شرایط مناسب نگهداری گل پاپیتال یا عشقه

شرایط مناسب نگهداری گل پاپیتال یا عشقه

گل پاپیتال یا عشقه با نام علمی Hedera helix گیاهی است گل‌دار از سرده هدرا از تیره عشقه‌ایان. گل پاپیتال پیچنده و بالارونده است و در صورتی که نزدیک یک درخت، دیوار رشد کند از آن بالا می‌رود، در غیر این صورت روی زمین می‌خزد. در این مقاله شما با شرایط مناسب نگهداری گل پاپیتال یا عشقه در خانه، آپارتمان و گلخانه آشنا خواهید شد.

مطالبی که در این مقاله خواهید خواند:
۱٫ خاک مناسب برای گل پاپیتال یا پیچک
۲٫ نحوه آبیاری گل پاپیتال یا عشقه
۳٫ نور مناسب برای نگهداری گل پاپیتال
۴٫ آفت و بیماری‌های گل پاپیتال
۵٫ روش تکثیر و هرس گیاه پاپیتال یا عشقه

شرایط مناسب نگهداری گل پاپیتال یا عشقه

خاک:
گل پاپیتال یا عشقه تقریباً در انواع خاک رشد می‌کند اما باید زهکش مناسب را برای آن فراهم کرد و بدین منظور می‌توان از خاک برگ و پیت ماس و یا شن در ترکیب مخلوط بستر کاشت استفاده کرد. برای کوددهی می‌توان از کودهای حاوی نیتروژن استفاده کرد تا رشد رویشی گیاه افزایش یابد. کودها را در طی فصل رشد هر ماه یک مرتبه و مطابق دستورالعمل کارخانه سازنده کود باید استفاده کرد. کوددهی بیش از اندازه موجب تغییر رنگ نمونه‌هایی می‌شود که برگ ابلق دارند و برگ‌های آنان به رنگ سبز ساده در می‌آید. زمانی که ریشه‌های گیاه از منافذ زیرین گلدان به یون آمدند موقع تعویض گلدان است. این عمل را در فصل بهار انجم دهید. همچنین اگر گلدان بیش از اندازه سنگین و گیاه بسیار بزرگ شده است می‌توان تا جای ممکن خاک سطحی بستر را با مخلوط خاکی تازه و غنی تعویض کرد.

آبیاری:
اگرچه خاک مرطوب را ترجیح می‌دهد اما تا حدودی اما نه زیاد به خشکی نیز مقاوم است. خشکی کشیدن موجب کدر شدن برگ‌ها می‌شود و بهترین رنگ برگ در شرایط آبیاری مناسب ظهور می‌کند. البته در صورت آبیاری بیش از اندازه علاوه بر سیاه شدن برگ‌ها بیماری پوسیدگی ساقه نیز شیوع می‌یابد. بنابراین سطح خاک را بررسی کنید و زمانی که تا حدودی رطوبت خود را از دست داده بود گیاه را ضدعفونی کنید. معمولاً در طی فصول گرم هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک بار به آبیاری نیاز دارد. با افزایش گرما باید گیاه را روزانه غبار پاشی کرد و یا از روش زیرگلدانی حاوی سنگریزه و آب استفاده کرد. بدین صورت که یک زیرگلدانی را تا لبه آن پر از سنگریزه می‌کنیم و تا نیمه دیواره در آن آب می‌ریزیم. گلدان را بر روی سنگریزه قرار می‌دهیم. ته گلدان حاوی گیاه نباید با آب در تماس باشد. در اثر گرمای هوا آب داخل زیرگلدانی به تدریج تبخیر می‌شود و رطوبت مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند.

نور:
مکانی پر نور را دوست دارد و مکان‌های سایه را نیز تحمل می‌کند اما مراقب تابش مستقیم نور خورشید باشید زیرا به خصوص در روزهای گرم همانند ظهر تابستان موجب چروکیدگی و سفید شدن برگ‌ها می‌شود. نمونه‌هایی که برگ‌های ابلق دارند اصولاً به نور بیشتری از دیگر ارقام نیاز دارند و محیط تاریک باعث می‌شود که برگ‌های ابلق به رنگ سبز ساده در بیایند.

گل پاپیتال ابلق
گل پاپیتال ابلق

دما:
حداکثر دما را تا ۱۸ درجه سانتی‌گراد و حداقل دما تا ۸ درجه سانتی‌گراد مطلوب است و با افزایش دما می‌بایست برگ ها را غبار پاشی کرد.

آفات و بیماری:
کنه تار عنکبوتی یکی از آفات این گیاه است که موجب بروز نواحی زرد رنگ در برگ‌ها و در نهایت زرد شدن آنان می‌شود. برگ‌ها و ساقه از شبکه‌های تار مانند پوشانده می‌شوند. همچنین برخی برگ‌ها قهوه‌ای و چروکیده شده و می‌خشکند. شته معمولاً بر روی نواحی جوان فعالیت می‌کند و موجب چروکیدن، عدم رشد، زرد شدن و چسبناک شدن نواحی فعالیت خود می‌شود. شپشک آردآلود گاهی در زیر برگ‌ها و یا نواحی اتصال برگ به ساقه مستقر می‌شود و همانند شته مشکلاتی را نظیر کاهش رشد گیاه بخصوص نواحی جوان زرد و بدشکل شدن برگ ها ایجاد می‌کند. حشره سپردار به شکل نقاطی تیره رنگ و بر آمده بر رو و در زیر برگ و همچنین بر روی پوست ساقه مستقر می‌شود و اگر در تعداد زیاد گیاه را مورد حمله قرار دهند کاهش رشد، زردی و ریزش برگ‌ها را به دنبال خواهند داشت. این گیاه معمولاً دچار بیماری نمی‌شود اما بیماری‌هایی همانند سفیدک پودری، پوسیدگی ساقه، لکه برگی باکتریایی، شانکر به دلیل شرایط نامساعد نگهداری از جمله زهکش نامناسب بستر کاشت، آبیاری بیش از اندازه، رطوبت و خیس شدن برگها در زمان آبیاری و ضدعفونی نکردن بستر خاک در زمان کاشت گیاه در گلدان از جمله مواردی هستند که امکان شیوع این بیماری‌ها را فراهم می‌کنند.

تکثیر:
به دلیل وجود ریشه‌های هوایی در طول ساقه، می‌توان از ساقه‌ها در طی بهار و یا تابستان قلمه تهیه کرد و در بستری مرطوب ریشه‌دار نمود.

هرس:
برای کنترل رشد ساقه‌های این گیاه به هرس منظم نیاز است ساقه‌ها را تا ارتفاع دلخواه کوتاه کنید. این کار موجب رشد شاخه‌های جانبی و بوته‌ای شدن گیاه می‌شود.

در تصویر برگ انواع گونه از گل پاپیتال را مشاهده میکنید.
انواع گونه گل پاپیتال

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “شرایط مناسب نگهداری گل پاپیتال یا عشقه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله داخل اب هم ریشه میزنه ولی بهتر هست داخل خاکهای سبک مثل پیت ماس یا کوکوپیت ریشه دار کنید چون ریشه هایی که داخل اب میزنند ضعیفتر خواهندبود یا زمانی که ریشه ها داخل اب دو سانت شدند داخل خاک انتقال بدید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.