مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن

مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن :
مگس سفید (Trialeurodes vaporariorum) افتی است خطرناک که روی گیاهان و در گلخانه‌ها دیده می‌شود معمولاً در زیر برگ‌ها و مکان‌های سایه مشاهده می‌شود. مگس سفید یک حشره مکنده شیره است که اغلب در تعداد بالا بر روی برگ دیده می‌شود وبا مکیدن آب و شیره گیاه باعث اختلال در رشد، زردی برگ و کاهش بازده می‌شوند.

گیاهان ضعیف و مستعد زود ابتلا به این آفت می‌شوند. مگس سفید با زخمی کردن بافت‌های گیاه در حین مکیدن شیره باعث بیماری‌های بعدی مانند انواع قارچ‌ها و کپک‌ها می‌شود.

 

گیاهان میزبان شامل بیش از ۲۵۰ گیاهان زینتی و سبزی. مرکبات، کدو، بنت قنسول، سیب زمینی، خیار، انگور، گوجه فرنگی و انواع گل‌های آپارتمانی مانند: حسن یوسف، مرجان معمولاً آلوده میشوند.

مگس سفید
حمله شدید مگس سفید به گیاه گوجه فرنگی

 

کنترل مگس سفید:
مبارزه و نابود کردن مگس سفید به دلیل داشتن هزاران تخم بر روی برگ‌ها و ساقه‌ها بسیار دشوار است. به طوری که اکثر حشره کش هیچ تأثیری بر این حشره ندارند و حتی در صورت نابودی مگس سفیدهای بالغ، شاهد افزایش جمعیت از طریق تخم‌های موجود هستیم.
تله چسبان زرد یا کارت زرد برای نظارت و کنترل جمعیت بزرگ‌سالان مفید هستند.

Trialeurodes vaporariorum
مگس سفید

 

مبارزه بیولوژیک با مگس سفید :

شکارچیان طبیعی این آفت شامل ladybugs کفشدوزک‌ها و لاروهای بالتوری، که از تخم آنها تغذیه می‌کنند برای زمانی که سطح آفت کم تا متوسط هستند خوب است.اگر جمعیت بالا هستند، استفاده از یک حداقل سمی، آفت کش آلی با عمر کوتاه به کنترل، و سپس آزاد کردن حشرات شکارگر به حفظ کنترل بسیار عالیست.

نکته: روغن‌ها ی مخصوص که باعث خفه شدن حشرات می‌شوند در تمام مراحل این آفت بسیار مؤثر است.

 

سم از بین برنده مگس سفید:

یکی از سموم که واقعاً تأثیر چشمگیری در از بین بردن مگس سفید داشت سم thiocyclam hydrogen oxalate 50% wp می‌باشد که با دو دوره سمپاشی با فاصله یک هفته تقریباً این افت از بین می‌رود.

مشخصات سم:

نام: thiocyclam hydrogen oxalate 50% wp

سوپر افسکت

مقدار مصرف: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم در ۱۰۰ لیتر آب می‌باشد.

 

سم مخصوص مگس سفید

یکی دیگر از ترکیبات سم حشره کش که ما به طور تصادفی استفاده کردیم و بسیار عالی جواب داد ترکیب دو حشره کش  oberon و peroteus بود. هر دو تولید شرکت بایر آلمان.

سم مگس سفید

از بین بردن مگس سفید

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

101 دیدگاه برای “مگس سفید و بهترین راه مبارزه با آن

  1. کریمی گفته:

    سلام جناب
    وقت بخیر
    امیدوارم حالتون خوب باشه
    گل سنگ دارم و این نوع افت و حشره تمام ساقه و برگ های این گیاه رو گرفته
    و روی دیگر گیاهان و گلهای کنارش پریده متاسفانه
    اما تعداد زیادی ندارند فقط تعدادشون روی گل سنگ بالاست
    حرکت هم میکنند
    اسم این حشره و راه ریشه کن کردن این حشره رو لطف میکنید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، وقت بخیر، شپشک ارد الود هست، ابتدا گیاه رو از سایر گیاهان جدا نگهداری کنید، وتهویه محیط رو بالاببرید، تمام قسمتهای الوده وسفید وپنبه ای رو بایک قلمو اغشته به الکل یا هر وسیله دیگر حذف فیزیکی کنید مواظب باشید داخل خاک نریزند چون ریشه رو هم درگیر میکنند، بعد بایک حشره کش سیستمیک مثل کنفیدور گیاه رو سمپاشی وابیاری کنید سمپاشی رو دو بار بافاصله یک هفته انجام بدید، در این یک هفته هر روز یک با همه ی قسمتهای گیاه رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید.

      • کریمی گفته:

        ببخشید یک سوال دیگر
        مشکل این اتفاق چی بوده ؟ چرا گیاه من به این آفت دچار شده ؟
        ممنون از شما بابت رسیدگی و پاسخگویی ??

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما، دلایل مختلفی باعث این مشکل میشه، نبود تهویه مناسب، الوده بودن گیاهانی که در کنار گیاه سالم هستند، یا خرید گیاهانی جدیدی که الودگی دارند وبهتر هست موقع خرید گیاه جدید همه ی قسمتهای گیاه از نظر وجود افت وبیماری بررسی بشه ومطلوبتر این هست که بعد از خرید گیاه جدید حداقل یک هفته قرنطینه بشه بعد به سایر گیاهان اضافه بشه. همیشه تهویه محیط رو بالاببرید گیاهان برای رشد بهتر به هوای تازه نیاز دارند وبهتر هست هر هفته یک بار تمام گیاهان از نظر وجود افت وبیماری بررسی بشن تا مشکلی اگر بود زود برطرف بشه.

  2. راحله گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    مدنی است پشت برگ های یاس سبز و کبود پشه های سفید هستن تعدادشون بیشتر شده لطفا چه سمی استفاده کنم گلم در حیاط جای خنک نگهداری میکنم
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وپشت برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید و شب گیاه رو با محلول حشره کش (ترجیحا حشره کش استوکر) سمپاشی کنید دو بار بافاصله ۵روز سمپاشی رو تکرار کنید.

  3. مهتاب گفته:

    سلام.ممنون از سایت خوبتون.من حدود ۲۰۰ بوته گوجه فرنگی دارم که دچار افت مگس سفید شده اند و برگها خشک و لول شدن.نصب چسب زرد و نوار الومینیوم هم تاثیر زیادی نداشته.از کجا میتوانم سم سوپر افسکت تهیه کنم.همدان هستم.در مزرعه

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، به فروشگاه لوازم کشاورزی شهرتون مراجعه کنید یا
      روی مرور گرتون از طریق خرید انلاین سرچ کنید. برای مگس سفید سم استوکر هم بهتر جواب میده.

    • کارشناس 1 گفته:

      تریپس هست، همه ی قسمتهای گیاه رو از نظر وجود تخم حشره بررسی کنید وکنار گیاه حتما کارت زرد یا ابی نصب کنید.

  4. محمد ملکی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    من کلا یدونه ریزش رو دیدم روی زامفولیام و دیگه هر چی گشتم نبود
    بنظرتون چکار کنم؟؟
    کارت زرد بزارم خوبه؟
    با توجه به اینکه که دیگه اصلا ندیدم

  5. سجاد گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید من هم در گیاه گوجه فرنگی ام ۳ تا حشره سفید رنگ دیدم ولی نمی دانم آیا مگس سفیده یا خیر . مکان گیاه گوجه فرنگی ام در یک فضای باز است و هوا خوب می رسد ولی به علت اینکه که گرما شدید است
    سایه بانی ایجاد کردم. ولی قبلاً همچین بیماری در گیاه خیارم دیدم و بی توجهی کردم و این کار باعث شد همه گل هام از بین بره . اگه یک کار خونگی که ساده باشه و کمترین آسیب رو بزنه به گیاه توصیه کنید ممنون می شم .

    • کارشناس 2 گفته:

      درود ممنون،اگر تعدادشون زیاد هست باید سمپاشی کنید وکنار گیاهان کارت زرد نصب کنید اگر درمحوطه بزرگی کشت کردید میتونید از کارت نواری زرد استفاده کنید، اگر بوته کم هست میتونید با محلول اب ومایع ظرفشویی پشت برگها رو شستشو بدید، برای مگس سفید میتونید از سم حشره کش استوکر استفاده کنید سمپاشی بهتر هست شب انجام بشه.

  6. علی گفته:

    پاسخ های ارائه شده توسط کارشناس بسیار خوب و ظاهرا بنا به گفته سئوال کنندگان سریع می باشد اما در خصوص مایع ظرفشوئی بایستی نوع مایع ظرفشوئی از نوع قوی نباشه بسیار مهم است سن گیاه و شرایط آب و هوائی در میزان درصد مایع ظرفشوئی و ترکیب با آب باز از نگاتی است که از خانه ای به خانه دیگر متفاوت است و اما میتوانید به میزان بسیار کم از Baking Powder نیز استفاده کنید اما در خصوص این که چرا توصیه شده است صبح زود و شب هنگام این کار انجام گیرد به این علت است که بایستی شرایط حرارتی در خنکی باشد و ثانیا گیاه در حال تنفس و استفاده شدید از نور خورشید برای فتوسنتز نباشد که اگر در گلخانه یا شرایط قابل انعطاف پذیری و کنترل گیاهان قرار دارند میتوانید در هر زمان از این روش استفاده فرمایید اما باز توصیه میشود سن گیاه، نوع گیاه، در حال گلدهی یا شکوفه زدن ، در شرایط اولیه رشد بودن یا خیر، برای استفاده و تاثیر مناسب این روش بسیار حائز اهمیت می باشد هر چند این ساده ترین متد است که روش های جدید که در اینترنت به آنها بصورت رایگان می باشد اشاره نشده و متاسفانه در ایران هم به دلیل اطلاعات عدم به روز ، روش های جدید ذکر نشده است باز هم از این سایت بسیار علمی و خوب از جانب همه دوستان عزیز تشکر می کنم

  7. مبینا گفته:

    سلام
    من جدیدا یه درختچه فلفل تزئینی گرفتم
    و متوجه شدم پشت برگهاش تخم و حشرهای سفید رنگ داره
    اما زیاد بزرگ نیستن و خیلی ریزن
    میخاستم بدونم چیه و چیکار کنم؟!

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید پشت برگها رو با محلول اب ومایع ظرفشویی شستشو بدید. مواظب باشید از این محلول داخل خاک گیاه نریزه. وکنار گیاه کارت چسبدار نصب کنید.

  8. میثم گفته:

    سلام خسته نباشید ببخشید گل من مگس سفید روش هست میتونم از سم مالاتیون استفاده کنم اگر اسپری کنم خوب میشه واینکه آیا ضرر داره

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، حتما کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وسمپاشی رو شب یا اوایل صبح انجام بدید، بله میتونید استفاده کنید، دز مصرف استاندارد باشه مشکلی بوجود نمیاد.

  9. سید مجتبی گفته:

    سلام
    من امروز یک مگس سفید برای اولین بار تو گلدون قلمه اچوریا و دور و بر گل و گیاه هام دیدم
    باید چه کار کنم؟
    فقط یه دونه بود ولی یکی دو سانت بود

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کنار گیاهان کارت زرد نصب کنید وپشت همه ی برگهای گیاهان رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود با پنبه اغشته به الکل پشت برگها رو پاک کنید.

  10. همتا گفته:

    سلام خیلی ممنون من خربزه و هندوانه و گل آفتاب گردان کاشتم و در حیاط گذاشتم و هوا کاملا به آنها میرسه چرا مگس سفید زدنند راه خانگی و ساده تری برای مبارزه با آنها نیست

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بهترین راهکار برای نابود کردن مگس سفید کارت زرد هست کنار بوته ها کارت زرد نصب کنید وبرگهای گیاهان رو تکان بدید حشرات از پشت برگها پرواز میکنن وبه کارت زرد میچسبند با این روش زودتر نسلشون منقرض میشه.

  11. علی گفته:

    سلام من دوتا باغچه ۴متری دارم مگس سفیدزده گوجه بادمجان خیارافتابگردان کاشتم همه راداره نابود میکنه.این راهها یی که گفتیدمثل شستشوی زیربرگهاباالکل یااسپری مایع ظرفشویی وکارت زرد ایا برای من هم مفیداست؟دوتا کاکتوس سالم توخونه داشتم تازگی گذاشتم توحیاط ایاممکنه به اونهاهم حمله کنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله میتونید از این روشها استفاده کنید، اگر جزو کاکتوسهایی هستند که برگ دارند بله احتمال مبتلا شدنشون زیاد هست.

  12. تارا گفته:

    سلام خسته نباشید
    من امروز متوجه شدم گلدون کورتون که دارم مگس سفید داره که قبلا نداشت،میشه دلیل بوجود اومدنش رو بفرمایید چون از زمان خرید تا الان که دو ماهی میشه هیچ تغییری تو شرایط نگهداریش ندادم خیلی کنجکاوم و برام مهمه دلیل بوجود اومدنش رو بدونم
    ممنون میشم توضیح بفرمایید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تهویه نامناسب بیشتر باعث این مشکل میشه، همیشه گیاهان رو در محیطی نگهداری کنید که دما ونور وتهویه مناسبی داشته باشه.

      • تارا گفته:

        خیلی ممنون از سرعت پاسخگوییتون،فقط اینکه موندن آب داخل زیر گلدونی میتونه جز تهویه نامناسب باشه و علت بوجود اومدن مگس سفید باشه؟

        • کارشناس 2 گفته:

          ممنون از شما تهویه مناسب یعنی اینکه هوا در محیطی که گیاهان نگهداری میشن در جریان باشه ومحیط بسته نباشه، محیط نگهداری گیاهان دارای پنجره و درب باشه که اکسیژن کافی به گیاهان برسه،زیر گلدانی رو هم باید همیشه خالی ازاب وخشک نگهدارید تا اکسیژن کافی به ریشه های گیاه هم برسه موندن اب داخل زیر گلدانی باعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه وگیاه بمرور زمان از بین میره.

  13. لیلا کاشانی گفته:

    سلام خسته نباشید . بنت قنسول من پشه های سفید ریز زده مایع ظرفشویی و آب اسپری کردم تعدادشون کم شده اما هنوز تعداد کمی پشه داره و یه چیزای ریزی چسبیده به زیر برگ فکر کنم تخم پشه هاس. بهم گفتن گیاهت خراب شده در حالیکه هنوز سرزنده س . برا از بین بردن اون تخم ها و لارو احتمالی چیکار کنم . ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، بایک پنبه اغشته به الکل پشت برگها رو به ارامی پاک کنید،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید،یک هفته بعد مجدد برگها رو با محلول اب ومایع ظرفشویی شستشو بدید.

    • مبینا گفته:

      با ی ابپاش میتونی تخم ها رو از بین ببری .ابپاش رو رو قسمت تیز ابپاشی قرار بده .و تخم و لاروها رو نشونه بگیر?.
      پشت برگ اینحوری تمیز تمیز میشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، میتونید استفاده کنید برای مگس سفید بهتر هست سمپاشی اواخر شب یا اوایل صبح انجام بشه که کارساز باشه، کنار گیاه کارت زرد هم نصب کنید وپشت برگها اگر الودگی زیاد هست با پنبه اغشته به الکل پاک کنید.

  14. محدثه گفته:

    با سلام.من پتوس دارم تو خونه..سه هفته ای میشه که ی نوع پشه سفید روی برگ و پشت برگ هاش جمع شدن..مگس نیستن…بیشتر شبیه شپش میمونن…چسبیدن به برگ ها…نمیدونم باید چگارشون کنم…لطفا راهنماییم کنید…

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وپشت برگها وافتها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  15. فدایی گفته:

    سلام
    من یه هفته هست که بنت قنسول گرفتم خیلی خوب و سرحال بود
    ولی الان دوروزه مگس سفید داره که با پنبه و الکل پاک کردم یه خورده تمیز شده
    ولی تقریبا همه برگ هاش پژمرده شده و بعضی هاش خشک شده هر روز صبح میبینم که دو سه تا از برگ هاش افتاده بعضی از برگ ها هم سیاه شده
    اتاق کنار پنجره جنوبی گذاشتم گلدون عوض کردم وقتی خاکش خشک میشه آبیاری میکنم

    آیا دوباره برگ هاش جون میگیرن؟
    چیکار کنم؟
    ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تهویه محیط رو بالا ببرید،کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وگیاه رو با محلول حشره کش ابیاری وسمپاشی کنید (سمپاشی رو در اواخر شب یا اوایل روز انجام بدید) برگهایی رو که الودگی زیادی دارند کات کنید. رطوبت محیط رو افزایش بدید. پشت برگها رو سمپاشی کنید.

      • عباس نجفی گفته:

        سلام میشه برای مبارزه با مگس سفید از الکل طبی یا همین ضد عفونی های رایج که حاوی الکل هست استفاده کرد؟ آیا در مقدار کم به گیاه صدمه نمیزنه؟ من بیشتر میخوام برای بادمجان استفاده کنم . لطفا راهنمایی بفرمایید

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بصورت مستقیم بهتر هست اسپری نشه،ولی میتونید یک پنبه رو اغشته به الکل کنید وپشت برگها رو باپنبه پاک کنید،واز سم حشره کش که مخصوص افت گیاهان هست استفاده کنید. الکل مستقیم روی گیاه اسپری بشه باعث سوختگی گیاهان میشه. واز الکل طبی استفاده کنید، صنعتی نباشه.

  16. zahra گفته:

    سلام من یک ماهی هست یک بنت قنسول گرفتم وبرگاش ریز ش پیدا کرده رشد گیاه هم متوقف شده ریشه های گیاه به کف گلدان رسیده بود که تعویض کردم اما دیروز متوجه ی سری حشرات خیلی ریز سفید رنگ شدم که به سختی باچشم قابل دیدن هستن و روی خاک راه میرفتن حتی برگهای قرمز کوچیکی که جدید در آورده هم میریزه انگار ساقه سسته و برگها میریزن میشه راهنمایی کنید ممنونم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بعد از تعویض خاک گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید برای حفظ رطوبت میتونید چند روزی گیاه رو کاور کنید ،خاک رو با محلول حشره کش ابیاری کنید.

  17. مریم گفته:

    سلام گیاه بنت قنسول من پشه سفیدزده ودورگلهای قرمزش سیاه وجمع شده،برگهای سبزش هم بیحال وزردشده،ظرف زیرگلدان هم نگاه کردم چندتاکرم بزرگ توش بود،تازه ۱۰ روزه این گل خریدم خیلی سرحال بود ولی الان داره پژمرده میشه لطفاراهنمایی کنید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که افت زده عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  18. افسانه گفته:

    سلام من یه گل ختمی چینی بزرگ دارم چندوقته ازاین مگسهای ریز گرفته ازاینترنت نگاه کردم وگلفروشی هم پرسیدم یه یم بهم دادم دو دوره سمپاشیش کردم ولی دوباره بعد دوهفته ازسمپاشی دومش می بینم بازم ازاون مگس ریز سفیدها گرفته باید چکارکنم خیلی قشنگ رشد کرده بود تند تند هم گل میداد یهو اینجوری شد

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چه نوع سمی استفاده کردید ؟کنار گیاه کارت زرد نصب کنید وپشت تمام برگها رو با پنبه اغشته به الکل پاک کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.