آموزش کاشت هسته تمبر هندی

آموزش کاشت هسته تمبر هندی

آموزش کاشت هسته تمبر هندی: درخت تمبر هندی که معنی آن به عربی خرمای هندی است دارای میوه‌های لوبیایی شکل به رنگ قهوه‌ای می‌باشد که دارای مزه‌ای ترش و پر از قند است. زیستگاه درخت تمبر هندی مناطق گرمسیری مثل ماداگاسکار است. نام علمی تمبر هندی Tamarindus indica است. تمبر هندی را می‌توان از طریق بذر ( هسته) و پیوند زدن تکثیر کرد.

 

از درخت تمبر هندی برای ساخت بونسای نیز می‌توانید استفاده کنید. برای تبدیل درخت تمبر هندی باید شاخه‌ها را پس از چوبی شدن هرس کنید و با سیم‌های مخصوص به شاخه‌ها فرم دلخواه بدهید. برای آموزش ساخت بونسای اینجا کلیک کنید.

 

آموزش کاشت هسته گیاه تمبر هندی:
از بذر (هسته) تمبر هندی می‌توان برای تکثیر استفاده کرد. بذرها را زمانی باید برداشت کرد که میوه‌ها رسیده باشند. میوه‌ها زمانی رسیده هستند و می‌توانند برداشت شوند که اگر روی میوه‌ها را خراش دهیم قسمت زیرین نیز قهوه‌ای رنگ باشد. همچنین بذرها برای چند ماه می‌توانند خاصیت جوانه زنی خود را حفظ کنند اما بیش از یک سال توانایی جوانه زنی بذرها بسیار کم می‌شود.

 

پس ازجدا کردن هسته‌ها، اطراف آن را به خوبی تمیز کنید. خیساندن به مدت ۲۴ ساعت به جوانه زنی بذرها کمک می‌کند. به دلیل سخت بودن هسته‌ها بهتر است سطح آن را خراش دهید اما توجه کنید که این کار مهارت می‌خواهد تا به قسمت‌های درونی بذر آسیب وارد نیاد. برای کاشت می‌توان از خاک کوکوپیت یا پیت ماس استفاده کرد و بذرها را در عمق حدود ۱ تا ۲ سانتیمتری کاشت کرد. برای تأمین رطوبت در ظرف یا گلدان کاشت شده را بپوشانید. زمان مناسب برای سبز شدن هسته تمبر هندی در حدود ۲۵ تا ۳۵ درجه می‌باشد. بذر تمبر هندی حدود ۲ تا ۳ هفته طول می‌کشد تا سبز شود. ظرف کاشت را در مکانی با نور ملایم قرار دهید.

 

از هسته تمبر هندی‌های فرآوری شده که پخته شده‌اند نمی‌توان برای کاشت استفاده کرد، زیرا قدرت جوانه زنی را از دست داده‌اند.

 

گیاه جوان در سال اول حدود ۶۰ سانتیمتر رشد می‌کند و در سال دوم به حدود ۱۲۰ سانتیمتر می‌رسد. درخت تمبر هندی برای تولید میوه باید به سن ۵ تا ۸ سالگی رسیده باشد. درخت تمبر هندی تا ۲۰۰ سال عمر می‌کند.

آموزش کاشت هسته تمبر هندیآموزش کاشت هسته تمبر هندیآموزش کاشت هسته تمبر هندی
آموزش کاشت هسته تمبر هندی

پیوند زدن درخت تمبر هندی:
برای بهتر شدن تولید کیفیت میوه روش دیگر پیوند زنی است که پایه را با استفاده از کاشت بذر به‌دست می‌آورند و زمانی که گیاه جوان که قرار است به عنوان پایه استفاده شود به قطر ۸ میلی‌متر تا یک سانتیمتر رسید با استفاده از روش پیوند، پیوندک‌هایی را که از درختانی با کیفیت خوب میوه دهی و خصوصیات رشد تهیه کرده‌اند بر روی پایه پیوند می‌زنند. پیوندک نیز به شکل شاخه‌هایی به طول ۱۵-۸ سانتیمتر هستند که جوانه در طول خود دارند. پیوند اسکنه‌ای یکی از روش‌های متداول پیوند زدن این گیاه است.

 

آموزش قلمه زدن گیاه تمبر هندی:
از قلمه این گیاهان نیز می‌توان استفاده کرد و معمولاً از قلمه چوب نرم (قلمه سبز) این گیاه استفاده می‌شود که به طول حدود ۱۵ سانتیمتر از انتهای یک شاخه سالم از درخت مادری تهیه می‌شود قلمه چوب نیمه سخت نیز به طول ۲۰ سانتیمتر که حداقل سه گره (محل اتصال برگ به ساقه) را دارد نیز قابل استفاده است در هر دو نوع قلمه ابتدا برگ‌های موجود در پایین قلمه جدا می‌شوند و سپس در مخلوط خاک برگ با شن کاشته می‌شوند. توجه کنید که در مورد قلمه‌های این گیاه کاربرد هورمون‌های ریشه زایی و مکانی با رطوبت هوای بالا (کاربرد دستگاه‌های تولید کننده رطوبت) لازم است در غیر این صورت ریشه زایی ضعیفی خواهند داشت. دمای مناسب ریشه زایی ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است و ریشه زایی در صورت مناسب بودن تمامی شرایط ۴ تا ۶ هفته طول می‌کشد.

آموزش کاشت هسته تمبر هندی آموزش کاشت هسته تمبر هندی آموزش کاشت هسته تمبر هندی آموزش کاشت هسته تمبر هندیآموزش کاشت هسته تمبر هندی

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “آموزش کاشت هسته تمبر هندی

  1. میلاد گفته:

    سلام نهال جوان تمر هندی دارم که ۳سال پیش هسته آن را کاشتم در این مدت شبها با تاریکی هوا برگهای آن جمع و صبح با روشنایی برگهایش باز می‌شد اگر چه ساقه ضعیف و رشد کمی دارد اما برگها سرحال و سبز است اما یک هفته ای هست که شبها برگهایش جمع نمیشود و طراوت سابق را ندارد نگرانم که مبادا گیاهم به مرور خشک شود لطفاً اگر نیاز به اقدامی هست راهنمایی بفرمایید.

  2. Sam گفته:

    ببخشید به گیاهی داشتیم بعد از ته بریدیم من همون موقع مشابه اون گیاهی دیدم نوشته بود تمبر هندیه عکسشو میذارم لطفا زود تر راهنمایی کنید قلمه بزنیم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، دقیق نمیشه تشخیص داد شبیه درخت لیلکی هم هست شبیه درخت قهر واشتی هم هست ودرخت شیشه شور برگ وتمر هندی، برگ های همه ی این درختها شبیه هم هستند، مگر اینکه روی مرور گرتون دونه دونه سرچ کنیدببینید شبیه کدوم یکی از اینها هست.

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاه تمر هندی بومی مناطق گرم ومرطوب هست اگر این شرایط رو بتونید براش فراهم کنید میتونید کشت ونگهداری کنید، برای اینکه بدونید بذر گیاه سالم هست میتونید میوه گیاه رو تهیه کنید که داخلشون بذر هست، از میوه فروشیها میتونیدتهیه کنید.

  3. گیسو گفته:

    http://uupload.ir/files/ccb3_img_20200521_010025.jpg
    سلام این آناناس هست اول که تازه از میوه جدا کرده بودم برگاش از وسط تقریبا شروع کردن به خشک شدن بعد از یه مدت برگ های وسطیش جداشدن و بوی قارچ خوراکی میدادن
    بعد از مدتی جوونه زد و از وسط سبز شد و
    بعد مدتی آبش یه کم کدر شد و بوی بد داد سعی میکردم هر روز ابشو عوض کنم تا اینکه همه برگ هارو کندم به جز جوونه ها قسمت پایینی پیاز و بریدم تا جایی که دیگه بو نداد و دو بار پشت سر هم تو محلول قارچ کش گذاشتمش قسمت سیاه هم قارچ هست امشب متوجه شدم دوباره بو میده این سری قسمت گندیده نرم هم شده تا جایی که تونستم برش زدم اما هنوز گندیدگی داره دوباره تو محلول قارچ کش منتها با دوز بالاتر گذاشتم اما بوش شدید تر شد میشه نجاتش داد ??هنوز ریشه نداده
    ببخشید توصیحاتم خیلی طولانی شد 🙁

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، با این روش از بین میره،کلا قسمت میوه باید کات بشه تا جوانه بتونه ریشه بزنه چند تا از برگهای پایینی زرد رو هم جدا کنید بعد از ریشه زایی داخل کوکوپیت وتفاله چای بکارید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.