آموزش تعویض گلدان نهال و درختچه‌ها

آموزش تعویض گلدان نهال و درختچه‌ها

آموزش تعویض گلدان نهال و درختچه‌ها
قسمت اول
تعویض گلدان و خاک در فصلی که مناسب این کار نیست.
شما قصد پرورش و لذت بردن از گیاه خود دارید پس باید از همان روز اول گیاه و نهال شما زیبا و گوشه خانه یا فضای باز منزل شما را زینت بخش باشد و نه تنها شما از دیدن آن لذت ببرید بلکه هر بیننده را شیفته خودش بکند، نهال شما نباید یک چوب خشک با چند برگ به روی آنها باشد باید گیاهی شاداب و غرق در انرژی باشد که به مکان زندگی شما زیبایی و انرژی مثبت هدیه کند.

برای این منظور ابتدا گلدانی زیبا از هر نوع که باشد البته پلاستیک هم مناسب‌تر است وهم ارزان‌تر گلدانی بخرید که یک یا دو سایز بزرگ‌تر از گلدان، قوطی ویا کیسه پلاستیکی گیاه خریداری شده شما باشد.

خاک مناسب نهال را بخرید یا خودتان اقدام به ترکیب خاک بکنید، بهترین خاک استفاده از کوکوپیت +پرلیت+پیت ماس می‌باشد یا می‌توانید ترکیب‌ها دیگر هم استفاده بکنید مثلاً از خاک باغچه و ماسه وشن و پیت ماس و کوکوپیت یا خاک آماده مخصوص از فروشگاه‌های باغبانی بخرید.

خاک گلدان
قسمت دوم
شما مقدمات کار را فراهم آوردید نهال، گلدان و خاک را تهیه کردید.
نهال را باید در روز تعویض گلدان و روز قبل آبیاری نکرده باشید، هنگام تعویض گلدان خاک بستر نهال نه خشک ونه گل آلود باشد نمدار و مرطوب باشد.

نهال اگر در کیسه پلاستیکی پرورش داده شده کیسه را توسط چاقو پاره بکنید و اگر در گلدان پلاستیکی است با سروته کردن گلدان وبا ضربه به ته گلدان گیاه را از گلدان خارج کنید، اگر موفق به این کار نشدید لبه گلدان را به آرامی بر سطح بلندی مثل نرده یا لبه پله سطحی که بلندتر از ارتفاع گیاه بود بکوبید و گیاه را از داخل گلدان خارج کنید و اگر نهال خریداری شده در حلب و قوطی روغن نباتی است باید از دو سمت قوطی را شکاف و نهال را خارج کنید برای بریدن قوطی از وسیله کمپوت باز کن‌ها ساده استفاده بکنید یا با چاقو که قوی باشد و با ضربه چکش به روی چاقو قوطی را از سمت طولی پاره کنید، گاهی وقت‌ها هم با چند ضربه با دست به اطراف قوطی بزنید امکان خارج شدن گیاه از قوطی راحت  است و دیگر لازم نیست قوطی را شکاف بدهید.

تعویض گلدان

قسمت سوم
۱-توده‌ای از خاک قالب خورده به شکل گلدان که هیچ اثری از ریشه نیست.
۲-توده‌ای از خاک که در بعضی از قسمت‌ها ریشه‌ها اندکی قابل مشاهده است.
۳-خاک دیده نمی‌شود و هرچه می‌بینید ریشه است که تنیده و پیچیده در هم و ریشه‌ها قالب گلدان کاشت را گرفته‌اند به اصطلاح میگوییم گیاه ریشه پر کرده است.

در بازار گل و گیاه کشورمان بیشتر تولید کننده‌های نهال گلدانی از خاک رس استفاده می‌کند و دلیل این کار ارزان بودن خاک و دوم نگهداری آب در خود هست و زحمت آبیاری را کم می‌کند و موضوع دیگر تا فروش رفتن گیاه ریشه رشد نمی‌کند که از ظرف کاشته شده بیرون برود و گسترش در خاک بستر نگهداری شده کند که هنگام فروش ریشه‌های بیرون زده و گسترش یافته قطع وبه گیاه شوکه وارد شده و تا حدودی امکان دارد در محل استقرار جدید خشک بشود.

اگر انتخاب نهال و گیاه شما برای پرورش بونسای از گیاهان آپارتمانی مثل خانواده فیکوس ها ویا شفلرا و غیره باشد این گیاهان معمولاً توسط پرورش دهنده‌ها از خاک مناسب‌تری استفاده می‌کنند و ترکیب خاک بتنهای خاک رس نیست.

ریشه درخت

قسمت چهارم
در آخرین روزهای اردیبهشت ماه هستیم و تعویض کامل خاک گلدان خطر ناک و امکان آسیب به گیاه و خشک شدن آن است.

پس چه باید بکنیم که گیاه را در گلدان جدید مستقل بکنیم گفتم با خارج کردن گیاه از گلدان با سه حالت برخورد می‌کنید اول توده‌ای از خاک که ریشه نمایان نیست در این حالت به آرامی با دست یا توسط چنگال کوچک باغبانی ویا چیز نوک تیز مثل پیچ گوشتی خاک‌های اطراف ریشه را که در آن است کنار و دور می‌کنیم به آرامی وبا احتیاط کامل که به ریشه آسیب وارد نشود این‌قدر خاک از زیر و دور وبالای گیاه بر می‌داریم تا به ریشه‌ها برسیم به ریشه که رسیدیم دیگر از خاک برداری و ریزش خاک دست می‌کشیم حالا نهال آماده شده ومی توانید آن را در گلدان جدید بکارید گلدان را قبلاً آماده کرده باشید سوراخ زهکش مناسب داشته باشد تعداد بیشتری در کف سوراخ ایجاد کنید یا سوراخ‌ها را گشادتر کنید.

برای پوشاندن سوراخ‌ها بهتر است از توری مناسب استفاده بکنید در پست‌های قبلی طرز استفاده از توری در زهکش توضیح داده شده پس با ریختن ریگ وشن درشت در کف به زهکش خاک گلدان کمک و از شستشوی خاک جلو گیری می‌شود با ریختن خاک مخصوص که درست کردید به روی ریگ‌ها گیاه را مستقل و اطراف خاک قدیمی را پوشش بدهید سعی کنید در هنگام اضافه کردن خاک ایجاد حفره نکنید و خاک یکنواخت در پای ریشه‌ها ریخته شود حدود پنج سانتیمتر از لبه گلدان تا خاک خالی بماند برای آبیاری و پس از کاشت با آبپاش گیاه را آبیاری کنید به شکلی آبیاری کنید که شاخسار هم از ریزش آب بهره ببرند گیاه در گلدان جدید دور از تابش آفتاب قرار بدهید برای چند روز و سپس به مکان مورد نظر و مناسب انتقال دهید.

گلدان

قسمت پنجم
در این قسمت توضیح برای نهالی است که شما خرید داری کرده و پس از خارج کردن از گلدان مشاهده می‌کنید که توده‌ای خاک رس و اندکی ریشه پیدا است.

به روش قسمت سه همین مقاله خاک‌های سطح، خاک کف و اطراف نهال را به آرامی کنار بزنید تا به انبوه ریشه‌ها برسید وبه اینجا که رسیدید دیگر از ریزش و دور کردن خاک قدیمی خود داری و گیاه را در گلدان جدید بکارید.

 

در حالت سوم با انبوه ای از ریشه روبرو می‌شود گیاه در گلدان قدیمی ریشه پر کرده وبر اثر کمبود جا ریشه‌ها چرخ خورده و قالب گلدان را گرفته با برخورد به این شکل ریشه‌های تنیده و چرخ خورده را باز کنید آنها که خیلی بلند شده‌اند هرس بکنید ولی ۳۰℅بیشتر از ریشه را هرس نکنید امکان وارد شدن شوک به گیاه است بیشتر سعی کنید که ریشه‌ها را باز کنید تا آنها را قطع کنید فصل مناسبی نیست و هوا رو به گرم شدن می‌رود با قطع ریشه‌ها امکان خشک شدن هست هرچقدر کمتر ریشه‌ها قطع بشوند بهتر است در هنگام باز کردن ریشه‌ها مقداری از خاک قدیمی ریزش می‌کند و بدون آسیب رساندن به ریشه‌های مویی از سطح خاک بستر هم کم کنید ریشه‌های زیرین را باز و مقدار کم از خاک قدیمی را بردارید و از ریشه دور کنید و پس از انجام کارهای گفته شده سریع گیاه را بکارید و آبیاری کنید.

 

بهتر است در آبیاری گیاهان پس از تعویض گلدان از یک سم قارچی کش جهت پیش گیری از بیماری‌ها قارچ به ریشه‌ها زخم شده استفاده کنیم.

ریشه گل
در فصلی که مناسب تعویض و خاک گلدان نیست به هیچ وجه گیاهان را ریشه لخت نکنید امکان شوک و خشک شدن گیاه است.
فصل مناسب ریشه لخت و هرس ریشه پاییز و اواخر زمستان است.

 

آبیاری خاک
در تعویض گلدان یک یا دو سایز گلدان را بزرگ‌تر انتخاب بکنید و انتخاب گلدان خیلی بزرگ از قبلی تعادل رشد بین ریشه و قسمت هوایی گیاه به هم می‌خورده ریشه رشد گسترده می‌کند و قسمت هوایی رشدی مناسب با ریشه ندارد.

 

هرس ریشه
در فصلی که مناسب تعویض گلدان و خاک نیست برای تغییر گلدان بافت خاک و ریشه‌ها را زیاد به هم نزنید درصد اندکی از خاک را جابجا وبرای استفاده بیشتر از خاک جدید حجم گلدان را بزرگ‌تر انتخاب کنید.

 

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

22 دیدگاه برای “آموزش تعویض گلدان نهال و درختچه‌ها

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر رشد دارن میتونید تک کنید اگر رشد ندارند صبر کنید اواسط اسفند ماه اقدام کنید.

  1. ماهان گفته:

    سلام من حدود ۹ گیاه در یک گلدان دارم چگونه هر کدام را از هم جدا کنم و در گلدان جدا گانه بکارم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، چه نوع گیاهی هستند؟ اگر رشد دارند میتونید جدا کنید اگر رشد ندارند بهتر هست صبر کنید و اوایل بهار اقدام کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وبا محلول قارچ کش یک بار ابیاری کنید ،برای چند روز گیاه رو کاور کنید تا رطوبت محیط حفظ بشه.

  2. Mozafarnia گفته:

    سلام.امروز صبح گیاه یوکا رو گلدون جابه جا کردم تقریبا بیشتر ریشه های سطحیش کنده شده بود ولی با این حال من کاشتم توی گلدون جدید و بهش کود۲۰۲۰۲۰ دادم جاش رو حیاط هست.بنظرتون یوکا خشک میشه یا نه.بعد منتقلش کنم به داخل یا بیرون جاش خوبه؟هوا بیردن سرده

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، کوددهی باید یک ماه بعد از تعویض خاک انجام بشه، گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید یک هفته بعد از تعویض خاک بمرور زمان به محیط پرنوری انتقال بدید.

  3. حمید رضا گفته:

    سلام خسته نباشید گیاه حسن و یوسفم ۱/۵ متر شده و برگهای پایینش ریخته و گل داده و گلدونشم کوچیکتر از قدشه شبیه درختچه های بنسای شده تعوض گلدان نیاز داره یا ضیف شده ؟
    برگهاش اندازه دوتا کف دست بود ولی الان کوچیک شده ?

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید واز گیاه عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • حمید رضا گفته:

      سلام متاسفانه یادم رفت جواب پیامتونو ببینم و دوتا سرشو قطع کردم جهت قلمه زنی تو اب ?
      حالا میخواستم ببینم این ساقه بدرد میخوره تو خاکه یا نه ؟
      چجور عکس بفرستم پیداش نکردم ؟

  4. زهرا فرجادنیا گفته:

    سلام آیا امکان همکاری با شما دارم در زمینه پرورش گیاهان علاقمندم زیاد بخصوص رعایت نکات علمی

  5. حامد عبدالله زاده گفته:

    سلام. حسن یوسفم رو گلدونش رو عوض کردم ولی یک روز بعد برگ هاش بی حال و افتاده شدن. به اندازه کافی آب هم دادم ولی باز بی حاله. چکار باید بکنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید میتونید برای حفظ رطوبت گیاه رو دو الی سه روز کاور کنید.

  6. حمید رضا عبیدیان گفته:

    سلام من دوهفته حسن و یوسفو گذاشتم تو اب الان بعد ازدو هفته ریشه زده به اندازه کافی … ولی وقتی کاشتم دو ساعت بعد بلافاصله برگا بی حال افتادن چرا ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ریشه ها که دو الی سه سانت شدند باید داخل خاک انتقال بدید،ریشه هایی که داخل اب رشد میکنند با ریشه های داخل خاک فرق دارند وموقع انتقال به خاک گیاه پژمرده میشه،خاک رو کامل ابیاری کنید وگیاه رو کاور کنید تا رطوبت از دست نده،وجای خنک وسایه نگهداری کنید. اگر مشکل برطرف نشد باید ریشه ها رو کامل کات کنید وگیاه رو داخل کوکوپیت ریشه دار کنید.

  7. HOSSEIN گفته:

    سلام وقت بخیر
    به تازگی بونسای افرا سبز خریداری کردم بعد الان تمامی برگاش کامل ریختن ولی شاخه ها خشک نشدن میخواستم بدونم چه اقدامی انجام بدم که زودتر جوونه بزنه؟؟؟؟و آیا میشه گیاه رو داخل نایلون شفاف کرد تا محیطش رطوبتی بشه و زودتر جوونه بزنه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بله بهتر هست کاور کنید تا رطوبت مورد نیاز گیاه تامین بشه،افرا ها گیاهان رطوبت دوستی هستند، میتونید جزیره زیر گلدانی هم براش درست کنید.

  8. علی گفته:

    سلام خسته نباشید
    تقریبا بیست روزپیش یک درخت بید مجنون (پیوندی)گرفتم و منتقلش کردم به بااغچه الان بعد از بیست روز هیچ تغییری نکرده .
    چون سرشاخه های که چیده بودم ازش زدمش تو خاک اونا پوکه کردن ولی خود درخت هیچی
    ممنون میشم بگید مشکل از کجاست .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، دمای پایین میتونه یکی از دلایل باشه یا ابیاری کم، بهتر هست ابیاری رو بطور کامل انجام بدید، درخت بید رطوبت دوست هست وهر روز هم ابیاری بشه سرحال ورشد بیشتری میکنه، جایی که کشت کردید دقت کنید که نور کافی دریافت کنه.

  9. مریم ملک پور گفته:

    سلام . من به گل و گیاه بسیار علاقمندم . آیا امکان همکاری با شما را دارم بخصوص درزمینه پرورش گیاهان ؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.