۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

۶نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها: کاکتوس‌ها جزء گیاهان گل‌دار بوده و گل‌های بسیار زیبا و رنگارنگی دارند که توجه هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کنند. برخی گیاهان گل‌دار به راحتی گلدهی می‌کنند و خواستار نیازهای سختی نیستند اما کاکتوس‌ها گیاهانی هستند که گلدهی آن‌ها نیازمند رعایت یکسری نکات و شرایط خاص می‌باشد.

شاید برای شما هم پیش آمده که کاکتوستان گلدهی نمی‌کند و از این اتفاق خیلی ناراحت شدید. در این مقاله سعی داریم شرایط گلدهی کاکتوس ها را بازگو کنیم تا شاید کمکی برای حل مشکل کاکتوس‌های شما باشد. گلدهی بیشتر کاکتوس‌ها در فصل بهار است اما هستند کاکتوس‌هایی که در فصل‌های دیگر گلدهی می‌کنند مانند کاکتوس کریسمس که آن‌ها شرایط خاص خود را دارند اما هدف ما اینجا کاکتوس‌هایی هستند که در فصل بهار گلدهی می‌کنند.

 

برای گلدهی به رعایت یکسری پارامترهای مهم نیاز است که برای هرکدام توضیح مختصری خواهیم داد.

 

۱_سن بلوغ:
گیاهان نیز همانند دیگر موجودات زنده به سن بلوغ می‌رسند. این سن در همه‌ی گونه‌ها یکسان نیست و عواملی نیز باعث تغییر زمان رسیدن به سن بلوغ می‌شود. گلدهی در کاکتوس‌های بالغ رخ می‌دهد. پس اولین مرحله برای گلدهی سن بلوغ است چون اگر کاکتوس شما به این سن نرسیده باشد هرچقدر هم شرایط رشد و محیطی عالی داشته باشد گلدهی نخواهد کرد. اولین مرحله مطمئن شوید که کاکتوس شما بالغ شده است. در برخی کاکتوس‌ها نشانه‌هایی وجود دارد که ثابت می‌کند کاکتوس شما به بلوغ رسیده است مثلاً در برخی کاکتوس‌ها وقتی بالغ می‌شوند تغییر رنگ می‌دهند. می‌توانید با جست و جو در اینترنت یا پرس و جو از افراد با تجربه از بلوغ کاکتوس خود اطلاعاتی کسب کنید.

 

۲_ نور:
یکی دیگر از پارامترهای مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها دریافت نور کافی می‌باشد. کاکتوس شما برای گلدهی باید در فصل رشد نور کافی دریافت کرده باشد. حداقل نور لازم برای کاکتوس‌ها در روز ۶ الی ۸ ساعت نور کامل و طبیعی خورشید می‌باشد. کم نوری باعث بد شکل و بدفرم شدن کاکتوس شده و مانع گلدهی آن می‌شود.

 

۳_ خواب زمستانی:
کاکتوس‌ها برای گلدهی نیاز به دوره خواب دارند. در فصل پاییز و زمستان با سرد شدن هوا دوره خواب شروع شده و تا آخر فصل زمستان یعنی اواخر اسفند ماه این دوره ادامه دارد. در این فصل دمای کاکتوس‌ها باید بین ۷ الی ۱۰ درجه باشد تا به خواب بروند و مراقب باشید دما پایین‌تر نرود چون باعث یخزدگی می‌شود. مراقب باشید در این فصل کاکتوس‌ها رشد و فعالیتی ندارند و سیستم ایمنی آن‌ها ضعیف می‌شود. به هیچ وجه در این فصل کاکتوس ها را آبیاری نکنید برای آبیاری ماهی یک بار در حدی که از خشکی جلوگیری شود اقدام کنید و کاکتوس ها را در معرض باران و طوفان‌های شدید این فصل قرار ندهید و کود دهی را نیز در این فصل قطع کنید.

 

۴_ آبیاری:
خیلی مهم است که کاکتوس شما منظم در فصل رشد آبیاری شود. افراط در آبیاری مشکلاتی مانند پوسیدگی به وجود می‌آورد که باعث مرگ گیاه می‌شود. آبیاری منظم و کافی و به موقع یکی از نیازهای دیگر کاکتوس‌ها برای گلدهی می‌باشد.

 

۵_ کود دهی:
کاکتوس‌ها برای فعالیت و رشد خود به مواد معدنی و کود دهی نیاز دارند. کمبود مواد معدنی از رشد کاکتوس‌ها جلوگیری کرده و باعث عدم گلدهی آن‌ها می‌شود. کاکتوس‌ها به کودهایی با پتاسیم بالا نیاز دارند. پتاسیم، کاکتوس ها را به گلدهی تحریک می‌کند. می‌توانید از کودهای ۳۶_۱۲_۱۲ برای کود دهی کاکتوس‌های خود استفاده کنید. دقت کنید که کود دهی را فقط در فصل رشد انجام داده و در فصل زمستان که کاکتوس‌ها به خواب می‌روند هیچ‌گاه کود دهی نکنید.

 

۶_ سلامت گیاه:
گیاهانی که دچار بیماری باشند به سختی گل خواهند داد. پوسیدگی ریشه، شپشک ها از عوامل بازدارنده گلدهی گیاهان بخصوص کاکتوس‌ها هستند.

۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها ۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

67 دیدگاه برای “۶ نکته مهم برای گلدهی کاکتوس‌ها

  1. امیرعلی گفته:

    سلام وقت بخیر. ممنون از مطالب مفیدتون. خواستم بدونم کاکتوس هایی مثل استروفیتوم ها یا ستچینوپسیس و ژمینو ها تا چه دمایی رو دووم میارن. من تهران هستم میشه برای گلدهی زمستون رو بیرون باشن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تحمل سرما بستگی به سایز گیاه داره اگر سایزشون بزرگتر باشه سرما رو بیشترتحمل میکنند ولی سایز شش وکوچکتر صد درصد یخ میزنند دمایی که کاکتوسها میتونند تحمل کن ۵ درجه هست تا دمای صفر درجه رو هم تحمل میکنند به شرطی که خاکشون کامل خشک باشه.

  2. زارع گفته:

    سلام میخواستم بدونم بین کاکتوس های بذری و غیربذری از لحاظ گلدهی تفاوتی وجود داره؟یعنی هردو گل می دن و بذر تولید میکنن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، هیچ فرقی نداره چه گیاه بذری باشه چه بصورت قلمه گل وبذر میده،فقط باید شرایط نگهداری ایدال باشه،گیاهانی که از طریق قلمه تکثیر شدن زودتر از گیاهانی که با بذر کشت شدن بالغ میشن.

  3. علی گفته:

    من یه اپونتیا دارم کود۱۲ ۱۲ ۳۶ دارم باید کی به اپونتیا بدم زمستون بدم یا تابستون ؟ ممنون از تمام کارشناس های با تجربه میهن کاکتوس??

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،کوددهی بهتر هست در زمان رشد گیاه انجام بشه،از اوایل بهار تا اواخر مهر ماه ماهی یک بار میتونید کوددهی رو انجام بدید ،میتونید از این کود ماهی یک بار ،یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وگیاهتون رو با این محلول ابیاری کنید.

  4. khaledian.z3 گفته:

    سلام ببخشید خیلی با سوالاتم به شما زحمت میدم میخواستم بدونم من تو قسمت جنوبی جایه کافی برای کاکتوس هام ندارم تا بزارم واسه همین کاکتوسارو تویه قسمت غربی گذاشتم که از ساعت دو تا هفت بهشون نور میرسه ولی نور صبح بهشون نمیرسه ولی تاریک هم نیست به اون صورت موقع صب میخواستم بدونم واسشون کافیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خواهش میکنم، نه مشکلی نیست پنجره های غربی وجنوبی نور مناسبی برای کاکتوسها دارند، مشکلی بوجود نمیاد.

  5. گیسو گفته:

    سلام آیا بچه دادن کاکتوس اپونیا که کوچیک هست و ریشه ندارد یا ریشه ضعیف و تازه ای دارد
    به کاکتوس مادر آسیب میزند ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، ژیمنو دامسی هست برای باز شدن گلها در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید،وزیاد جابجا نکنید ابیاری رو هم کاهش بدید. کاکتوسها برای گلدهی به شرایط خاصی نیاز دارند که باید در اون شرایط قرار بگیرند تا گل بدن. حتما باید بالغ باشند وخواب زمستانی رو سپری کنند،ودر زمان رشد از خاک مناسب، نور کافی وابیاری وکوددهی منظمی داشته باشند تا به گل بشینند سن بالغ شدن در کاکتوسها متفاوت هست.

  6. هانیس گفته:

    سلام وقتتون بخیر.کود سه یازده سی و هشت رو از کی به کی استفاده کنم بهتر میشه و میتونم اسپری هم کنم این کود رو روشون؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ماهی یک بار در زمان رشد گیاهان، هم بصورت ابیاری وهم بصورت محلول پاشی میتونید استفاده کنید.

      • تدین گفته:

        سلام عزیزان
        من چندساله کاکتوس اچینوپسیسهام گل نمیدن درحالی که قبلا گلدهی خوبی داشتن حالا نه بچه ها و نه مسنها گلدهی ندارن چند ساله یه مرغ خانگی دارم و خاک کاکتوسها هم همیشه از خاک باغچه استفاده میکنم ممکنه به خاطر وجود کود مرغ در خاک باشه؟

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، کود مرغی مناسب کاکتوسها نیست ،برای کاکتوسها بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید، برای گلدهی حتما باید استراحت زمستانی هم داشته باشند، احتمالا زمستان در محیط گرمی نگهداری میشند در زمستان باید در محیطی که دما بین ۵الی۱۰ درجه باشه نگهداری کنید تا خواب زمستانی رو سپری کنند.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، کود مرغی مناسب کاکتوسها نیست ،برای کاکتوسها بهتر هست از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند استفاده کنید، برای گلدهی حتما باید استراحت زمستانی هم داشته باشند، احتمالا زمستان در محیط گرمی نگهداری میشند در زمستان باید در محیطی که دما بین ۵الی۱۰ درجه باشه نگهداری کنید تا خواب زمستانی رو سپری کنند.

  7. Mahdi گفته:

    پ نور خورشید بهتر اونوقت روزایی ک نور خورشید هس جاشون رو عوض میکنم.ولی زود خشک میشن خاکشون تو نور خورشید اشکالی ن با نایلون نور رو فیلتر کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      بله باید نور رو فیلتر کنید. با شید ویا هر وسیله ی دیگری که نور ازش عبور کنه میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر نور طبیعی دارید بهتر هست از نور طبیعی استفاده کنید بهترین وکاملترین منبع نور افتاب هست.

  8. مهدی گفته:

    سلام وقت بخیر.هوا داره گرم میش میخوام کود دهی روشروع کنم هم کود ۱۲ ۱۲ ۳۶ دارم و هم۱۵ ۰۵ ۳۰ دارم(عدد ها برعکس).از چن روز یه بار بدم واسشون ممنونم راهنماییم کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر گیاهانتون شروع به رشد کردند میتونید کوددهی رو شروع کنید،رقم اخر باید از رقم اول بیشتر باشه. هر دوهفته یک بار یک گرم در یک لیتر اب برای کاکتوسهای زیر دو سال، برای کاکتوسهای بالای دو سال ماهی یک بار۱/۵الی۲گرم دریک لیتر اب.

  9. Mahdi گفته:

    ترکیب خاکش خاک بسته بندی شده هس ولی خودمم کمی کومپوست اضافه کردم واسشون.واس گلدان ۸ تقریبا اندازه ده قطره با آبپاش ولی منڟم نه نمیدونم چن روز یکبار تو فصول مختلف آب بدم

    • کارشناس 2 گفته:

      خوب ده قطره اب خیلی کم هست باید به اندازه ای ابیاری کنید که مقداری اب از زهکش گلدان خارج بشه با این روش گیاهان از تشنگی تلف میشن.

  10. Mahdi گفته:

    سلام ببخشین مجددا مزاحم میشم دمای محیطشون زیاد نیس و حتی کم هس فک کنم مشکل از خاکش هس چی بزنم به ترکیب خاکش تا آب رو کمی نگه داره

  11. جوانمردی گفته:

    سلام.وقت بخیر.کم کم هوا داره گرم میشه واسه گلدهیشون کود کامل n p k بدم چطوره و از کی شروع کنم و کود دیگری پیشنهاد میکنین یا این خوب

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، کوددهی رو از اوایل بهارمیتونید شروع کنید از کودهایی که پتاس بیشتری از ازت دارند میتونید استفاده کنید،مثل ۳،۱۱،۳۸ یا۱۲،۱۲،۳۶npk

  12. Mahdi گفته:

    سلام.وقت بخیر.کاکتوسای من سه روز یک باری حداقل خاکشون کانل خشک میشن از چند روز یکبار آب بدم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بهتر هست دمای محیط نگهداری رو کمتر کنید زمانی که خاک کامل تا انتهای گلدان خشک شد میتونید ابیاری رو انجام بدید.

  13. اچینو گفته:

    منظورتون از نور داشتن آفتاب مستقیمه؟ تراس من نور مستقیم آفتاب نداره. آیا برای خواب زمستانی مناسبه؟ سبب رشد علفی نمبشه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      وقتی بخواب برند رشدی نخواهند داشت، فقط نور باشه کافی هست منظور اینکه تاریک نباشه. نور مستقیم نیازی نیست.

  14. اچینو گفته:

    درود بر شما کارشناس عزیز و سپاس از وقتی که اختصاص میدید. من اولین ساله که کاکتوس دار شدم! کاکتوس هام رو در آپارتمان و در سالن پذیرایی نگه داری می کنم که کاملا نورگیره. ولی جای خنک سرپوشیده نورگیر ندارم که دماش ۸ تا ۱۰ درجه باشه. تنها جای خنکی که دارم تراس هست که کاملا پشت به آفتابه. آیا میتونم برای خواب زمستانی اونجا بزارم کاکتوس ها رو که بهار گل بدن؟ و اونجا لامپ بزارم مثلا؟ یا چون رشد نمی کنن نور نمیخوان خیلی؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر دما شبانه روز از ۵ درجه پایین نباشه وفقط نور داشته باشه میتونید نگهداری کنید، اگر شبها دما زیر صفر بره میتونید یک باکس درست کنید که دیواره هاش از پلاستیک ویا شی شفافی باشه که نور رو از خودش عبور بده وگیاهان رو از سرما محافظت کنه.

  15. اچینو گفته:

    من حدود ۴۰ تا کاکتوس تو پاییز خریدم. آیا تو فضای آپارتمان که دماش همیشه حدود ۲۰ تا ۲۵ درجه هست کاکتوس ها متوجه زمستون میشن و به خواب میرن؟ داخل آپارتمان هیچ وقت دماش ۷ تا ۱۰ درجه نمیشه. آیا تو این شرایط بهار گل میدن (بالغ هاشون البته). یا باید اون ها رو بیرون آپارتمان بزارم تا سرما رو حس کنن؟ (یه وقت سرما نخورن چون تو گلخونه که بودم بعضی کاکتوسا قرمز شده بودن گلخونه دار گفت از سرماست.

    • کارشناس 1 گفته:

      نه در این دما بخواب نمیرند، باید در محیط خنکتری که سرپوشیده باشه ونور داشته باشه نگهداری کنید بیکبار از محیطی که دماش بین ۲۰_۲۵ درجه هست به محیط سرد که دما بین ۱۰ یا کمتر باشه انتقال بدید به گیاهان شوک وارد میشه باید بمرور زمان این کار انجام بشه. خواب زمستانی نداشته باشند گلدهی هم نخواهند داشت.

  16. Vahid گفته:

    سلام اساتید عزیز
    الان که رفتم به کاکتوس هام سر بزنم دیدم آستروفیتوم بنده جدیدا گل داده اونم تو این ماه و نزدیک زمستون دلیل خاصی داره بی موقه گل دادنش؟
    جاشون هم پشت پنجره‌ست اگه هوا ابری نباشه نور خوبی بهشون میخوره ولی خوب، پشت پنجره سرد میشه
    جدیده یه گلدون آلوئه ورا کوچیک گذاشتم پشت پنجره در عرض ۳ روز رو به یخ زدگی رفت ولی آستروفیتوم گل داده
    ممنون میشم کمکم کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      برای زهکش مناسب هست، کف ظرف یک سانت ماسه عدسی یا نخودی بریزید بعد پیت ماس.

        • سحر گفته:

          سلام و خسته نباشید. ‌من تازگیا ی کاکتوس بانوی پیر خریدم ک پر شکوفه بود. از وقتی خریدم پشت پنجره نگه میداشتمش. الان دو روزی هست گلدونش رو عوض کردم چون ریشش از گلدون زده بود بیرون. ولی الان همه شکوفه هاش سوخته. میخواستم بدونم دلیلش چی میتونه باشه؟

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، ممنون، بهتر بود صبر میکردید زمان گلدهیش تموم بشه بعد گلدان رو تعویض میکردید،تعویض خاک وگلدان به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه باریزش برگها یا غنچه یا گل عکس العمل نشون میده ،در جای ثابتی نگهداری کنید وجابجا نکنید رطوبت محیط رو افزایش بدید بمرور زمان با خاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله مناسب کشت بذر کاکتوس هستند ،اگر درب شفاف دارند بهتر، اگر ندارند میتونید از سلفون بجای درب استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.