آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ ها

آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ها

آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها گیاهان بسیار مقاومی هستند ولی در مقابل بیماری‌های باکتریایی و قارچی بسیار ضعیف هستند و به راحتی دچار این بیماری‌ها می‌شوند. بیماری‌های باکتریایی بعد از نفوذ به بافت گیاه تقریباً درمانی ندارد مگر در مراحل اولیه بیماری نسبت به درمان اقدام کنید.

نکروز باکتریایی چیست؟
این یک بیماری عفونی است که به سادگی بافتهای گیاه را متلاشی می‌کند. بیماری‌های عفونی از ان جهت که بافت گیاهی را مورد آسیب قرار می‌دهند به سختی قابل کنترل و درمان هست. اهمیت تشخیص و شروع درمان نمی‌تواند این بیماری را تحت تأثیر قرار دهد زیرا گیاه می‌تواند در طول زمان زیادی با نقاط  کوچکی از بیماری زندگی کند اما در نهایت اگر درمان نشود از بین می‌رود.

 

کاکتوس‌ها این ساکنان بیابان‌ها و دشت‌ها بسیار مقاوم هستند اما واقعاً می‌توانند با یک باکتری کوچک از پا در آیند.  نکروز باکتریایی کاکتوس می‌تواند به تعداد زیادی از گیاهان حمله کند. در نهایت باکتری‌های عامل بیماری در گوشت و بدنه گیاه گسترش می‌یابد.

 

در مناطق آسیب دیده بافت گیاهی مرطوب است و اگر در بدنه گیاه باقی بماند در نهایت می‌تواند این گیاهان را از بین ببرد. درمان نکروز باکتریایی کاکتوس در مراحل اولیه می‌تواند سبب ۸۰ درصد احتمال زنده ماندن گیاه شود.

 

نکروز  کاکتوس‌ها به عنوان نقاط تیره در تنه شروع می‌شود که نرم و آبکی است. در نهایت بیماری به تمامی قسمت‌ها نفوذ می‌کند که مایع تیره و تند سیاه  از آن تراوش می‌کند.

 

نکروز کاکتوس‌ها  همچنین ممکن است به یک زخم کوچک تبدیل شود که در آن گیاه سعی در بهبودی خود را دارد. هرگونه تخریب منطقه آسیب دیده در کاکتوس مبتلا می‌تواند باکتری‌ها را آزاد کند و با این کار بیشتر گیاه را آلوده می‌کند.این عفونت باکتریایی اروینیا نام دارد، این عفونت و بیماری می‌تواند از هرگونه آسیب فیزیکی (برش، برخورد فیزیکی، گزش حشرات و ….) و حتی از فعالیت‌ها و تغذیه ماهانه به گیاه وارد شود.

 

این باکتری‌ها در خاک نیز زنده می‌مانند تا زمانی که یک قربانی پیدا کنند.

 

درمان نکروز باکتریایی در ساگوارا:
نکروز باکتریایی کاکتوس‌ها درمان ندارد و بهترین درمان پیشگیری است. هیچ مواد شیمیایی تأیید شده برای مبارزه با بیماری باکتریایی وجود ندارد مواد و گیاهان آلوده باید برای جلوگیری از گسترش بیماری حذف شوند.

 

خاکی که گیاه آلوده در ان کشت شده بود هم باید دور ریخته شود و نباید از ان مجدداً استفاده کرد. در مواجه با کاکتوسی که دچار بیماری نکروز باکتریایی شده بهتر است در اولین مرحله گیاه را از بقیه گیاهان جدا کرده و در صورتی که عفونت کوچک و در مراحل اولیه است با عمل جراحی و برداشتن قسمت آسیب دیده از پیشروی بیماری جلوگیری کرد.

 

تمام ابزار و وسایل کار را کاملاً ضد عفونی کنید بعد برداشتن قسمت عفونی کاملاً گیاه را با سموم یا محلول ماده ضد عفونی کننده و آب به طور کامل ضد عفونی کنید. حین برداشتن قسمت آسیب دیده توجه داشته باشید که حداقل تا ۱/۵ سانت اطراف محل عفونی را هم از روی بدنه حذف کنید.

 

تمام مشکلات این بیماری از نکروز باکتریایی با زخم‌های روباز آغاز می‌شود. اگر عفونت و بیماری قسمت‌های زیادی از گیاه را آلوده کرده باشد بسیار بعید است که بتوان با برداشتن قسمت آسیب دیده گیاه را درمان کرد. چون باکتری عامل بیماری در خاک یا ماده گیاهی مرده هم می‌تواند به زندگی خود ادامه دهد.

 

این بیماری معمولاً در گیاهان بزرگ و یا در طبیعت بیشتر اتفاق می افتد. برای مطالعه مقاله کامل در مورد بیماری باکتریایی کاکتوس اینجا کلیک کنید.

آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ها آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ها آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ها
سیاه شدن کاکتوس
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

37 دیدگاه برای “آشنایی با بیماری باکتریایی در کاکتوس‌ ها

  1. محمدی گفته:

    درود. ممنون میشم درباره این افروبیا مونادیوم بنده هم کمکم کنید. چند روز پیش دیدم برگاش ریخت برا همین گذاشتم جای نسبتا سایه که آفتاب غیر مستقیم بگیره. از طرفی گیاه باریک شده اگه بزارم تو سایه. مشکل خاصی داره و ریزش برگاش طبیعی هست؟؟؟ تو سایه بمونه یا بزارم نور بگیره؟؟آبیاری هفته ای یه بار بوده و خاکش ماسه و پیت و ورمی. دما هم ۲۰ درجه است.
    سپاسگزارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، معمولا باکاهش دما ویا تغییر محیط نگهداری برگهای افوربیاها میریزه ( افوربیاهایی که برگ دارند) وکاملا طبیعی هست در بهار شروع به رشد میکنه ومجدد برگهای جدیدی سبز میشه. در محیطی که نور ودمای مناسبی داشته باشه نگهداری کنید تا خواب زمستانی رو بگذرونه وبهار مجدد با افزایش دما وطولانی شدن روزها شروع به رشد میکنه.

      • محمدی گفته:

        واقعا سپاسگزارم ازتون. احتمالا به خاطر دما بوده یه مقدار هوا سرد شده برگاش ریخته. جای پر نور میزارمش. بابت سوالی که از فرو هم پرسیدم سپاسگزارم. پاینده باشید

  2. محمدی گفته:

    سلام
    فررو الکترو بنده تیغ های پائینیش قهوه ای شده و ۲ لکه زرد رنگ روش دیده میشه مشکل چیه و چطور میشه حلش کرد؟ در حالی که قسمت های بالاییش سالم هست.
    خاکش که ماسه و پیت و ورمی هست همون ترکیب وه سایتتون میگه. الانم آبیاری رو هفته یه بار کم میدم. نور هم ۳ ساعت میگیره بقیش هم نور غیر مستقیم هست. در دمای ۲۰ درجه الان نگهداری میشن.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تغییر رنگ تیغهای قدیمی و تنه گیاه دراثر کهولت سن گیاه بوجود میاد که طبیعی هست مگر اینکه گیاه با هیومیک اسید یا جلبک دریایی ابیاری شده باشه که رنگ کود هست که بمرور زمان از بین میره، لکه های بوجود اومده رو تحت نظر داشته باشید اگر گسترش داشتند بوسیله جراحی خارج کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید.

  3. ماهان گفته:

    سلام کاکتوسم ۱۶ ساله هست یهو لکه قهوه ای زد اب هم هفته ای ی بار بهش دادم زیاد افتاب گیر نیست

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی هست با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو ابیاری وسمپاشی کنید لکه ها ازبین نمیرند ولی بیماری کنترل میشه وقسمتهایی که تازه رشد خواهندکرد این علائم رو نخواهند داشت میتونید تنه جوشها رو از گیاه مادری جدا کنید وجداگانه بکارید.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه روبفرمایید وعکس واضح از گیاه و قسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. آویسا گفته:

    سلام مجدد من یکی از کاکتوس هام هم روش مثل زنگ زدگی هست و وقتی پیام دوستان رو دیدم انگاری باید باذره بین نگاه میکردم که حشره قرمز رنگ روش هست یانه الان من روش حشره های خیلی کوچیک قرمز میبینم عکسش رو هم میفرستم باید چیکار کنم؟
    یک سوال دیگه هم که هست یکی از کاکتوس ها شپشک ارد الود گرفتن طبق مطالعاتی که کردم از مایه ظرف شویی و اب میشه استفاده کرد من اینکار رو امتحان کردم اما باز هم هست چیکار می تونم بکنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون به کنه قرمز مبتلا شده ابتدا از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه ورطوبت محیط رو افزایش بدید برای از بین بردن افات باید از سم کنه کش استفاده کنید از سم کنه کش ابامکتین ویا فن پروکسی میت میتونید استفاده کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید. برای شپشک ارد الود ابتدا باید حذف فیزیکی انجام بدد بعد با محلولی که درست کردید گیاه رو شستشو بدید وگیاه رو دو هفته تحت نظر داشته باشید هر روز بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

  5. آویسا گفته:

    سلام به کارشناسان میهن کاکتوس خسته نباشید.
    من یک کاکتوس دارم که پشت پنجره ی جنوبی قرار داره و نور غیر مستقیم از پشت پرده بهش میخوره و ابیاری هم هفته ای یک بار هست اما الان متوجه شدم روی قسمت های از این کاکتوس سفید شده باید چه کار کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فقط یک شاخه به این صورت هست یا شاخه های دیگری هم این مشکل رو دارند؟ بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست حتما نور رو فیلتر کنید.

      • آویسا گفته:

        سلام ممنونم از راهنماییتون بله شاخه های دیگه هم دارن ایجاد میشن این از همه شدید تر بود
        یک سوال دیگه اینکه یکی از نوک تیغ کاکتوس خشک میشه اما همه جای دیگه سالمه این علتش از سوختگی هست؟
        و اینکه کاکتوس رو دقیقا باید چطوری ابیاری کنیم که هم خشک نشه و ریشه خراب نشه درواقع نه افراط بشه نه تفریط؟

        • کارشناس 1 گفته:

          حتما نور رو فیلتر کنید وریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، این عکس پوسیدگی هست که دراثر ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب بوجود اومده تمام قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش شستشو بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که از قبل ضدعفونی شده بکارید. ابیاری باید بصورتی باشه که خاک کامل خشک بشه، میتونید با یک خلال چوبی خاک رو بررسی کنید اگر تا عمق گلدان خشک شده بود ابیاری رو انجام بدید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟در نور مستقیم بودن؟ با یک ذره بین از نزدیک گیاهان رو بررسی کنید ببینید حشرات ریز قرمز رنگی اطراف اروئلها هست؟

        • کارشناس 1 گفته:

          افتاب سوختگی هست، حتما نور رو فیلتر کنید. اگر افتاب سوختگی سطحی باشه گیاه خودش قسمتهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه ولی اگر عمیق باشه جاش میمونه بمرور زمان با بزرگ شدن گیاه قسمتهای اسیب دیده در پایین گیاه میمونه.

  6. sh گفته:

    سلام .من یه استروفیتوم دارم که روش لکه های چوبی ایجاد شده و داره زیاد میشه و روی لکه ها مقداری اب وجود داره علتش چیه؟ و اگه بیمار شده درمانش به چه صورته؟

    https://uupload.ir/files/h0lv_۲۰۲۱۰۲۲۳_۱۰۵۸۲۱.jpg
    https://uupload.ir/files/gfi_۲۰۲۱۰۲۲۳_۱۰۵۸۳۹.jpg
    https://uupload.ir/files/qarh_۲۰۲۱۰۲۲۳_۱۰۵۸۵۰.jpg
    روی این کاکتوسم لکه های زرد ایجاد شده و اگه دلیلش رو بگید ممنون میشم .

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شپشک سپر دار هستند، تمام نقاطی رو که حالت چوبی دارند رو با نوک چاقو جدا کنید وگیاهان رو با محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید،تهویه محیط رو هم بالاببرید.

  7. sh گفته:

    سلام .ممن یه استروفیتوم دارم که روش کله های چوبی ایجا شده و داره زیاد میشه و روی لکه ها مقداری اب وجود علتش چیه؟ و اگه بیمار شده درمانش به چه صورته؟

  8. کوروش گفته:

    سلام خدمت تیم زحمت کش و با علم میهن کاکتوس یکی از کاکتوس هایه صخره ایم ک چند سالی دارم ۱۰ روزی میشه ی سری لکه سفید و سیاه افتاده روش بیشتر در قسمت بالاتنه ولی نرم نیس و شل نیس کاکتوش سرحاله هنور چند روز پیش بونومیل زدم بهش امروز هم مالاتیون زدم شرایط ابدهیم هر ۱۰ روز یبار پشت پنجره جونوبیم نگه میدارم اولین باره ب این مشکل خوردم اگ میشه بگید چ بیماریه و چطوری درمانش کنم یا خطری داره اصن واس گیاه
    https://uupload.ir/files/8b2z_۲۰۲۱۰۲۱۷_۱۳۵۰۳۸.jpg
    https://uupload.ir/files/f0ek_۲۰۲۱۰۲۱۷_۱۳۵۱۰۰.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، لکه ها خسارت کنه قرمز هست گیاهتون قبلا کنه گرفته ولی بهبود یافته، روی تاج گیاه در عکس دوم شپشک سپردارهم دیده میشه که میتونید با قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید، تهویه محیط رو بالا ببرید ومحیط رو مقداری مرطوب نگهدارید، برای اطمینان از برطرف شدن افت میتونید یک بار با محلول کنه کش گیاه رو سمپاشی کنید اگر با محلول سم مالاتیون سمپاشی کردید نیازی نیست، لکه سیاهی نمیبینم روی گیاه فقط روی عکس اول قسمت پایین سمت چپ چند نقطه سیاه هست که فضولات مگس میتونه باشه یا حشره ی دیگه. که میتونید با پنبه اغشته به الکل از روی گیاه پاک کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، واریته ای از اپونتیا هست، خاکش مناسب به نظر نمیرسه، پدی رو که چروک شده بررسی کنید اگر نرم هست جدا کنید گیاهتون در حال رشد هست جوانه زده ولی بشدت کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پر نوری انتقال بدید.اواسط ماه دیگه میتوند خاکش رو تعویض کنید واز خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      بیماری قارچی هست،میتونید بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده جراحی کرده وقسمت الوده رو جدا کنید وبعد از اتمام کار روی محل زخم شده محلول قارچ کش اسپری کنید.

  9. حسین گفته:

    http://uupload.ir/files/cwtf_۲۰۲۰۰۶۱۹_۲۰۱۷۲۰.jpg
    سلام خدا قوت،دست شما درد نکنه که به مشکلات مردم رسیدگی میکنین خیلی ممنون
    این کاکتوس رو حدود سه هفته پیش خاکشو عوض کردم از اونروز شروع کرد به زرد شدن شاخه هاش و خشک شدنشون،هیچ جابجایی هم واسه تعویض خاکش انجام ندادم،همونجور تو گلدون دورشو خالی کردم و خاکشو جابجا کردم
    شرایط نگهداریش هم : ابیاری هفته ای ی مرتبه،محل نگهداریش هم توی پاسیون خونه کنار بقیه گلها(رطوبت نداره پاسیون) کود حدود ی ماه پیش بهش دادم.
    خواستم بدونم مشکل از چیه،ممنون میشم
    http://uupload.ir/files/2zz5_۲۰۲۰۰۶۲۲_۲۱۱۱۵۱.jpg
    http://uupload.ir/files/rjsx_۲۰۲۰۰۶۲۲_۲۱۱۱۵۶.jpg
    http://uupload.ir/files/qmmw_۲۰۲۰۰۶۱۹_۲۰۱۷۱۴.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما،گلدان گیاهتون بیش از اندازه بزرگ هست، خاکش مناسب نیست، وبشدت کمبود نور داره،قسمتهای انتهایی گیاه پوسیده شده، میتونید گیاه رو از خاک در بیارید قسمتهای پوسیده شده رو کات کنید واز قسمتهای سالم قلمه بگیرید ،قلمه ها رو با محلول قارچ کش شستشو بدید وبمدت چند روز در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا قسمتهای بریده شده پینه ببنده بعد داخل گلدانی که یک الی دو سایز از قطر گیاه بزرگتر باشه وخاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید.

  10. گیسو گفته:

    http://uupload.ir/files/5ebg_dsc_1207.jpg
    سلام
    وقتتون بخیر
    امروز متوجه این اتفاق شدم این کاکتوس قسمت پایینش شل شده
    چند ماه پیش که ریشه نداشتن و کاشتمشون دو تاش بعد یه مدت خراب شدن البته اونا تو یه گلدان دیگه بودن بهار همشون جوونه زدن و حتی جوونه بعضی هاشون دوباره جوونه زدن
    این گندیدگی هست یا باکتریائی و ممکنه به بقیه هم سرایت کنه ??
    جوونشو جدا کردم و چون سالم بود در گلدان دیگری کاشتمش
    http://uupload.ir/files/vo5_dsc_1208.jpg
    الان که بقیه رو نگاه کردم همون طور که در تصویر مشاهده میکنید قسمت پایین رنگش متفاوته
    اون ها هم دچار این مشکل شدن ?? یا عادی هست
    جمعه بهشون آب داده بودم
    http://uupload.ir/files/s703_dsc_1212.jpg

    http://uupload.ir/files/dkgx_dsc_1211.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پوسیدگی هست در اثر ابیاری زیاد یا خاک نامناسب ویا نبود زهکش مناسب بوجود میاد. بهتر هست قلمه رو دور بندازید،خاک گیاهانتون مناسب بنظر نمیرسه،قسمتهایی که تغییر رنگ دادن رو به ارامی بوسیله انتهای یک مداد یا هر وسیله دیگه بررسی کنید اگر نرم بودند بهتر هست از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید. خاک کاکتوسها باید متخلخل باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه.

  11. حسین گفته:

    سلام
    گفته نشده چگونه پیشگیری کنیم.
    چه چیزی باعث این بیماری میشه. نگران شدم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری بیش از اندازه، الوده بودن خاک،الوده بودن اب مصرفی، ماندن اب روی کاکتوسهابمدت زیاد ،انتقال بیماری از یک گیاه الوده دیگر، زخمی شدن کاکتوسها، نیش حشرات،تهویه نامناسب، و… همه ی این عوامل باعث بیماریهای باکتریایی ویا قارچی در کاکتوسها میشن.

دیدگاه‌ها بسته شده است.