آموزش پیوند زدن کاکتوس ساده و کاربردی

آموزش پیوند کاکتوس ساده و کاربردی

آموزش پیوند کاکتوس ساده و کاربردی: پیوند زدن یکی از روش‌های افزایش رشد و تکثیر کاکتوس‌ها محسوب می‌شود. انواع روش‌های پیوند کردن کاکتوس‌ها وجود دارد که ما در این مقاله آسان‌ترین و کاربردی‌ترین روش را برای شما توضیح می‌دهیم.

پیوند کاکتوس‌ها به چه منظور انجام می‌شود؟
۱- افزایش رشد گونه‌های کم رشد
۲- کاهش سن گلدهی
۳- جلوگیری از پوسیدگی ریشه
۴- نجات کاکتوس‌هایی که دچار پوسیدگی ریشه شده‌اند
۵ پیوند کاکتوس‌های ابلق و بدون کلروفیل

در بسیاری موارد پیوند زدن برای افزایش رشد و کاهش سن گلدهی کاکتوس‌ها انجام می‌شود. پیوندک با تغذیه از مواد غذایی که توسط پایه از خاک جذب می‌شود رشد سریع‌تری خواهد داشت. گاهی سن گلدهی در اثر پیوند زدن به یک سوم کاهش پیدا می‌کند یعنی کاکتوسی که به طور طبیعی مثلاً در نه سالگی گل می‌دهد، سن گلدهی به سه سال کاهش پیدا می‌کند. البته میزان کاهش سن گلدهی در گونه‌های مختلف متفاوت است.

یکی دیگر از کاربردهای اصلی پیوند زدن کاکتوس‌ها جلوگیری از پوسیدگی ریشه است. برخی از گونه‌های باارزش کاکتوس‌ها بسیار مساعد پوسیدگی ریشه هستند و نگهداری از آنها بر روی خاک دشوار است به همین دلیل اغلب پیوند زده می‌شوند.

زمانی که کاکتوسی دچار پوسیدگی ریشه می‌شود برای نجات می‌توانید کاکتوس را از محلی که سالم است کات کنید و پیوند بزنید و از مرگ گیاه جلوگیری کنید. در ادامه روش پیوند را توضیح خواهیم داد.

کاکتوس‌های ابلق تک رنگ، بدون سبزینه یا کلروفیل هستند و توانایی ادامه حیات بر روی خاک را ندارند پس باید پیوند شوند تا بتوانند از مواد غذایی که پایه تولید می‌کند تغذیه کرده و زنده بماند.

و اما روش پیوند زدن کاکتوس:

پیوند زدن یعنی قسمتی از یک کاکتوس را با بخشی از یک کاکتوس دیگر را به هم بچسبانیم! کاکتوس پایینی که از خاک تغذیه می‌کند را پایه و کاکتوسی که کات می‌کنیم و بر روی پایه قرار می‌دهیم را پیوندک می‌نامند. پایه‌ها را اغلب از کاکتوس‌های ستونی مانند میرتلو یا پایه آبی و همچنین پایه نقره‌ای انتخاب می‌کنند. البته هر کاکتوس را می‌توان بر روی یک کاکتوس دیگر پیوند کرد. برای پیوند جوانه‌های کوچک بهتر است از پایه پرسکیا استفاده شود برای آموزش پیوند بر روی پرسکیا اینجا کلیک کنید.

اصطلاح پیوندک در پرورش کاکتوس

مرحله اول: انتخاب پایه مناسب
۱- از پایه مناسب با سایز یا اندازه پیوندک استفاده کنید
۲- بهتر است پایه در حال رشد باشد در این صورت شانس جوش خوردن بالاتر است
۳- پایه سالم باشد و دچاری بیماری یا پوسیدگی نباشد

مرحله دوم: پیوند کاکتوس
پس از انتخاب پایه نوبت به پیوند زدن می‌رسد. برای پیوند از تیغ یا چاقوی تیز استفاده کنید تا برشی صاف داشته باشید. حتماً قبل از استفاده تیغ یا چاقو را با حرارت یا مواد ضدعفونی کننده استریل کنید. پایه را از محل مناسب برش می‌دهیم این برش باید صاف و تمیز باشد. لبه‌های پایه از اطراف محل برش به صورت مورب برش می‌دهیم (تصویر شماره ۴ و۵ ) این کار به دلیل از بین بردن آرئول ها در آن ناحیه برای جلوگیری از رشد تن جوشها یا بچه کاکتوس انجام می‌شود.

سپس پیوندک را نیز از محلی مناسب کات می‌کنیم و بر روی پایه قرار می‌دهیم. حتماً باید به آوندها توجه کنید که آوند پیوند و پایه در چند محل بر روی هم افتاده باشند. اگر آوند پیوندک و پایه در هیچ مکانی همدیگر را قطع نکنند یا در هیچ مکانی بر روی هم نیافتند پیوند نا موفق خواهد بود. آوند محل جوش خوردن و تغذیه پیوندک از پایه است و مانند رگ عمل می‌کند.

پیوند زدن باید سریع انجام شود تا سطوح برش داده شده خشک نشود.

پس از قرار دادن دادن پیوندک در محل مناسب آن را با کش یا چسب و یا قرار دادن وزنه بر روی پیوندک بر روی پایه محکم می‌کنیم تا فاصله‌ای بین پایه و پیوند نباشد (تصویر شماره ۱۱). موقع قرار دادن پیوندک بر روی پایه با دست مقداری تکان و فشار دهید تا مطمئن شوید هوا بین آنها باقی نماند. وجود فاصله یا هوا بین پایه و پیوندک باعث عدم جوش خوردن خواهد شد.

گلدان پیوند شده را در مکانی خنک و نور ملایم قرار دهید تا تابش شدید یا گرمای زیاد باعث از دست رفتن آب پیوندک نشود. البته این به آن معنا نیست که گیاه در طی این دوره به نور نیازی ندارد بلکه مقدار نور را کم می‌کنیم.

کی باید کش روی پیوند را برداری؟ چند روز تا چند هفته طول میکشد تا پایه و پیوندک بهم جوش بخورند که البته مدت زمان بستگی به نوع و اندازه کاکتوس همچنین شرایط محیطی دارد. برای اطمینان از گرفتن پیوند پس از دو هفته پیوندک را به آرامی تکان دهید تا از جوش خوردن آن با پایه مطمئن شوید. پس از اطمینان کش یا طناب پیوند را باز کرده و کاکتوس را به مکان اصلی نگهداری منتقل کنید.

پیوندک پیوندهای ناموفق معمولاً پس از چند هفته شروع به چروک شدن می‌کنند و در نهایت از بین می‌روند. در این مواقع پایه را برای پیوندهای بعدی یا تکثیر می‌توانید نگهداری کنید.

بهترین زمان برای پیوند کاکتوس کی است؟ بهترین فصل برای پیوند کاکتوس‌ها فصل بهار و تابستان و زمان رشد آنها می‌باشد. ولی در صورت فراهم کردن شرایط در هر فصلی می‌توان پیوند زد.

در تصاویر زیر می‌توانید مراحل پیوند کاکتوس را مشاهده کنید:

آموزش پیوند زدن کاکتوسآموزش پیوند زدن کاکتوسآموزش پیوند زدن کاکتوسآموزش پیوند زدن کاکتوسآموزش پیوند زدن کاکتوسپیوند زدن کاکتوس آموزش پیوند زدن کاکتوسآموزش پیوند کاکتوسآموزش پیوند زدن کاکتوس

فیلم پایین (فیلم آموزش پیوند کاکتوس) را حتما ببینید.

نویسنده: کاظم دروگریان
میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

86 دیدگاه برای “آموزش پیوند زدن کاکتوس ساده و کاربردی

  1. matin گفته:

    سلام ببخشید کاکتوس صخره ای ابلق در چه حد کمیاب و یه سوال دیگه پایه مناسب پیوند برای صخره ای چه پایه هایی آیا سیلندریکا خوبه و چقدر میتونه سن گلدهی صخره ای رو پایین بیاره؟؟؟؟پیشاپیش ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، زیاد هم کمیاب نیست میشه پیدا کرد ولی چون کلکسیونی وگرون قیمت هست زیاد فروش نداره، سیلندریکا پایه مناسبی نیست میتونید روی میرتلو یا پایه نقره ای پیوند بزنید، سن گلدهی بالایی داره ولی روی پایه احتمالا سن گلدهی کمتر بشه دقیق در این مورد اطلاع ندارم.

  2. Armin Motiei گفته:

    سلام خسته نباشید . میشه در فصل زمستان هم پیوند زد البته در خانه. اینجا هوا معتدله

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر گیاهان در حال رشد باشند وبه خواب نرفته باشند بله میشه پیوند زد.

  3. Omid گفته:

    سلام خسته نباشید ، یه سوالی داشتم ایا میرتلو برای پیوند کاکتوس بذری که حدود ۳ هفته سن داشته باشه مناسبه ؟ اگه مناسبه پیوندک باید مرکز آوند قرار بگیره یا در لبه آوند ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، اگر میرتلو خیلی بزرگ باشه ریسک هست احتمال از بین رفتن پیوندک وجود داره ولی اگر میرتلو هم کوچک باشه مشکلی بوجود نمیاد، قطر پایه یک الی دو برابر پیوندک باشه مشکلی بوجود نمیاد، اوندمیرتلو وسطش هست باید در وسط قرار بدید.

  4. arima3450 گفته:

    سلام اولین پیوندی که زدم رشد نداره و اوند پیوندک وسط دایره هست و شما باید تو مقالات اینو با روایت تصویر بگید که هیچ سایتی نگفته و من با بدبختی فهمیدم که باید به صورت اشتراکی باشه و مهم اون خطه هست نه اون قسمت دایره ای سفید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، روی عکسها با رنگ قرمز به قسمت اوند اشاره شده وروی متن هم اگر با دقت مطالعه بفرمایید ذکر شده، اوند هردو گیاه باید روی هم قراربگیرند مشکلی نیست برای کسب تجربه باید چندیدن پیوند انجام بدید تا موفق بشید، هیچ کس با اولین پیوند زدن موفق نشده برای این کار باید زیاد تمرین کنید وگیاهانی که رشد بیشتری دارند رو انتخاب کنید تا ضرر نکنید وزمان مناسبی رو برای پیوند زدن انتخاب نکردید زمان پیوند از اواسط اردیبهشت تا اواخر شهریور ماه هست زمانی که هردو گیاه در حال رشد باشند.

      • arima3450 گفته:

        ممنون از شما بله این نکات خوندم و اکثر را میدانم منظورم این هست که با رسم شکل نشان بدید مثل مقاله پیوند جوانه

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، اگر پیوندک سفت هست وشروع رو به رشد کرده مشکلی نیست ولی اگر سفت نیست ودو هفته از پیوند گذشته باشه وهنوز پیوندک شروع به رشد نکرده باید پیوندک رو جدا کنید ومجدد پیوند بزنید. قسمتی که تغییر رنگ داده خشک شده بررسی کنید که نرم نشده باشه.

          • صابر گفته:

            تشکر
            الان ۱هفته و چند روز هست پیوند زدم وهیچ رشدی نکرده ولی اصلا شل نیستش
            و اینکه اون تیکه یکم کم آب شده

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون از شما، چند روز هم صبر کنید اگر پیوندک رشد نداشت مجدد پیوند بزنید وحتما چند روزی کاور کنید تا رطوبت از دست نده.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از قسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

            • کارشناس 1 گفته:

              ممنون، بعد از انجام پیوند گیاه رو باید حدود ده روز در محیط خنک ومرطوب مثل وکیوم نگهداری بشه که رطوبت قسمت بریده شده بمرور زمان کاهش پیدا کنه زمانی که بعد از پیوند زدن گیاه درمحیط گرم وخشک نگهداری بشه رطوبت قسمت بریده شده بسرعت از دست میره وبه این صورت لبله ها ی قسمت بریده شده بیرون میزنه. یا میتونید بایک بطری نوشابه گیاه رو کاور کنید ودر محیط خنک وسایه نگهداری کنید.

  5. علی گفته:

    سلام ارادت
    من پیوند زدم روی این بعدش پیوندک رو که کندم وسطش اینطوری قرمز بود عادی هست یا خیر اصلا برای چی اینطوری شده؟

  6. سجاد گفته:

    سلام.من این دو کاکتوس رو پیوند زدم بعد از دو هفته فهمیدم یک قسمتش پیوند نگرفته البته آوندشون به هم جوش خورده و پیوند ک پایه رو ول نمیکنه ظاهرا مشکلی نیست خواستم بدونم آیا به این صورت میتونه باشه؟؟؟
    اسم پیوندک رو اگه میشه لطف کنید.ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود اگر پیوندک روی پایه شل نیست مشکلی بوجود نمیاد ولی اگر موقع جابجایی تکون میخوره بهترهست جدا کنید وهردو گیاه رو مجدد برش بزنید ومجدد عمل پیوند رو انجام بدید. پیوندکتون اچینو پسیس هاجوکو مارو هست یک واریته هیبرید هست. Echinopsis HAKU-JO MARU

    • کارشناس 1 گفته:

      برای همه ی گیاهان میشه استفاده کرد. قارچ کش کاربندازیم بیشتر برای قارچهای خاکزی مناسب هست.

  7. رسول گفته:

    سلام درموقع پیوند زدن آیا جاهایی از کاکتوسِ پایه که بریده شده و پیوندک روش نیست رو میشه پودر قارچکش بزنیم؟ برای جلوگیری از مریض شدن گیاه.ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      درود،اگر لوزامی رو که برای برش استفاده میکنید تیز وضدعفونی شده باشه نیازی نیست.

      • رسول گفته:

        پس چطور قارچ محیط رو کم کنیم تا یوقت کاکتوس قارچ نزنه؟ اخه گفتن قارچکش بزنیم به کاکتوس بعد از پیوند زدن تا گیاه مریض نشه. و در اولین آبیاری با قارچکش گیاه رو آبیاری کنیم آیا درسته؟ و نام بهترین قارچکش برای کاکتوس چی هست؟
        باتشکر.

        • کارشناس 1 گفته:

          میتونید قبل وبعد از انجام پیوند گیاه رو با محلول قارچ کش ابیاری وسمپاشی کنید، محیط نگهداری تمیز وضدعفونی شده باشه مشکلی بوجود نمیاد برای پایه وپیوندک هم بهتر هست از گیاهان سالم وبدون لک وخوردگی انتخاب کنید، از قارچ کش کاربندازیم یا مانکوزب میتونید استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.