بیماری کرونا و کاکتوس ها

بیماری کرونا و کاکتوس ها

بیماری کرونا و کاکتوس ها: امروز ۱۹ اسفند سال ۱۳۹۸ است، روزهای سختی که همه مردم دنیا با بیماری کرونا درگیر هستند و بیماری اکثر مردم بخصوص مردم ایران را خانه نشین کرده است. پس فرصت مناسبی پیش آمده تا به گیاهان خود رسیدگی کنیم. کاکتوس‌ها و کلاً گیاهان ربطی به بیماری کرونا ندارند و هدف از این مقاله یادآوری برای مناسب بودن فرصت برای رسیدگی به گیاهان و سرگرم شدن شماست. پس این روزها می‌تواند بهترین فرصت برای انجام کارهایی باشد که قبلاً فرصت انجام آن را نداشته‌اید باشد.

 

در این ماه یعنی اسفند دو کار اساسی می‌توانید برای گیاهان انجام داد که عبارت‌اند از تعویض گلدان، خاک و آغاز کوددهی.

 

با گرم شدن هوا گیاهان شروع به رشد می‌کنند. این ماه ( اسفند) بهترین زمان برای شروع به کوددهی و تعویض خاک کاکتوس‌ها و ساکولنت ها و اکثر گیاهان و درختان می‌باشد.

 

تعویض خاک و گلدان‌:
در دو حالت گلدان و خاک کاکتوس‌ها را تعویض می‌کنیم:

 

۱- زمانی که ریشه کل گلدان را پر کرده و فضایی برای رشد ریشه‌ها وجود ندارد باید اقدام به تعویض گلدان کرد. معمولاً اولین نشانه تمام شدن فضا برای رشد ریشه‌ها، توقف رشد گیاه می‌باشد. اگر تعویض گلدان انجام نشود به‌زودی شاهد پوسیدگی ریشه خواهیم بود.

 

از کجا بفهمم ریشه گلدان پر شده است؟ الف- توقف رشد گیاه برای مدت طولانی. ب- بیرون زدن ریشه از سوراخ‌های ته گلدان. ج- سفت شدن گلدان، بخصوص در گلدان‌های پلاستیکی نرم قابل مشاهده است د- مشاهده ریشه در سطح گلدان با مشاهده هر یک از این موارد باید اقدام به تعویض گلدان کنید.

 

۲- دومین مورد برای تعویض گلدان نامناسب بودن خاک می‌باشد. بهتر است برای هر گیاه خاک مناسب با آن را استفاده کنید. برای کاکتوس‌ها و ساکولنت ها می‌توانید از خاک‌های ماسه‌ای با زهکشی بالا استفاده کنید. ترکیب پیت ماس، با اندکی ورمی یا کود گاوی کاملاً پوسیده همراه با ماسه می‌تواند ترکیب خاک مناسبی برای این گیاهان باشد. همچنین برای تأمین مواد غذایی گیاه بهتر است هر دو سال یک بار خاک آنها را تعویض کنید. برای مطالعه دقیق خاک مناسب کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

 

مراحل تعویض خاک گلدان:
گیاه را به آرامی از خاک بیرون بیاورید طوری که ریشه‌ها کمترین آسیب را ببینند. این کار را می‌توانید با سر و ته کردن گلدان و ضربه زدن به گلدان یا شکستن گلدان انجام دهید. پس از خارج کردن ریشه‌های پوسیده را حذف کنید. برای مطالعه مقاله کامل هرس ریشه کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید.

 

اگر ریشه دچار پوسیدگی بود پس از حذف ریشه‌های پوسیده بهتر است با محلول قارچ‌کش ریشه‌ها را شستشو دهید و پس از خشک شدن در خاک و گلدان جدید کاشت کنید. تا یک هفته پس از تعویض گلدان، کاکتوس ها را آبیاری نکنید تا ریشه های زخمی شده ترمیم یافته و ریشه های جدید تشکیل شود.

عوض کردن گلدان گل عوض کردن گلدان گل
عوض کردن گلدان گلعوض کردن گلدان گل

انتخاب گلدان:
گلدان کاکتوس‌ها و ساکولنت ها نباید خیلی بزرگ باشد می‌توانید در هر بار تعویض گلدان تنها یک سایز گلدان بزرگ‌تر انتخاب کنید. از گلدان‌هایی با زهکشی بالا ( سوراخ کف گلدان) استفاده کنید تا به دلیل حساسیت ریشه به پوسیدگی خاک و رطوبت اضافی در خاک باقی نماند.

 

گلدان‌های پلاستیکی و سفالی می‌توانید برای اکثر گیاهان مناسب باشد. برای زهکشی بهتر میتوانید کف گلدان سنگریزه بریزید.

بیماری کرونا و کاکتوس ها
گلدان کاکتوس‌ها
گلدان کاکتوس‌ها
گلدان کاکتوس‌ها

نحوه کوددهی به گیاهان:
با شروع فصل گرما و شروع به رشد گیاهان می‌توانید از کودهای مخصوص هر گیاه استفاده کنید. چند نکته در مورد کوددهی:

 

۱- از ترکیب کود متناسب برای هر گیاه استفاده کنید. مثلاً برای کاکتوس‌ها از کودهای با درصد ازت پایین و پتاس بالا می‌توانید استفاده کنید. برای خرید کود مخصوص اینجا کلیک کنید.

 

۲- کود را به اندازه توصیه شده بر روی بسته بندی استفاده کنید. کوددهی با دز بالا می‌تواند به گیاهان آسیب برساند.

 

۳- از شرکت‌های معتبر کود تهیه کنید تا آسیبی به گیاهان شما نرسد.

 

۴- برای جوانه‌های کاکتوس هر دو هفته پس از سه ماهگی و برای کاکتوس‌های بالغ ماهی یک مرتبه در فصل رشد کوددهی کافی می‌باشد.

 

۵- برای اکثر گیاهان آپارتمانی می‌توانید هر ماه یک مرتبه ( در فصل رشد گیاه) کود بدهید.

 

۶ – از کود دادن به گیاهان در فصل زمستان و خواب گیاهان خودداری کنید.

 

چند نکته مهم:
– بهتر است اول هر فصل تمامی گیاهان خود را با محلول سم قارچ‌کش جهت پیشگیری از بیماری‌های قارچی آبیاری کنید و بر روی شاخ و برگ آنها اسپری نمایید.

 

– گلخانه و محل قرار دادن گیاهان را تمیز نگهدارید. می‌توانید کف و سطوح گلخانه را با محلول الکل یا ترکیب ۵ سی سی آب‌ژاول یا وایتکس در یک لیتر آب استفاده کنید. این محلول سمی است و نباید با گیاهان برخور‌د داشته باشد. حتماً هنگام استفاده درها و پنجره‌های گلخانه باز باشد.

 

– گیاهان برای بقا به هوای تازه  نیاز دارند، پس از قرار دادن در محل‌های بدون تهویه خودداری کنید.

 

– با شروع فصل رشد آبیاری را منظم انجام دهید و آنها را در محلی با نور مناسب قرار دهید.

 

– حتماً حتماً گیاهان را از وجود آفت‌هایی مثل شپشک آردآلود بررسی کنید و در صورت مشاهده آنها را با سموم مخصوص از بین ببرید.

 

– برای اطلاع از وجود شپشک چند کاکتوس را از نقاط مختلف گلخانه انتخاب کنید و پس از خارج کردن از خاک ریشه آنها را بررسی کنید.

 

نگهداری گیاهان باعث کاهش استرس ما می شود.

 

مقالات میهن کاکتوس را در این مدت که فرصت دارید مطالعه کنید و اگر سؤالی دارید در زیر مقالات برای ما ارسال کنید. شاد باشید.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

34 دیدگاه برای “بیماری کرونا و کاکتوس ها

  1. ata.hummer4939 گفته:

    سلام کراسولا نعل اسبی گالوم روی خاک حالت جلبک سبز پیدا کرده میخواستم بدونم نشونه بیماری قارچی یا مشکلی نداره طبیعی ؟ برگ‌ها هم کمی تغییر رنگ دادند قبلا سبز بود الان یکم روشن‌تر شده ولی برگ‌های جدید جوانه هم میزنه ، متاسفانه عکس نمیشه ارسال کرد ، آب یاری ۱۰روز انجام میدم ، کود خاصی استفاده نشده سپاس از سایت خوبتون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، جلبک بستن سطح خاک نشانه رطوبت زیاد هست رطوبت محیط رو کاهش بدید وابیاری رو هم همینطور، هر وقت خاک کامل خشک شد ابیاری رو انجام بدید، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، وبعد از ابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج بشه ،بهتر هست جلبکهای سطح خاک رو جمع کنید مانع از رسیدن اکسیژن کافی به ریشه های گیاه میشند. عکس از گیاه وبرگها بفرستید بهتر میشه راهنمایی کرد.

  2. امید کریم زاده گفته:

    سلام
    ببخشید بذرهایی رو که من الان سفارش دادم رو کی تحویل پست میدید ؟ (شماره سفارشم هست : ۵۳۱۶۱ ) و سوال دیگه اینکه کد رهگیری رو چطور دریافت کنم ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، سفارشها یک روز بعد ارسال میشه، البته روزهای پنجشنبه وجمعه ارسال نداریم روز شنبه سفارشتون ارسال میشه موقع ارسال سفارش کد رهگیری براتون smsمیشه.

  3. zeinabanvari7 گفته:

    سلام دوباره گفتید با ته مداد بزنم بهش ببینم ترم یا نه متاسفانه نرم و ژله ای هست چی کار کنم لطفا سریع تر بگید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر موقع فشاردادن از داخلش اب خارج میشه متاسفانه دیگه کاری نمیشه کرد،برای راهنمایی بهتر از گیاه عکس واضح بفرستید.

  4. zeinabanvari7 گفته:

    سلام خسته نباشید من به کاکتوس توپی دارم موقعه ای که در خانه بود سبز سبز بود اما یه چند وقتی هست که بردمش بیرون مثل هرسال اما امسال رنگش داره قهوه ای می شود آفتاب صبح رو حدود ۴ ساعت می خوره ۲الی ۳ روز یک بار هم بهش آب میدم مثل همیشه ولی نمی دونم چرا بردمش توی بالکن این جوری شده عکس هم نمی تونم بفرستم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون احتمالا در اثر نور وگرما تغییر رنگ داده ،اگر نرم نیست مشکلی وجود نداره. دما ونور ایدال بشه مجدد سبز میشه.

      • zeinabanvari7 گفته:

        نمی دونم ترم شده یا نه آخه نمی تونم بهش دست بزنم از چه روش دیگه ای می توانم بفهمم

        • کارشناس 1 گفته:

          بوسیله انتهای یک مداد یا خودکار به ارامی به گیاه فشار بدید اگر سفت باشه مشکلی نیست.

  5. سهیلا گفته:

    سلام خسته نباشید سوالی دارم در مورد آلوئه جوونا موقعی که من گلدون آلوئه رو خریدم برگهای گوشتی و تپل و کوتاه ونزدیک بهم داشتند در مدت رشد کم کم برگها باریک و بلندو کم گوشت شدند البته در این مدل هم زیبا هستند ولی علتش رو نمیدونم گلدون در جای پرنوری هست علت چی میتونه باشه. ممنون میشم راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  6. ایمان گفته:

    سلام خسته نباشید

    من یک راهنمایی می خواستم

    ۲۰۰ متر زمین داخل شهر دیوارکشی شده با امتیاز اب دارم توی زمین درخت گردو انجیر و انگور است بنظر شما از صفر دنبال پرورش و تولید چه گیاهانی برم که سودمند باشه؟؟؟ ایا باید گلخانه درست کنم یا در فضای بازهم میشه؟؟؟

    راهنمایی شما می تونه خیلی کمک کنه در ضمن من شمال هستم خاک همیشه خیس و رسی ((گلی)) است وقتم کامل ازاده ۵تا۱۰ میلیون هم سرمایه دارم

    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای شروع کار حتما باید آموزشهای لازم رو در مورد انواع گونه گیاهان بدونید ومناسب با شرایط اب وهوای منطقه ای گیاهانی رو پرورش بدید که با اب وهوای منطقه سازگار باشه، انتخاب گیاه بستگی به خودتون داره که چه محصولی رو بدست بیارید، برای مثال گیاهان زینتی یا سیفیجات ویا هر نوع دیگر، برای کسب اطلاع بیشتر من بهتون پیشنهاد میکنم که به جهاد کشاورزی استان مراجعه کنید وشرایط رو اعلام کنید از نظر شرایط اب وهوایی منطقه بهتر میتونید راهنماییتون کنند ومشاوره بدند.

  7. Mohammadalu گفته:

    سلام یه سوال داشتم درباره ابیاری کردن کاکتوس ها با قارچ کش ایا قارچ کش بنومیل ضرری به کاکتوس ها نمزنه اگر بصورت محلول ابیاری شود ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر دز مصرف رو درست استفاده کنید مشکلی بوجود نمیاد، یک گرم در یک لیتر اب ترکیب کنید وتمام گیاهان رو با این محلول ابیاری وسمپاشی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، سمت راست هاورتیا گورخری، پشتش افوربیا هوریدا،جلوی هاورتیا، اچوریا،کنارش اپونتیا، بعد سدوم مورگانیوم بعد اون اسپستوا بعد از اونا هم پیلوسرئوس، بعد اون کالانکوئه پاندا، وسط دو تا با رنگ تیره اچوریارمئورد، طرف راست اون هم فکر کنم مامیلاریا باشه که کمبود نور داره.

  8. بهنام گفته:

    سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس وآرزوی سلامتی برای شما در این روزهای سخت، کاکتوس من که اسمش رو هم نمیدونم رشدش جوری شده که فقط داره قد میکشه نمیدونم چرا عکسشو میذارم لطفأ راهنمایی کنید ایا باید قلمه بگیرم ازش یا اینکه مدلش اینجوریه ممنون
    http://uupload.ir/files/8uls_img_۲۰۲۰۰۳۰۹_۱۷۲۰۰۹~۳٫jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،همچنین،لینکی که فرستادید مشکل داره مجدد تلاش کنید ولینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، کمبود نور دارند به همین دلیل رشد علفی کردند میتونید به مرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  9. مهران گفته:

    سلام یعنی در این ماه کاکتوس ها از خاب زمستونی بیرون میایند؟ و باید ابیاری رو شروع کرد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بستگی به منطقه ای که در اون زندگی میکنید داره، اگر دما افزایش پیدا کرده بله شروع به رشد خواهند کرد ومیتونید ابیاری رو شروع کنید.

      • khaledian.z3 گفته:

        سلام ببخشید این کاکتوس ژمینو فردریکی کلکسیونیه یا با عادی هاش فرق نداره اسمشم اگه بگید دقیق ممنون میشم و اینکه میخواستم بدونم بذر این نوع کاکتوس میتونید موجود کنید و اینکه قیمتش حدود چقدره خیلی ممنون از سایت خوبتون
        http://uupload.ir/files/pi7m_img_20200717_022944_275.jpg

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بله ژیمنو فردریکی تک خار هست جزو کاکتوسها کلکسیونی. در مورد قیمت اطلاعی ندارم.بمرور زمان انواع بذرهای خاص وکلکسیونی روی سایت اضافه خواهند شد.

دیدگاه‌ها بسته شده است.