Notice: Function WP_Object_Cache::add was called incorrectly. کلید کش نباید عبارت خالی باشد. Please see Debugging in WordPress for more information. (این پیام در نگارش 6.1.0 افزوده شده است.) in /home/mihancac/domains/mihancactus.com/public_html/wp-includes/functions.php on line 6085

۵ اشتباه در نگهداری ساکولنت ها

۵ اشتباه در نگهداری ساکولنت ها

ساکولنت ها بعنوان گیاهان آپارتمانی فوق العاده کم دردسر که هر کسی می تواند آنها را پرورش دهد شهرت یافته اند، اما این بدان معنا نیست که شما فقط می توانید آنها را روی میز بیندازید و کاملا فراموششان کنید. حتی اگر این گیاهان سخت جان بوده و پرورش آنها نیز ساده باشد، برای داشتن بهترین حالت به مراقبت احتیاج خواهند داشت. اگر ساکولنت هایی دارید که هنوز کاملا رشد نکرده و کوچک می باشند، بایستی کمی بیشتر به آنها توجه کنید. گاهی اوقات مردم تمایل دارد که از ساکولنت ها غافل شوند، زیرا آنها غیر قابل تخریب به نظر می رسند، اما همچنان شرایط کمی وجود دارد که این گیاهان نمی توانند در آن شرایط زنده بمانند. شما می توانید با اجتناب از این شرایط و اشتباهات، آنها را شاداب و سرحال نگه دارید و هر آنچه را که احتمالا قبلا مرتکب شده اید را برطرف کنید.

۱- استفاده از گلدان و ظروف بدون زهکشی:
گلدان های سرامیکی زیبا و رنگارنگ معمولا برای نگهداری گیاهان وسوسه برانگیز می باشند، اما اگر ساکولنت خود را در یک گلدان سرامیکی و بدون هیچ سوراخی برای تخلیه آب اضافی بکارید، این اصلا برای گیاه شما خوب نخواهد بود. اکثر ساکولنت ها بخش های خشک تر خاک را ترجیح می دهند و اگر در یک ظرف یا گلدان بدون سوراخ نگهداری شوند، این کار احتمال تجمع بیش از حد آب و رطوبت در ته ظرف را افزایش می دهد که به معنای واقعی سبب غرق شدن ریشه ها و نهایتا پوسیدگی آن می شود.
همچنین سعی نکنید با افزودن سنگ ریزه در ته گلدان بدون سوراخ، برای آن زهکشی ایجاد کنید. اینکار بجای اینکه آب اضافه خاک گلدان شما را بگیرد، باعث بدتر شدن شرایط خواهد شد. زیرا خاک بیش از سنگ ریزه ها تمایل به جذب و نگهداری آب در خود را دارد و سنگ ریزه ها فقط سطح خاک مرطوب و آبدار را بالاتر می برند، بنابراین به ریشه و تاج ساکولنت نزدیکتر شده و احتمال پوسیدگی آنها را افزایش می دهند.
درعوض کاری که شما می توانید انجام دهید این است که گیاهان گلدان خود را به گلدانی با سوراخ های زهکشی منتقل کنید، حتی اگر کوچکتر از گلدان زیبا و بدون سوراخ قبلی آنها باشد. همچنین شما می توانید از یک گلدان با زهکشی مناسب که کوچکتر از گلدان قبلی باشد استفاده کنید و آنرا در درون گلدای زیبای قبلی قرار دهید (دو گلدان درون یکدیگر) البته برای آبیاری بایستی گلدان کوچ را خارج کرده و آنرا آبیاری کرده و سپس اجازه دهید تا آب اضافه از سوراخ های زهکشی خارج شده و در پایان مجدد آنرا داخل گلدان زیبای بزرگتر قرار داد. توجه داشته باشید که حتما از خاک مخصوص برای ساکولنت ها و کاکتوس ها استفاده کنید.

کاشت کاکتوس در کنار ساکولنت
۲- غبار پاشی بجای آبیاری:
از آنجایی که ساکولنت ها برای زنده ماندن به آب زیادی احتیاج ندارد، ممک است فکر کنید که غبار پاشی (اسپری کردن آب) روش بهتری برای آبیاری آنها باشد. عبار پاشی برای گیاهانی که در مناطق گرمسیری و مرطوب زندگی می کنند مانند انواع سرخس ها، عالی می باشد. اما در مورد ساکولنت ها می تواند به آنها آسیب بزند و حتی باعث پوسیدگی آنها شود. درعوض مطمئن شوید که گلدان یا ظرفی با زهکشی مناسب تهیه کرده اید و سپس زمانیکه خاک گلدان کاملا خشد شده است به آن به اندازه کافی آب بدهید.

۳- آبیاری کافی نیست:
درست است که اکثر ساکولنت ها می توانند هفته ها و برخی گونه ها حتی ماه ها بدون آب زنده بمانند، اما این بدان معنا نیست که شما هرگز نیاز به آبیاری آنها ندارید و یا اینکه آنها می توانند با چند قطری آب در هر بار آبیاری، زنده بمانند. ساکولنت ها با ذخیره آب در برگ ها و برخی گونه ها در ریشه های خود، از خشکسالی در امان می مانند، اما اگر بطور مداوم اجازه دهید گیاه شما بدون آب بماند، ممکن است برگ های آن شروع به جمع شدن و ریختن کنند.
درعوض به خاک گلدان توجه کنید، زمانیکه خشک شد وقت آب دادن به گیاه است. یک روش خوب برای تشخیص آن این است که نوک انگشت خود را به خاک گلدان بچسبانید و اگر احساس کردید هنوز مرطوب می باشد، می توانید دو روز دیگر آبیاری را به تاخیر بیندازید. اگر خاک خشک بود گیاه خود را کاملا سیراب کنید و مطمئن شوید که آب اضافه از سوراخ های زهکشی گلدان خارج شده است و هرگز گلدان را در یک ظرف آب قرار ندهید (اجازه ندهید گلدان در آب درون ظرف زیر گلدان قرار گیرد).

عکس انواع گیاه ساکولنت
۴- کافی نبودن نور:
اکثر ساکولنت ها بعنوان گیاهان بیابانی، برای رشد بهتر به نور بسیار زیاد و یا حتی نور مستقیم خورشید نیاز دارند. با این همه شهرت آنها بعنوان گیاهان آپارتمانی جان سخت، باعث شده است که بتوانند در هر جایی حتی در اتاق های تاریک و بدون نور طبیعی نیز زنده بمانند. درواقع چند نوع ساکولنت وجود دارند که می توانند شرایط نور کم را تحمل کنند، اما بیشتر آنها در درخشان ترین نوری که می توانید تصور کنید رشد می کنند. بدون نور کافی آنها اغلب رنگ خود را از دست می دهند و شروع به کشیدن ساقه های خود برای یافتن نور بیشتر می کنند (این مورد به رشد علفی در کاکتوس ها و ساکولنت ها معروف است). هر زمان که گیاهی تهیه می کنید سعی کنید ویژگی های آنها را از نظر میزان نور روزانه بررسی کنید و سعی کنید تا جایی که امکان دارد آنها را برای گیاه خود فراهم کنید. اگر قصد دارید گونه ای را در یک اتاق کم نور نگهداری کنید، بهتر است به فکر تهیه یک لامپ رشد نیز باشید تا بتوانید نور مورد نیاز آنرا تامین کنید.

ساکولنت در جعبه
۵- کاشت تعداد زیاد ساکولنت با هم و یا با گیاهان غیر ساکولنت دیگر:
ترکیبات زیبای بسیاری از گیاهان مختلف در کنار ساکولنت ها وجود دارد، اما بسیاری از آنها موقت می باشند و مدت کمی زنده خواهند ماند. ساکولنت ها بهتر از سایر گیاهان می توانند از پس محیط های تنگ برآیند، اما اگر تعداد زیادی از آنها را در یک محیط و کنار هم قرار دهید، در نتیجه در اثر رقابت برسر منابع آب و مواد غذایی، تعدادی از آنها از بین خواهند رفت. علاوه بر این از کاشت ساکولنت ها با سایر گیاهانی که نیازهای مراقبتی متفاوتی دارند نیز خودداری کنید. بعنوان مثال کاشت یک ساکولنت که مقاوم به خشکی می باشد در کنار یک سرخس که خاک آن همیشه مرطوب می باشد، نهایتا به نابودی یک یا هردو آنها می انجامد. برای چیدمان های شاداب طولانی مدت بهتر است از دیش گاردن استفاده کنید. شما همچنین می توانید چندین ساکولنت را در یک ظرف بکارید اما به شرط اینکه فضای کافی برای رشد را در اختیار آنها قرار دهید.

نویسنده: یوسف رحیمی آخوندزاده
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

84 دیدگاه برای “۵ اشتباه در نگهداری ساکولنت ها

  1. matin گفته:

    سلام برگ کراسولا آواتای من دون دون شده یعنی قسمت های سبز رنگ گیاه داره رنگ شو از دست میده و نقطه های سبز وسطش و بقیش سفید مشکلش چیه ؟؟؟؟شرایطش نور کافی داره اب ۷ یا ۱۰ روز یه بار

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. سوگند گفته:

    سلام من این ساکولنت و ۶ ماه دارم ولی برگاش نرم شده هر روز جاش اینجاس و نور ملایم بهش میخوره آب یاریشم اول دیدم پلاسیده شد تقریبا هر سه روز میدادم بعد دیدم درست نشده هر وقت خاکش خشک شد میدادم مشکلش چیه ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بیماری قارچی سفیدک پودری داره گیاه رو دوبار با محلول قارچ کش پنکونازول سمپاشی کنید دمای محیط رو بالاببرید ورطوبت محیط رو کم کنید ازمحلول داخل خاکش هم بریزید.

  3. Tiam گفته:

    سلام من چند تا ساکولنت خریدم که شرایط نوریشون داخل آپارتمان زیاد مناسب نیست مشکلی نداره اگه ظهر تا عصر یکم بذارمشون بیرون که نور مستقیم بهشون بخوره بعد شب دوباره برشون گردونم؟ با جابجایی مشکلی پیدا نمیکنن؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، جابجایی های مکرر باعث از بین رفتنشون میشه اگر پنجره جنوبی نورگیری دارید میتونید اون قسمت نگهداری کنید ویا ازنور مصنوعی استفاده کنید.

  4. اسما گفته:

    https://s4.uupload.ir/files/16271834166641168138594663874224_eytm.jpg
    https://s4.uupload.ir/files/16271834269015506946958914829122_l44m.jpg
    سلام وقتتون بخیر ممنون میشم راهنمایی ام کنید همه گل هام دارند از بین میرن نمیدونم چی شده چند روز پیش از بیرون چون هوا به شدت گرمه آوردمشون داخل دیدم دارند از بین میرن دوباره بردم بیرون ولی فایده نداشته دارند روز به روز بد تر میشن

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،گیاهانتون کمبود نور دارند وابیاری با اب دارای املاح خاک رو رسوبی کرده ورشد گیاهان مختل شده بهتر هست گیاهانی رو که خشک شدن از خاک خارج کنید وخاک رو عوض کنید وبرای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید، بعد از تعویض خاک بمدت یک هفته گیاهان رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید بعد از یک هفته به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • اسما گفته:

        بعضی هاشون دارند از بین میرن اون ها رو م از خاک خارج کنم؟ به تظرتون بر میگردند دوباره؟ کدوم یکی از گل ها رو نگه دارم کدوم رو بریزم دور؟
        یه سوال هم داشتم من اینا رو هر چقدر قلمه گرفتم خشک شدن در صورتی که قبلا سریع ریشه میکردن و رشد میکردند آیا مربوط به فصله؟ قبلا توی زمستان و بهار قلمه میگرفتم الان هوا گرمه به شدت

        • کارشناس 1 گفته:

          گیاهانی که ساقه هاشون سیاه وپوسیده شده بهترهست از خاک خارج کنید ودور بندازید، بله هوا گرم باشه قلمه نمیگیره میتونید قسمتهای سالم رو با یک چاقوی تیز وضدعفونی شده برش بزنید وداخل اب ریشه دارکنید در محیط نسبتا خنک ونیمه سایه بگذارید که ریشه بزنند زمانی که ریشه ها دو الی سه سانت شدند داخل خاک انتقال بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، بله ساکولنت هستند شماره ۱ برونزیا هست شماره ۲ائونیوم طلایی، شماره ۳ رو عکس واضحتری بفرستید بی زحمت،شماره ۴کراسولا خرفه ای،شماره ۵سدوم ادلفی، خاکشون مناسب به نظر نمیرسه اگر خاکشون سنگین ورسی هست بهتر هست از خاک مخصوص کاکتوسها استفاده کنید ساکولنتها به نور زیاد وفیلتر شده نیاز دارند کوددهی با کودهای پتاس بیشتر از ازت مثل ۳،۱۱،۳۸ ابیاری زمانی که خاک کامل خشک شد، دمای نگهداری بین ۲۵الی۳۵ درجه.

  5. سام گفته:

    این کل از همه بد تر شده هفته ای یک بار آب و کود نور خیلی کم دما هم ۲۴،۲۶ و دو روز هم هست زیر نایلون بودن

    • کارشناس 2 گفته:

      موندن زیر نایلون باعث شده اکسیژن کافی به گیاه نرسه، وگیاه بی حال شده کمبود نور هم داره به محیطی که تهویه ونور مناسبی داره انتقال بدید بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  6. سام گفته:

    سلام ببخشید میشه بگید گل های من چرا اینشکلی شدن چند روز نایلون روش بود و هوای کمی داشت هفته ای یک بار آب نور خیلی کم و همون موقع که آب میدادم کود هم اسپری میکردم و دما هم بین ۲۰ تا ۳۰ بود

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، یکی یکی از هر گیاه که مد نظرتون هست عکس واضح واز نزدیک بفرستید هر کدوم رو جداگانه براتون راهنمایی کنیم.شرایط نگهداری رو هم بفرمایید.

  7. لیلی گفته:

    سلام یک سمپریوم لب ماتیکی را یک ماه پیش خریدم و پشت پنجره گذاشتم که روزی ۲ ساعت آفتاب دارد. و هفته ای یک بار آب میدم. حالا ساقه اش رشد غیرطبیعی کرده و بلند شده و ظاهر اولیه خود را از دست داده. چه کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهتون کمبود نور داره بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ویا ساعات نوردهی رو افزایش بدید.

  8. fatemeh00safiri گفته:

    سلام خسته نباشید این گل من داره خشک میشه نور پنجره جنوبی و ابیاریش هم مرتبه اما نمیدونم مشکلش چیه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  9. ThreeM گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    میشه فرق بین
    سدوم رفلکسوم و کراسولا تتراگونا رو بگید
    راهنمای نگهداری هر کدوم و تکثیرشان
    آیا اینا رو هم با برگ میشه تکثیر کرد
    و اگه میشه چگونه ؟
    این عکسی رو هم که فرستادم مربوط به کدوم میشه
    آفات گرفته بود تور های سفید با دونه های سفید
    سم رقیق بهش زدم آفتش تقریبا از بین رفت
    اما سر برگاش سوخته و داره میریزه
    ساقه اش هم چون ریشه هوازی میزد و خشک میشد
    فکر کردم آبش کمه زیاد آب دادم از داخل ساقه هاش سیاه شده حالا میخوام تکثیرش کنم
    لطفا را های تکثیر برگ و ساقه رو توضیح بدید
    ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، فرق خیلی زیادی دارند، برگها وکلا سایز سدوم رفلکسوم کوچکتر هست، ولی برگهای کراسولاتتراگونا بزرگتر وتنه نسبت یه سدوم رفلکسوم قطور تر هست با اسم لاتین هردو گیاه رو سرچ کنید تفاوتشون رو میبیند، هر دو از طریق بذر، قلمه برگ وساقه تکثیر میشن نگهداری مثل سایر ساکولنتها نور زیاد وفیلتر شده، خاک متخلخل وسبک،ابیاری با خشک شدن کامل خاک دما بین ۲۰الی ۳۰ درجه کوددهی ماهی یک بار در زمان رشد گیاه،گیاه شما کراسولا تتراگونا هست میتونید از قسمت سالم ساقه قلمه بزنید ویا از طریق برگهاش تکثیر کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.