دلیل ریزش برگ های کاکتوس کریسمس چیست؟

دلیل ریزش برگ های کاکتوس کریسمس چیست؟

کاکتوس کریسمس با ظاهری متفاوت از سایر کاکتوس‌ها در جنگل‌های گرم و مرطوب برزیل زیست می‌کند. کاکتوس کریسمس بیشتر در زیر درختان یا بر روی آنها زندگی می‌کند. ریشه گیاه در مواقعی وارد پوست درختان شده و رطوبت و مواد غذایی خود را تأمین می‌کند.

برخلاف بسیاری از کاکتوس‌ها که در فصل زمستان و در حدود کریسمس خواب هستند این کاکتوس شکوفا می‌شود.

نام علمی کاکتوس کریسمس: Schlumbergera truncata و به کاکتوس عید پاک هم معروف است.

زمانی که گیاه کریسمس را خریداری می‌کنید و به دلیل تغییر شرایط دما، نور و رطوبتی دچار شوک شده و برگها زرد شده و یا ریزش کنند. در ادامه راه حل داشتن یک گیاه سالم و سرحال را توضیح خواهیم داد.

 

دلیل ریزش برگهای کاکتوس کریسمس چیست؟

۱- آبیاری زیاد:
اصلی‌ترین عامل ریزش برگهای کاکتوس کریسمس پوسیدگی ریشه در اثر آبیاری زیاد است. کاکتوس‌ها دارای بافت‌های گوشتی هستند که آب را در خود نگه می‌دارند پس آبیاری زیاد می‌تواند باعث آسیب به آنها شود.

خاک نامناسب، عدم زهکشی گلدان نیز باعث می‌شود رطوبت زیادی در خاک باقی بماند و این دلایل هم موجب پوسیدگی و ریزش برگهای کاکتوس کریسمس می‌شود.

زمانی که ریشه پوسیده می‌شود گیاه قادر به جذب مواذ غذایی و آب از خاک نمی‌باشد و کم کم ضعیف شده و برگهای بخصوص از قسمت‌های پایینی شروع به زرد شدن و ریزش می‌کنند.

دلیل دیگر ریزش برگه در اثر آبیاری زیاد، زمانی که آب زیادی در بافت های کاکتوس کریسمس جذب می‌شود باعث تورم و باد کردن بافت شده و این به سلول‌های بسیار حساس این گیاه آسیب می‌رساند و پس از کم شدن آب باعث جدا شدن برگها از هم می‌شود.

راه حل چیست؟
آبیاری را با دقت و زمانی که خاک گلدان کامل خشک شدن انجام دهید. از خاک با تخلخل بالا مانند خاک‌های ماسه‌ای استفاده کنید. ته گلدان حتماً دارایی سوراخ‌های زیادی برای خروج آب اضافی باشد.

روش درمان چیست؟
اگر کاکتوس کریسمس شما دچار زردی و ریزش برگ شدن و احساس کردید خاک به مدت زیادی مرطوب باقی می‌ماند گیاه را به آرامی از گلدان خارج کرده و همه ریشه‌های پوسیده و خراب شده را جدا کنید. در این مرحله بهتر است ریشه‌ها را با سمم قارچکش شستشو دهید سپس گیاه را به مدت چند روز در مکانی خنک و به دور از تابش شدید آفتاب بدون خاک قرار دهید تا ریشه‌ها ترمیم شوند سپس در گلدان با زهکشی و خاک مناسب بکارید و آبیاری را یک هفته پس از کاشت شروع کنید.

دلیل ریزش برگ های کاکتوس کریسمس چیست؟
۲- نور:
کاکتوس کریسمس بیشتر در زیر درختان با تابش نور ملایم زندگی می‌کند و برخلاف بسیاری از کاکتوس‌ها تابش شدید آفتاب را تحمل نمی‌کند ولی در عین حال کمبود نور هم باعث آسیب  به گیاه می‌شود هر دو عامل یعنی نور بسیار زیاد و نور کم می‌تواند باعث زردی و ریزش برگ‌ها شود.

راه حل چیست؟
برای کاکتوس کریسمس از نور ملایم فیلتر شده استفاده کنید. این گیاه روزانه حداقل به ۳ تا ۵ ساعت نور ملایم احتیاج دارد. برای آگاهی بیشتر از میزان نور مقاله نور فیلتر شده چیست را مطالعه کنید.

 

۳- کود:
کود زیاد نه تنها باعث رشد زیاد گیاهان نمی‌شود بلکه می‌تواند به آنها آسیب برساند. زمانی که کود زیادی استفاده می‌شود نمک‌ها در خاک زیاد شده و ریشه‌ها آسیب می‌بینند.

راه حل چیست؟
از کودهای مخصوص تنها در فصل رشد با اندازه استاندارد استفاده کنید. در فصل خواب گیاهان نباید از کود استفاده کرد.

روش درمان چیست؟
اگر احساس می‌کنید به گیاه بیش از حد کود داده‌اید خاک گلدان را به مدت ۵ دقیقه در زیر آب بگیرید تا از ته گلدان آب خارج شود و گیاه را به مدت چند ماه کود ندهید.

 

۴- دما:
تغییرات ناگهانی دما بخصوص زمانی که گیاه را به مکانی جدید منتقل می‌کنید می‌تواند باعث ایجاد شوک در گیاه شده و برگه شروع به ریزش کند. دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد و کمتر از ۱۰ درجه نیز می‌تواند در زردی و ریزش برگ‌ها مؤثر باشد.

راه حل چیست؟
بهتر است تغییرات دمایی ناگهانی نباشد و به تدریج انجام شود.

 

۵- آفت و بیماری‌ها:
یکی دیگر از دلایل ریزش و زردی برگهای کاکتوس کریسمس آفت و بیماری‌ها هستند. از مهمترین بیماری‌ها می‌توان به شپشک ها، شته‌ها و کنه‌ها اشاره کرد.

راه حل چیست؟
در صورت مشاهده ریزش برگها گیاه را بررسی کنید و در صورت مشاهده آفت نسبت به از بین بردن آن اقدام کنید. می‌تواند از سم‌های مخصوص استفاده کنید. در بخش مقالات میهن کاکتوس قسمت بیماری‌ها روش‌های از بین بردن هر یک از این آفت‌ها توضیح داده شده است.

 

یک روش امید بخش:
برگهای ریخته شده را دور نریزد بلکه به صورت قلمه‌ای در گلدان جدید بکارید تا ریشه دار شده و تبدیل به گیاه جدید شود.

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید