تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت

تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت

تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت: گویا کاکتوس‌هایی که رفته رفته طی سالیان زیاد تیغ‌های خود را از دست دادند رفتار و سبک زندگی خود را نیز به آرامی از دیگر کاکتوسها جدا کردند و تمایلات خود را تغییر دادند. در این میان آستروفیتوم ها (Astrophytum) و لفوفوراها (lophophora) را می‌توان به گونه‌ای تافته‌ی جدا بافته خواند.

 

مانند مردمی که از یک قبیله جدا شدند و سبکی دیگر برای زندگی انتخاب کردند. این تغییر نه به یک‌باره بلکه طی سالیان دراز اتفاق افتاد. نکته جالب توجه آنجاست که با بررسی‌های انجام شده می‌توان دریافت که کاکتوس‌هایی که در دل بیابان‌ها و سخره‌های سخت متولد شده‌اند دارای تیغ‌های خشن و سرسخت هستند چرا که در دل بیابان و کوهستان‌های خشک در مکان‌هایی که آب، این مایه‌ی حیات به سختی در دسترس است و دست یافتنی نیست کاکتوس‌ها این موجودات حساس برای محافظت از خود از دست موجودات تشنه‌ی بیابان راهی نداشتند جز سلاحی تیز و خطرناک تا خود را از دست مهاجمان و نوک زدن بی امان پرندگان تشنه حفظ کنند.

 

اما در مناطقی با رطوبت نسبی جایی که آب دیگر معضل نیست و آب به‌راحتی در دسترس تمام موجودات آن مناطق هست گویا همان قبیله‌ای که خود را طی سالیان دراز از دیگر کاکتوس‌ها جدا کردند، وقتی فهمیدند که دیگر در این مکان‌ها خطری آنها را تهدید نمی‌کند به مرور تیغ‌های خود را از دست دادند و زندگی آزادانه و بی پروا را جایگزین زندگی قبلی کردند.

 

وقتی به نوع پراکندگی آستروفیتوم ها (astrophytum) بر روی نقشه نگاه کنید نکته‌ای جالب توجه می‌یابید.

 

هرچه به مناطقی نزدیک می‌شویم که آب در آن بیشتر یافت می‌شود آستروفیتوم ها تیغ‌های خود را به‌دست فراموشی سپرده‌اند.

 

فراموش نکنیم که این پراکندگی و تغییر منطقه گسترده و در حد بین دو قاره نیست، بلکه این تغییر مناطق محدود به همان منطقه کلی کاکتوس‌ها در بخش‌هایی از بیابان چیهوا (chihuahuan desert)، آمریکای جنوبی، مکزیک، بولیوی، برزیل و بخش‌هایی از جنوب غربی آمریکا و آمریکای مرکزی می‌باشد.

 

لفوفورا(lophophora) و آستریاس ها (Asterias) همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید روی نقشه دارای هم پوشانی هستند ( مناطق نقطه چین و زرد رنگ نشانگر مناطق زندگی این دو گونه می‌باشد) و به خوبی می‌توان تأثیرات منطقه‌ای را از شباهت ظاهری هردو گونه دریافت.

تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت

تیغ‌هایی که در هر دو گونه از بین رفته‌اند و به شکل کرک و مو در آمده‌اند و ظاهر کروی شکل آنها که بسیار به هم شباهت دارند.

 

این دلیلی است علمی بر تأثیر شرایط آب و هوایی روی گیاهان چرا که تغییرات آب و هوایی می‌تواند ظاهر گیاهان را به هم نزدیک و شبیه بسازد اما نمی‌تواند ویژگی‌های ژنتیکی و دی ان ای (DNA) دو گیاه را به هم نزدیک کند. چنانچه لفوفورا و آستریاس از نظر ژنتیک دو گونه کاملاً مجزا هستند ولی در ظاهر آنها را می‌توان با شباهت‌های کلی مانند شکل کرکی شدن تیغها در کنار هم قرار داد.

 

به جرات می‌توان آستروفیتوم کاپریکورن (Astrophytum capricorne) و اورناتوم (Astrophytum ornatum) را نسل اولیه دیگر آستروفیتوم ها دانست.

 

نسل اولیه دارای تیغ‌های سفت و خشن و نسل نو بدون تیغ و تنها با کرک و موهایی نرم که نشانگر وجود رطوبت بیشتر در محل زندگی‌شان هست.

 

حال شاید شما در یک مساحت کم هم آستروفیتوم کاپریکورن را ببینید هم آستروفیتوم آستریاس اما به قطع همان تعداد آستریاس هم که در محل زندگی کاپریکورن ها وجود دارد یا در دره‌ها واقع شده‌اند یا در محیطی با پوشش گیاهی بیشتر که باعث به وجود آمدن رطوبت نسبی می‌باشد.

 

با کمی تحقیق و مطالعه درباره محل زندگی لفوفورا و آستریاس ها به این اطلاعات دست پیدا خواهید کرد که اکثر گونه‌های لفوفورا و آستریاس در سنگ‌های آهکی، و رسوبی در بین دره ها رشد می‌کنند یا بهتر رشد می‌کنند.

 

همین رشد گونه‌های لفوفورا و آستریاس ها در دره‌هایی که از سنگ‌های رسوبی و آهکی تشکیل شده است دروازه شروع تحقیقات درباره کاکتوس‌هایی است که در خاک قلیایی رشد بهتری دارند.

تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعتتغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعتتغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعتتغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعتتغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت

نویسنده: مهران محمدی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “تغییر رفتار کاکتوس‌ها در طبیعت

    • کارشناس 2 گفته:

      یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیطی که دمای ۲۵الی۳۵ درجه، محیط پرنور وفیلتر شده داره انتقال بدید وابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.