زهکشی خاک گلدان چیست؟

زهکشی خاک گلدان چیست؟

زهکشی گلدان به عواملی که باعث می‌شود آب اضافی از خاک گلدان خارج شود اطلاق می‌شود. در صورتی که خاک دارای تخلخل و زهکشی مناسبی نباشد آب و رطوبت بیشتری در خاک گلدان باقی خواهد ماند و در نتیجه باعث پوسیدگی ریشه به خصوص در گیاهانی مثل کاکتوس و ساکولنت خواهد شد.

پوسیدگی ریشه گسترش یافته و در نهایت کل گیاه را در بر خواهد گرفت و در نهایت گیاه از بین می‌رود.

اصول زهشکی خاک گلدان:

  • برای گیاهانی که به آبیاری کمی نیاز دارند مانند کاکتوس‌ها از خاک‌های ماسه‌ای با تخلخل بالا استفاده کنید.
  • خاک رس به علت چسبندگی بالا مناسب هیچ گیاهی نیست.
  • کف گلدان باید دارای سوراخ‌های زیادی برای خروج آب اضافی و تنفس ریشه باشد.
  • از اندازه مناسب گلدان برای گیاه استفاده شود. گلدان خیلی بزرگ و یا خیلی کوچک می‌تواند باعث ایجاد مشکل برای گیاه شود.
  • ترکیب مقداری ماسه (شن) در خاک اکثر گیاهان می‌تواند باعث بهبود زهکشی خاک گلدان شود.
  • سوراخ‌های کف گلدان را در مناطق مختلف ته گلدان ایجاد کنید.
  • کف گلدانی‌ها را طوری انتخاب کنید که باعث مسدود شدن مکان خروج آب از کف گلدان نشود.
  • کف گلدان می‌توانید از چند سانتی متر ماسه (درشت) یا سنگریزه استفاده کنید. این کار کمک زیادی برای زهشکی خاک گلدان می‌کند و باعث می‌شود خاک جلوی سوراخ‌های کف گلدان را نگیرد.زهکشی خاک گلدان

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “زهکشی خاک گلدان چیست؟

  1. سانسور یا گفته:

    سلام من سانسوریا رنگی دارم می خواهم سانسوریا سابقش کلفت بشه و پاجوش زده بود پا جوشش کندم و داخل گلدان دیگری گذاشتم ولی می خواهم َسر شون زودتر رنگی بشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، قسمتهای رنگی این نوع گیاهان مصنوعی هست ورنگ شده از خود گیاه نیست، میتونید به قسمت رنگی مقداری اب اسپری کنید واز روی گیاه جدا کنید، این رنگهای مصنوعی باعث پوسیدگی گیاه میشه.

  2. سارا گفته:

    سلام
    گل ادریس یا هورتانسیا من یه هفته ای میشه که گلهاش پژمرده و بی حال شدن ضمن اینکه شرایط نوری و آفتاب خوبی داره و روزانه به مقدار کمی آبیاری میشه به نظر خودم خاکش زیادی مرطوبه ولی بعداز اینکه یه لیوان آب پاش میریزم سرحال میشه ولی الان یه مدته دیگه پژمرده شده مسکل کجاس؟لطفا راهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام،شرایط نگهداری رو بفرمایید و از گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. سارا گفته:

    سلام من پتوسی دارم که هفته ای یکبار بهش اب میدم با این حال برگهاش به سرعت در حال زرد شدنه،توی نور مستقیم هم قرار داره ،خاک سطحی گلدان رطوبت کمی داره ولی از زیر گلدون که سوراخ ها رو چک میکنم خاک کاملا نمناکه،مشکلش چیه و چیکار باید بکنم؟ممنون??

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، پتوس جزو گیاهانی هست که به نور غیر مستقیم نیاز داره، به محیطی که نور غیر مستقیم یا فیلتر شده داره انتقال بدید، بهتر هست زهکش گلدان وریشه های گیاه رو چک کنید برای راهنمایی بهتر میتونید از گیاه عکس واضح بفرستید.

  4. سانسوریا گفته:

    سلام خسته نباشید. ببخشید سانسوریا من ساقه اش زرد شده بود و هر کدومشونم پاجوش داشت. تا ان قسمتی که زرد شده بود جدا کردم و پاجوش را با اون قسمت که ساقه زرد و ریشه باقی مانده بود داخل گلدون دیگه کاشتم. اون قسمت حدا شده سانسوریا خیای لاغر و جمع شده است ممکن هست بعد از اینکه زیرش پینه بست ریشه بده و رشد کنه و از این لاغری در بیاد؟ لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.