قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در 5 مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله : کاکتوس اپونتیا یا همان کاکتوس زبان شوهر شاید معروف‌ترین کاکتوس در دنیا باشد. کاکتوس مقاومی با رشد زیاد که دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. تکثیر این کاکتوس از طریق بذر و قلمه می‌باشد که روش قلمه زدن مرسوم‌تر هست. در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه کاکتوس اپونتیا را در چند مرحله ساده تکثیر نمایید. سوالات خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس پست کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله :

۱- اولین مرحله برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا، تهیه قلمه می‌باشد. برای این کار از قلمه‌های جوان و تازه تشکیل شده استفاده نکنید و حتماً از قلمه‌های چند ساله یا حداقل چند ماهه ( بالای ۵ ماه) استفاده کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع‌تر انجام شود. قلمه را به آرامی با چاقو یا قیچی تیز و تمیزی جدا کنید.

قلمه اپونتیا

۲- قلمه‌های جدا شده را در محلی به دور از تابش شدید آفتاب قرار دهید تا محل برش خورده خشک شود. مزیت این کار این است که بیماری‌ها و قارچ‌ها از این قسمت نمی‌توانند وارد بافت گیاه شوند و احتمال پوسیدگی خیلی کم می‌شود. خشک شدن محل برش ممکن است تا دو هفته هم طول بکشد. ولی نگران نباشید کاکتوس اپونتیا بسیار مقاوم می‌باشد و اتفاقی برای قلمه‌ها پیش نخواهد آمد.

 

قلمه کاکتوس اپونتیا

۳- بعد از آماده شدن قلمه‌ها برای کاشت نوبت تهیه خاک می‌رسد. قلمه اپونتیا در انواع خاک‌ها به‌راحتی ریشه دار می‌شود. ولی بهتر است از ترکیبی استفاده کنید که دارای مقادیر زیادی ماسه باشد. می‌تواند از مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد.

 

خاک گلدان کاکتوس

۴-قلمه را در حدود یک الی پنج سانتی متر در خاک می‌کاریم و به آرامی خاک را فشار می‌دهیم تا قلمه در گلدان محکم بایستد.

 

کاشت قلمه کاکتوس

۵- چون قلمه دارای ریشه نیست نباید فعلاً آبیاری انجام شود. حداقل یک هفته پس از کاشت قلمه آبیاری انجام نشود تا قلمه ریشه بزند. همچنین از قرار دادن قلمه کاشته شده در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

 

ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا
ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا

 

تنها در پنج مرحله ساده شما موفق شدید کاکتوس خود را تکثیر کنید.

پاسخ به سؤالات:
۱- بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا چه فصلی است؟ 
پاسخ: بهترین فصل زمان رشد گیاه یعنی بهار و تابستان می‌باشد. ولی تقریباً می‌توان در تمام فصول سال این کاکتوس را قلمه زد.

۲- از چه گلدانی برای قلمه زنی استفاده کنیم؟
پاسخ: در هر ظرفی که بتوان خاک را در آن ریخت می‌توان قلمه زد ولی حتماً باید توجه داشته باشید که کف ظرف شما دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد.

۳- چرا بعد از کاشت قلمه‌ها چروک می‌شوند؟
پاسخ: چروک شدن قلمه تا حدود زیادی بعد از قلمه زدن طبیعی است و به دلیل از دست دادن آب می‌باشد.برای جلوگیری از چروک شدن قلمه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا اب کمتری از دست بدهد، پس از ریشه دار شدن قلمه و جذب آب گیاه به حالت عادی برمی‌گردد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

97 دیدگاه برای “قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، قلمه اگر منظورتون هست بهتر هست از خاک دربیارید خاک رو خشک کنید بعد بکارید چون ریشه نداره زود پوسیده میشه بهتر هست تا دوهفته ابیاری نکنید.

  1. عرفان رفائی گفته:

    سلام.این سیلندریکا بیش از یک متر شده و دو بار سرزنی شده بود.چرا اینجوری شد؟شاخه های بالایی را نجات دادم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهان تا یک سنی به رشد ادامه میدن وبعد از رسیدن به سن مشخصی فرسوده شده واز بین میرند عمر گیاهتون تموم شده میتونید از قسمتهای سبز گیاه قلمه بگیرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.