تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان

تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان
تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان: کاکتوس‌ها نیز مانند سایر گیاهان و موجودات در طی سالها زندگی تکامل پیدا کرده‌اند. تکامل کاکتوس‌ها غالباً به دلیل تغییرات اقلیمی بوده است. دو گونه که بیشترین تغییر را نسبت به گونه‌های اولیه داشته‌اند، لوفوفوراها و آستروفیتوم ها هستند. برخی از واریته های این دو گونه در طی سالها تیغ‌های خود را از دست داده‌اند.
گویا کاکتوس‌هایی که رفته رفته طی سالیان زیاد تیغ‌های خود را از دست دادند رفتار و سبک زندگی خود را نیز به آرامی از دیگر کاکتوس‌ها جدا کردند و تمایلات خود را تغییر دادند. مانند مردمی که از یک قبیله جدا شدند و سبکی دیگر برای زندگی انتخاب کردند. این تغییر نه به یک‌باره بلکه طی سالیان دراز اتفاق افتاد. نکته جالب توجه آنجاست که با بررسی‌های انجام شده می‌توان دریافت که کاکتوس‌هایی که در دل بیابان‌ها و سخره‌های سخت متولد شده‌اند دارای تیغ‌های خشن و سرسخت هستند چرا که در دل بیابان و کوهستان‌های خشک در مکان‌هایی که آب، این مایه‌ی حیات به سختی در دسترس است و دست یافتنی نیست کاکتوس‌ها این موجودات حساس برای محافظت از خود از دست موجودات تشنه‌ی بیابان و آفتاب سوزان، راهی نداشتند جز سلاحی تیز و خطرناک تا خود را از دست مهاجمان و نوک زدن بی امان پرندگان تشنه حفظ کنند.

تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان

اما در مناطقی با رطوبت نسبی جایی که بی آب دیگر معضل نیست و آب به‌راحتی در دسترس تمام موجودات آن مناطق هست گویا همان قبیله‌ای که خود را طی سالیان دراز از دیگر کاکتوس‌ها جدا کردند، وقتی فهمیدند که دیگر در این مکان‌ها خطری آنها را تهدید نمی‌کند به مرور تیغ‌های خود را از دست دادند و زندگی آزادانه و بی پروا را جایگزین زندگی قبلی کردند.

 

وقتی به نوع پراکندگی آستروفیتوم ها (astrophytum) بر روی نقشه نگاه کنید نکته‌ای جالب توجه می‌یابید. هرچه به مناطقی نزدیک می‌شویم که آب در آن بیشتر یافت می‌شود آستروفیتوم ها تیغ‌های خود را به‌دست فراموشی سپرده‌اند. فراموش نکنیم که این پراکندگی و تغییر منطقه گسترده و در حد بین دو قاره نیست، بلکه این تغییر مناطق محدود به همان منطقه کلی کاکتوس‌ها در بخش‌هایی از بیابان چیهواهوا (chihuahuan desert)، آمریکای جنوبی، مکزیک، بولیوی، برزیل و بخش‌هایی از جنوب غربی آمریکا و آمریکای مرکزی است.

 

لفوفورا(lophophora) و آستریاس ها (Asterias) همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید روی نقشه دارای هم پوشانی هستند (مناطق نقطه چین و زرد رنگ نشانگر مناطق زندگی این دو گونه است) و به خوبی می‌توان تأثیرات منطقه‌ای را از شباهت ظاهری هردو گونه دریافت.

تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان

تیغ‌هایی که در هر دو گونه از بین رفته‌اند و به شکل کرک و مو در آمده‌اند و ظاهر کروی شکل آنها که بسیار به هم شباهت دارند.

 

این دلیلی است علمی بر تأثیر شرایط آب و هوایی روی گیاهان چرا که تغییرات آب و هوایی می‌تواند ظاهر گیاهان را به هم نزدیک و شبیه بسازد اما نمی‌تواند ویژگی‌های ژنتیکی و دی ان ای (DNA) دو گیاه را به هم نزدیک کند. چنانچه لفوفورا و آستریاس از نظر ژنتیک دو گونه کاملاً مجزا هستند ولی در ظاهر آنها را می‌توان با شباهت‌های کلی مانند شکل کرکی شدن تیغها در کنار هم قرار داد.

 

به جرات می‌توان آستروفیتوم کاپریکورن (Astrophytum capricorne) و اورناتوم (Astrophytum ornatum) را نسل اولیه آستروفیتوم ها دانست.

 

نسل اولیه دارای تیغ‌های سفت و خشن و نسل نو بدون تیغ و تنها با کرک و موهایی نرم که نشانگر وجود رطوبت بیشتر در محل زندگی‌شان هست.

 

با کمی تحقیق و مطالعه درباره محل زندگی لفوفورا و آستریاس ها به این اطلاعات دست پیدا خواهید کرد که اکثر گونه‌های لفوفورا و آستریاس در سنگ‌های آهکی، و رسوبی در بین دره‌ها رشد می‌کنند یا بهتر رشد می‌کنند.
همین رشد گونه‌های لفوفورا و آستریاس ها در دره‌هایی که از سنگ‌های رسوبی و آهکی تشکیل شده است دروازه شروع تحقیقات درباره کاکتوس‌هایی است که در خاک قلیایی رشد بهتری دارند.

 

تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان
مترجم: محمدرضا سلطانی

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

13 دیدگاه برای “تغییر شکل کاکتوس ها در گذر زمان

  1. POOYA گفته:

    سلام و درود؛
    میگم سایت شما یک اطلس کاکتوس داشت اما الان هر چی داخل سایتتون میگردم نیست سرچ هم میکنم مقالات کاکتوس میاد نه اون، اگر میشه بگید چی شده(همون اطلس کاکتوسی که بر اساس الفبای انگلیسی تمام کاکتوس ها بودند.)

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      سلام وقت بخیر متاسفانه اطلس دارای مشکلاتی بود و به درستی طراحی نشده بود در حال آماده سازی اطلس جدیدی هستیم که ممکنه تا تکمیل شدن چندماهی طول بکشه.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، متاسفانه تغییر رنگ علائم خوبی نداره حتما گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو بررسی کنید پوسیدگی تا بالای تنه گیاه رسیده به اندازه یک سانت یک سانت برش بزنید تا به اوند سالم برسید اگر اوند از بین رفته باشه متاسفانه کاری نمیشه کرد.

  2. الهه گفته:

    سلام عرض می کنم خدمت میهن کاکتوس و کارشناسان محترم
    من چند تا سوال دررابطه با کاکتوس داشتم.
    https://uupload.ir/files/oh4e_img_۲۰۲۱۰۴۱۵_۲۲۴۸۵۳~۲٫jpg
    توی عکس اول من نمیدونم چرا از پایین کاکتوسم داره قهوه ای میشه ؟
    https://uupload.ir/files/e6m1_img_۲۰۲۱۰۴۱۵_۲۲۴۹۱۰~۲٫jpg
    توی عکس دوم یک کاکتوس نوتو دارم که یه لکه قهوه‌ای ایجاد شده چیکار کنم؟
    https://uupload.ir/files/be7q_img_۲۰۲۱۰۴۱۵_۲۲۴۹۲۳.jpg
    توس سومی هم فاصله ی بین ساکولنت خورشیدیم زیاد شده در حالی که نور خوبی میخوره بهش و له جز اون دچار شپشک آرد آلود شده نمیدونم باید چیکار کنم؟
    اگر کمکم کنید خیلی ممنون میشم
    روشنایی در پنجره جنوبیه
    ابشون هفته ای یکبار هست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما، عکس اول ودوم رو مجدد بفرستید یا از گزینه ارسال عکس زیر ارسال پیام استفاده کنید عکس سوم کمبود نور داره ساکولنتها به نور زیادی نیاز دارند ساعات دریافت نور باید بیشتر باشه بین ۶الی۸ ساعت باید نور کافی دریافت کنند تا رشد ایدالی داشته باشند.

  3. فائزه گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    ببخشید گ
    من مقاله مناسبی برای پرسید سوالم پیدا نکردم مجبور شدم همین جا بپرسم.
    یه کاکتوس عنکبوتی دارم که تازگی ها تغییر شکل داده و برگ های پایینش سفید شده.
    پشت پنجره جنوبی هستن و ابیاریشون رو هم جدیدا از هفته ای دوبار به هفته ای یک بار تغبیر دادم.
    https://uupload.ir/files/njd7_img_20201018_092547.jpg

    و یه سوال کلی کلا تو فصل پاییز و زمستون گل ها و کاکتوس ها رشد می کنن ؟ یا زردی و لکه های قهوه ایشون رو ترمیم می کنن؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون سمپریوم هست،بشدت کمبود نور داره به همین دلیل تغییر شکل داده، اگر قسمت نورگیری در منزل دارید به اون قسمت انتقال بدید،با کوتاه شدن روزها وسرد شدن هوا رشد کاکتوسها کم میشه وبمرور زمان به خواب میرند و رشدشون متوقف میشه، وبهتر هست در این زمان ابیاری کاهش پیدا کنه، البته گیاه شما ساکولنت هست ودر این فصل رشد میکنه، برگهای زرد رو زمانی که کامل خشک شدند میتونید جدا کنید. بستگی داره که لکه ها در اثر چی بوجود اومده باشن اگر لکه ها در اثر افتاب سوختگی جزیی باشه گیاه خودش قستهای اسیب دیده رو ترمیم میکنه ولی اگر لکه ها در اثر بیماری قارچی یا افتها وسایر مشکلات دیگر باشه بهبود پیدا نمیکنه، گیاه باید درمان بشه برگهای جدیدی که بعد از بهبود رشد خواهندکرد سالم خواهند بود.

  4. علیرضاسرخی گفته:

    سلام.دلیل علفی رشدکردن کاکتوس ها فقط به دلیل کمبود نوره.یا در اثر گوچیک گلدان هم به وجود میاد؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.