شناسایی و از بین بردن شته گل‌ های آپارتمانی

شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی

شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی: شته یکی از آفت‌های خطرساز برای گیاهان است که آسیب‌های فراوانی را به وجود می‌آورد.  این آفت از شیره گیاهان تغذیه می‌کند و باعث ریزش برگ‌ها و بی حال شدن گیاه شده و از رشد گیاه جلوگیری می‌کند و در دراز مدت گیاه را از بین می‌برد. شته‌ها به راحتی تکثیر شده و تعداد آن‌ها زیاد می‌شود. رنگ آن‌ها سفید و کمی مایل به سبز می‌باشد و در برخی مواقع به رنگ سبز پررنگ‌تری وجود خواهند داشت و به علت نزدیک بودن رنگ آن‌ها به برگ گیاهان تشخیص آن‌ها در موارد کم بسیار سخت می‌باشد. شته‌ها بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها و مخصوصاً محل اتصال برگ به ساقه می‌چسبند و از گیاهان تغذیه کرده و تولید مثل می‌کنند.

 

برای تشخیص این نوع آفت چند راه وجود دارد:
اولین نشانه وجود شته بر روی گیاهان چسبناک شدن برگها می‌باشد. شته‌ها اکثر گیاهان و گلهای آپارتمانی را مورد حمله قرار می‌دهند و به محض مشاهده باید نسبت به از بین بردن آنها اقدام کنید.

 

دوم اینکه مورچه‌ها عاشق شته‌ها بوده و آنها را پرورش می‌ دهند و هرگاه شما کنار گیاه خود مورچه‌های فراوانی را مشاهده کردید که از ساقه و برگ گیاهان بالا می‌روند باید متوجه شوید که ممکن است شته بر روی گیاهانتان وجود داشته باشد.

 

یکی دیگر از راه‌ها، بررسی پی در پی گیاهانتان توسط ذره بین می‌باشد. به علت اینکه شته‌ها بسیار ریز هستند و ممکن است با چشم متوجه آن‌ها نشوید از یک ذره بین مناسب کمک بگیرید و روی برگ گیاهان و محل اتصال برگ به ساقه هارا چک کنید. البته اینکار لازم نیست هرروز یا هر هفته صورت بگیرد و همین که در هرماه یکبار گیاهان خود را بررسی کنید کافی می‌باشد. البته شته‌ها به اندازه‌ای بزرگ هستند که با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده هستند.

 

حال پس از مشاهده و بررسی گیاهانتان و از طریق هر راه دیگر متوجه شدید که گیاه شما دچار آفت شته شده، وقت آن رسیده که آن هارا از بین برده و به گیاهان خود کمک کنید. استفاده از سموم رایج‌ترین روشی است که اکثر افراد برای اینکار استفاده می‌کنند ولی بهتر است بدانید که این سموم شیمیایی برای گیاهان مضر بوده و آثار بدی برای گیاهان خواهند داشت. در بسیاری از موارد اصلاً نیازی به سموم نبوده و می‌توان با روش‌های ساده‌ای آفت هارا از روی گیاهان از بین برد.

 

اگر متوجه وجود شته‌ها بر روی گیاهان شدید گیاه خود را با فشار آب شست و شو دهید البته مراقب باشید فشار آب به برگ و ساقه گیاهان آسیب وارد نکند یا برخی گیاهان به شست و شو زیر آب حساس هستند قبل از انجام اینکار از نیاز و شرایط گیاه خود اطمینان حاصل کنید. در بیشتر موارد با روش فشار آب شته‌ها از بین می روند.. این مرحله را چند بار هر ۲ روز یکبار انجام دهید و گیاه خود را با فشار آب شست و شو دهید.

 

اگر بعد از چند روز متوجه شدید که شته‌ها از بین نرفتند و همچنان بر روی گیاه وجود دارند از سموم ارگانیک استفاده کنید. مانند سموم فلفل قرمز، سموم سیر و… این سموم با بو و مزه تندی که دارند باعث فرار شته‌ها از گیاهان می‌شوند و حتی آسیبی به گیاهان وارد نمی‌کنند. این سموم به راحتی در فروشگاه‌ها یافت شده و حتی خودتان می‌توانید آن هارا تهیه کنید. هر هفته یکبار گیاهان خود را با این سموم توسط یک آبپاش شست و شو دهید و این عمل را چند بار تکرار کنید تا شته‌ها از بین بروند.

 

اگر بعد از انجام این عمل باز مشاهده کردید شته‌ها از بین نرفتند حال وقت آن رسیده که از سموم قوی‌تر که مخصوص شته‌ها هستند استفاده کنید. این سموم در بیشتر فروشگاه‌های گیاهان یافت می‌شود. مراقب باشید که این سموم برای گیاهان و حتی افراد و محیط خطرناک هستند و حتماً به مقدار دوز توصیه شده توسط شرکت سازنده توجه کنید و فواصل سم‌پاشی را زیاد کنید و حین کار با این سموم حتماً از ماسک و دستکش استفاده کنید تا از آسیب‌های ناشی از این سموم محفوظ باشید.

شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی شناسایی و از بین بردن شته گل‌های آپارتمانی
نویسنده: محمد نورعلی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

58 دیدگاه برای “شناسایی و از بین بردن شته گل‌ های آپارتمانی

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری نیست، گیاه زخمی شده وبرای ترمیم خودش شیره خارج میکنه که قسمت زخم شده پینه ببنده ،شیره سفید رو جدا نکنید بگذارید بمونه وکامل خشک بشه. اکثریت مامیلاریاهاموقعی که زخمی بشند این شیره رو ازخود خارج میکنن تا گیاه از قسمت زخم شده افت وبیماری نگیره.

  1. نرگس گفته:

    باسلام و خسته نباشید.
    گیاه آرالیکا امشب خریداری شده روی تمام برگا آفتی دیده نمیشه فقط لکه هاسفید که با دستمال پاک میشه شاید قارچکش زدن اما پشت برگا خال سیاه ریز این برآمدگی گرد هست آیا اینا قارچ و نیاز از قارچکش کاربندازیم استفاده کنم؟ باتشکر. https://s4.uupload.ir/files/img_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B4_%DB%B2%DB%B1%DB%B3%DB%B2%DB%B4%DB%B4_dt7r.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اون قسمتهای سیاه رو به ارامی جدا کنید ببینید جدا میشند؟ احتمالش هست شپشک سپردار باشند.

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، اگر بعد از جدا کردن قسمتی که جدا شده کاملا سالم هست شپشک سپردار هست، بعد از جدا کردن تمام قسمتها بله میتونید سمپاشی کنید، مالاتیون جواب میده ولی بوی نامطبوعی داره اگر داخل منزل بخواهید استفاده کنید.

          • نرگس گفته:

            خداخیرتون بده.
            نه بعدجداشدن مثل زخمی بود که کنده شدجاش روی برگ مونده امروز توروشنایی کل برگا بررسی کردم فقط همین یک برگ اینطور بود مابقی برگا زیرش نقاط سفیدسرسوزنی بودکه باپنبه پاک شد اما روی برگاسفیدک داره پاک کردم پاک شد امانه بطورکامل و نقاط سفیدروش هست ممکن سفیدک پودری باشه؟ اگرباشه میشه بجای سم فقط شیرزد و میشه کنارگیاهان دیگه گذاشت. باتشکر.
            https://s4.uupload.ir/files/img_%DB%B2%DB%B0%DB%B2%DB%B1%DB%B1%DB%B1%DB%B2%DB%B5_%DB%B1%DB%B5%DB%B4%DB%B5%DB%B2%DB%B1_stq3.jpg

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، اگر گیاه زخمی شده شپشک نیست احتمالش هست که شیره خود برگ بوده باشه، گیاه رو تحت نظر داشته باشید اگر بازم لکه های برجسته سیاهی بوجود اومد با محلول قارچ کش گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید واون برگ رو جدا کنید، لکه های روی برگ رسوبات کود یا قارچ کش هستند میتونید با محلول یک قاشق سرکه با دو الی سه قاشق اب ولرم ترکیب کنید وبا یک دستمال نرم به این محلول اغشته کنید ولکه ها رو پاک کنید.

  2. برکه گفته:

    سلام. خسته نباشید
    گیاه گل داری که چند روز آب بهش ندادم به این شکل در اومده
    تا قبل از اون هر روز صبح و غروب بهش آب میدادم که رشد و تعداد گل هاش خوب بود
    الان این گیاه به چی نیاز داره
    باید در معرض نور زیاد باشه یا همینجوری تو نور غیر مستقیم بذارم؟
    آیا به داروی تقویتی نیاز داره؟
    https://s4.uupload.ir/files/img-20210925-wa0011_8bce.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/img-20210925-wa0013_o7y8.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاه شب بوخیری هست سعی کنید خاکش رو مرطوب نگهدارید وبرگهای خشک شده رو جدا کنید مجدد شروع به رشد میکنه این گیاه فصلی هست وحدود دوسال عمر میکنه میتونید بذرهاش رو بگیرید وسال دیگه مجدد بکارید.

  3. بهار گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یه گیاه آگلونما دارم که چند روز پیش متوجه چسبندگی پشت برگ هاش شدم و وقتی دقت کردم روی چند تا از برگ هاش کرم های خیلی ریز مثل کرم برنج بودن که حرکت هم نمیکردن و دونه های سیاهی زیر برگ ها بود برگ هارو تمیز کردم ولی سم پاشی نکردم لازمه سم پاشی؟ و اگر لازمه با سوین میتونم سم پاشی کنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله حتما باید سمپاشی رو هم انجام بدید تا جایی که براتون امکانش هست کرمها رو هم حذف فیزیکی کنید. بله از این نوع سم هم میتونید استفاده کنید.

  4. khaledian.z3 گفته:

    سلام و خسنه نباشید خدمت کارشناسان میهن کاکتوس این درخت گردو ما چند ساله یه نوع حشره بهش حمله میکنه و پشت برگ ها تولید مثل میکنه شیره درخت رو میخورن و برگ ها میریزه چند بار سم دیازینون بهش زدیم ولی تاثیر نداشت میخواستم بدونم شما چه پیشنهادی دارید
    https://s4.uupload.ir/files/img_20210505_144444_dcnr.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، شته هستند ،اگر دیازینون اثر نکرد با سم حشره کش سایپرمترین یا اتیون محلول درست کنید وسمپاشی کنید ترجیحا پشت برگها رو سمپاشی کنید دو بار بافاصله یک هفته بهتر هست سمپاشی رو تکرار کنید. سمپاشی رو زمانی که نور روی گیاه نباشه انجام بدید.

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما مقدارمصرف این نوع حشره کشها یک در هزار هست، ولی اگر درخت بزرگ هست میتوند دو در هزار هم ترکیب کنید یعنی دو سی سی در یک لیتر اب.

  5. وجدانی گفته:

    سلام، وقتتون بخیر
    من یه گیاه اسپرسوم دارم که تعدادی شته روش دیدم. چون برگ های اسپرسوم رو نباید با آب شستشو داد، میشه راهنماییم کنید که با چه روشی میتونم شته ها رو از بین ببرم؟
    لازمه بگم که گیاهم رو پشت پنجره قرار دادم و تهویه مناسبی هم داره.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاه Osteospermu استئوسپرموم هست ،اگر تعدادشون کم هست بصورت دستی حذف فیزیکی کنید اگر تعدادشون زیاد هست میتونید با محلول حشره کش گیاه رو سمپاشی کنید.

        • کارشناس 2 گفته:

          از حشره کش دیازینون یا دلتامترین میتونید استفاده کنید مقدارمصرف یک سی سی در یک لیتر اب.

  6. همیشه بهار گفته:

    سلام و خسته نباشید ..ببخشیدبهترین و موثرترین سموم برای رفع شته ی سبز رز هلندی و شپشک آرد الود در رز و همچنین سفیدبالک یامگس سفید و بیماری سفیدک رو لطف میکنین بفرمایین ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، برای این نوع افتها تنها سم موثر نخواهد بود ابتدا باید حتما حذف فیزیکی انجام بدید وتهویه محیط رو بالا ببرید بعد از سموم استفاده کنید. از سمومی مثل کنفیدور یا دلتامترین یا دیمتوات برای شته وشپشک اردالود میتونید استفاده کنید، برای مگس سفید حتما کارت زرد کنار گیاهان نصب کنید وشب از سم حشره کش استوکرمیتونید استفاده کنید باید محلول درست کنید بعد سمپاشی کنید،برای بیماری قارچی سفیدک پودری از قارچ کش پنکونازل میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کنه تارعنکبوتی هست تمام قسمتهایی رو که تارتنیده شده با یک گوش پاکن حذف فیزیکی کنید وگیاه رو با محلول کنه کش سمپاشی کنید (میتونید از محلول اب وصابون مایع هم استفاده کنید، مواظب باشید از محلول اب وصابون داخل خاک گیاه نریزه) رطوبت محیط رو هم افزایش بدید.

  7. مهسا گفته:

    سلام من حدود ۱۲۰تا گل دارم الان ک اومدم نگاهشون کردم دیدم چندتا از گلدون هام شپشک زدن و خیلی هم زیاده یکی از گلهام که آگلونما هست شیره هم زده تورو خدا بگین چیکار کنم دارم دیونه میشم برا گلااااااام

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تهویه محیط رو بالا ببرید وابتدا گیاهان الوده رو از گیاهان سالم جدا کنید،تمام نقاط سفید وپنبه ای رو با قلمو اغشته به الکل حذف فیزیکی کنید وگیاهان الوده روبا محلول حشره کش سمپاشی وابیاری کنید دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی رو تکرار کنید،در این دو هفته گیاهان رو تحت نظر داشته باشید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

  8. محمد رضا گفته:

    سلام روزتون بخیر
    گیاه خرزهره ی من حدودا ۲ متر قد داره
    دم در خونس و خیلی وقته ابیاریش نمیکنم و رشدش رو داره و مشکلی براش پیش نیومده
    فقط هر سال دقیقا اوایل فروردین شته ی زرد رنگ روی برگ هاش میبینم و فوق العاده تعدادشون زیاده
    من هر سال برای از بین بردنشون از اب و مایع ظرفشویی استفاده میکنم به صورتی که قاطیشون میکنم و با اسفنج برگ هاش رو تمییز میکنم
    خواستم ببینم راهی داره که پیشگیری کنم برای سال بعد ؟
    که دیگه شته نزنه
    ممنونم از شما

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، زمانی که گیاه ضعیف باشه ابیاری وکوددهی انجام نشه افات بهش حمله میکنند وگیاه ضعیفتر شده واز بین میره، بهتر هست ابیاری وکوددهی رو بصورت منظم انجام بدید تا چنین مشکلی بوجود نیاد، میتونید افات رو بوسیله سمپاشی محلول حشره کش هم از بین ببرید. احتمالش هست که افات از گیاهان مجاور هم به گیاه سرایت کنند گیاهانی که در مجاورت این گیاه هستند رو هم بررسی واگر الودگی داشتند سمپاشی کنید.

  9. فرزاد گفته:

    سلام گیاه زاموفیلیای من مدتیه این شکلی شده . اما نمیدونم بیماری هستش یا نه . محض احتیاط قارچ کش مانکوزب ۸۰ آبیاریش کردم . شرایط نگهداری دمای ۲۲تا ۲۵ درجه . نیمه سایه .روزی حدودا یکساعت آفتاب مستقیم از پنجره جنوبی . http://8upload.ir/uploads/f704874111.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f64202883.jpg
    این گلدون دیگه زاموفیلیا که دارم چندتا از برگهاش یه مقداری زرد رنگ شدن . دلیلش چی میتونه باشه ؟؟؟
    http://8upload.ir/uploads/f23038173.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f56142269.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f79188296.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f61839049.jpg
    http://8upload.ir/uploads/f61288410.jpg
    اینم عکس از نمای نزدیکتر. برگهایی که اون شکلی شدن با کوچکترین تکون .دوتاش از ساقه جدا شد و افتاد.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟قبل از سمپاشی برگها زرد شده بودن یا بعد از سمپاشی زرد شدن؟ دز مصرف سم چقدر بوده؟ ترکیب خاک گیاه رو بفرمایید واگر کوددهی هم داشته مقدار ونوع کود رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • فرزاد گفته:

      سلام. شرایط نگهداری پشت پنجره جنوبی بودن روزانه حدودا ۲ ساعت آفتاب پشت پنجره و تهویه مناسب .ماه بهمن پارسال یکبار کود ۳.۱۱.۳۸ و ماه اسفند یکبار کود ۱۲.۱۲.۳۶. سم پاشی هم قارچ کش مانکوزب ۸۰ . یک قاشق مربا خوری در ۱ونیم لیتر آب . ترکیب خاک هم مخلوطی از کوکوپیت و پیت ماس و ماسه . خاکهای بسته بندی در فروشگاههای کشاورزی . از اسفند به بعد دیگه کود ندادم تا فروردین ماه یکبار کود دادم. و بعدش متوجه شدم اینجوری شده برگها. اینم عکس از سم و کودهایی که به گیاه دادم.
      http://8upload.ir/uploads/f786275993.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f857803205.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f43033230.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، این نوع زرد شدگی در برگ گیاهان در اثر استفاده بیش از اندازه کودها یا سمها بوجود میاد احتمالش هست که مقدار مصرف کود یا سمها زیاد بوده، بهتر هست برای مدتی کوددهی وسمپاشی رو کامل قطع کنید. حداقل تا سه ماه کوددهی یا سمپاشی نداشته باشه تا سم موجود وکود اضافی از خاک خارج بشه.

    • فرزاد گفته:

      سلام . در دمای اتاق نگهداری شدن ۲۲تا ۲۵درجه.پشت پنجره جنوبی . روزانه ۱ الی دو ساعت آفتاب داشت با تهویه مناسب .ماه بهمن و ماه اسفند دوبار کود و دو بار قارچکشی شدن با قارچ کش مانکوزب۸۰درصد . و کود سه۲۰ و ۳.۱۱.۳۸ و ۱۲.۱۲.۳۶ که دو هفته قبل دادم . دیروز هم که قارچ کشی کردم
      http://8upload.ir/uploads/f857803205.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f43033230.jpg
      http://8upload.ir/uploads/f786275993.jpg
      یکماه بعد از آخرین کوددهی متوجه شدم برگها تغییر رنگ دادن . آخر اسفند آخرین کود دادم .اواخر فروردین متوجه شدم برگها دارن زرد و قهوه ای میشن و به این شکل در اومدن کم کم.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، جواب سوالتون رو در نظر قبلی نوشتم مطالعه بفرمایید،کودها وسمها رو همزمان استفاده نکنید.

  10. آیدین گفته:

    سلام وقت بخیر
    رو سر نخل ماداگاسکار من یه چیز مثل تار عنکبوت هست و کاکتوس امثال هنوز رشد رو شروع نکرده هرچند تو اصفهان هوا از بیش یک ماه پیش برا رشد کاکتوس مناسب بود
    این آفت چیه؟ روش دفش رو هم بیزحمت بگید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از گیاه وافت عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  11. فاطمه گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    من یک کوکب داشتم که به شدت سر حال بود اما ناگهان شته زد و به علاوه روی برگ ها هم پر از پودر سفید شد و گل ها و غنچه هاش تمام از بین رفت. سم مالاتیون به مقدار یک سی سی در یک لیتر اسپری کردم اما گلم هرروز داره خشک تر میشه. ممکنه راهنمایی کنید؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که افت زده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  12. باران گفته:

    سلام مجدد ، اتفاقا تو فروشگاه سایت شما هم جستجو کردم ، از شما هم انگار قارچ کش تمام شده . برای کراسولا و کلانکوآ باید کود npk مخصوص کاکتوس بگیرم

  13. باران گفته:

    سلام خسته نباشید ، سم هایی که سفارش کردید ، پیدا نشد ، سم مالاتیون داشتند خریدم ، لطف میکنید نحوه استفاده و میزان مصرفش رو برام بگید ، اصلا به این گلفروشی ها اطمینان ندارم ، سایز گلدان ها ده در ده سانتی متر هستـند ، خیلی خیلی ممنون ، برای تغذیه خاک و قارچ کش هم هیچی نداشتند ، برای تغذیه خاک از چیزای طبیعی مثل آب برنج ، قرص آهن و ال دی خوبه استفاده شه؟ اگر تو سایتتون مطلب آموزشی دراین مورد دارید میشه آدرسشو بذارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله از سم مالاتیون هم میتونید برای شته ها استفاده کنید، یک سی سی دریک لیتر اب،میتونید از کودهای npkبرای تقویت انواع گیاهانتون استفاده کنید، انواع کودها وقارچ کش رو میتونید از قسمت فروشگاه سایت خرید کنید.

  14. باران گفته:

    خیلی ممنونم از سایت خوبتون ، من گل و گیاه هارو خیلی دوست دارم ، اما چندبار تو نگهداریشون شکست خوردم ، از سایت خوبتون خیلی اطلاعات جمع کردم و پاسخگویی به سوالتتون عالیه ، بازم تشکر

  15. باران گفته:

    شبیه این حشرات ، جاهایی که آب جمع میشه دیدم ، یعنی بخاطر همون آبیه که زیر گلدان مونده یا از خاکشه ؟ ضرر برای گیاه داره؟ شبیه شپشن ، گلدانم هم توی پنجره هست آفتاب خوره ، تا اومدم پیام بذارم ، دیدم نیستشون همشون از آفتاب فرار کردن ، اگه پریده باشن روی گیاه های دیگه ام یا تو خونه پخش شده باشن چکار باید بکنم ، برای گیاه و انسان خطر دارن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      این حشرات داخل خاکهای مرطوب زندگی میکنند، از خاک خارج بشن از بین میرند رطوبت خاک رو کم کنید وزیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک گیاه رو با محلول حشره کش دو بار بافاصله یک هفته ابیاری کنید از سم حشره کش دیازینون یا دلتامترین میتونید استفاده کنید ،دو سی سی در یک لیتر اب.

دیدگاه‌ها بسته شده است.