آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی

آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی : آئونیوم گیاهی است همیشه سبز که زیستگاه اصلی آن نواحی شمال آفریقا می‌باشد. بیش از ۳۵ گونه از این آئونیوم تا امروز شناسایی شده است که معروف‌ترین آنها گونه Aeonium arboreum Zwartkop می‌باشد. آئونیوم ها دارای رنگ‌های مختلفی هستند از سبز، بنفش تا مشکی، رنگ بعضی گونه‌ها با تغییر میزان نور و دما تغییر می‌کند. ارتفاع بعضی گونه‌های این گیاه تا یک متر می‌رسد. آئونیوم ها معمولاً در ماه‌های خنک سال مثل مهر و آبان و فروردین و اردیبهشت رشد می‌کنند.

 

اصول آبیاری آئونیوم

آئونیوم به آب کمی نیاز دارند به طوری که در طی تابستان هر هفت روز یک‌بار و در طی زمستان هر ماه یک مرتبه آبیاری برای آنان کافی است. البته اگر خواهان رشد مناسب آنان در طی فصول رشد هستید بهتر است هر زمان که سطح خاک و همچنین سطوح زیرین خاک تا عمق ۲-۱ سانتیمتر خشک شده بود گیاه را آب دهید. در فصول سرد این گیاه به آب کمتری نیاز دارد. البته در این مورد در بین گیاهان آئونیوم تفاوت وجود دارد. بدین معنی که نمونه‌های کوچک اندام و بدون ساقه را گاهی باید در طی رکود و فصل سرد آبیاری کرد تا خاک خشک نشود اما نمونه‌های ساقه دار که شبیه درختچه رشد می‌کنند(همانند Aeonium manriqueorum, Aeonium ciliatum, Aeonium davidbramwellii,Aoenium undulatum و Aeonium hierrense) را می‌توان کمتر آب داد به نحوی که خاک تا حد زیادی خشک شود که البته این مسئله موجب چروکیدگی برگ ها و همچنین ریزش برخی از برگ‌های آن خواهد شد، اما اگر چنین عمل نشود و به آبیاری گیاه ادامه دهید، از آنجا که گیاه در حالت رکود است و آبی مصرف نمی‌کند، احتمال پوسیدگی ریشه افزایش می‌یابد.  همچنین در هنگام آبیاری اگر از آب ولرم استفاده کنید بهتر است.

دمای مناسب برای نگهداری آئونیوم:
این گیاهان به سرما حساس هستند. البته توانایی تحمل سرما در انواع مختلف آن متفاوت است و برخی انواع حتی تا ۴- درجه سانتی گراد را می‌توانند تحمل کرده و از بین نروند اما برای اکثر نمونه‌ها گفته می‌شود که نزول دما به زیر ۵ درجه سانتی‌گراد موجب کاهش رشد این گیاه و ریزش برگ‌های آن خواهد شد. البته توجه داشته باشید که ریزش تعدادی از برگ‌های این گیاه در فصل رکود امری طبیعی و عادی است اما اگر هوا به شکل نامناسبی نیز سرد باشد این ریزش با سرعت بیشتر و به شکل گسترده‌تری صورت می‌گیرد. اگرچه این گیاه گرما را بیش از سرما دوست دارد اما بهترین رشد را در دمای ۲۰ الی ۲۵ درجه سانتی‌گراد انجام می دهد و هر مقدار دمای هوا بیشتر باشد باید آبیاری آن را با دقت بیشتری انجام داد تا گیاه خشکی نکشد. گرمای بیش از اندازه هوا به همراه خشکی کشیدن گیاه منجر به رکود تابستانه این گیاه و عدم رشد آن خواهد شد. همچنین دمای زیاد به همراه اشعه‌های سوزان آفتاب از دلایل ریزش برگ‌های این گیاه هستند.

نور مورد نیاز گیاه آئونیوم:
در مکان‌هایی با آفتاب مستقیم و همچنین نیمه سایه رشد می‌کند. به طور کلی انواع آئونیوم هایی که برگ‌های سبز دارند در مکان‌های نیمه سایه بهتر رشد می‌کنند و انواعی که رنگ بنفش را در برگ‌های خود دارند آفتاب مستقیم را می‌پسندند.  البته برای شرایط نور مستقیم آفتاب استثنائاتی نیز وجود دارد. بدین صورت که در روزهای گرم تابستان و بخصوص در بعد از ظهر بهتر است که این گیاهان در معرض اشعه‌های داغ و سوزان آفتاب قرار نگیرد در غیر این صورت نوک و حاشیه برگ‌های گیاه خواهد سوخت.

خاک مناسب برای آئونیوم:
خاک باید از زهکش بسیار خوبی برخوردار باشد به عنوان مثال می‌توان از مخلوط خاک دو قسمت شن +یک قسمت پیت ماس+ یک قسمت خاک معمولی و یا سه قسمت خاک معمولی + یک قسمت شن  استفاده کرد. گلدان‌های سفالی به دلیل تهویه بهتر خاک برای این گیاهان مناسب‌تر از گلدان‌های پلاستیکی و یا فلزی هستند. تا زمانی که خاک زهکش خوبی داشته باشد این گیاه می‌تواند فقر خاک را نیز تحمل کند. اما هر مقدار که خاک غنی باشد، اما در آبیاری زیاده‌روی شود و یا بافت خاک سنگین باشد و آب را نگهدارد گیاه از بین خواهد رفت. در مورد کوددهی این گیاه نیز باید گفت کود چندان زیادی نیاز ندارد و یک یا دو مرتبه در طی فصول رشد (در بهار یا تابستان) می‌توان  از یک کود کامل و محلول مخصوص گیاهان آپارتمانی که میزان نیتروژن- فسفر- پتاسیم آن یکسان است استفاده کرد. این گیاه هر ساله به تعویض گلدان نیازی ندارد و هر چند سال یک‌بار با توجه به میزان رشد گیاه و کوچک شدن گلدان می‌توان نسبت به تعویض گلدان گیاه اقدام کرد.

آموزش تکثیر گل آئونیوم:
نمونه‌هایی را که ساقه‌های بلندی دارند را می‌توان با قلمه ساقه تکثیر کرد. ساقه را از چند سانتیمتری زیر یک دسته برگ جدا کنید به شکلی که قلمه در حدود ۱۰ سانتیمتر طول داشته باشد و ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم قرار دهید تا رطوبت اضافه را از دست بدهد. می‌توان این ساقه را در شن مرطوب کاشت کرد و به مدت یک هفته نیز آب نداد. سپس آبیاری را به تدریج شروع کرد و برنامه آبیاری گیاهان بالغ را در پیش گرفت.

تکثر آئونیوم
آئونیوم قلمه

تصویر ۱ قلمه مورد نظر از تنه ساقه اصلی گیاه مادری جدا می‌شود. تصویر ۲ برگ‌های اضافی حذف می‌شوند. تصویر ۳  قلمه‌ها برای ۲-۱ روز در محیطی خشک و به دور از نور مستقیم نگهداری می‌شوند تا رطوبت خود را از دست بدهند. تصویر ۴ کاشت قلمه در بستر کاشت تصویر ۵ محکم کردن خاک در اطراف قلمه.

قلمه آئونیوم

استفاده از قلمه ساقه که از ابتدا بدون برگ بوده است. دسته‌های کوچک برگ که بر روی تنه مشاهده می‌کنید بعد از کاشت قلمه و ریشه دهی آن ظاهر شده‌اند.

اما نمونه‌هایی که یا ساقه ندارند و یا ساقه بسیار کوتاهی دارند را با کمک قلمه برگ تکثیر می‌کنیم. در نمونه‌هایی که ساقه کوتاه دارند برگ‌ها را با قسمتی از ساقه به طول ۳-۲ سانتیمتر باید جدا کرد و در نمونه‌های بدون ساقه تنها کافی است برگ‌ها را از نزدیکی مرکز دسته برگ جدا کرد. قلمه‌ها  به مدت ۲-۱ روز در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب  نگهداری می‌شوند تا رطوبت اضافی خود را از دست بدهند. برای کشت می‌توان از شن مرطوب و یا مخلوط یک سوم شن درشت + یک قسمت خاک معمولی + یک قسمت پرلیت و یا هر ترکیب دیگری که سبک است و زهکش خوبی دارد استفاده کرد.

قلمه برگ که کمی ساقه را نیز به همراه دارد را طوری در بستر کاشت قرار دهید که ساقه در داخل خاک و برگ بیرون از خاک باشد. قلمه برگ را نیز تا نیمه در بستر کاشت فرو کنید. گلدان را در مکانی گرم و روشن حداقل با هفت ساعت روشنایی اما به دور از نور مستقیم آفتاب بگذارید. بعد از کاشت قلمه بستر را مرطوب کنید اما برنامه آبیاری را همانند یک گیاه بالغ انجام دهید و از خیس کردن بیش از اندازه بستر بپرهیزید. بهترین زمان قلمه گیری برای اکثر انواع گیاه آئونیوم پاییز است  و دمای مناسب برای ریشه زایی قلمه‌ها حدود ۲۴-۲۳ درجه سانتی‌گراد است. زمان ریشه دهی قلمه‌ها نیز ۱۵ الی ۲۵ روز است. قلمه‌ها را حدود سه ماه بعد می‌توان به گلدان‌هایی مستقل منتقل کرد.

تکثر از برگتهیه قلمه برگ از دسته برگ گیاه مادری. برگ‌ها را می‌توان به آرامی از دسته برگ جدا کرد.

آموزش قلمه آئونیوم

تمامی قلمه‌ها مناسب نیستند. حتماً قسمت انتهایی برگ (ناحیه اتصال به دسته برگ مادری) باید همراه برگ باشد در غیر این صورت گیاه جدید شکل نخواهد گرفت.

آئونیومتصویر ۱ شروع ریشه دهی در انتهای قلمه‌های برگ و تصویر ۲ تشکیل گیاه جدید در انتهای قلمه برگ

برخی از نمونه‌های گیاه آئونیوم می‌توانند از کنار گیاه اصلی، پاجوش‌هایی نیز تولید کنند که این پاجوش‌ها را میتوان جدا کرد و در تکثیر این گیاه استفاده کرد. همچنین در مورد انواعی که پاجوش فراوانی تولید می‌کنند می‌توان در زمان تعویض گلدان گیاه و با عمل تقسیم بوته گیاه را به دو یا چند قسمت تقسیم کرد و هر قسمت را به عنوان گیاهی مستقل در گلدانی جداگانه کاشت کرد.

 

از  بذرهای برخی از انواع این گیاه نیز می‌توان برای تکثیر آن استفاده کرد. بذرها در صورت تشکیل شدن بسیار ریز و همانند گرد و غبار هستند باید بر روی سطح خاک پخش شوند و با خاک نیز پوشانده نشوند. جوانه زنی در طی ۱۰-۵ روز روی می‌دهند. زمانی که نهال‌ها ظاهر شدند می‌توان در صورت سرد بودن محیط آفتاب را به شکل مستقیم بر روی گیاه بکار برد و اگر هوا گرم است ظرف محتوی گیاهان تازه جوانه زده را در مکانی نیمه سایه قرار دهید. همچنین اجازه ندهید که خاک به شکل کامل خشک شود اما از زیاده روی در آبیاری نیز بپرهیزید. بهتر است زمانی که سطح خاک تا حدودی رطوبت خود را از دست می‌دهد گیاهان جوان را آبیاری کنید.

آفات و بیماری‌های آئونیوم: 
یکی از آفات رایج این گیاه شپشک آرد آلود است که در پست مربوط به این حشره می‌توانید اطلاعات مربوط به آن را مطالعه کنید. از بیماری‌های گیاه نیز می‌توان به پوسیدگی ریشه که ناشی از آبیاری بیش از اندازه و یا بافت سنگین و زهکش نامناسب بستر کاشت است اشاره کرد.

هرس آئونیوم:
این گیاه معمولاً به هرس نیاز ندارد مگر زمانی که گل بدهد. زیرا بعد از گلدهی قسمت‌هایی از گیاه خشک خواهند شد. در نمونه‌هایی که شکل درختچه هستند و ساقه‌های قابل توجهی دارند ساقه‌ای که در انتهای آن گل تشکیل شده است بعد از گلدهی خشک خواهد شد. در نمونه‌های دیگر نیز دسته برگی که در انتهای آنان گل تشکیل شده است خشک خواهند شد. این قسمت‌های خشک را بهتر است از گیاه جدا کرد تا رشد و توسعه برگ‌های جدید تحریک شود.

نویسنده: آزاده رشیدی
منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

427 دیدگاه برای “آموزش نگهداری گل آئونیوم یا گل بشقابی

  1. faezeh گفته:

    سلام
    وقتتون بخیر
    من چند وقتی هست که یک ساکولنت ائونیوم خریداری کردم اوایل خیلی خوب بود و رشد هم داشت اما حالا برگ هاش کمی زرد شدن و در حال ریختن
    چه باید بکنم ؟؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

          • faezeh گفته:

            این طور پژمرده نشده بود
            یه طور شروع کرد به زردشدن
            اما حالا این طور
            چه باید بکنم ؟
            از کناریش که سالم تره می تونم که تو گلدون دیگه استفاده بکنم ؟

            • کارشناس 2 گفته:

              متاسفانه گیاه جلویی قارچی شده، ولی گیاه پشتی سالم هست با احتیاط گیاه سالم رو جدا کنید وخاک رو هم دور بریزید وگیاه رو با قارچ کش شستشو بدید ودر خاک جدید وضدعفونی شده بکارید یک هفته بعد از کاشت به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید اولین ابیاری رو سه روز بعد از کاشت با محلول قارچ کش انجام بدید.

              • faezeh گفته:

                خیلی ممنونم
                چطور گیاه قارچی میشه ؟
                برای جلوگیری از این اتفاق باید چه کنم ؟
                و امکانش هست از دمای بالا این طور شده باشه ؟
                و تو خاک برگ میتونم گیاه سالم رو بکارم ؟

                • کارشناس 2 گفته:

                  ممنون از شما، ابیاری زیاد، خاک الوده،استفاده از اب الوده باعث بیماری قارچی در گیاهان میشه، خاک برگ مناسب ساکولنتها نیست از خاک هلندی یا خاک مخصوص کاکتوسها میتونید براش استفاده کنید. دما زیاد باشه رشد گیاه متوقف میشه قارچی نمیشه یا اگر در دمای زیاد گیاه با اب سرد ابیاری بشه این مشکل بوجود میاد.

                • faezeh گفته:

                  مرسی واقعا ممنونم ازتون
                  و گیاه سالم رو که یک سری برگ هاش زرد هستن جدا کنم بعد بکارم درسته ؟
                  امیدوارم بتونم به درستی انجام بدم

  2. عاطفه گفته:

    سلام.من گیاه هویا دارم که برگهاش سبزکم رنگ شدن وتقریبا ۶ساله این گیاهو دارم ولی یکبارم گل نداده.نورغیرمستقیم داره وهفته ای یکبارابیاری میشه.خاکشم خاک برگه.علتش چی میتونه باشه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، خاک برگ هیچ ارزش غذایی نداره واب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه بهتر هست ریشه های گیاه رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید وخاکش رو تعویض کنید از خاک مخصوص گیاهان اپارتمانی که متخلخل وغنی باشه براش استفاده کنید یا از خاک هلندی، اگر ابلق هست ماهی یک بار با کودهایی که ازت کمتری از پتاس دارند تقویت کنید، اگر برگ سبز هست با کودهای ۳ بیست npk تقویت کنید، هویا ها به ابیاری زیاد حساس هستند زمانی که سطح خاک حدود سه سانت خشک شد ابیاری کنید وبرای گلدهی باید بالغ باشه ونور خوبی دریافت کنه اکثریت هویاها بجز تعداد کمی بالای ۳ سالگی بالغ میشند واگر شرایط نگهداری ایدالی داشته باشند به گل میشینند نور کافی یا شرایط مناسبی برای رشد نداشته باشند هیچ وقت گل نمیدن. بعد از بهبود و شروع رشد با کودهایی که فسفر بیشتری از ازت وپتاس دارندتقویت کنید تا به گل بشینه.

  3. مهدیه گفته:

    سلام،من یه گل آئونیوم دارم که۴ ماهه خریدم،همه ی برگاش یکی یکی ریخته،الان دیگه برگی نداره،ولی ساقه اش خشک نشده،اول اینکه چرا برگاش ریخت،دوم اینکه آیا دیگه مجددا رشد میکنه یا خیر؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از تنه گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  4. سید‌مهدی گفته:

    با سلام وخسته نباشید
    توی تاریخ۱۱تیر۱۴۰۰هم توی این تایپیک درباره این مشکل گفته بودم اگر ببینید
    همون طور که نوشته بودم دوسال پیش ۳ تا ائونیوم گرفتم ویکسال خیلی عالی رشد کردن وهمه چی اوکی بود, از بهار امسال یه دفعه برگ ها شروع به کوچیکه شدن و گیاه ضعیف شد«هر۳همزمان»و توی اواسط پاییز طبق عکس هر۳شروع به چروک شدن واز دست دادن آب ساقه شدوگیاه همچنان برگ های خیلی کوچک و ساقه خیلی ریز داره در میاد
    شرایطشون هم کلا بیرون هستن ونور زیادی ندارن اما خب یه سال توی همین شرایط عالی رشد کردن
    آبدهی هم مناسبه ،کود آنچنانی هم داده نشده ولی اینکه هر۳یه دفعه اینجور شدن عجیبه
    ممنون میشم یه راه بدید«یا باید قلمه بزنم؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، خاک گیاهانتون مناسب نیست وریشه هاشون مشکل داره، میتونید قلمه بزنید ویا کلا گیاه رو از خاک خارج کنید وریشه ها رو با اب ولرم بشورید وقسمتهای پوسیده شده وساقه هایی رو که چروک شدن کات کنید وداخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید. یک ماه بعد از کاشت کوددهی رو شروع کنید ودو هفته بعد از کاشت در محیط پرنور نگهداری کنید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  5. رویسا گفته:

    با سلام.اسم گل بُن سای آئونیوم هست.حدود سه هفته س از گلخونه خریدم.گفتن هفته ای دوبار ابیاری بشه.در منزل ب صورت آپارتمانی نگهداری میکنم.نور غیرمستقیم.دمای اتاق.الان حس میکنم خاکش خیس و گِل شده..برگ هاشم هم خشک شدن هم دست بخوره بهشون میریزن.مشکلش چیه؟بگین چیکارش کنم لطفا?

  6. زهره گفته:

    سلام عزیزم من یک گل ا ٕٕونیوم دار که دچار سرمازدگی شده برگای اون کاملا حالت خودشون رو از دست دادن وچنتااز ساقه هاش هم خم شدن میشه بهم بگید چکارش کنم البته برگای اون نریخته ممنون

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر ساقه سالم باشه مجدد رشد میکنه میتونید برگهایی رو که حالت یخ زده دارند جدا کنید برای راهنمایی بهتر عکس واضح ازگیاه بفرستید.

        • کارشناس 1 گفته:

          اسپستوا به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره، خاک متخلخل که اب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه، کوددهی در زمان رشد گیاه، این گیاه بندرت پاجوش میده از طریق بذر ویا سرزنی تکثیر میشه، بالای ۱۵ سالگی بالغ میشه.

          • کاکتوس گفته:

            ببخشید ویرایشگر گوشی فعال بود
            اسپستوا نانا مثل اولد من مستعد پوسیدگی هست

            • کارشناس 2 گفته:

              خواهش میکنم، بله باید ابیاری با دقت بیشتری انجام بشه وخاک حتما متخلخل باشه.

              • کاکتوس گفته:

                خاک خودش هست اطلاعی ندارم که چی هست ولی خیلی سبک و ماسه ای هست جوری که با یک جابه جایی کوچیک خاک از سوراخ های زیر گلدان خارج میشه

                • کارشناس 2 گفته:

                  احتمالا کوکوپیت هست اواسط اسفند میتونید خاکش رو عوض کنید وگلدانش رو هم یک سایز بزرگتر کنید.

                • کاکتوس گفته:

                  ببخشید الان حواسم نبود رو اون اسپستوا نانا آب ریخت بعد با دستمال کاغذی خشک کردم

                  موهاش زرد میشه یا این مشکل فقط برای اولد من هست
                  اگر زرد میشه چی کار کنم که زرد نشه

                • کارشناس 2 گفته:

                  زود خشک بشه لکه نمیشه کلا نباید روی کاکتوسهایی که موهای سفید دارند اب ریخته بشه. لکه بشه باید با محلول اب وسرکه شستشو بدید.

                • کاکتوس گفته:

                  یعنی زرد نمیشه یا میشه
                  منظورم موهایش بود اول که ریخت با دستمال کاغذی خشک کردم بعد تو سایه گذاشتم

  7. کاکتوس گفته:

    سلام خسته نباشید

    ببخشید این ژمینو من در قسمت های پایینی چروک شده
    فکر نمیکنم از ضربه یا فشار فیزیکی باشه
    تو خاک سفته
    نرم هم فکر نکنم باشه تا حدی که من لمس کردم نرم نبود

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، اگر ابیاری رو کاهش دادید در این فصل چروک شدن کاکتوسها کاملا طبیعی هست برای راهنمایی بهتر شرایط نگهداری از گیاه رو هم بفرمایید.

        • کارشناس 2 گفته:

          خواب زمستانی ویا کمبود ابیاری باعث چروک شدن کاکتوسها میشه که طبیعی هست. اگر در محیطی با دمای بالای ۱۵ درجه نگهداری میشه ابیاری کنید بمرور زمان درست میشه اگر دما از ۱۵ درجه پایین هست ابیاری نکنید موقع رشد بهبود پیدا میکنه.

          • کاکتوس گفته:

            بله بالای ۱۵ درجه هست
            آبیاری هم کردم
            ولی به نظر خواب زمستانی میاد
            چون سفته و چرک ها بخش نیستند
            چروک ها داره به سمت بالا میره و بیشتر میشه

            میشه لطف کنید نهوه نگهداری
            زمان قلمه دهی یا بچه دهی
            و گل رو بفرمائید
            نور رو براش فیلتر کنم یا نه ؟؟؟

            • کارشناس 1 گفته:

              زمان میبره تا بهبود پیدا کنه، اگر چروک شدگی گسترش داره بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، گیاهتون ژیمنو کالسیوم ساگلیونیس هست، این گیاه پاجوش نمیده فقط از طریق بذر تکثیر میشه ویا ازطریق سرزنی، به نور زیاد وفیلتر شده نیاز داره، خاک متخلخل، ابیاری با خشک شدن کامل خاک،کوددهی در زمان رشد گیاه ماهی یک بار. بله حتما نورش باید فیلتر باشه.

              • کاکتوس گفته:

                ریشه ها از کف گلدان به بیرون زده و سالم هستند
                ولی فکر کنم ژمینو بروچی باشه
                نه کالسیوم ساگیلونس

                فقط گیاه مقاومی به حساب میاد یا نه به مراقبت خاص احتیاج داره

                • کارشناس 2 گفته:

                  ریشه سالم باشه مشکلی نیست متاسفانه در ایران اسم این ژیمنو به بروچی معروف شده، اسم لاتینش رو gymnocalycium bruchii سرچ کنید میبیند. اسم فارسی رو سرچ کنید همین واریته رو میاره که متاسفانه به اشتباه جا افتاده. ژیمنو بروچی این هست.

                  https://s4.uupload.ir/files/gymnocalicium_bruchii_buds_810_hg5z.jpg

                  باید ابیاری رو با دقت بیشتری انجام بدید مستعد پوسیدگی هست.

              • کاکتوس گفته:

                ولی تیغ هاش فوق‌العاده از ژمینو بروچی بلند تره و تیغ های جدید سیاه هستند ولی تیغ های قدیمی سفید مایل به کرمی هست

  8. مریم اسحاقی گفته:

    درود و سپاس از مطالب بسیار مفید و اموزندتون من یک آئونیوم بشقابی دارم برام هدیه اوردن از روز اول شروع به برگ ریزی کرد یک مدت بردمش گلخونه بهش سم زدن و ازش نگهداری کردن همه گلهای بنفش اولیش ریخت و دوباره گلای سبز و کوچیک داد ولی به محضی که اوردمش خونه دوباره به شدت شروع به ریزش برگاش کرده نور جنوبی مناسبی داره روزی چند بار بهش اب اسپری میکنم دمای اتاق حدود ۲۵ درجه هست خاک و گلدونشم درموقع خرید عوض نشده چکار کنم حالش خوب بشه

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما، این نوع گیاه اصلا نیازی به مه پاشی نداره، مه پاشی باعث بیماری قارچی در این نوع گیاه میشه، تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن ویا ریزش برگها عکس العمل نشون میده، گیاه رو در جای ثابتی که دمای مناسب بین ۲۰ الی ۲۵ داره ونور زیاد وفیلتر شده نگهداری کنید اصلا جابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه، سبز شدن برگها دلیلش کمبود نور هست. میتونید با کودهای مخصوص کاکتوسها ماهی یک بار تقویت کنید.

  9. کاکتوس گفته:

    آئونیوم بلک
    هر کاری هم که میکنم ریزش برگ متوقف
    نمیشه نور زیاد و فیلتر شده هم جواب نداده

    • کارشناس 1 گفته:

      برای ادابته شدن گیاه با محیط جدید باید صبور باشید زمان میبره تا با محیط جدید ادابته بشه وبهبود پیدا کنه بعد از تهیه گیاه بهتر هست تا یک ماه خاک گیاه تعویض نشه دو شوک همزمان به گیاه وارد شده زمان میبره تا بهبود پیدا کنه.

دیدگاه‌ها بسته شده است.