نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست

نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست

نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست: برخی از گیاهان در نواحی مرطوب زندگی می‌کنند و سازگار با آب و هوای مرطوب هستند. وقتی این گیاهان را خریداری می‌کنید و در خانه یا هر محلی قرار می‌دهید حتماً باید برای آن‌ها محیطی مرطوب آماده کنید. این دسته از گیاهان به خشکی هوا حساس هستند و در صورت خشکی هوا نوک برگ‌های آن‌ها سوخته و حتی رشد آن‌ها متوقف می‌شود و در دراز مدت این‌گونه گیاهان از بین می‌روند.
چند روش آسان برای ایجاد یک محیط مرطوب برای این گیاهان وجود دارد که ما سعی داریم در این مقاله آن ها را به شما معرفی کنیم.

 

۱_ اسپری آب
ساده‌ترین روش این است که یک اسپری آب خریداری کنید یا از اسپری‌های شیشه پاک کن که تمام شده‌اند استفاده کنید. دقت کنید که اگر از اسپری‌های شیشه پاک کن استفاده می‌کنید حتماً پس از اتمام مواد شوینده داخل آن، آن را به خوبی بشورید و مدتی صبر کنید تا کاملاً خشک شوند چون این مواد شیمیایی بوده و بسیار برای گیاهان مضر هستند. درون اسپری، آب پر کنید و با رعایت فاصله آب را به سطح برگ‌های گیاهان بپاشید، به نحوی که قطرات آب مانند شبنم بر روی برگ‌ها بشیند. اگر در محلی با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید این عمل را هفته‌ای ۳ مرتبه و اگر در محلی با آب و هوای مرطوب زندگی می‌کنید این عمل را هفته‌ای یک مرتبه انجام دهید. توجه کنید به هیچ عنوان وقتی آفتاب مستقیم بر روی سطح گیاه می‌تابد این کار را انجام ندهید چون قطره های اب مانند ذره بین عمل کرده و سطح برگ را می‌سوزاند. یک نکته دیگر این که هرگز برگ ها را خیس نکنید چون با این کار آسیب به گیاه وارد می‌شود و فقط در حدی که قطرات کوچکی بر سطح برگ‌ها بشیند.

 

۲_ ایجاد جزیره: 
برخی از گلدان‌ها زیرگلدانی دارند و شما می‌توانید سطح زیر گلدانی‌هایتان را با سنگریزه پر کنید و درون آن‌ها آب بریزید و گلدان را روی سنگریزه‌ها قرار دهید. دقت کنید که سوراخ‌های زهکشی (خروجی آب) گلدان هرگز با سطح آب داخل زیرگلدانی تماس پیدا نکنند و کمی فاصله داشته باشند چون اگر تماس پیدا کنند باعث جذب آب شده و گیاه آسیب می‌بیند. اگر گلدانتان زیر گلدانی ندارد نگران نباشید می‌توانید یک سینی که لبه‌های بلندی داشته باشد و از گلدان کمی بزرگ‌تر باشد را برای این کار انتخاب کنید.

 

۳_ مه پاش های خانگی: 
امروزه نازل‌های مه پاش وارد بازار شده‌اند که مخصوص خانه هستند و با فشار آب خانه کار می‌کنند و برای استفاده از آن‌ها نیاز به نصب پمپ آب ندارید. این مه پاش ها آب را به ذره‌های بسیار کوچک تبدیل می‌کنند و یک محیط مرطوبی را ایجاد می‌کنند. اگر بحث هزینه برایتان مهم نیست یکی از روش‌های بسیار عالی نصب مه پاش در کلکسیون گیاهی شما می‌باشد.

 

۴_ حوضچه‌های قدیمی در حیاط: 
اگر در حیاط خانه شما حوضچه قرار دارد یا در ویلا زندگی می‌کنید و در حیاط حوض یا استخر دارید در صورت امکان حتماً گیاهان خود را کنار این حوضچه‌ها و استخرها قرار دهید. آب درون حوضچه یا استخر تبخیر شده و برای گیاهان ایجاد رطوبت می‌کنند.

 

۵_ چیدمان گیاهان: 
اگر چند گیاه دارید و تعداد گیاهان شما زیاد است حتماً آن ها را کنار یک دیگر بچینید. این عمل هم یک نمای زیباتری ایجاد می‌کند هم باعث ایجاد رطوبت می‌شود. تمام آب دریافتی توسط گیاهان جذب نمی‌شوند و برخی از آن‌ها توسط برگ‌ها تبخیر می‌شوند و اگر آن ها را کنار هم قرار دهید باعث ایجاد رطوبت می‌شود. می‌توانید کنار گیاهانتان نیز یک ظرف آب قرار دهید تا به مرور زمان تبخیر شود و ایجاد رطوبت کند.

 

۶_ خیس کردن زمین و دیوار: 
این روش را توصیه نمی‌کنم چون باعث هدر رفتن آب می‌شود و در بحث مصرف آب روش خوبی نیست اما می‌توانید دیوارهای محیط یا کف زمین را خیس کنید تا محیط را مرطوب کند. اگر گیاهانتان در حیاط قرار دارند می‌توانید ماشینتان را در حیاط بشورید یا هر وسیله دیگر که قصد شست و شوی آن را دارید تا با این کار رطوبتی هم برای گیاهان ایجاد کنید.

 

۷_ استفاده از دستگاه‌های بخار آب: 
این گونه دستگاه‌ها هزینه زیادی دارند اما مناسب هستند. آب را درون مخزن آن‌ها می‌ریزیم و خود دستگاه با سیستمی که دارد آب را به بخار تبدیل کرده و در محیط پخش می‌کند و باعث ایجاد رطوبت می‌شود.

 

امروزه اکثر گیاهان آپارتمانی رطوبت دوست بوده و رطوبت یکی از فاکتورهای مهم در شرایط نگهداری آن‌ها می‌باشد. حتماً پس از خریداری گیاهان درباره نیاز آن گیاه به رطوبت پرس و جو و تحقیق کنید. اگر روش‌های دیگری نیز شما میدانید و تجربه آن را دارید در قسمت نظرات در میان بگذارید تا ما و دوستان از آن‌ها استفاده کنیم.

نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست

نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “نحوه ایجاد رطوبت برای گیاهان رطوبت دوست

  1. محمد گفته:

    با سلام و خسته نباشید، من برای گیاه بابا آدم که حدود ۲ متر هست و برگ های نسبتا پهنی داره میخوام بخور سرد استفاده کنم، به نظرتون چند ساعت در روز این کار رو انجام بدم تا رطوبتش تامین بشه؟ ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بهتر هست بصورت متناوب از دستگاه استفاده کنید وبصورت مداوم نباشه برای مثال یک ساعت روشن کنید دو ساعت خاموش کنید بعد مجدد یک ساعت روشن کنید با این روش در تمام ساعات روز رطوبت محیطش تامین خواهد شد. شبها هم کلا خاموش کنید. روزانه بصورت متناوب حدود شش ساعت رطوبت داشته باشه کافی خواهد بود.

  2. Fateme گفته:

    سلام من گیاه بابا آدم دارم و برگاش دارن زرد میشن بخور سرد براش گزاشتم و دمای هوای خونه خوبه نورشم خوبه اما نمیدونم چرا داره زرد میشه برگ جدید در اورده و گل داده اما برگ کوچیکه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بافاصله از گیاه اگر باشه که باعث سوختن برگهای گیاه نشه میتونید استفاده کنید.

  3. Mohammad گفته:

    سلام محل ما آب و هوای خشکی دارد و من یه ونوس دارم آیا با این روش هایی که گفتید برای گیاه فراهم کنم خشک نمی شود؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه ونوس حشره خوار به رطوبت محیط بالایی نیاز داره میتونید داخل تراریوم نگهداری کنید ویا گیاه رو با یک محفظه شیشه ای کاور کنید تا رطوبت محیط حفظ بشه هر از گاهی باز کنید تا هوادهی بشه وتغذیه کنید.

  4. POOYA.S گفته:

    سلام
    من روزی چند بار به طور غیر مستقیم محیط کاکتوس هامو اسپری میکنم و مرطوب میشه.
    تا الان که مشکلی بوجود نیامده ولی میخوام بدونم در آینده مشکلی براشون پیش میاد یا نه؟؟؟
    آیا براشون فایده ای هم داره؟؟
    ممنونم?

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کاکتوسها نیازی به رطوبت محیط ندارند ولی اگر بصورت غیر مستقیم باشه مشکلی بوجود نمیاد.

  5. احسان گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    هوای اتاقم در تابستان بخاطر کولرم خیلی خنک میشه و وقتی برگهای گلدونهام رو لمس میکنم سردی رو حس میکنم و کمی هم چروک میشن و در زمستان هم چون گلدونهام نزدیک پنجره هستن سرد میشن. اگر بخوام دستگاه بخور گرم واسشون بگیرم مناسبه؟ آیا واسه گیاه بخور سرد بهتره یا گرم؟ و دستگاه بخور با چه فاصله ای باید از گیاه باشند؟ (گیاهانی مثل کاکتوس رو که نیاز به رطوبت ندارند از نزدیک بودن به دستگاه دور نگه میدارم)

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، معمولا برگ گیاهان سرد میشه،زمانی که نور روشون باشه گرم میشن،میتونید از دستگاه بخور سرد استفاده کنید بخور گرم باعث سوختگی یا پختگی گیاهان میشه،بهتر هست دستگاه رو بصورت متناوب استفاده کنید وبصورت مداوم روشن نباشه، ویا میتونید به محیطی انتقال بدید که در مجاورت باد کولر نباشند.

  6. سحر گفته:

    سلام .نوک برگهای پیتوسم خشک میشه .بنسای آدنیومم سر زنی کردم جوانه زده ولی رشد نمیکنه .پدیلانتوسمم برگاش زرد میشه میریزه همشون با هم دارن خراب میشن چیکار کنم ؟?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاهان عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  7. افسانه گفته:

    خسته نباشید. من برای همه گلدونام که شامل کاکتوسها، سانسوریاها، مرجان، بنفشه، اگلونما ها و… هست بخور سرد میدم. مشکلی که پیش نمییاد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      ممنون،فقط برای گیاهان رطوبت دوست بهتر هست استفاده کنید،برای کاکتوسها رطوبت مداوم باعث بیماری قارچی میشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      اگر منظورتون جوانه هاست رطوبت بین ۷۰_۸۰ درصد،کاکتوسهای بالغ نیازی به رطوبت محیط ندارند. کاکتوسها بومی مناطق گرم وخشک هستند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.