انواع گونه‌های درخت شمشاد

انواع گونه‌های درخت شمشاد

انواع گونه‌های درخت شمشاد: گیاه شمشاد یکی از گیاهان مهم در طراحی فضای سبز می‌باشد. این گیاه به خاطر مقاومت بالا در برابر سرما و گرما و بیماری و همچنین شکل پذیری خوب بسیار مورد توجه طراحان فضای سبز می‌باشد. انواع مدل مختلف درخت شمشاد وجود دارد که در این مقاله به چند مورد از گونه‌های معرف آن اشاره می‌کنیم.

شمشاد پرتقالی:
در بین گونه‌های شمشاد برخی از آنان بخصوص گونه E.fortunei و همچنین E.japonicus دارای نمونه‌هایی هستند که برگ‌هایشان ابلق است یعنی در پهنه برگ‌ها رنگ‌های دیگری به‌جز سبز نیز مشاهده می‌شود. این رنگ متفاوت در برخی نمونه‌های شمشاد سبز کم رنگ‌تر و یا کرم رنگ و در برخی دیگر نمونه‌ها این رنگ مایل به زرد – نارنجی کم رنگ می‌باشد که این نمونه‌ها(دارای رنگ زرد-نارنجی) در محیط ما گاهی با نام شمشاد پرتقالی و گاهی شمشاد طلایی نیز خوانده می‌شوند. خوشبختانه گونه E.fortunei از جمله گونه‌های همیشه سبز است که می‌تواند برگ‌های خود را در طی فصول سرد سال حفظ کند و جالب اینجاست که ساقه‌های این گیاه در موطن خود که شرایط مساعد و مناسبی برای رشد دارد می‌توانند به شکل خزنده رشد کنند و سطوح زمین و یا تنه سایر درختان را بپوشانند و میزان رشد آنان حتی تا ۲۰ متر نیز گزارش شده است! البته نمونه‌هایی که به شکل زینتی مورد استفاده قرار می‌گیرند بسیار کوتاه قامت تر از مورد یاد شده هستند و گاهی جز گیاهان کوتاه قامت محسوب می‌شوند.

شمشاد پرتقالی

شمشاد ژاپنی:
یکی دیگر از گونه‌های شمشاد با نام علمی E.japanicus گیاهی است که بومی کشورهای ژاپن، کره و چین می‌باشد و در انگلیسی با نام Japanese spindle خوانده می‌شود. در محیط ما نیز این گیاه گاهی با نام شمشاد ژاپنی و گاهی شمشاد رسمی خوانده می‌شود. این گونه یکی از گونه‌های بسیار محبوب در زمینه باغبانی و طراحی فضای سبز است زیرا علاوه بر اینکه همیشه سبز می‌باشد سرمای هوا را در طی فصول سرد تا حد قابل توجهی نیز تحمل می‌کند و علاوه بر آن در سایه و آفتاب و در هر نوع خاکی نیز رشد می‌کنند.

توجه: گیاه آکوبا گاهی به دلیل شباهت برگ‌هایش با انواع ابلق این گیاه، گاهی شمشاد ژاپنی خوانده می‌شود که البته از نظر علمی صحیح نیست و فقط به شکل عامیانه از این اسم برای این گیاه نیز استفاده می‌شود.

شمشاد ژاپنی
شمشاد ژاپنی

شمشاد نعنایی:
شمشاد نعنایی یکی از ارقام گونه شمشاد ژاپنی است با نام علمی euonymus japonica microphylla با نام انگلیسی Boxleaf Euonymus است که کند رشد، با برگ های ظریف‌تر است که حدود ۱۲۰-۶۰ سانتیمتر ارتفاع می‌یابد و می‌توان آن را علاوه بر احداث پرچینی متراکم برای کاشت در گلدان نیز به راحتی استفاده کرد. این گیاه علاوه بر نمونه‌های سبز رنگ نمونه‌های ابلق نیز دارد.

شمشاد نعنایی
شمشاد نعنایی

شمشاد خزری (جنگلی):
در شمال ایران گیاهی وجود دارد که نام علمی آن Buxus sepmervirens(مترادف با Buxus hyrcana) است. این گیاه که با نام شمشاد جنگلی نیز شناخته می‌شود گیاهی همیشه سبز است که به خانواده Buxaceae تعلق دارد. گیاهی بوته‌ای یا درختی کوچک و همیشه سبز است که ۹-۱ متر رشد می‌کند و قطر تنه آن می‌تواند تا ۲۰ سانتیمتر نیز برسد. این گیاه نیز یکی از گیاهان محبوب در طراحی فضای سبز است.

شمشاد خزری
شمشاد خزری

شمشاد یکی از گونه های نادر وهمیشه سبز جنگلهای شمال کشوراست (الماس جنگلهای شمال). شمشاد گونه ای گرمادوست وسایه پسند است که تحمل افتاب شدید را ندارد.

طالب اب وهوای دریایی می باشد. بومی ناحیه رویشی خزریاست. بهترین رویشگاه آن در ارتفاع ۲۰ تا ۴۰۰ متری از سطح دریا بوده ولی تا ارتفاع ۱۲۰۰ متری نیز مشاهده شده است.

شمشاد گونه ای در معرض تهدید می باشد وطبق ماده یک قانون حفاظت وحمایت از منابع طبیعی وذخایر جنگلی کشورمصوب ۱۳۷۱/۷/۱۲ جزو ذخایر جنگلی وگونه های ممنوع برای قطع محسوب می گردد.

برای مطالعه مقاله آموزش قلمه زدن شمشاد اینجا کلیک کنید.

نویسنده: باغ سبز

انتشار: میهن کاکتوس

کپی برداری بدون ذکر منبع ممنوع می‌باشد.

مقالات مشابه:

مشاهده همه مقالات

1 دیدگاه برای “انواع گونه‌های درخت شمشاد

دیدگاه‌ها بسته شده است.