نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی

نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی

نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی: شاید یکی از بهترین گیاهان برای ساخت بونسای آدنیوم باشد. آدنیوم گیاهی گل‌دار و گوشتی از خانواده Apocynaceae (خرزهره) می‌باشد که بومی مناطق جنوبی و شرقی آفریقا و کشور عربستان می‌باشد. این گیاه به علت داشتن گل‌های درشت و زیبا، مقاوم بودن بسیار و نگهداری راحت، گیاه زینتی بسیار مورد توجهی می‌باشد.

 

آدنیوم گیاهی همیشه سبز، گوشتی و گل‌دار بوده که ارتفاعی بین ۱ تا ۳ متر دارد، گستردگی آن بین ۲ تا ۴ متر است. سرعت رشد این گیاه متوسط است و بین ۲ تا ۵ سال زمان نیاز است تا به رشد کامل خود برسد و معمولاً از دو سالگی به گلدهی می‌رسد. این گیاه در ساقه خود آب ذخیره می‌کند و در شرایط بی آبی از آن استفاده می‌کند. فصل شکوفایی گل‌ها از اواخر زمستان تا اواسط بهار می‌باشد و به رنگ‌های قرمز، صورتی و سفید مشاهده می‌شوند.

 

شرایط محیطی مناسب برای رشد گیاه آدنیوم (رز صحرایی) به شرح زیر است:

 

خاک: خاک شنی، ماسه‌ای، لومی سبک و خوب زهکشی شده. می توانید از مخلوط پیت ماس یا کوکوپیت با ماسه استفاده کنید. ph خاک مورد استفاده برای این گیاه بین ۶ تا ۸ باشد.

 

نور: به نور کامل فیلتر شده نیاز دارد. از قرار دادن در تابش شدید آفتاب تابستان خودداری شود.

 

دما: دمای بین ۱۰ تا ۳۵ درجه برای نگهداری این گیاه دمایی مطلوب بشمار می‌آید. این گیاه نباید در معرض سرمای شدید قرار گیرد زیرا باعث از بین رفتن گیاه و ریختن برگ‌های آن خواهد شد.

 

آبیاری: آبیاری بیش از اندازه باعث از بین رفتن گیاه و پوسیدگی ساقه و ریشه خواهد شد. به خصوص در سرما که تبخیر کمتر انجام می‌گیرد. در فصل رشد هفته‌ای یک مرتبه آبیاری کافی می‌باشد.

 

کوددهی: در فصل رشد می‌توان از کود کاکتوس‌ها برای این گیاه هر ماه یک مرتبه استفاده کرد.

 

گلدهی: در مناطق بومی خود در اواخر زمستان تا بهار گل‌های شیپوری و بزرگی می‌دهد. البته برای گلدهی در آپارتمان حتماً باید در دمای زیر ۱۰ درجه به مدت ۲ ماه نگهداری شود تا نیاز سرمایی آدنیوم برطرف شود.

 

هرس: یکی از مسائلی که تولیدکنندگان به آن کمتر توجه می‌کنند همین هرس می‌باشد. بطوریکه گیاه به صورت تک شاخ رشد کرده و گلدهی کمی دارد ولی در صورت پینچ (چیدن جوانه انتهایی) آن چند شاخه شده و گلدهی آن افزایش میابد. همچنین می‌توان گیاهان پیری که برگ‌های آن ریخته شده را با هرس شدید دوباره جوان کرد. در گونه‌هایی که با پیوند افزوده شدند با هرس شدید می‌شود گیاه را به گلدهی وادار نمود.

 

آفات و بیماری ها: کنه تار عنکبوتی، شپشک و شته از آفت‌های اصلی این گیاه بشمار می‌آیند. بیماری‌های قارچی نظیر لکه برگی و سفیدک پودری این گیاه را تهدید می‌کند.

نویسنده: محمدرضا سلطانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

54 دیدگاه برای “نگهداری آدنیوم یا رز صحرایی

        • کارشناس 2 گفته:

          جوانه هایی که نرم شدن وحالت چروکیدگی دارند از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید احتمالا ریشه ها پوسیده شده، اگر تنه خیلی نرم شده باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد از بین رفتن.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاری با اب سرد ویا دارای املاح مثل فلوراید باعث این مشکل میشه برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ابیاریتون نامنظم بوده برای همین برگها نوک سوز وزرد شدن تمام برگهای زرد وخشک شده رو جدا کنید وزمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد ابیاری رو انجام بدید.

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر فضای باز دارید بهتر هست در فضای باز نگهداری کنید تمام رزها گیاهان بیرونی هستند وداخل منزل بعد از مدتی از بین میرند پنجره غربی نور زیاد تری داره اون قسمت میتونید نگهداری کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          اگر فضای باز مثل بالکن یا تراس دارید به اون قسمت انتقال بدید رزها درمحیط سربسته از بین میرند.

  1. کاربر گفته:

    سلام
    من این گل رز را یک هفته هست دارم و هفته ای یک بار بهش آب دادم و نور اول کم بود بعد گذاشتم پنجره شرقی ولی سر برگ هاش کمی سوخته . چرا اینطوری شده ؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای ارسال عکس از سایت یواپلود استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.