بونسای چیست؟

بونسای چیست؟
بونسای به درخت‌هایی گفته می‌شود که در طبیعت در اندازه‌های بزرگ و چند متری وجود دارد ولی با کمک روش‌های خاص پرورش که بیشتر شامل هرس می‌شود گیاه را در اندازه خیلی کوچک‌تر نگه می‌دارند و اجازه رشد بیشتر نمی‌دهند.

تفاوت درختان یا گیاهان بونسای شده با سایر گیاهان:
بونسای به علت رشد در یک محیط محدود، از نظر تبادلات غذایی، اندکی با گیاهی که در باغچه یا جنگل رشد می‌کند متفاوت دارد. یک درخت ریشه‌ی خود را برای جذب مواد غذایی در خاک گسترش می‌دهد و شاخ و برگ آن با توجه به میزان مواد غذایی و نور و … که از محیط می‌رسد، رشد می‌کند. درخت تا جایی که ریشه توانایی ارسال مواد غذایی به بالا را دارد، قد می‌کشد.

اما در بن سای این‌طور نیست. میزان تبادلات ریشه و اندام هوایی در بن سای، به پرورش دهنده آن بستگی دارد. این میزان هرچه بیشتر باشد، بن سای بلندتر می‌شود و بر عکس. و باید مواد غذایی رو به صورت جداگانه به بونسای بدهیم.

تفاوت دیگر بن سای با گیاه معمولی عمر بیشتر آن است. چون ریشه و شاخ و برگ بن سای دائم در حال هرس شدن هستند، همواره تولید اندام‌های جوان می‌کنند. ریشه هم به علت کوتاه بودن قد درخت برای ارسال مواد غذایی زیاد دچار مشکل نمی‌شود.

شرایط نگهداری بونسای ها بسته به اینکه محل نگهداری فضای بسته (اتاق) است یا فضای آزاد، گونه‌ی گیاه تفاوت دارد، اگر بیرونی بود مثل نارون یا افرا یا کاج‌ها باید بیرون و اگر مثل فیکوس اپارتمانی بود باید در آپارتمان نگهداری کرد.

گیاهان سایه پسند مثل فیکوس‌ها برای اتاق‌های کم نور و درختانی مثل انواع میوه هاو زیتون برای اتاق‌هایی که روزانه چند ساعتی از تابش خورشید و هوای آزاد بهره‌مند می‌شوند، مناسب هستند.

درختان زیبایی چون انواع افرا، بلوط، گل کاغذی شفلرا کاج و انواع سوزنی برگ‌ها برای بن سای فضای آزاد بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند. انواع درختان میوه را هم میتوان به بونسای تبدیل کرد مانند بونسای انار یا بونسای سیب و پرتقال یا بونسای انگور.

بونسای درخت سیب
بونسای درخت سیب

بونسای درخت مو یا انگور

بونسای درخت مو یا انگور

عکس بونسای درخت پرتقال

بونسای درخت پرتقال

خاک مناسب بونسای:
در گلدان‌های بن سای بافت خاک با گلدان‌های معمولی تفاوت دارد. زهکشی و توانایی نگهداری آب باید زیاد باشد. به طور متوسط هر گلدان روزانه یک بار آبیاری می‌شود؛ بنابراین باید از زهکشی مطلوب برخوردار باشد، در عین حال باید توانایی ذخیره و نگهداری آب و مواد غذایی را هم داشته باشد. به اصطلاح نباید به راحتی آبشویی شود. یک خاک خوب باید همزمان دو خصوصیت زهکشی، نگهداری آب و مواد غذایی را داشته باشد. البته نوع بونسای در انتخاب خاک خیلی مهم هست.

متأسفانه بسیار دیده شده بونسای های بیرونی را به جای آپارتمانی می‌فروشند که بلافاصله بعد از بردن به منزل ریزش برگ و سپس خراب میشوند.

در موقع خرید به نوع آپارتمانی بودن و بیرونی بودن آن دقت نمایید.

برگ‌ها و سر شاخه‌های بونسای ها باید مرتب هرس شود تا رشد علفی نکند.

سم پاشی باید نسبت به نوع بونسای در زمان مناسب انجام شود.

طریقه ساخت بونسای در یک جمله کوتاه و کوچک نگه داشتن گیاه در گلدان و اجازه ندادن رشد طولی به گیاه و همچنین حالت دادن شاخه و برگ‌ها با سیم به شکل دلخواه.

قیمت یک بونسای را سن و سال، نوع گیاه و طراحی شاخه و برگ ان مشخص می‌کند. برای مطالعه راهنمای خرید بونسای اینجا کلیک کنید.

بونسای گل کاغذی
بونسای گل کاغذی

 

عکس بونسای بنجامین

بونسای بنجامین

عکس بونسای افرا قرمز

بونسای افرا قرمز

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

88 دیدگاه برای “بونسای چیست؟

  1. mohamadpor87 گفته:

    باسلام و خسته نباشید
    بنده یه بونسای میخک هندی گرفتم شرایط نگهداریش رو میگین و اینکه فکر کنم گلدونش کوچیکه بخوام تعویض کنم چه خاکی استفاده کنم و چه کودی بهش بدم ممنون

    http://uupload.ir/files/pzxq_15895553849667792898889525931288.jpg

    http://uupload.ir/files/mpp4_15895553690206697872917103063861.jpg

    http://uupload.ir/files/pzxq_15895553849667792898889525931288.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گلدانش اندازه هست فعلا نیازی به تعویض نداره معمولا گلدان بنسایها کوچک میشه،خاک سنگین ولیمویی میپسنده، دمای خنک، نور زیاد وفیلتر شده تابستان دمای ۲۴ درجه برای رشدش بهتر هست، زمستان تا دمای ۴درجه رو تحمل میکنه، کوددهی با کودهای کامل ماهی یک بار در زمان رشد، ابیاری سه بار در هفته، زمستان یک بار در هفته.

  2. امیر گفته:

    با سلام
    لطفا میشود به من سایتی را معرفی کنید که درست کردن بونسای را قدم به قدم یاد بدهد
    با تشکد

  3. Fati گفته:

    سلام من در رشت زندگی میکنم و بونسای من افرا هست
    مشکلی نداره که در خانه پشت پنجره قرار بدم؟؟
    و اینکه کود دهی رو از چه زمانی باید شروع کنم و فک کنم الان چون برگاش ریخته در خواب زمستانی درسته؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، افراها برای رشد ایدال به نور ورطوبت زیاد محیط نیاز دارند،اگر نور ورطوبت وتهویه محیط نگهداری ایدال هست بله میتونید نگهداری کنید،کوددهی در زمان رشد ماهی یک بار با کودهای کامل.

  4. علی شریعتی راد گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    سپاس از سایت بروزتون و مطالب آموزنده
    من یه بنسای جنسینگ خریدم که گلدونش پلاستکیه که قراره تو گلدون سفالی بزارم خواستم شرایطشو بدونم الان فصل تعویض گلدونش هست؟!
    اگه هست روش خاصی داره یا که نه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، دیروز همین سوال رو پرسیدید همکارم جوابتون رو نوشتند مطالعه بفرمایید.

  5. علی شریعتی راد گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    سپاس از سایت بروزتون و مطالب آموزنده
    من یه بنسای جنسینگ خریدم که گلدونش پلاستکیه که قراره تو گلدون سفالی بزارم خواستم شرایطشو بدونم الان فصل تعویض گلدونش هست؟!
    اگه هست روش خاصی داره یا که نه؟

  6. ایمان پارسی گفته:

    با سلام میخواستم بدونم آیا گلیسیرین برای تمیز کردن برگ گیاه مثلا اریکا مناسب است و در ضمن آیا آسپرین یا آب قند و یا دارچین برای گل و گیاه مناسب است ممنون.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهتر هست برای پاک کردن برگها از محلول اب وسرکه استفاده کنید گلیسیرین یاعث بسته شدن روزنه برگها میشه وبرگهای گیاه بمرور زمان قهوه ای شده واز بین میرند. میتونید برای براق کردنشون از محلول شیر کم چرب واب استفاده کنید وماهی یک بار با محلول شیر واب برگها رو پاک کنید. برای تقویت بهتر هست از کودهایی که مخصوص گیاهان هست استفاده کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.