لکه های قهوه ای روی برگ گلهای آپارتمانی (علل و راه حل ها)

لکه های قهوه ای روی برگ

آیا تا به حال لکه‌ های قهوه ‌ای روی برگ گیاهان خانگی خود توجه کرده‌اید؟ احتمالاً لکه‌های قهوه ‌ای ناخوشایند روی برگ‌های گیاهانتان داشته باشید. لکه‌ های قهوه ‌ای روی برگ‌های گیاهان آپارتمانی به چند دلیل اتفاق می افتد که بیشتر آنها قابل پیشگیری و حتی قابل درمان هستند. در این مقاله، سعی بران داریم که در مورد رایج‌ترین دلایل لکه ‌های قهوه‌ ای برگ‌های گیاهان خانگی و چگونگی رفع آنها صحبت کنیم.

چه عواملی باعث ایجاد لکه‌ های قهوه‌ ای در برگ‌های گیاهان می‌شود؟
شش مشکل شایع که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌ های قهوه ‌ای روی برگهای گیاهان شود عبارتند از:

• نور زیاد / سوختگی
• رطوبت کم
• آفات‌ها
• بیماری‌های لکه‌ های برگ
• مشکلات آبیاری
• مشکلات کود

۱- نور زیاد / سوختگی:
گیاهان خانگی غالباً گیاهان گرمسیری هستند و ریشه آنها در سایه زیر درختان جنگل رشد می‌کند. این باعث می‌شود که آنها به میزان کمتری در داخل خانه رشد ایده آل و مناسبی داشته باشند. با این حال، نور زیاد – اعم از نور طبیعی یا مصنوعی – می‌تواند باعث سوختن یا سوختگی گیاهان شود.

علائم سوختگی در گیاهان آپارتمانی به صورت لکه ‌های قهوه‌ ای سوخته روی برگها، نوک قهوه‌ای روی برگها یا حتی برگ‌های زرد و رنگ پریده دیده می‌شود. در موارد شدیدتر، ترکیبی از هر سه را مشاهده خواهید کرد. اگر این علائم را روی گیاه خود مشاهده کردید، ابتدا محل گیاه را در رابطه با منبع نور آن بررسی کنید.
آیا گیاه نور مستقیم خورشید را از طریق یک پنجره دریافت می‌کند یا از یک منبع نور مصنوعی مستقیم نور دارد؟ اگر خیلی نزدیک به نور مستقیم خورشید یا نور مصنوعی باشد، ممکن است برگ‌ها بسوزند، و باعث سوختگی نوک برگها و لکه ‌های قهوه‌ای روی برگها شوند.
گیاه را کمی جلوتر از پنجره انتقال دهید تا شدت نور کاهش یابد. از طرف دیگر،می‌توانید گیاه را از تابش مستقیم آفتاب دور کنید، بنابراین فقط نور روشن و غیرمستقیم می‌شود، که برای بسیاری از گیاهان خانگی مناسب‌تر خواهد بود.

سوختگی همچنین می‌تواند در صورت تغییر شدت نور با تغییر فصول رخ دهد. با افزایش شدت نور، ممکن است یک گیاه که در طول زمستان در روبروی یک پنجره جنوبی قرار دارد، در تابستان باید بافاصله بیشتر از همان پنجره یا همان مکان
منتقل شود.
اگر فقط چند برگ تحت تأثیر قرار گرفت می‌توانید با خیال راحت آنها را هرس کنید. اگر گیاه به شدت تحت تأثیر قرار گرفته باشد، بهتر است قبل از هرس برگهای آسیب دیده منتظر رشد و نمو سالم برگهای جدید باشید. اگر فقط نکات کوچکی از یک قسمت برگ سوخته شده است، می‌توانید آنها را با یک قیچی تیز و ضدعفونی شده کات و یا هرس کنید. سعی کنید هنگام انجام این کار از شکل طبیعی برگ‌های گیاه تقلید کنید.
آسیب سوختگی قابل جبران نیست، اما با اقدامات سریع، گیاه برگ‌های جدید و سالمی خواهد داد و برگ‌های قدیمی را می‌توان از بین برد تا گیاه دوباره سالم به نظر برسد.

۲- رطوبت کم:
اگر گیاه نقاط قهوه ‌ای ترد روی برگ پیدا کرد، لازم است سطح رطوبت در خانه و به ویژه در اطراف گیاه را ارزیابی کنید. همچنین ممکن است شاهد ریزش برگ و ریزش جوانه‌های گل باشید. اگر این مورد وجود داشته باشد، ممکن است رطوبت محیط بسیار کم باشد.
به عنوان مثال، اگر سطح رطوبت خیلی کم باشد، روی برگهای گیاه کالاتاس به سرعت لکه‌های قهوه‌ای و یا نوک برگها قهوه ‌ای خواهد شد. معمولاً رطوبت در خانه‌ها در ماه‌های سردتر زمستان بسیار کم می‌شود زیرا هوای خنک‌تر رطوبت کمتری را در خود نگه می‌دارد و همچنین گرمای مرکزی هوا را خشک می‌کند.اگر می‌خواهید گیاهان خانگی خود را به خوبی حفظ کنید، یک رطوبت سنج دیجیتال ایده خوبی است. که به شما در یک نگاه کوتاه می‌گوید که خانه شما چقدر مرطوب است و می‌توانید سطح رطوبت را در صورت لزوم تنظیم کنید.

اگر رطوبت در خانه برای گیاه بسیار کم است، می‌توانید با قرار دادن آن روی یک سینی سنگریزه (جزیره زیر گلدانی)، رطوبت اطراف گیاه را افزایش دهید. ظرفی را با سنگریزه پر کنید و روی سنگریزه‌ها آب بریزید تا آب کاملاً به بالای سنگریزه‌ها نرسد. گلدان گیاه را بالای سنگریزه‌ها قرار دهید، اما به طوری که کف گلدان با آب در تماس نباشد. این مورد به بالا بردن رطوبت در اطراف گیاه کمک می‌کند.
همچنین می‌توانید چند نوع گیاه را که شرایط نگهداری یکسانی دارند را با هم در کنار همدیگر نگهداری کنید تا سطح رطوبت اطراف گیاهان خود را بالا ببرید.
هنگامی که گیاه در مرحله بهبودی قرار گرفت، می‌توانید از قیچی‌های تیز و ضدعفونی شده برای پاک کردن نوک قهوه‌ ای برگها استفاده کنید. اگر هر برگ بیش از ۲/۳ درصد قهوه ‌ای باشد، باید کل برگ را جدا کنید.

۳- آفت‌ها:
لکه‌های کوچک قهوه ‌ای روی برگهای گیاه می‌تواند نشانه آفت کنه‌های عنکبوتی باشد، همچنین ممکن است برگهای خالدار و تارهای ریز در زیر برگها مشاهده کنید که این امر نیز وجود کنه‌های عنکبوتی را نشان می‌دهد.
ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین وسیله کنترل کنه‌های عنکبوتی، شستشوی آنها با آب دمای اتاق (آب ولرم) است. هفته‌ای یک بار گیاهان آلوده را بشورید، و مطمئناً هرگونه تار و پود را که می‌بینید از بین ببرید.
در فاصله بین شستشو رطوبت اطراف گیاه خود را بالا نگه دارید زیرا این امر باعث جلوگیری از گسترش کنه عنکبوتی می‌شود. اگر شستشوی منظم گیاه برای کنترل کنه‌های عنکبوتی کارایی ندارد، می‌توانید از سموم شیمیایی و یا سموم ارگانیک استفاده کنید،
سایر آفات مکنده می‌توانند باعث ایجاد لکه‌های قهوه ‌ای در برگ‌های گیاهان آپارتمانی شوند، شته، تریپس افت‌های رایج هستند. تمام این آفت ها با مکیدن شیره برگ و ساقه از گیاهان خانگی تغذیه می‌کنند، به قسمت کوچکی در اطراف محل تغذیه آنها آسیب می‌رسانند و باعث ایجاد لکه ‌های قهوه ‌ای یا زرد روی برگ‌ها می‌شوند.
بهتر است که گیاهان خانگی خود را به طور منظم هفته‌ای یک بار از نظر وجود هر گونه آفت بررسی کنید و در صورت مشکوک به آلودگی بلافاصله گیاه خود را قرنطینه و درمان کنید.

لکه های قهوه ای روی برگ گلهای آپارتمانی

۴- بیماری‌های لکه ‌های برگ:

۴-۱ زنگ:
زنگ به طور معمول دارای چندین لکه قهوه‌ ای روی برگ گیاهان و حلقه‌ های قهوه ‌ای زیر برگ است. این قارچ است که در محیط‌های مرطوب رونق می‌گیرد و لکه‌ های قهوه ‌ای روی برگها در واقع مجموعه‌ای از اسپورها هستند. تشخیص این کار آسان است، زیرا لکه‌ها را می‌توان تا حدودی با پارچه مالش داد. فقط یک نقطه را پاک کنید و ببینید آیا رنگ به مواد منتقل می‌شود تا ببینید آیا مشکل زنگ زدگی دارید یا خیر.
برای درمان زنگ زدگی، ابتدا برگهای آسیب دیده را بریده، در یک کیسه پلاستیکی ببندید و در سطل زباله قرار دهید. در مرحله بعدی، گیاه را با یک قارچ کش مبتنی بر گوگرد درمان کنید.

 

۴-۲ لکه برگ باکتریایی:
اگر روی برگهای گیاه خود لکه‌های قهوه‌ ای فرو رفته و ظاهری مرطوب مشاهده کردید، ممکن است با مشکل لکه برگ باکتری روبرو شوید. لکه‌های برگ باکتریایی در گیاهانی که بیش از حد آبیاری می‌شوند یا در مناطق بیش از حد مرطوب یا تهویه کم نگهداری می‌شوند، معمول است.
لکه‌های برگ باکتریایی می‌تواند یک مشکل جدی باشد. از بین بردن برگها و ساقه‌های آسیب دیده ممکن است یک عفونت خفیف را درمان کند، اما بیماری گسترده‌تر غالباً گیاه را از بین خواهد برد. برای جلوگیری از شیوع بیماری به سایر گیاهان خانگی، حتماً گیاه خود را جدا نگهداری کنید.

۴-۳ آنتراکنوز:
آنتراکنوز گروهی از بیماری‌های قارچی است که باعث ایجاد ضایعات تاریک و فرو رفته در برگها و ساقه‌ها می‌شود. با جستجوی چندین لکه کوچک، نامنظم زرد یا قهوه ‌ای روی برگ‌ها که به مرور زمان به آرامی بزرگ می‌شوند، می‌توانید آن را تشخیص دهید.
به طور معمول برای گیاهان خانگی کشنده نیست اما می‌تواند به راحتی گسترش یابد و ظاهر گیاهان را خراب کند. راه حل این است که هر گیاه آسیب دیده را قرنطینه کنید، همه‌ی شاخ و برگهای آسیب دیده را جدا کنید و گیاه را با یک قارچ کش مبتنی بر مس درمان کنید.
اگر ساقه و ریشه گیاه قهوه‌ای یا سیاه روشن شود و حالت نرمی دارد، ممکن است در مورد پوسیدگی ریشه و پوسیدگی ساقه دچار مشکل شده باشد که بهتر هست ریشه‌های گیاه را از نظر پوسیدگی بررسی کنید. پوسیدگی معمولاً در اثر غرقابی و زهکشی ضعیف خاک ایجاد می‌شود. ریشه‌های آسیب دیده را از بین ببرید و گیاه آسیب دیده را دوباره در خاک جدید وضدعفونی شده بکارید. مطمئن شوید گلدان سوراخ‌های زهکشی خوبی دارد و همیشه بعد از آبیاری گیاه، زیر گلدانی را خالی کنید. با دنبال کردن این مراحل می‌توانید گیاه را نجات دهید.

لکه ‌های برگ قارچی:
لکه‌های کوچک قهوه ‌ای با لبه‌های زرد ممکن است نشان دهنده وجود لکه‌های برگ قارچی باشد. برگ‌های آلوده را برداشته و آنها را از بین ببرید، سپس گیاه را با توجه به دستورالعمل سموم قارچ کش درمان کنید.

۵- آبیاری:
نوک برگهای قهوه‌ ای یا برگهای قهوه‌ ای در حال مرگ می‌تواند نشانه‌ای از غرقابی بودن خاک باشد، به خصوص اگر گیاه نیز آویزان باشد. بررسی کنید که خاک کاملاً خشک است یا خیر. اگر کامل خیس باشد، ممکن است زهکش گلدان گرفته باشد.
پس از تخلیه کامل گلدان حتماً زیر گلدانی را خالی کنید تا گیاه در خاک مرطوب نباشد.
برای جلوگیری از بروز مشکل دیگر، مطمئن شوید که نیازهای آبیاری گیاه را فراهم کرده‌اید. بعضی از گیاهان به خاک مرطوب اما خیس نیاز ندارند در حالی که گیاهان دیگر در بین آبیاری‌ها به خشک شدن کامل خاک نیاز دارند.

در زمستان رطوبت داخل خانه کم می شوند و دما کاهش میابد، دقیقاً مانند گیاهان در فضای باز در فصل زمستان، و به آب کمتری نیاز دارند. اما وقتی هوا گرم می‌شود و تعداد ساعات نور روز افزایش می‌یابد، نیاز گیاهان به آب افزایش می‌یابد. گاهی اوقات این تغییر فصل است که به دلیل تغییر در نیاز آب، مسائل مربوط به آبیاری را به وجود می‌آورد.

۶- کوددهی:
اگر نقاط قهوه ‌ای روی برگ گیاهان خود مشاهده کردید، مشکل می‌تواند در تجمع بیش از حد نمک‌های کود باشد. در این صورت، ابتدا باید تجمع لایه‌ای که در بالای خاک ظاهر می‌شود را از بین ببرید. سپس برای شستن نمک‌های اضافی باید خاک را کاملاً آبکشی کنید.
اجازه دهید آب برای چند دقیقه در خاک جریان یابد. پس از شستشوی کامل خاک، اجازه دهید تمام آب اضافی تخلیه شود. دوباره آبیاری نکنید تا سطح خاک خشک شود. اگر تجمع نمک‌ها شدید باشد، ممکن است لازم باشد گیاه را کاملاً در خاک تازه و جدیدی کشت کنید. برای جلوگیری از تجمع نمک در خاک می‌توانید ماهانه خاک گیاه خود را شستشو دهید.
برای جلوگیری از بروز مشکلات کود، میتونید کوددهی را کاهش دهید. بیشتر گیاهان آپارتمانی کمتر از آنچه تصور می‌کنید به کود نیاز دارند. از نیازهای کود گیاه خود مطلع شوید و با احتیاط عمل کنید.
عیب یابی لکه‌های قهوه ‌ای روی برگ‌های گیاهان آپارتمانی
گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد که دقیقاً بفهمید مشکل گیاه چیست. اگر همه مراحل را دنبال کرده‌اید و هنوز نمی‌توانید علت ایجاد لکه‌های قهوه ‌ای روی گیاهان خود را بشناسید، کمی وقت بگذارید تا گیاه خود را مشاهده کرده و نیازهای مراقبت از آن را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که شرایط صحیحی را فراهم می‌کنید.

توصیه می‌کنم موارد زیر را انجام دهید تا بدانید که مشکل چیست:

برگ‌ها یا شاخ و برگهای آسیب دیده را جدا کنید.
تمام قسمت‌های گیاهی را تمیز و ضد عفونی کنید تا مشکل ایجاد نشود.
گیاه را فقط در زمان خشک شدن خاک آبیاری کنید و روی شاخ و برگ گیاهان آب نریزید.
گیاه خود را از نزدیک مشاهده کنید تا سعی کنید مشکل را شناسایی کنید. تمام جنبه‌های مراقبت و شرایط گیاه را در نظر بگیرید.
بهترین راه درمان برای گیاه، پیشگیری است. برای جلوگیری از ایجاد لکه‌های قهوه‌ ای در برگ گیاهان خانگی، درک و تهیه آنچه گیاه نیاز دارد بسیار مهم است. اطمینان حاصل کنید که گیاه شما مقدار مناسبی از نور خورشید، آب، رطوبت و کود را برای حفظ سلامتی و شادابی خود دریافت می‌کند.

 

نویسنده: کارشناس میهن کاکتوس
انتشار: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

34 دیدگاه برای “لکه های قهوه ای روی برگ گلهای آپارتمانی (علل و راه حل ها)

  1. سعیده گفته:

    سلام وقت بخیر من یه گل شفلرا خریدم آوردم خونه اوکی بود حتی یدونه شکوفه زد ولی آوردم سمت پنچره که پشتش شوفاژ بود برگاش آویزون شد من گل نزدیک شوفاژ نداشته بودم الآنم که اویزونه برگاش رنگش قهوه ای میشه از پایین می‌ریزه خونمون نورش خوبه همه جای خونه روشنه پنچره بزرگ داره حالمون چیکار کنم من خودمم افسردگی گرفتم این اینجوریه کمک کنید ممنونم

    • کارشناس میهن کاکتوس گفته:

      آویزان شدن برگ‌ها و قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه شفلرا ممکن است نشانه‌ای از عدم دریافت آب کافی، نور مستقیم خورشید یا گرمای بیش از حد باشد. اگر خاک خیلی خشک باشد، گیاه ممکن است نتواند آب کافی برای حفظ سلامت برگ هایش جذب کند. همچنین ممکن است گیاه در معرض نور مستقیم خورشید یا گرمای بیش از حد باشد، به خصوص اگر نزدیک اجاق گاز قرار داشته باشد.

      در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است به شما در احیای گیاه شفلرا کمک کند:

      گیاه را آبیاری کنید: اطمینان حاصل کنید که خاک مرطوب است اما غرقاب نیست. می توانید رطوبت خاک را با چسباندن انگشت خود به خاک آزمایش کنید، اگر اینچ بالای خاک خشک است، زمان آبیاری است. همچنین مطمئن شوید که آب اضافی نعلبکی گیاه را تخلیه کنید.

      جابجایی گیاه: شفلرا را به مکانی منتقل کنید که نور روشن اما غیر مستقیم خورشید را دریافت کند. از قرار دادن آن در نزدیکی اجاق گاز یا هر منبع گرمایی خودداری کنید.

      برگ های مرده را کوتاه کنید: برای تشویق رشد جدید، هر برگ قهوه ای یا مرده را ببرید.

      افزایش رطوبت: گیاهان شفلرا رطوبت بالا را ترجیح می دهند. می‌توانید رطوبت را با قرار دادن سینی آب در نزدیکی گیاه، مه‌پاشی منظم برگ‌ها یا قرار دادن یک دستگاه مرطوب‌کننده در نزدیکی گیاه افزایش دهید.

      همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که گیاهان برای سازگاری با محیط جدید خود به زمان نیاز دارند، بنابراین در مورد شفلرا خود صبور باشید. در این میان مراقب خود باشید و سعی کنید زیاد نگران گیاه نباشید. باغبانی می تواند یک فعالیت درمانی باشد، بنابراین مراقبت از گیاه حتی ممکن است به کاهش افسردگی شما کمک کند.

  2. زهرا گفته:

    سلام میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل گل من چیه و چه راه حلی برای بهتر شدنش هست؟ خیلی ممنون میشم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خاک گیاهتون مناسب نیست وگیاه کم ابی کشیده ورطوبت محیطش کم هست که حاشیه برگها حالت سوختگی داره، بهتر هست گیاه روازخاک خارج کنید وبا محلول قارچ کش شستشو بدید وداخل خاک هلندی(ترکیبی از پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت، ورمی کمپوست، ورمی کولیت) بکارید. کردلین برای رشد بهتر نیاز به نور زیاد وفیلتر شده ورطوبت محیط نیاز داره.

      • زهرا گفته:

        سلام ممنونم از راهنمایی کاملتون
        کارهایی که گفتین رو انجام دادم
        ایا لازمه برگای خرابش رو جدا کنم ؟ کلا تعداد برگاش کم هست کم شده نسبت به روز اول

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، میتونید قسمتهایی رو که خشک شدن جدا کنید، بهتر هست صبر کنید برگها کامل خشک بشه بعد جدا کنید.

  3. محمدی گفته:

    سلام روزتون بخیر روی برگ های گیاه پدیلانتوسم لکه های قهوه ایی ایجاد شده ممنون میشم علت و درمانش رو بفرمایین (مکانش جلو پنجره با نور غیر مستقیم و خاکش کوکوپیت گلدانش هم مناسبه)

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر فقط برگهای قدیمی این مشکل رو دارند طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده وازبین میرند، اگر تمام برگها این مشکل رو دارند تنش دمایی ویا کمبود رطوبت محیط ویا ابیاری نامنظم هم باعث این مشکل میشه این موارد رو بررسی وایدال کنید.

  4. محمدامین علیمحمد گفته:

    مهندس نورش از صبح تا غروب به همین شکل است ولی بهتر نشد و نشانه هایی که خوندم در اینجا علائم قارچی شدن
    باز اگه راهنماییم کنید ممنون میشم
    و این مشکل حتی برای برگ‌های قدیمی هم پیش امد

    • کارشناس 1 گفته:

      در نظر قبلی فرمودید برگهای جدید این مشکل رو دارند، اگر برگهای قدیمی هم این مشکل رو دارند وقسمتهایی که سیاه میشه بصورت خشک نیست وحالت ابکی ولزجی داره بله بیماری قارچی میتونه باشه میتونید با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید، ومورد دیگه شبها اگر گیاه کنار پنجره باشه هوای سرد هم باعث این مشکل میشه این مورد رو بررسی کنید وشب دمای اطراف گیاه رو هم بررسی کنید اگر دما از ۱۵ درجه بالاتر بود سمپاشی با محلول قارچ کش رو انجام بدید. اگر دما از ۱۵ درجه پایین باشه دلیل سیاه شدن برگها دمای پایین میتونه باشه که میتونید گیاه رو شبها کاور کنید تا از سرما محفوظ باشه.

  5. محمدامین علیمحمد گفته:

    مکان نگهداری عالی و خاک با زهکشی بالاست و برگ گیاهم بعد از بزرگ شدن به شکل زیر

    • کارشناس 1 گفته:

      دلیلش کمبود نور هست این میزان نوری که در عکس هست حداقل باید ۴الی۶ ساعت روی گیاه باشه. اگر محیط پرنوری دارید به اون قسمت انتقال بدید اگر نه میتونید ساعتی رو که نور نداره با نورمصنوعی نور مورد نیاز گیاه رو تامین کنید.

  6. محمدامین علیمحمد گفته:

    سلام و عرض ادب
    گیاه ماداگاسکارم رول برگ های جدیدش کله های قهوه ای میزنم و از همان نقطه که لکه داره پژمرده و خشک میشه محبت میکنید علت و داروی درمانی شو بهم معرفی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر فقط برگهای جدید این مشکل رو دارند دلیلش کمبود نور محیط هست این گیاه روزانه حداقل باید ۴الی۶ ساعت نور دریافت کنه، نور کم باشه برگهای جدید سیاه میشند ومیریزند.

  7. Zahra گفته:

    سلام خسته نباشید .علت لک های قهوای رو بن سای و رشد نکردن گیاه رو میخواستم به دونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، دلایل مختلفی میتونه داشته باشه، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. مهرداد گفته:

    گیاه من اشک ملکه هست حدود ۱۲ سال سن داره .نور ملایم داره .دمای اتاق ۲۵ درجه داره و فصل های گرم کمی گرمتر و فصل های سرد کمی سردتر هست محیطش.برای اولین بار هنگام گلدهی این لکه های قهوه ای زیر چندتا از برگهاش پیدا شده.شرایط مرطوب نداره و با خشک شدن خاک آبیاری میشه.

    • کارشناس 1 گفته:

      لکه ها بیماری قارچی هستند ،بیشتر دراثر رطوبت زیاد محیط بوجود میان رطوبت محیط رو کاهش بدید وگیاه رو دو بار بافاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید لکه های روی برگها از بین نمیرند ولی بیماری کنترل میشه وبرگهای جدید سالم خواهند بود میتونید برگهایی رو که الودگی زیادی دارند رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید.

  9. نوری گفته:

    سلام و درود،لطفا بفرمایید دلیل لکه‌های ریز قهوه ای روی برگهای قدیمی گیاه برای چیست؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر برگهای قدیمی فقط این مشکل رو دارند طبیعی هست برگها بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند، بعد ازاینکه کامل خشک شدند میتونید جدا کنید.

        • کارشناس 1 گفته:

          سلام، گیاه شما سینادیوم (فردوس) هست واسپلشهای روی برگهای این گیاه کاملا طبیعی واز خود گیاه هست هر چقدر گیاه نور بیشتری دریافت کنه این لکهای قرمز بیشتر میشند و لی اگر نور کمتری دریافت کنه اون قسمتها از بین میرند وبرگها سبزمیشند.

  10. آرینا گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    برگ های گیاه برگ انجیری من شروع به سیاه شدن کرده و این سیاهی متاسفانه در حال گسترشه حدود دو ماه پیش مقداری سم به علت وجود آفت داخل خاک ریخته بودم ممکنه به اون علت باشه؟ آبیاری دوبار در هفته تو تابستون انجام میشه و گیاه بدور از نور مستقیم خورشید هست و دمای نگهداری هم پایین نیست راهی هست که از سیاه شدت برگ ها بشه جلوگیری کرد؟

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،احتمالش هست که مقدار دز سم رو زیاد استفاده کرده باشید میتونید خاک گیاه رو ابشویی کنید تا سم موجود در خاک خارج بشه، رطوبت محیط رو افزایش بدید وبرای ابیاری ازاب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.

  11. Alma گفته:

    سلام خسته نباشید.
    برگ تمام گل های من اینجوری میشن و بعد خشک میشن . تازه به بقیه گلهام داره سرایت میکنه
    تو خاکشونم حشرات سفید و سیاه دیدم
    ممنون میشم راهنمایی کنین

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی برگها مه پاشی نکنید اگر داخل خاک افت زیاد هست خاکش رو تعویض کنید واز خاک جدید وضدعفونی شده استفاده کنید وگیاه رو دوبار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید برگهای الوده رو هم کات کنید.

  12. وحید گفته:

    سلام خسته نباشید من یک شفلرا خریدم و بلافاصله گلدونشو عوض کردم و بعضی برگهاش مخصوصا ابلق هاش لکه های قهوه ای زد و ریخت از قارچ کش بنومیل استفاده کردم هم به صورت ابیاری هم غبارپاشی ولی بهتر نشده اصلا هفته ای یکبار ابیاری میکنم کنار پنجره غربیم هست

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،ممنون، تغییر محیط نگهداری وتعویض خاک به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با ریزش برگها یا بازرد کردن برگها عکس العمل نشون میده که طبیعی هست گیاه رو بمدت یک هفته درمحیطی که نور وتهویه ودمای مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید وبرای کاهش شوک با محلول اسید هیومیک یا امینو اسید یا جلبک دریایی یکبار ابیاری کنید، رطوبت محیط رو افزایش بدید ،بمرور زمان با محیط وخاک جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

      • وحید گفته:

        ممنون از راهنماییتون یکبار با کود سه بیست ابیاری کردماسید هیومیکم بدم مشکل پیدا نمیکنه امروزم این برگش ریخته انتهای برگها سیاه شده.ابیاریش هفته ای یکبار مناسبه

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما،بعد از کاشت مجدد تا یک ماه بهتر هست گیاه کوددهی نشه، کوددهی باعث اسیب دیدن ریشه های گیاه میشه ،این قسمتهای گیاه که سیاه شدن قارچ هست حتما قسمتهای سیاه شده رو کات کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی کنید وگیاه رو در محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، این قسمتها رو بررسی کنید ببیند از روی گیاه براحتی جدا میشن؟ اگر بله با یک قلمو اغشته به الکل تمام قسمتهای سفید وپنبه ای رو حذف فیزیکی کنید وگیاه رو با محلول حشره کش دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید ،گیاهان الوده رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید وتهویه ی محیط رو بالاببرید. در طول این دو هفته گیاهان رو تحت نظر داشته باشید وهر روز بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.