معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

هاورتیا گورخری یکی از ساکولنت های معروف که در تمام نقاط جهان تولید می‌شود. زیستگاه اصلی هاورتیا گورخری آفریقای جنوبی می‌باشد. نام علمی آن haworthia fasciata می‌باشد. ارتفاع این گیاه تا ۲۰ سانت نیز می‌رسد. جز ساکولنت های کوچک محسوب می‌شود. دارای برگ‌ها سبز رنگ سفتی می‌باشد که بر روی آن نقاط راه راه سفیدی دیده می‌شود و به همین دلیل به این اسم معروف می‌باشد.

فصل رشد این گیاه معمولاً اوایل بهار و پاییز می‌باشد. در این مقاله معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری را توضیح می‌دهیم.

گل هاورتیا گورخری
گل هاورتیا گورخری

نور:
هاورتیا گورخری به نور ملایم فیلتر شده احتیاج دارد بخصوص در فصل رشد. در گرما و نور زیاد معمولاً رشد گیاه متوقف می‌شود.

آبیاری:
به آبیاری متوسط نیازی دارد. در فصل رشد می‌توان هفته‌ای دو بار آبیاری کرد. در فاصله بین دو آبیاری حتماً اجازه دهید خاک خشک شود. از گلدانی استفاده کنید که دارای سوراخ‌هایی در کف باشد.

خاک:
خاک مناسب برای اغلب ساکولنت از جمله هاورتیا گورخری، خاک سبک با زهکشی مناسب که می‌تواند ترکیبی از ماسه، پیت ماس، و اندکی ورمی باشد. در کل خاک کاکتوس‌ها نباید آب را به مدت طولانی در خود نگه دارند.

تکثیر هاورتیا گورخری:
تکثیر این ساکولنت از طریق بذر و پاجوش و همچنین از طریق برگ می‌باشد. در بخش مقالات سایت میهن کاکتوس در مورد تکثیر با هر سه روش مقالات متعددی نوشته شده است.

هاورتیا گورخری
هاورتیا گورخری ابلق

دلیل خشک شدن نوک برگهای هاورتیا گورخری چیست؟
این عارضه زمانی که رطوبت محیط کم باشد همچنین گیاه نور و گرمای زیادی دریافت ‌کند این اتفاق می‌افتد. با انتقال گیاه به مکانی خنک‌تر با نور ملایم‌تر از ابتلا به این عارضه می‌توان جلوگیری کرد.

چه زمانی می‌توانم پاجوش‌ها را جدا کنم؟
جدا کردن پاجوش‌ها از گیاه مادری بسیار آسان می‌باشد و در هر فصلی امکان پذیر است جز زمان خواب گیاه ولی باید اجازه دهید پاجوش‌ها تا حدی بزرگ شوند که در اثر از دست دادن آب سریع از بین نروند.

دلیل تغییر رنگ برگ‌های هاورتیا گورخری از پایین چیست؟
تغییر رنگ برگ‌های قدیمی تا حدودی طبیعی می‌باشد ولی تغییر رنگ می‌تواند در اثر آبیاری زیاد، بیماری‌های قارچی، و نامناسب بودن خاک اتفاق بیفتد. هر گونه تغییر رنگ بخصوص در قسمت‌های پایین گیاه باید مورد بررسی قرار گیرد تا از خراب شدن گیاه جلوگیری شود.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

683 دیدگاه برای “معرفی و آموزش نگهداری هاورتیا گورخری

  1. نیوشا گفته:

    سلام روزتون بخیر من ی گورخری دارم. نزدیک ب دوسال بود ک تو اتاقم بود و رشدش خوب بود پاجوش نمیداد ولی خودش هم بزرگ شده هم برگ زیاد کرده ولی ب خاطر ساخت و ساز و کم شدن ساعت نور اتاقم خیلی بیحال بود و برگای پایینش همشون زرد میشدن خشک میشدن و از بین میرفتن (از دمادم عید تا الان ده تا برگش) .ابیاریش ب اندازه ی قدیمه یبار خاکشو عوض کردم ماهی یبار یا دوماه یبار بهش کود کاکتوس میدادم.خاکش هم خاک کاکتوسه. تا الان از وقتی خریدمش دوبار خاکشو عوض کردم.یبار وقتی دیدم حالش بده بود. من اوردمش دفترم ک پنجره ی جنوبی داره و نور خوبی داره ولی الان میبینم برگای داخلیش پایینش رو ب قرمزی رفته ک جدیده برام. قارچه! ؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، نور زیاد باعث این تغییر رنگ شده که طبیعی هست نور رو فیلتر کنید مجدد رنگش سبز میشه.

      • نیوشا گفته:

        دیروز اخر عصر ک دقت کردم. دیدم خط های سفید برگای وسطش ک جوون تر و کوچولوترن کمتر شدن.. ینی ی جورایی دیگه گورخری نیست..
        این هم ب خاطر نورش هست!؟ ?

  2. Aida گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یه هاورتیاگورخری دارم حدود ۴ ماه که هست که خریدم اما تقریبا یه هفته هست که برگ هاش از پایین داره خشک میشه لطف میکنید راهنماییم‌ کنید که چه کاری باید انجام بدم تا از بین نره؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر داخل باغچه باشه خوب هست ولی داخل گلدان خوب نیست چون بعد از تموم شدن مواد غذایی داخل خاک ریشه های گیاه رو میخوره وگیاه بمرور زمان از بین میره و مشکل دیگری که بوجود میاد میزان مدفوعش داخل خاک گلدان زیاد میشه وگیاه بمرور زمان زرد شده واز بین میره. بهتر هست اگر داخل گلدان وجود داشت حتما خارج کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.