چه گیاهانی برای ساخت تراریوم مناسب هستند؟

چه گیاهانی برای ساخت تراریوم مناسب هستند؟

چه گیاهانی در تراریوم کاشته می شوند؟

با توجه به اینکه اندازه تراریوم بسیار متغیر است بنابراین می توان انواع و اقسام گیاهان را در یک تراریوم کاشت اما به یاد داشته باشید که گیاهانی که در کنار هم کاشته می شوند می بایست از نظر شرایط محیطی نیازهای یکسانی داشته باشند.

کاشتن گیاهانی که به خاک مرطوب و غرقاب حساس هستند مانند کاکتوس ها و ساکولنت ها در کنار گیاهانی که شرایط  همیشه مرطوب را می پسندند مانند سرخس ها نتیجه به غیر از نابودی یکی از این گیاهان را به دنبال نخواهد داشت.

در انتخاب گیاهان اندازه تراریوم و اندازه نهایی گیاه را در نظر بگیرید بکارگیری از گیاهان با رشد آهسته و رعایت فاصله مناسب کاشت می تواند مانع از ازدحام و شلوغی گیاهان داخل تراریوم برای مدت زمان نسبتا طولانی شود اما اگر قصد کاشت گیاهانی با قامت بزرگتر را دارید ، اندازه تراریوم را نیز باید بزرگتر در نظر گرفت.

اصولا انتخاب و کاشت گیاهان با اندازه کوچک در تراریومها معمولتر و متداولتر از انتخاب و کاشت گیاهان بلند قامت است. همچنین انتخاب گیاهانی که سایه دوست هستند انتخاب بهتری نسبت به گیاهان آفتاب دوست هستند. فراهم کردن نیاز نوری گیاهان آفتاب دوست و قرار دادن آنان در نور آفتاب در بسیار ی موارد موجب افزایش شدید دمای داخل تراریومها بخصوص انواعی با دهانه کوچک و درهای بسته و سوختن گیاهان خواهد شد. همچنین به دلیل تبخیر آب در محیط داخلی تراریوم و افزایش رطوبت فضای داخلی بهتر است گیاهانی را انتخاب کرد که اصولا نسبت به رطوبت هوا حساس نباشند.

تراریوم درجه یک

در نهایت اگر شما فردی هستید که در امر ساخت و نگهداری تراریوم تجربه چندانی ندارید از گیاهانی شروع کنید که گران قیمت نباشند. به باین دیگر با کاشت و نگهداری گیاهان ارزان قیمت تجربه کسب کنید و بعد از بدست آوردن دانش و تجربه کافی از گیاهان گرانتر استفاده کنید!برخی از نمونه های متداول گیاهانی که معمولا در تراریومها استفاده می شوند: سرخس بوستون، پیله آ، هیپوئستس، مارانتا، پوتوس،پپرومیا، فیکوس خزنده، کروتون، بگونیا، بنفشه آفریقایی، برگ بیدی، انواع ساکولنت ها، انواع سدوم، بروملیا، سانسوریا، عشقه

در کل کاکتوس ها به دلیل حساسیت زیاد به رطوبت و با توجه به رطوبت زیاد داخل تراریوم زیاد مناسب نیستند. البته میتوان با فراهم کردن خاک و محیط مناسب کاکتوس ها را نیز در کنار یکدیگر در داخل تراریوم پرورش داد.

ظرف تراریوم

 

ظرف مناسب ساخت تراریوم چیست؟
برای احداث یک تراریوم می توان از محفظه های از پیش ساخته (همانند انچه که در اکواریوم استفاده می شود) و یا از سایر ظروف شیشه ای شفاف (همانند بطری با اندازه و شکلهای مختلف ) استفاده کرد . ظرف باید عمق مناسب برای جای دادن بستر کاشت و همچنین رشد ریشه گیاهان و برگسار آنان را داشته باشد. ظرف باید قبل از قرار دادن بستر کاشت و گیاهان به خوبی تمیز شود.

تراریوم خاص

تراریوم را در کجا قرار دهیم و چگونه از آن نگهداری کنیم؟

نور:
اکثر تراریومها محیطهای بسته ای هستند که در اثر وجود نور مسقتیم آفتاب حرارت درونی آنان به شدت افزایش یافته و به گیاهان آسیب می رسد بنابراین در بیشتر موارد تراریوم را می بایست به دور از نور مستقیم آفتاب قرار داد. همچنین از نظر میزان روشنایی باید به نیاز های نوری گیاهان داخل تراریوم نیز توجه کرد. زیرا برخی از گیاهان به نور بیشتر (همانند کاکتوسها و سایر گیاهان گوشتی، سدوم، اشوریا) و برخی به نور کمتری(همانند سرخسها، خزه ها، فیتونیا، شفلورا، سانسوریا) نیاز دارند بنابراین انتخاب و کاشت گیاهانی که نیازهای مشابهی دارند بسیار مهم است.

بهتر است که گیاهانی را که به نور مستقیم آفتاب نیاز دارند در تراریومهایی از نوع در باز کاشته شوند که بتوان آنان را در طی روز و برای چند ساعت در زیر نور آفتاب قرار داد.

تراریوم کاکتوس

آبیاری:
آبیاری تراریوم بسته به اینکه در تراریوم بسته و یا باز باشد و همچنین نیازهای آبی گیاهان با یکدیگر متفاوت است. تراریومهایی که درهای آنان همیشه باز است همانند سایر گلدانهای معمولی اغلب هفته ای یک یا دو مرتبه و تراریومهایی که درهای بسته دارند معمولا نیازی به آبیاری هفتگی پیدا نمی‌کنند و آب مورد نیاز خود را از غبارپاشی چند روزه ای که بر روی برگسار گیاهان انجام می دهید تامین می کنند. اگر در تراریوم از گیاهان گوشتی مانند ساکولنت یا کاکتوس استفاده کرده اید باید اجازه دهید در فاصله بین دو آبیاری خاک کاملا خشک شود.

به دلیل تخلیه نامناسب آب در تراریوم از آبیاری زیاد خودداری کنید و هر بار مقدار کمی آب در حد رفع نیاز گیاه برای آبیاری کافی می باشد. تجمع آب در کف تراریوم میتواند باعث پوسیدگی ریشه ها شود.

آبیاری تراریوم

دما:
وجود دمای مناسب مسئله دیگری است که در محیط نگهداری تراریومها باید آن را مورد توجه قرار داد و به نیازهای دمای گیاهان داخل تراریوم نیز توجه کرد. قرار دادن تراریوم در مکانی سرد و یا در نزدیکی وسایل گرمازا توصیه نمی شود. معمولا دمای شبانه ۱۸ درجه سانتیگراد و تا ۲۸ درجه سانتیگراد در طی روز برای گیاهان داخل تراریوم مناسب است.

برای کوددهی بهتر است که بعد از سپری شدن سال اول کاشت گیاهان داخل تراریوم را در طی ماه های تابستان و با کودهایی مخصوص گیاهان آپارتمانی که البته غلظت آن به نصف و یا حتی یک چهارم کاهش یافته است کوددهی شوند. مراقب باشید که کودها به برگسار گیاهان برخورد نکرده و بر روی آنان باقی نماند. لازم به ذکر است کوددهی بیش از اندازه و رشد سریع گیاهان داخل تراریوم یکی از دلایل عدم موفقیت در نگهداری از تراریومها است.

نور مناسب تراریوم

منبع: باغ سبز

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

22 دیدگاه برای “چه گیاهانی برای ساخت تراریوم مناسب هستند؟

    • کارشناس 2 گفته:

      همینطوری هم ریشه میزنند ولی میتونید برای تسریع ریشه زایی از هورمون ریشه زایی استفاده کنید خاک رو نباید مرطوب نگهدارید فقط بصورت اسپری وسطحی انجام بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      از طریق سایت یو اپلود میتونید عکس ارسال کنید لینک بگیرید ولینک عکس رو بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  1. درسا گفته:

    سلام من یک هانتویا گورخری دارم و به علت خراب شدن ریشه ها ریشه هتش رو حرس کردم
    در کنار آفروبیا و کراسولا داخل تراریوم کاشتم همه گیاهان تراریومم ریشه ندارند عکس می فرسام خاکش روطوبت را نگه نمی داره

  2. Sh گفته:

    سلام
    روزتون بخیر
    ببخشید برای ساخت تراریوم میتونم از زغال چوب معمولی هم استفاده کنم؟؟؟ و اینکه من تراریوم رو در جایی که آفتاب هست نزاشتم ولی درِ تراریوم رو با سلفون بستم این اشکال داره؟؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بله میتونیداستفاده کنید، بهتر هست درب رو باز بگذارید تا گیاهان داخل تراریوم اکسیژن کافی دریافت کنند. در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید.

  3. Korosh گفته:

    سلام ی سوال تخصصی داشتم ب عکس دقت کنید ببینید مشکل از ابیاری زیاد بوده یا کم کاکتوس مامیلاریا هاهنیا بود ک دست زدم بهش حس کردم مثل همیشه سفد رو خاک نیس زد ب سرم تا خودش خراب نشده بدرد ازمایشم میخوره بازش کنم ببینیم ایراد کار چیه اصن پوسیدگیه ریشس اگ اره مال ابیاری زیاد یا کم یک سال داشتمش الانم ۸روز یکبار ابیاری میکردم بنظرتون ابیاری زمستون ب حدی باشه هربار ک اب از کف گلدون بزنه بیرون یا خیلی کم اب بریزیم ب نظرم درستش تو زمستون خیلی کم اب ریختنشه چون خابه گیاه
    https://uupload.ir/files/5hn_۲۰۲۱۰۳۰۳_۲۱۵۲۰۶.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بیماری قارچی فوزاریوم هست در اثر ابیاری زیاد ویا خاک نامناسب یا نبود زهکش مناسب ویا الودگی اب یا خاک بوجود میاد. کم ابی بیشتر باعث چروک شدن گیاه وخشک شدن ریشه میشه اگر هم گیاه رو برش بزنید اوندش سالم و سفید و چروک میشه.در زمستان بهتر هست ابیاری کاهش پیدا کنه چون اکثر کاکتوسها در زمستان رشدشون متوقف ویا کاهش پیدا میکنه.

  4. Korosh گفته:

    درود عزیزان ی سوال داشتم کاکتوس های پیوندی ابلغ دارم مثل فوسالو ابلغ و استریاس ابلغ زرد کامل و اما سوالم اینه ک پشت پنجره جنوبی یپش بقیه کاکتوسا نگه میدارم نور خوبی میخوره ولی یجا خوندم ک باید تو سایه باشن بخاطر ابلغ بودنشون و اخرین نکته این ک
    ی آفت کش
    ی باکتری کش
    و یک کنه کش برای کاکتوس معرفی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاهانی که ابلق هستند باید نور بیشتری دریافت کنند کمبود نور داشته باشند قسمتهای ابلق تغییر رنگ داده وسبز میشند،بهتر هست در همون محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید. باکتری کش که نداریم قارچ کش میشه، برای خاک اگر میخواهید استفاده کنید قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب بهتر هست، افت کش وکنه کش از کنفیدور یا ایمیداکلوپراید میتونید استفاده کنید هم کنه کش وهم افت کش هستند.

دیدگاه‌ها بسته شده است.