آموزش نگهداری از گیاه پاندانوس

آموزش نگهداری از گیاه پاندانوس

گیاه پاندانوس با نام علمی Screwpine به اسم‌های کاج پیچی یا پیچ‌کاجی یا کادی یا کدر نیز معروف است. گل پاندانوس برگ‌هایی شبیه آناناس دارد که ارتفاع انواع گونه‌های آن از یک تا ۲۰ متر ارتفاع متفاوت است. تنه این گیاه تنومند بوده و دارای انشعابات زیادی است.

مهم‌ترین گونه زینتی آن که در منازل پرورش می‌دهند عبارت‌اند است:

Pandanus veitchii و Pandanus utilis

آبیاری گیاه پاندانوس:
گیاه پاندانوس به کم آبی مقاوم است اما خشکی کشیدن نیز موجب ایجاد لکه‌های قهوه‌ای و سوخته در نوک و حاشیه برگ‌ها و همچنین در قسمت‌های مختلف پهنه برگ می‌شود. بهتر است در فاصله بین دو آبیاری سطح خاک گلدان خشک شود و سپس گلدان را آبیاری کنید. معمولاً در تابستان هفته‌ای دو بار و در زمستان هفته‌ای یک بار آبیاری این گیاه کافی است. در زمان آبیاری، آب را بر روی برگها و بخصوص قاعده آنها نریزید زیرا آب در حد فاصله بین اتصال برگ و ساقه خواهد ماند و می‌تواند باعث پوسیدگی گیاه شود. آبیاری بیش از اندازه نیز چنین اثراتی بر جای خواهد گذاشت و موجب پوسیدگی ریشه و طوقه گیاه خواهد شد.

از آنجایی که این گیاه اصولاً بومی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری است بنابراین به رطوبت هوا نیز نیازمند است. رطوبت میانه برای این گیاه مناسب است. بنابراین در طی روزهای گرم تابستان می‌توان از غبارپاشی برگ‌ها البته با آب بدون املاح که سرد نیز نیست استفاده کرد. همچنین روش زیرگلدانی حاوی قلوه سنگ و آب نیز روش خوبی برای تأمین نیاز رطوبتی این گیاه است. بدین صورت که یک زیر گلدانی را تا لبه آن از قلوه سنگ کوچک پر کنید و سپس در آن و تا نیمه دیواره آن آب بریزید. سپس گلدان را بر روی قلوه‌های سنگ قرار دهید. توجه داشته باشید که کف گلدان به هیچ عنوان با آب داخل زیرگلدانی در تماس نباشد. آب موجود در زیر گلدانی به دلیل گرمای هوا به تدریج تبخیر می‌شود و رطوبت مورد نیاز برگ‌ها را تأمین می‌کند. با پایین رفتن سطح آب داخل زیرگلدانی می‌توانید مجدداً آب اضافه کنید.

آموزش نگهداری از گیاه پاندانوس

خاک:
این گیاه در مورد خاک سختگیر نیست ولی خاک باید از زهکش خوبی برخودار باشد . می‌توان از مخلوط ۴ قسمت خاک معمولی و یک قسمت پرلایت و یا مخلوط مساوی از خاک معمولی+خاک برگ استفاده کرد. در صورت کمبود مواد غذایی رشد گیاه کاهش می‌یابد و برگهای جدید نیز ریز می‌شوند در اینصورت می‌توان در طی فصل رشد هر ماه یک مرتبه از کودهای محلول مخصوص گیاهان زینتی استفاده کرد.
این کودها اگر دارای مقادیر مساوی از سه عنصر نیتروژن، فسفر و پتاسیم به همراه عناصر کم بخصوص آهن باشند به رشد گیاه بسیار کمک می کند. توجه داشته باشید که با فرارسیدن فصل پاییز کوددهی را متوقف کنید. کوچک بودن گلدان برای گیاه نیز اثراتی مشابه کمبود مواد غذایی خواهد داشت بنابراین هر سال و یا هر ۱۸ ماه می‌توان گلدان گیاه را عوض کرد. توصیه شده است از گلدانهایی که دارای چندین منفذ جهت زهکش هستند برای این گیاه استفاده شود.

 

دما مناسب نگهداری گل گیاه پاندانوس:
دمای محیط نگهداری این گیاه در روز در حدود ۲۹-۲۶ درجه سانتیگراد و در شب بالاتر از ۱۵ درجه سانتیگراد باشد. سرمای هوا موجب قهوه‌ای شدن تمامی پهنک برگ و آبدار شدن آن می شود . اگر دمای محیط به زیر ۱۰ درجه سانتیگراد نزول کرد بهتر است گیاه آبیاری نشود. در هوای گرم برگها چروکیده و قهوه‌ای رنگ می‌شوند. خشکی هوا نیز منجر به سوختگی حاشیه برگهای گیاه می‌شود. در چنین شرایطی عمل غبارپاشی برگسار به گیاه کمک خواهد کرد تا گرمای هوا را بهتر تحمل کند.

 

نور:
اگرچه این گیاه اصولا شرایط نور مستقیم و همچنین نیمه سایه و نیمه آفتاب را تحمل می کند اما توجه داشته باشید این در صورتی است که رطوبت هوا نیز کافی باشد. هر مقدار که هوا خشک تر و دما بالاتر باشد بهتر است که گیاه را در مکانی روشن و پر نور قرار داد اما آنرا بخصوص در مقطع زمانی بعد از ظهر از اشعه مستقیم آفتاب محافظت کرد. در چنین شرایطی نور مستقیم در اوایل صبح و همچنین عصر هنگام بهترین است .اگر نور محیط ناکافی و کم باشد نیز در نمونه هایی که نوارهای رنگین بر روی برگ دارند موجب از بین رفتن این نوارها خواهد شد.

 

آموزش نگهداری از گیاه پاندانوس

تکثیر:
یکی از راه های تکثیر این گیاه جدا کردن پاجوشها از گیاه مادری است. در زمان تعویض گلدان می توان با وسیله ای تیز این پاجوشها را از گیاه مادری جدا کرد و در بستری سبک همانند مخلوط کوکوپیت + پرلایت و یا ماسه + خاکبرگ (به نسبت ۲ به یک)که همواره مرطوب نگهداشته می شود قرار دهید. وجود پاگرما به میزان ۲۱ درجه سانتیگراد و دمای محیط حدود ۲۰ درجه و رطوبت در حد اشباع به توسعه سیستم ریشه این گیاه کمک می‌کند. به همین دلیل می توان بر روی گیاهان جوان کیسه پلاستیکی شفافی قرار داد تا رطوبت را تا حد امکان در اطراف گیاهان جوان نگهداری کند . البته برای انجام عمل تهویه نیز چند سوراخ کوچک بر روی کیسه ها ایجاد کنید. کاشتن بذر گیاه از دیگر راههای تکثیر پاندانوس است التبه باید بدانید که این گیاه دو پایه است یعنی گیاه نر و ماده از هم جدا هستند بنابراین برای تشکیل بذر هر دو نوع گیاه باید وجود داشته باشد. در گیاهان نر گلها معطر و سفید هستند و براکته‌های سفید رنگ بزرگ دارند. در گیاهان ماده گلها همانند میوه آناناس هستند. بذرها به مدت ۲۴ ساعت در آب قرار گیرند تا بعد بتوانند جوانه بزنند. بعد از این ۲۴ ساعت، بذرها را در بستری که از خاکی سبک تشکیل شده است می‌گذرایم. دمای محیط در حد ۱۸ درجه سانتیگراد کافی است تا بذرها جوانه بزنند.

 

آفات و بیماری:
آفت خاصی این گیاه را تهدید نمی کند اما گاهی ممکن است کنه تار عنکبوتی و شپشک بر روی آن مشاهده شود که در اثر فعالیت کنه تارعنکبوتی برگها زرد و در قسمت زیرین آنها تار عنکبوت مشاهده می‌شود. برای مبارزه با آفات در صورت وجود تعداد زیادی از آنان بر روی گیاه و ضعیف شدن گیاه بر اثر فعالیت آنان از سموم سیستماتیک می‌توان استفاده کرد. پوسیدگی ریشه از جمله بیماریهایی است که به دلیل شرایط نامناسب نگهداری از جمله آبیاری زیاد، زهکش نامناسب خاک و خیس و غرقابی ماندن خاک شیوع می‌یابد. لکه برگی قارچی نیز در اثر فعالیت قارچهای مختلف می تواند موجب ظهور لکه هایی کرم- قهوه ای رنگ بر روی برگها شود. شرایط مرطوب و خیس شدن برگها از جمله مواردی است که شیوع بیشتر این مشکل را موجب می شود.

 

نویسنده: باغبان سبز
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

7 دیدگاه برای “آموزش نگهداری از گیاه پاندانوس

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خسارت کنه هست، تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید ببینید تارهایی مثل تارعنکبوت هست؟ گیاه رو دوبار با فاصله یک هفته با محلول کنه کش سمپاشی وابیاری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

  1. طلایه گفته:

    سلام و خسته نباشید.گیاه پاندانوس رو ۲۰روزی میشه خریدم.توی تراسی که شیشه بندی شده و سمت غرب هستش نگهداری میکنم.روی دوتا از برگهاش،یکی نوک برگش انگار خشک شده و برگ دیگه چندسانت پایینتراز نوک برگ قهوه ای کمرنگ و نرم شده.از آب تصفیه شده برای آبیاری استفاده میکنم و هر روز هم با آب تصفیه شده روی برگهارو غبارپاشی میکنم.میخواستم بدونم دلیلش چیه؟ممنونم از راهنماییتون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، ممنون از شما، سعی کنید نور رو فیلتر کنید احتمالش هست که ازگرما ودمای زیاد یا نورمستقیم باعث سوختگی برگها شده باشه زمانی که نور روی گیاه هست غبار پاشی نکنید، وحتما تهویه محیط رو بالاببرید.

  2. taha گفته:

    سلام …پاندانوس من مدتیه خیلی بیحال شده رشد میکنه ولی برگهای جدیدش شل و از هم وارفته و بی رنگ و رو هستند ..ببعضی از برگهاشم یه مقداری از نوک سوخته …هفته ای یبار اب تصفیه شده بهش میدم و در مجاورت هوای ازاد و مقداری نور هم هست …نمیدونم الان باید چه کودی بهش بدم یا چجوری تقویتش کنم که دوباره سرسبز بشه …در ضمن ریشه هاش هم اومدن سطح گلدون .یعنی اگر یک لایه نازک از خاک رو بزنم کنار میتونم ببینمش و لمسش کنم ..و الان که دو ساله دارمش پاجوش نداده …لطف میکنید راهنمایی کنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا ریشه های گیاه متراکم شده میتونید گلدانش رو بزرگتر کنید وحتما رطوبت محیط رو افزایش بدید یک ماه بعد از تعویض گلدان با کودهای کامل ماهی یک بار میتونید گیاه رو تقویت کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.