی و زمستانی بر روی اندام‌های آن‌ها جلوگیری شود. اگر گیاهان آپارتمانی را در این فصل بیرون از خانه در هوای سرد زمستانی نگهداری می‌کنید به هیچ وجه بر روی برگ‌های آن‌ها آب اسپری نکنید.

 

گاهی پیش میاید که روی برگ گیاهان سفیدی‌هایی پودری شکل پدیدار می‌شود که بسیار خطرناک بوده و حتماً برای جلوگیری از بیشتر شدن آن‌ها برگ‌های آلوده به این بیماری را جدا کرده و گیاه را به محل خشک و به دور از رطوبت منتقل کنید و مرتباً به گیاه سر بزنید.

 

برای از بین بردن قارچ‌ها سمومی وجود دارند که توسط شرکت‌های فراوانی تولید می‌شوند و در بازار به فروش می‌رسند. سمومی مثل قارچ کش کاپیتان، مانکوزب، کاربندازیم از معروف‌ترین آن‌ها هستند که به صورت پودر در بسته بندی‌های مختلف وجود دارند. استفاده از این سموم برای جلوگیری از قارچ‌ها مؤثر بوده و می‌تواند آن ها را از بین ببرد. نحوه استفاده از این سموم توسط شرکت بر روی بسته بندی‌ها قید شده است که بهتر است طبق دستورالعمل شرکت سازنده این پودر ها را در آب حل کنید و استفاده کنید. معمولاً دز توصیه شده ۲ گرم در ۲ لیتر آب می‌باشد.

 

توجه داشته باشید که بیماری‌های قارچی در صورت پیشروی قابل درمان نیستند و این سموم بیشتر در مراحل اولیه بیماری یا به عنوان پیشگیری تأثیر گزار خواهند بود.

 

قارچ‌ها می‌توانند خود را در برابر سموم مقاوم کنند و حتماً از یک نوع سم به طور مرتب استفاده نکنید و برند قارچ‌کش خود را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر از قارچ‌کش کاپیتان مدتی است که استفاده می‌کنید آن را تعویض کرده و از قارچ‌کش مانکوزب استفاده کنید و همین‌طور برندهای دیگری را نیز می‌توانید استفاده کنید.

بیماری‌های قارچی بیماری‌های قارچی بیماری‌های قارچی بیماری‌های قارچی

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

49 دیدگاه برای “بیماری‌ های قارچی بلای جان گیاهان

  1. آیداکڪ گفته:

    سلام خسته نباشید ،گیاه زاموفیلیا من رشد خوبی داشت که مدتی انگار متوقف شده و پاجوش قدیمی که از همه کوچکتر هست تغییر رنگ داده و تقریبا داره روبه زردی میره روی یکی از برگ هاش هم حالت زخم ایجاد شده آیا قارچی شده ؟ ابیاریش ۱۰روز و یکبار هست نورشم مناسبه
    اگر قارچی هست از چه نوع قارچ کشی استفاده کنم ؟چندبار؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اچوریا هست، روی گیاه اب نریزید موندن اب بمدت طولانی باعث بوجود اومدن این لکه ها میشه لکه رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشت برگ رو کامل جدا کنید. موقع ابیاری روی گیاه اب نریزید.

  2. سارا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من گیاه کراسولا رو نزدیک به ۹ ماهه دارم، چند ماه پیش برگاش چروک شدن و‌ شروع به ریختن کردن الان هم همچنان برگ ها چروک هستن
    چیکار باید بکنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      معمولا کمبود نور باعث این مشکل میشه،بمرور زمان گیاه رو به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید(ساعات دریافت نور افزایش داشته باشه)

  3. توکلی گفته:

    سلام من یه هاورتیا گور خری دارم که روزانه ۱ الی ۱ونیم ساعت نور فیلتر شده دریافت میکنه خاکش زهکشی خوبی داره خاک کاکتوسه و هر ۴یا۵ روز یکبار وقتی که خاک کامل خشک میشه آبیاری میکنم الان ۳ هفتس که متوجه شدم برگهای میانیش پایینشون قهوه ای شده ولی بنظرم پیشرفتی نکرده و برگهای داخلی و خارجی سالمن دلیلش چیه ؟

  4. xalife2018 گفته:

    سلام وقت بخیر. مدتیست زیر برگهای کراسولا من لکه های قهوه ایی رنگ بوجود آمده ودر حالیکه سطح برگها سالم هست برگها ریزش می‌کنند امروز از قارچ کش ایپرودیون کاربندازیم تهیه شده از فروشگاه خودتون بصورت آبیاری و آب‌پاشی استفاده کردم.
    نورغیرمستقیم پنجره‌ جنوبی، خاک کاکتوس، آبیاری دربهار هفته ای یکبار و در تابستان هر پنج روز، دما هم همدما با دمای بیرون (۲۵ تا ۳۷ درجه در طول شبانه‌روز متغیراست)، اسپری آب روزی سه بار
    http://uupload.ir/files/d3lb_dsc_0076.jpg
    http://uupload.ir/files/9olt_dsc_0073.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیماری قارچی هست ،ابیاری وسمپاشی با محلول قارچ کش رو یک هفته بعد از اولین سمپاشی مجدد تکرار کنید، روی برگها غبار پاشی نکنید این گیاه نیاز به رطوبت محیط نداره. روی برگها اب نریزید.

  5. م. احمدزاده گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    تو پست قبلی عرض کردم گیاه گندمی ام قارچ گرفته بود. حالا ظاهرا به سایر گلدانها سرایت کرده و باعث لکه های قهوه ای روی گیاه ساکولنت شده.

    برای پیشگیری از سرایت به بقیه گیاهان (کاکتوس، پتوس، شامادورا، سانسوریا و پیرومیا) قارچکش کاربندازیم رو به صورت آبیاری چند نوبت استفاده کنم و با چه فاصله زمانی؟

    بعد از مصرف قارچش چه زمان مجددا کوددهی و اسیدهیومیک رو شروع کنم؟

    ممنون بابت راهنمایی همیشگی تون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ابتدا باید دلیل بیماری رو پیدا کنید، خاک نامناسب، تهویه نامناسب ،دما ونور ناکافی، ابیاری بیش از اندازه، نبود زهکش مناسب ،همگی دلیل بربیماری قارچی میشن بهتر هست ابتاد این موارد رو بررسی وایدال کنید بعد از محلول قارچ کش استفاده کنید ،مقدار مصرف یک الی دو گرم در یک لیتر اب،دو بار بافاصله یک هفته ،دو هفته بعد از سمپاشی با محلول میتونید کوددهی رو شروع کنید.

  6. م. احمدزاده گفته:

    باسلام. اوقات خوش.
    من یه گیاه گندمی داشتم که برگهاش زرد و لوله شده بود. فرمودید عکس بفرستم ولی گیاهم طی یک روز سیاه شد و از بین رفت.
    متوجه شدم دلیلش قارچ بوده.
    سوالم اینه که خاکش رو میتونم با قارچکش کاربندازیم استریل کنم و گیاه جدید توش بکارم یا بهتره دور بریزم؟
    ممنون از شما.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میتونید با محلول قارچ کش خاک رو کامل شستشو وضدعفونی وخشک کنید وبعد استفاده کنید.

  7. abyssarium گفته:

    سلام. من احتمال می‌دم که گیاهم دچار قارچ شده باشه. تو بالکنه و اینجا هوا رطوبتش بالاس.هفته‌ای یبار آبیاری می کردم. اما گیاه یه قلمه جوون بود و یکم برگای پایینی چروکیده بود. هفته ای دوبار آبیاری کردم و برگا سرحال شدن. اما از ۳ ۴ روز پیش این علایم به وجود اومدن و تشدید شدن. خاکش زه کشی خوبی داره. لطف می‌کنین بگین که آیا این بیماری قارچیه یا یه اختلال دیگه‌اس؟
    گیاهم احتمالن Sedum Pachyphyllum باشه.
    http://uupload.ir/files/054_1.jpg
    http://uupload.ir/files/avbt_2.jpg
    http://uupload.ir/files/b618_3.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله از ابیاری زیاد میتونه باشه ابیاری رو کاهش بدید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید،لکه ها رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند برگهایی رو که لکه دارند کات کنید وگیاه رو یک بار با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کراسولا کمپ فایر هست، کمبود نور داره این گیاه نور مستقیم رو میپسنده ورشد بهتری در نور مستقیم خواهد داشت، بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست برگها بمرور زمان پیر وفرسوده شده واز بین میرند بعد از اینکه خشک شدند میتونید جدا کنید.

      • ساجده گفته:

        خیلی ممنون از راهنماییتون. ببخشید ما چون تو استان خوزستان زندگی میکنیم، هوا خیلی گرمه. اگه گیاهامو بذارم تو حیاط زیر نور خورشید، گرمای هوا ازبین نمی برشون؟؟؟؟ آخه تو خوزستان، نور خورشید، شدید و سوزاننده است.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما میتونید نور رو فیلتر کنید ویا داخل منزل بدور از مجاورت باد کولر نگهداری کنید ،محیطی که نور کافی برای گیاهان داشته باشه.

  8. ساجده گفته:

    سلام من یه گیاه دارم که اسمش رو نمیدونم. لکه های سیاهی رو برگاش دیدم. لطفا هم اسم گیاه رو بگید هم روش نگهداری و رفع لکه های سیاه. لطف می کنید اگر شیوه مراقبت کاملش رو شرح بدید. ممنون میشم.لینک عکس رو در زیر قرار میدم

    http://uupload.ir/files/dcee_۲۰۲۰۰۶۱۴_۱۸۵۴۵۲.jpg

    http://uupload.ir/files/ah6c_۲۰۲۰۰۶۱۴_۱۸۵۴۵۸.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ائونیوم هست، بشدت کمبود نور داره،سیاه شدن برگها در اثر ابیاری زیاد بوجود میاد ابیاری رو کاهش بدید وهر زمان خاکش کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید،شرایط نگهداری :در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید. خاک مناسب، خاک کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه،کوددهی با کودهای پتاس بیشتر از ازت ماهی یک بار در زمان رشد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو هم بفرمایید ،دمای نگهداری،ترکیب خاک،میزان ابیاری و… تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. saharfakhim70 گفته:

    سلام وقت بخیر.
    یک کاکتوس ملوآبی دارم حدود سه ما پیش خریدم زی نور فیلتر شده به صورت همیشگی است و هیچ کودی بهش داده نشده و هر ۱۰ روز به صورت اسپری بهش آب میدم اما الان سه روزه (طبق عکس ارسالی) حالت باد کردن و کمرنگ شدن زیر تیغ هاش به وجود آمده.
    اگر راهنمایی کنید تا گیاهم رو نجات بدم ممنون میشم.
    http://uupload.ir/files/abs5_20200215_183037.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، متاسفانه عکستون واضح نیست،عکس واضح بفرستید، کدام قسمت اروئلها باد کردند؟ گیاه یعنی ۲۴ ساعت کامل زیر نور مصنوعی هست؟ ترکیب خاک ودمای نگهداری رو هم بفرمایید واینکه ابیاری بصورت کامل انجام میشه ویا فقط سطحی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، ریختن اب روی برگهای ساکولنتها باعث این مشکل میشه،لکه ها رو از روی برگها جدا کنید ومحلول قارچ کش روی گیاه اسپری کنید یک ساعت بعد با یک دستمال کاغذی اب روی برگها رو بگیرید.

  10. سارا گفته:

    سلام
    کارشناس عزیز دلیل ریزش برگهای ساکولنت های گوشتی مثل آئونیوم چیه
    شرایط نگهداریش تغییری نکرده عین همیشه س هفته ای دوبار ابیاری میشه پنجره شمالی که صبح نور میگیره البته الان که پاییزه نورش کمتره صبحا فکر کنم ولی برگها خشک نیست کاملا ابداره ولی دست میزنم راحت میریزه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری بیش از اندازه،تغییر بیش از اندازه دمای محیط، خاک نامناسب،نبود زهکش مناسب ویا کمبود نور باعث ریزش برگهای ساکولنتها میشه این موارد رو چک کنید ،موقع ابیاری دقت کنید که اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه،ابیاری رو زمانی انجام بدید که خاک گلدان کاملا خشک باشه،در این فصل بهتر هست کم کم ابیاری رو هم کمتر کنید.

  11. عبدالکریم عامری گفته:

    سلام وقت بخیر
    کاکتوس دارم که در قسمت پایین تار عنکبوت دارد ونیم تنه پایین ان سبز کم رنگ است علاوه بر آن در سه قسمت اطراف خار حالت سفید دارد که گمان کنم قارچی شده چگونه میشه با این آفات مبارزه کرد؟بهترین سم برای قارچ وافتی که تار ایجاد میکند چی هست؟ایامیتوان قارچ کش وبقیه سموم مانند کنفیدرو را باهم مخلوط کرد؟
    بدنه کاکتوس را میشه سم پاشی کرد یا فقط از طریق آبیاری امکان مقابله با آفات وجود دارد؟
    از مقالات ارزشمند ارائه شده و پاسخگویی کامل شما کمال تشکر را دارم ضمنا لینک عکس ضمیمه شد
    http://uupload.ir/files/995i_۲۰۱۹۱۱۰۵_۱۲۳۶۲۴.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تارهای عنکبوت هست مشکلی نیست تارها رو با یک گوش پاکن جمع کنید نیازی به سمپاشی نیست، گیاهتون اچینو گرزونی هست وبشدت کمبود نور داره،در عکسهای بعدی کاملا مشخص هست. بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید ابیاری رو هم سعی کنید در این فصل کمتر کنید وزمانی که خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.