پرورش بونسای مینیاتوری

پرورش بونسای مینیاتوری

پرورش بونسای مام Mame  یا پرورش بونسای مینیاتوری، می دانیم که بونسای یعنی درخت کوتوله که در گلدان تخت و کم عمق کاشته می‌شود و هر چقدر که درخت کوچک‌تر باشد پرورش و نگهداری آن مشکل‌تر است از این رو بونسای های ۱۰ تا ۵ سانتیمتر را به زبان ژاپنی مام (mame) می گویند.
برای نگهداری و حفظ رطوبت ریشه معمولاً گلدان بونسای مام را در گلدان‌های بزرگتر می‌کارند و فقط هنگام نمایش آن گلدان را از گلدان بزرگ‌تر خارج می‌کند.

برای طراحی بونسای مام از خوابانیدن هوایی در بونسای های سایز بزرگتر استفاده می‌کنند زیرا در یک درخت بونسای بزرگ برگ‌ها کوچک شده‌اند.

همچنین با پرورش بلند مدت و سیم بندی شاخه‌ها حالتی از پیری و سالمندی دارند پس جدا کردن و انتخاب درست شاخه بونسای مام را پرورش می‌دهند ولی در مخروطیان (کاج، سرو) بیشتر از نهال‌های جوان استفاده در طراحی بونسای مام می‌کنند همان‌گونه که در فیلم یک سرو جوان را به شکل بونسای مام طرح می‌کند.

توجه باید داشته باشیم که هر گیاه و درختی که کوچک و کم سن باشد و در گلدان کوچک بکاریم بونسای مام نمی‌شود و اصولاً بونسای نیست، مگر اینکه با طراحی درست و ریز شدن برگ‌ها در بعضی از درختان در بونسای برگ درخت ۱۲ برابر کوچک‌تر از گیاه معمولی می‌شود، یک بونسای مام با تمام کوچکی که در ارتفاع دارد ولی شبیه درخت کهن و پیری است که به ابعاد بسیار کوچک به شکل مینیاتوری پرورش یافته است.

پرورش بونسای مینیاتوری
پرورش بونسای مینیاتوری

هن نان بو (Hon non bo) چیست؟

هن نان بو هنر قابل توجه در کنار بونسای و پنجینگ است که ریشه در فرهنگ و کشور ویتنام دارد و در طی آن گیاهان آپارتمانی و درختان مینیاتوری (بونسای) همراه مناظر کوهستان و آبشار و رودخانه ها و جزایر در دریا را در سینی گلدان تخت ویا فضای سبز پرورش و اجرا می‌کنند واین مناظر طبیعی مینیاتوری شکیلی را از جزایر کوهستان و آبشار خلق می‌کنند.

 

در زبان ویتنامی واژه «هن» به معنی جزیره واژه «نان» به معنی کوهستان و واژه «بو» به معنی ترکیب آب، کوهستان و جنگل است این هنر در قدیم در خدمت اشراف بود و توسط ثروتمندان به عنوان پیشکش برای پادشاهان و اشخاص مهم و صاحب منصب ساخته می‌شد.

 

اما با گذشت زمان به زندگی تمامی مردم راه یافت امروزه در سراسر جهان از کاشت ترکیبی درخت و سنگ و برکه در کنار هم به صورت مینیاتوری در اندازه‌ها بزرگ ویا کوچک در گلدان‌های تخت استفاده می‌کنند در ویتنام در اکثر حیاط‌ها ویا سرسراهای هتل‌ها و در فضای سبز ایجاد می‌کنند و قابل مشاهده هستند.

در فرهنگ بودایی درخت و کوه به‌صورت مینیاتوری و کوتوله ریشه در مذهب دارد وبه این خاطر در هر گوشه از جنوب شرق آسیا که فرهنگ بودایی رواج دارد به شکلی مناظر و چشم اندازه‌ای طبیعی و مینیاتوری و کوتوله را خواهم دید.

چشم اندازه‌های هن نان بو به اشکال مختلف طراحی وایجاد می‌شوند و بیشتر درختان پرورشی در این سبک از هنر درختان مکتب چین وپنجینگ هستند و اجازه رشد آزاد به درخت می‌دهند تا حالت وحشی طبیعی خود را درخت با اینکه کوتوله هست داشته باشد.

 

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

2 دیدگاه برای “پرورش بونسای مینیاتوری

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری به چه نحو بوده؟ظاهرن گیاه خشک شده، برگها وساقه هارو به ارامی خم کنید اگر شکستند خشک شده اگر نرم باشن وانعطاف داشته باشند هنوز جای امید هست.

دیدگاه‌ها بسته شده است.