آموزش ترمیم کاکتوس شکسته

آموزش ترمیم کاکتوس شکسته

آموزش ترمیم کاکتوس شکسته: یکی از مشکلاتی که برای علاقه‌مندان به کاکتوس بخصوص برای کسانی که در منزل به نگهداری کاکتوس‌ها پیش می‌آید شکستگی کاکتوس می‌باشد. کاکتوس‌ها در اثر ضربه یا افتادن ممکن است دچار شکستگی شوند.

 

بافت کاکتوس‌ها به گونه‌ای است که پس از له شدن یا شکستگی ترمیم نخواهد شد قسمت جدا شده از کاکتوس دیگر به کاکتوس باز نخواهد گشت اما در برخی از واریته ها به علت شکل ظاهری می‌توان قسمت شکسته را جدا کرد و به صورت جداگانه ریشه دار کرد و یک گیاه مجزا به‌دست آورد.

 

کاکتوس‌هایی مانند خانواده اپونتیا یا انواع سرئوس ها از آنجایی که قابل قلمه زدن هستند در اکثر شکستگی‌ها و جدا شدن قسمتی از آنها می‌توان آن را در خاک کاشت و یک گلدان مستقل به دست آورد به طوری که مثلاً اگر یک گلدان اپونتیا از هر نقطه آن شکسته شود آن  قسمت‌های جدا شده می‌تواند به صورت مجزا در یک گلدان کاشته شود و گیاه مستقل را به دست آورد اما در کاکتوس‌های کروی در صورت شکستگی یا جدا شدن قسمتی از آن قابل کشت نبوده و متأسفانه از این طریق نمی‌توان کاکتوس را ازدیاد کرده یا کاکتوس را ترمیم کرد.

 

اما راه دیگری نیز برای این موضوع وجود دارد و آن پیوند دادن بخش جدا شده بر روی یک پایه است در صورتی که شکستگی شما موجب له شدن و تخریب بافت کاکتوس نشده باشد و قسمت جدا شده بافتی سالم و سرحال داشته باشد می‌توان با برش دادن آن قسمت پیوند دادن آن بر روی پایه‌های پیوند گیاه را تکثیر کرد و از خرابی کامل آن جلوگیری کرد.

 

این روش به آن صورت است که شما هر قسمت از کاکتوس را که از گیاه مادری خود جدا کنید دارای تعدادی محل آرئول هست که گیاه می‌تواند از آنها شروع به رشد جدید کنند و گیاهی مشابه را تولید کند.

 

شکستگی همراه با له شدن بافت کاکتوس‌ها راه درمان ندارد زیرا بافت تخریب شده هرگز به حالت طبیعی باز نخواهد گشت پس از بازسازی گیاه و نجات دادن این گیاه نیز غیرممکن خواهد بود. البته اگر فقط قسمتی از کاکتوس دچار له شدگی باشد میتوان با کات کردن قسمت له شده بقیه کاکتوس را نجات داد و مشکلی برای قسمت های سالم پیش نخواهد آمد. مانند تصویر زیر:
شکستگی و یا خراب شدن کاکتوس‌ها معمولاً در تمامی گلخانه‌ها و برای تمامی افراد پیش می‌آید و این خرابی کاکتوس موجب ناراحتی نباید باشد زیرا می‌توان در اکثر موارد گیاه را نجات داد و آن را به صورت صحیح تکثیر کرد.

 

برای آموزش قلمه زدن کاکتوس‌هایی که شکسته شده‌اند یا خود جدا کرده‌اید به روش زیر عمل کنید.

آموزش قلمه زدن کاکتوس

قلمه زدن کاکتوس‌ها یکی از روش‌های تکثیر این گیاهان دوست داشتی است. قلمه زدن یعنی از طریق برگ یا شاخه یا قسمتی از بدنه گیاه برای به وجود آوردن گیاهی جدید استفاده کنیم. اکثر کاکتوس‌ها را به راحتی می‌توان ریشه دار کرد. در این مقاله از سری مقالات آموزشی میهن کاکتوس به زبان ساده و همراه تصویر قلمه زدن کاکتوس‌ها را آموزش می‌دهیم. شما می‌توانید تمامی سؤالات خود را در پایین مقالات قرار دهید تا پاسخ داده شود.

 

بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس‌ها فصل رشد آنها می‌باشد که معمولاً بهار و تابستان می‌باشد. و در زمانی که گیاه در خواب است نباید قلمه زنی کنید.

قلمه زدن کاکتوس
تصویر شماره یک

تصویر شماره یک: ابتدا قسمتی از گیاه را برای ریشه دار کردن انتخاب می‌کنیم. بهتر است قسمتی از گیاه که حداقل بیشتر از یک سال سن دارد انتخاب کنیم، در این صورت شانس ما برای ریشه دار کردن بیشتر خواهد بود.

برش راکت کاکتوس اپونتیا
تصویر شماره دو

تصویر شماره دو: سپس به آرامی با یک جسم تیز مانند تیغ یا کاتر ضدعفونی شده به آرامی بخش مورد نظر را جدا می‌کنیم. بهتر است چند روز قبل از برش گیاه را آبیاری کنیم تا آب کافی در بافت‌های گیاه وجود داشته باشد.

ریشه دار کردن کاکتوس
تصویر شماره سه

تصویر شماره سه: بعد از برش قسمت برش داده شده کاکتوس را در محلی خنک و سایه تا زمانی که قسمت برش داده شده خشک می‌شود و به اصلاح پینه می‌بندد قرار می‌دهیم. چون در صورت عدم خشک شدن قسمت برش شده بلافاصله بعد از کاشت در گلدان در اثر بیماری‌های قارچی از بین خواهد رفت. مدت زمان خشک شدن بخش برش داده شده به نوع کاکتوس و اندازه آن بستگی دارد و در حدود ۳ تا ۱۵ روز ممکن است طول بکشد.

خاک کاکتوس
تصویر شماره چهار

تصویر شماره چهار: برای قلمه زدن کاکتوس‌ها و ریشه دار کردن آنها از خاک کاکتوس استفاده می‌کنیم با ترکیبی از ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت. برای گرفتن نتیجه‌ای بهتر باید خاک بستر کاشت را با قارچ کش ضدعفونی کنیم. البته بسیاری از گونه‌های کاکتوس به راحتی در این ترکیب خاک ریشه دار می‌شوند و نیازی به ضدعفونی نیست. گلدان یا ظرف مورد نظر برای قلمه زدن باید دارای سوراخ کف گلدان باشد.

قلمه کاکتوس
تصویر شماره پنج

تصویر شماره پنج: بعد از خشک شدن قسمت برش قلمه، آن را در خاکی که از قبل آماده کرده‌ایم می‌کاریم. در حدود ۱-۳ سانتیمتر از قلمه در خاک فرو کنیم برای ریشه دار شدن کافی است.

نور کاکتوس
تصویر شماره شش

تصویر شماره شش: تقریباً کار قلمه زدن کاکتوس به پایان رسیده حال تا زمانی که گیاه جدیدمان ریشه دار می‌شود آن را در جایی خنک و به دور از آفتاب مستقیم قرار می‌دهیم. به علت نداشتن ریشه آفتاب مستقیم باعث از دست دادن سریع آب قلمه خواهد شد و باعث سوختگی و خرابی آن می‌شود.

ابیاری کاکتوس
تصویر شماره هفت

تصویر شماره هفت: قلمه کاشته شده کاکتوس را نباید بلافاصله بعد از کاشت آبیاری کنید زیرا هنوز ریشه‌ای برای جذب آب ندارد و رطوبت بالا باعث خراب شدن قلمه خواهد شد. معمولاً یک هفته بعد از کاشت قلمه شروع به آبیاری می‌کنیم. ابتدا با مقدار خیلی کم و بعد از سه هفته قلمه کاشته شده را می‌توان به صورت معمولی مانند سایر کاکتوس ها آبیاری کرد.

 

نکته: تصاویر بالا مربوط به کاکتوس اپونتیا یا به صورت عوامانه کاکتوس زبان مادر شوهر می باشد. ولی این روش برای تمامی کاکتوس ها کاربرد دارد.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

115 دیدگاه برای “آموزش ترمیم کاکتوس شکسته

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر شکسته با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده هر دو قسمت شکسته شده رو بصورت صاف برش بزنید وروی قسمتهای بریده شده پودر دارچین بریزید ودر محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید، قسمتی که داخل خاک هست مجدد تنه جوش میزنه ورشد میکنه.

    • کارشناس 2 گفته:

      ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد تا عمق گلدان، ابیاری به اندازه ای که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه، نور زیاد وفیلتر شده پشت پنجره نورگیر جنوبی.

    • کارشناس 1 گفته:

      باید حجم عکس رو کم کنید میتونید با اسکرین یا کراپ حجم عکس رو کم کنید.

  1. آرشین گفته:

    سلام من یه کاکتوسی دارم افتاد و سرش شکست ،چیجوری باید بهش وصلش کنیم، عکسش و ارسال کردم نشد ، ولی کاکتوسم حالت ستاره مانند داره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با پیوند زدن میشه، برای ارسال عکس حجم عکس رو کم کنید وصبر کنیدکامل لودبشه بعد ارسال کنید یا از طریق یو اپلود لینک عکس رو بفرستید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از خاک خارج کنید وبایک چاقوی تیز وضدعفونی شده قسمتی رو که شکسته بصورت صاف برش بزنید و روی قسمت بریده شده پودر دارچین بزنید ودر دمای اتاق چند روزی نگهداری کنید تا قسمت بریده شده خشک بشه بعد داخل گلدان کوچکی بکارید وبصورت خیلی سطحی با اسپری اب روی خاک بپاشید. در جای ثابت که نور متوسط ودمای مناسبی داره نگهداری کنید ومدتی جابجا نکنید ریشه میزنه ومجدد رشد میکنه.

  2. زهرا گفته:

    سلام خسته نباشید
    نخل ماداگاسکارمن امروز ازپایه شکست نمیدونم چیکارش کنم میشه راهنماییم کنین؟?

  3. افتخاری گفته:

    سلام خسته نباشید یه سوال دارم من یک کاکتوس دارم از روی میز افتاد و ۲ قسمت شده آیا میتونم با وازلین ترمیمش کنم یا خیر؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح ازگیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. امحو گفته:

    سلام و عرض ادب. بسیار از متن پرنکته شما درس اموختم. تشکر میکنم ازتون و همینطور پاسخ هاتون. امیدوارم بتونم با همین روش کاکتوسم رو که سه سالشه و بخاطره باد شدید شکسته شده رو ترمیم کنم.

  5. عاطفه گفته:

    اگر بهش دست نزنم و بزارم توی این حالت بمونه امکان رشد مجددش هست،چون دوست ندارم راسش بزنم اونجوری دوشاخه میشه…امکان داره دوباره خودشو ترمیم کنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      قسمت تاج گیاه سالم هست ورشد خواهد داشت، فرقی نمیکنه در هر دو حالت رشد خواهد داشت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.