آموزش پیوند زدن بر روی کاکتوس اپونتیا راکتی

پیوند کاکتوس اپونتیا

امروزه در هر جای ایران با هر نوع آب و هوایی، افرادی به تولید و پرورش کاکتوس می پردازند لذا به دلیل چهار فصل بودن کشورمان انتخاب پایه مناسب مورد توجه بسیاری از علاقه مندان است.

کاکتوسی که امروز قرار است معرفی کنیم (اپونتیا راکتی) است، این گیاه یک کاکتوس راکتی که به صورت بوته ای و تجمعی رشد میکند و با دیگر پایه ها متفاوت است به جرات می توان گفت که یکی از قدیمی ترین کاکتوس های وارد شده است و قدمتی بالا در کشورمان دارد و مزیتی که دارد توان کشت در همه جای ایران را دارد.

تولید پایه خوب

اول از همه تولید یک پایه مناسب ،مستلزم رعایت شرایطی است.

نور
این کاکتوس به دلیل شکل راکتی و پهن توانایی جذب حداکثری نور را دارد که این برای پیوندکی که قرار است رشد دهد مزیت محسوب میشود این کاکتوس در هرجایی از ایران باشد حداقل باید روزی شش ساعت نور مستقیم خورشید را دریافت کند ولی بسته به شرایط جوی ،باید نور را مناسب سازی و تنظیم کنیم ولی عموما میتوان آن را در فضای باز نگهداری کرد هرچه میزان نور بالا تر باشد اندازه راکت بزرگ تر و پوست گیاه به دلیل نور فراوان کلفت تر و در مقابل آفات مقاوم تر میشود.

آب
عموما کاکتوس ها در مناطق خشک زندگی میکنند به همین منظور نسبت به دیگر گیاهان به اب کمتری نیاز دارند اما اگر شما آنها را در گلدان نگهداری کنید و خاک آن سنگین و نور بالایی دریافت کند میزان اب مصرفی متفاوت خواهد بود و احتمال دارد به هر دو سه روز در هفته نیاز به آب داشته باشد . هرچه میزان اب و نور بیشتر باشد سایز راکت ها بزرگ تر و قطور تر میشوند و مقاومت بیشتری به وزن پیدا میکنند

خاک
این گیاه به دلیل رشد فراوان و نیاز بالای غذایی که دارد سبک و غنی نیاز دارد در غیر این صورت میتوان از کود های تقویتی استفاده کنید میزان مواد غذایی تاثیر صد در صدی در کیفیت پایه تولید ی دارد.


روش پیوند زدن بر روی کاکتوس اپونتیا

اول از همه این پایه دارای خارهای ریز و دردناکی هستند اول از همه برای کار راحت تر با استفاده از یک فرچه آنها را جدا کنید سپس آنها را قلمه گیری کنید و در خاک مناسب بکارید پس از ریشه دهی و احیای دوباره گیاه ،منتظر جوانه جدید گیاه باشید زیرا در این موقع ،گیاه در حداکثر توان خود است اما نگذارید زیاد جوانه رشد کند چون پایه تحلیل میرود قبل از پیوند گیاه را آبیاری و درجایی خنک بگذارید سپس از بالای گیاه برش بزنید و ارئول های کناری گیاه را برش بزنید چون گیاه رشدی بالا دارد امکان جوانه زدن دوباره بالا است ،
مناسب ترین راه برای محکم کردن پیوندک استفاده از نوار چسب است.
بعد از پیوند گیاه به مدت ده روز در مکانی خنک و کم نور قرار دهید توصیه می کنم گیاه را کاور کنید.
پس از این مدت میتوانید چسب و کاور را بردارید و به مکان مناسب رسد انتقال دهید.

 

اپونتیا پایه مناسب هر پیوندک

در انتخاب پیوندک هیچ محدودیتی ندارید و خاطر جمع باشید که رشدی عالی نسیب شما میشود .
در نوع شکل پیوند شما ،هیچ محدودیتی ندارید و میتوانید روی یک راکت کلی پیوند با شکل های متفاوت بزنید.
نگران مقاومت پایه نباشید ملو نایب دیده شده که این پایه حتی بعد از شش سال هنوز له رشد پیوندک ادامه میدهند.

پایه اپونتیا که به مرور تبدیل به ریشه گیاه شده است.
پایه اپونتیا که به مرور تبدیل به ریشه گیاه شده است.

مزایا و معایب پایه اپونتیا

مزایا
این گیاه فتوسنتز عالی در تمام فصول سال به پیوند میدهد و در هر منطقه ای کم کم تا آخر ماه پاییز به رشد پیوندک ادامه میدهد.
مقاومت بالایی به آفات دارد و در صورت بیماری به راحتی درمان میشود.
برای کارهای پر مو غوغا میکند هر پیوندکی را در مو میکند.
راحت میتوان آن را تولید کرد.

معایب
پیوندک هایی که خارهای قطور و محکمی دارند روی این پایه خارهایشان نازک و باریک می‌شود.
کمی دیر پیوندک شروع به رشد میکند.
به کم آبی حساس است و در زمان گلدی پایه خالی میکند.
امیدوارم از این مقاله حداکثر استفاده را کرده باشید و شما هم از این اَبَر پایه استفاده

نویسنده: سلیم افروزه

22 دیدگاه برای “آموزش پیوند زدن بر روی کاکتوس اپونتیا راکتی

  1. Farhan گفته:

    سلام، من یک ماه پیش یک جوانه ی هاماتو رو روی اپونتیا پیوند زدم و حدود پنج روز اون رو توی یک محیط کم نور و خنک نگه داشتم.بعد متوجه شدم که خاک مبتلا به مگس سیاه شده و پر از قارچ هایی شبیه به تار عنکبوت شده بود.کاکتوس رو توی آفتاب مستقیم گذاشتم و سطح رویی خاک رو هم برداشتم.‌ بعد حدود پنج روز دیگه هیچ قارچ و مگسی ندیدم به خاطر همین اون رو زیر آفتاب غیر مستقیم گذاشتم.الان حدود یک ماه از روزی که پیوند زدم می گذره و پیوندک چروک شده و هیچ رشدی نکرده و پایه تن جوش زیاد می زنه و چند روز بعد حذف تن جوش یکی دیگه میزنه. آیا پیوند گرفته؟
    https://s6.uupload.ir/files/16541673318996176209657822060216_pzs4.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، چند روزی جوانه رو تحت نظر داشته باشید اگر رشد داشت پیوند موفقیت امیز بوده ولی اگر رشد نداره وچروک شده متاسفانه نگرفته. روی عکس کامل مشخص نیست که چروک هست، جوانه سرحال بنظر میرسه.

  2. سلطان گفته:

    سلام خدمت کارشناسان عزیز میهن کاکتوس
    ببخشید یک افوربیا هوریدا کیکو مانستر دارم که میخواستم روی افوربیا تریگونا پیوند کنم آیا بعد از پیوند احتمال داره که کیکو مانستر بودنش تغییر کنه؟
    سوال بعدی برای قطور تر شدن پرسیکا آبیاری رو افزایش بدم (بدون افراط) تاثیری داره،؟
    ممنون از شما ⁦ʘ‿ʘ⁩

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، نه هیچ تغییری صورت نمیگیره وبه همون شکلی که هست رشد میکنه، برای پیوند هردو گیاه باید در حال رشد باشند، پرسیکاها زیاد قطور نمیشن و به یک اندازه قطر دارند. ابیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه میشه. رطوبت محیط رو افزایش بدید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای پایه میرتلو، پایه نقره ای، سنپدرو وچرمی بهتر جواب میدن، برای پیوندک هر نوع کاکتوسی رو میشه انتخاب کرد ولی بیشتر کاکتوسهایی که رشد کمی دارند یا ابلق هستند پیوند زده میشند.

  3. جلال گفته:

    سلام.دقیقا پیوندک رو باید کجا قرار بدیم روی اپونتیا چون اپونتیاها آوند مشخصی ندارن مثل کاکتوس های ستونی و…؟میشه جوانه های کاکتوس هم روی اپونتیا پیوند زد؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اتفاقا اوند اپونتیا کامل مشخص هست وعرض زیادی داره که میشه چند پیوند روش قرار داد، بصورت افقی که برش میزنید قسمت وسط اوند گیاه هست که عرض زیادی هم داره بله میشه جوانه های بالای یک ماه رو هم روش پیوند زد.

  4. محمد گفته:

    بسیار عالی و آموزنده بود تشکر فراوان از نظرات کارشناسانه نویسنده محترم اقای سلیم افروزه

  5. لیتوپس گفته:

    عالی.به نظر من عالیه.از چند مقاله قبلی هاتون۱ اموزش رو یاد گرفتم و خدا رو شکر درست پیوند خورد.چون پیوندک مهمی بود:کوپیاپوا از خودتون خریدم از ۱۰ تا ۱۱ تا سبز شد نمیدونم چرا.امیدوارم برای بقیه هم کار و واقع بشه

دیدگاه‌ها بسته شده است.