قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در 5 مرحله

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله : کاکتوس اپونتیا یا همان کاکتوس زبان شوهر شاید معروف‌ترین کاکتوس در دنیا باشد. کاکتوس مقاومی با رشد زیاد که دارای گونه‌های مختلفی می‌باشد. تکثیر این کاکتوس از طریق بذر و قلمه می‌باشد که روش قلمه زدن مرسوم‌تر هست. در این مقاله شما یاد می‌گیرید چگونه کاکتوس اپونتیا را در چند مرحله ساده تکثیر نمایید. سوالات خود را در زیر مقالات میهن کاکتوس پست کنید تا به آنها پاسخ داده شود.

قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله :

۱- اولین مرحله برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا، تهیه قلمه می‌باشد. برای این کار از قلمه‌های جوان و تازه تشکیل شده استفاده نکنید و حتماً از قلمه‌های چند ساله یا حداقل چند ماهه ( بالای ۵ ماه) استفاده کنید تا ریشه زایی بهتر و سریع‌تر انجام شود. قلمه را به آرامی با چاقو یا قیچی تیز و تمیزی جدا کنید.

قلمه اپونتیا

۲- قلمه‌های جدا شده را در محلی به دور از تابش شدید آفتاب قرار دهید تا محل برش خورده خشک شود. مزیت این کار این است که بیماری‌ها و قارچ‌ها از این قسمت نمی‌توانند وارد بافت گیاه شوند و احتمال پوسیدگی خیلی کم می‌شود. خشک شدن محل برش ممکن است تا دو هفته هم طول بکشد. ولی نگران نباشید کاکتوس اپونتیا بسیار مقاوم می‌باشد و اتفاقی برای قلمه‌ها پیش نخواهد آمد.

 

قلمه کاکتوس اپونتیا

۳- بعد از آماده شدن قلمه‌ها برای کاشت نوبت تهیه خاک می‌رسد. قلمه اپونتیا در انواع خاک‌ها به‌راحتی ریشه دار می‌شود. ولی بهتر است از ترکیبی استفاده کنید که دارای مقادیر زیادی ماسه باشد. می‌تواند از مخلوط ماسه و پیت ماس یا کوکوپیت استفاده کرد.

 

خاک گلدان کاکتوس

۴-قلمه را در حدود یک الی پنج سانتی متر در خاک می‌کاریم و به آرامی خاک را فشار می‌دهیم تا قلمه در گلدان محکم بایستد.

 

کاشت قلمه کاکتوس

۵- چون قلمه دارای ریشه نیست نباید فعلاً آبیاری انجام شود. حداقل یک هفته پس از کاشت قلمه آبیاری انجام نشود تا قلمه ریشه بزند. همچنین از قرار دادن قلمه کاشته شده در مقابل تابش مستقیم آفتاب خودداری کنید.

 

ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا
ریشه دار شدن قلمه کاکتوس اپونتیا

 

تنها در پنج مرحله ساده شما موفق شدید کاکتوس خود را تکثیر کنید.

پاسخ به سؤالات:
۱- بهترین فصل برای قلمه زدن کاکتوس اپونتیا چه فصلی است؟ 
پاسخ: بهترین فصل زمان رشد گیاه یعنی بهار و تابستان می‌باشد. ولی تقریباً می‌توان در تمام فصول سال این کاکتوس را قلمه زد.

۲- از چه گلدانی برای قلمه زنی استفاده کنیم؟
پاسخ: در هر ظرفی که بتوان خاک را در آن ریخت می‌توان قلمه زد ولی حتماً باید توجه داشته باشید که کف ظرف شما دارای سوراخ‌هایی برای خروج آب اضافی باشد.

۳- چرا بعد از کاشت قلمه‌ها چروک می‌شوند؟
پاسخ: چروک شدن قلمه تا حدود زیادی بعد از قلمه زدن طبیعی است و به دلیل از دست دادن آب می‌باشد.برای جلوگیری از چروک شدن قلمه در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید تا اب کمتری از دست بدهد، پس از ریشه دار شدن قلمه و جذب آب گیاه به حالت عادی برمی‌گردد.

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    97 دیدگاه برای “قلمه زدن کاکتوس اپونتیا در ۵ مرحله

    1. زینب گفته:

      سلام خسته نباشید.
      گیاه آپونتیام مدتی بود تغییر رنگ داشت ولی خیلی بهش توجه نکردم تا امروز دیدم کلا ریشه خراب و ساقه ها زرد شدن و حتی تا قسمتیش پوسیده.. معمولا سطح خاکش هفته ای دو بار خشک میشد و آبیاریش میکردم، زیر پنجره قرار داره و از وقتی که خریدمش همونجا گذاشتم و عادت کرده بود بهش‌.
      الان چطور میتونم دوباره ریشه دار کنم؟ و آیا قسمت های زرد رنگی که بافت سفت دارند دوباره سبز میشه؟؟
      https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۰۷۱۸_۱۶۰۲۰۲_jobl.jpg

      https://s4.uupload.ir/files/img_۲۰۲۱۰۷۱۸_۱۶۰۱۵۹_bi9.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        درود، ممنون، خاک گیاهتون مناسب نیست برای همین ریشه ی گیاه از بین رفته قسمتهای زرد رو کات کنید واز قسمتی که سبز هست قلمه بگیرید بعد از خشک شدن قسمت بریده شده داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه واب رو مدت زمان زیادی حفظ نکنه بکارید. ود محیط خنک وسایه نگهداری کنید یک هفته بعد از کاشت ابیاری رو بصورت سطحی شروع کنید.

    2. پارسا گفته:

      سلام خیلی ممنون از سایت خوبتون.
      باید چه مقدار خاک؟ رو در چه اندازه گلدان قرار بدیم؟

    3. حنا گفته:

      سلام سر کاکتوس اپونتیا ما حدو بیست سانت طول و عرض یک سانتی متر همینجوری دراز شده اولا قشگ شاخ بود الان دوسه روزع وزن خودشو نمیتونه انگار نگهداره سرش به طرف پایین خم میشه ما اونو چیکار کنیم .

    4. ملینا گفته:

      سلام من یک کاکتوس اپونیای بزرگ دارم دیروز جداش کردم گذاشت پینه ببنده ولی الان که مطلب رو خوندم متوجه شدم که میشه توی اب هم ریشه دارش کرد می خاستم روش درست نگهداری رو بهم بگید ومن می خاستم برای خاکش از ماسه خشک استفاده کنم وگلدانش هم از خود کاکتوس کوچک تر بزارم میشه
      راهنماییم کنید تا بتونم بهتر پرورش بدم راستی یکم پاینش چروک داره این مشکلی پیش نمیاره؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست قلمه رو بگذارید در محیط منزل قسمت بریده شده پینه ببنده بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید داخل اب بندرت ریشه میزنه واحتمال پوسیگی کاکتوس وجود داره برای کسب اطلاع بیشتر در مورد قلمه زنی ونگهداری مقاله فوق رو بصورت کامل مطالعه بفرمایید.

    5. سعید گفته:

      با درود و احترام
      بنده خاک گلدان کاکتوس هایم را که عوض میکردم متوجه شدم که بدنه کاکتوس ها مقدار زیادی در خاک بوده و زرد رنگ شده. با توجه به عکس موجود حال باید چکار کنم.
      ۱. قسمت زرد رنگ را بیرون خاک قرار دهم یا درون خاک؟
      ۲. ایا امکان کات کردن ریشه و قسمت زرد رنگ وجود دارد؟
      در مورد عکس دوم که قلمه های سبز رنگ جدا شده ایا مناسب کاشت هستند یا میتوان از جای پیوند کوچکتر کرد؟ و اینکه چکار کنم که رشد علفی نداشته باشند و کمی پهن و قویتر شوند؟ ( این قلمه را از کاکتوسهای عکس اول جدا کردم)
      ممنون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، لینک عکسها رو نفرستادید لینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

          • کارشناس 2 گفته:

            بهتر هست قسمتهایی که زرد شده رو کات کنید وتنه جوشهای سالم رو جدا کنید ومجدد بکارید خاک نامناسب باعث زرد شدن گیاه مادری شده که میتونید با جدا کردن تنه جوشها مجدد تکثیر کنید، برای اینکه کاکتوسها علفی وضعیف رشد نکنند بهتر هست در محیط پرنور وفیلتر شده نگهداری کنید وحداقل روزی ۴الی۶ساعت نور کافی دریافت کنند.

            • saeid.behbahani2015 گفته:

              تنه جوشهای سالم را اکی کردم. تنه اصلی که دورنگ هست اگر قسمت زرد را کات کنم باید بمونه تا خشک بشه یا فوری بزارم توی خاک؟ و از کی ابیاری کنم؟

              • کارشناس 2 گفته:

                بهتر هست پدهایی رو که زرد شدند رو دور بندازید، قسمت زرد رو هم کات کنید فکر نکنم رشد کنه چون اوند ازبین رفته.

    6. الیاس گفته:

      سلام آیا میشه قلمه اپونتیا را در مخلوط کوکوپیت و ماسه بادی کاشت ؤسوال دیگه من در یک سایت خواندم که برای گلدهی و به بار نشستن گیاه باید در زمستان کود مخصوص گلدهی به اپونتیا بدهیم تا میزان گلدهی و میوه دادن افزایش یابد آیا این حرف درست است راستی من یک اپونتیا بزرگ ۷۰ سانتی از یکی گرفتم که قبلاً میوه نمی‌داده آیا بهش کود گلدهی بدم میوه میده راستی برای گیاه مادر میشه از مخلوط خاک باغچه و ماسه استفاده کرد و اگه آره به چه نسبتی از هر کدوم استفاده کنم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بله میشه کشت کرد،کلا کوددهی باید در زمان رشد گیاهان انجام بشه،اگر در زمستان گیاه رشد داره میتونید کوددهی رو انجام بدید ،اگر رشد نداشت بهتر هست کوددهی متوقف بشه چون کوددهی بیشتر باعث از بین رفتن گیاه میشه گیاه زمانی که در حال استراحت هست ریشه ها کود رو جذب نمیکنند وکوددهی باعث انباشته شدن نمک موجود در کودها در اطراف ریشه شده وباعث پوسیدگی ریشه گیاه میشه. کاکتوسها زمانی به گل میشینندکه ابتدا بالغ باشن دوم استراحت وخواب زمستانی رو سپری کرده باشند ودر زمان رشد از شرایط نگهداری ایدالی برخوردار باشند.

    7. Fatemeh? گفته:

      سلام من هر وقت سوالی می پرسم نه سوال خودم و نه جواب شما را دیگر پیدا نمی کنم??‍♀️ آیا آن پدی که برای قلمه زدن برش می دهیم می تواند چند پد دیگر روی آن باشد و به این صورت بگذاریم خشک شود و بعد در خاک بکاریم یا حتماً باید یک پد باشد؟
      ایا پای که برش می دهیم و روی آن میوه نارس است مناسب قلمه هست؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، تا وقتی که ما جواب سوالتون رو ندیم پیامها برای شما نمایش داده نمیشه بعد از پاسخگویی وتایید پیام براتون نمایش داده میشه، روی هر مقاله که سوال میپرسید اسم مقاله رو به خاطر داشته باشید، تعداد سوالات زیاد هست وبعد از پاسخ دهی پیامهای قدیمیتر پایین صفحه میرند، از قسمت نظرات میتونید پیامتون رو پیدا کنید وجوابتون سوالتون رو مطالعه کنید، بله میتونید انجام بدید مشکلی نیست،اگر روی پدی که قلمه گرفتید میوه نارس باشه اون میوه دیگه نمیرسه وباید جدا کنید ودور بندازید از پدهایی انتخاب کنید که میوه نداشته باشند.

    8. مهدی گفته:

      سلام من هزار مت رزمین دارم میخواهم قلمه اپونتیا بکارم هم برای تولیو و تکثیر قلمه و هم برای میوه دهی میشه راهنمایی کنید با چه فاصله ای قلمه ها را بکارم چه زمانی بکارم و …

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بهتر هست ابتدا قلمه ها رو ریشه دار کنید بعد در زمین بکارید چون مستقیم داخل زمین ونور مستقیم بکارید احتمال از بین رفتنشون زیاد هست،فاصله بستگی به اندازه قلمه داره، اگر بزرگ باشند بافاصله یک متر اگر کوچکتر باشن فاصله هم کمتر میشه.

    9. زهرا گفته:

      سلام وقت بخیر.
      خاکی ک قلمه پینه بسته داخلش کاشت میشه باید خشک باشه؟ یعنی خود خاک نباید هیچ رطوبتی داشته باشه؟

    10. زهره گفته:

      سلام ما خوزستان هستیم
      میخوام اپونتیا توی باغچه بکارم..قلمه رو مستقیم تو خاک بذارم یا اول در خانه ریشه دار کنم بعد توی باغچه بذارم؟؟هوا خیلی گرمه

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بهتر هست داخل منزل ریشه دار کنید،بعد از اینکه شروع به رشد کرد بمرور زمان به محیط ازاد انتقال بدید وسال بعد اوایل بهارداخل باغچه انتقال بدید.

    11. Faty گفته:

      سلام ببخشید کاکتوس من کناره هاش زرد و فرورفته شده ریشه ش هم در حد دوسه سانت باقی مونده اگه کناره ها رو جدا کنم باز رشد میکنه؟؟

    12. نبوی گفته:

      سلام
      اپونیای من خودش کنارش جونه زد تو خاک و به سرعت داشت رشد می کرد و خیلی خوب قد کشید امروز دیدیم داره خم می شه چیکارش باید بکنم؟ممنون می شم راهنماییم کنید

    13. م. احمدزاده گفته:

      با سلام و روزبخیر.
      من دوقلمه اپونتیا رو با این روش کاشتم. فقط برای خشک شدن محل برش دو روز وقت گذاشتم. آبیاری هم نکردم.
      امروز دیدم یکی از قلمه ها نرم و آبکی شده (البته سایز این قلمه کوچیک بود).ولی قلمه بزرگتر سالم بود.
      ممکنه قارچ گرفته باشه؟ برای سالم موندن قلمه دوم چه اقدامی انجام بدم؟
      ممنون از پاسخگویی.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، احتمالش هست که لوازمی رو که برای برش استفاده کردید ضدعفونی نبوده وباعث قارچی شدن قلمه شده، برای پیشگیری بعد ازکاشت میتونید اولین ابیاری رو با محلول قارچ کش انجام بدید.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بیماری ویروسی هست که در اپونتیاها شایع هست ومتاسفانه درمانی نداره ولی رشد گیاه رو مختل نمیکنه فقط از نظر ظاهری گیا ه رو زشت میکنه، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید ویا به همین صورت نگهداری کنید.

        • امیر گفته:

          ممنون، خود همین قسمت رو قلمه گرفتم.
          سرایت میکنه به سایر اپونتیاها؟ و اینکه همین گیاه راکتهای جدید بده اونا هم لکه دار میشن؟

          • کارشناس 2 گفته:

            ممنون از شما ،نه به گیاهان دیگر سرایت نمیکنه، احتمالش هست که پدهای جدید هم به این صورت لکه داشته باشند ولی گیاه کم کم که بزرگتر بشه پدهای جدید تر سالم خواهند بود.

    14. پویا جهانگیرمراد گفته:

      سلام یکی از آشنا های من اپونتیا رو همون جوری که شما توضیح دادین قلمه میزنه فقط تنها فرقش اینه که به جای خاک توی آب میزارتشون اون هام تو آب ریشه میزنن فقط یکم طول میکشه میخواستم بدونم منم میتونم اون کارو بکنم؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بله داخل اب هم ریشه دار میشه ولی انتهای قلمه نباید زیاد داخل اب باشه یک سانت باشه کافی هست.

    15. علیرضا ترکاشوند گفته:

      سلام روش ریشه دار کردن تو آب هم بذارید، من برای اولین بار این کاکتوس رو اینجوری ریشه دار کردم و خیلی خوب گرفت

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، برای میوه دهی گیاه حتما باید بالغ باشه خواب زمستانی رو سپری کنه ودر زمان رشد از نور کافی، ابیاری منظم،کوددهی وخاک مناسبی برخوردار باشه تا به گل بشینه و میوه بده.

    16. sahar.70 گفته:

      با عرض سلام و خسته نباشید.
      چند تا سوال داشتم از خدمت شما ممنون میشم راهنمایی کنید.
      من یک ساله که یه اپونتیا دارم که خیلی خوب داشت بزرگ میشد الان حدود چند ماهه که یه روز اومدم دیدم که راکت های بالایی افتادن روی خاک من اونا رو برداشتم و گذاشتم دوباره تو خاک کاکتوس اماده که از مغازه خریدم ودوباره ریشه دادن که حدود ۶ تا راکت هستن حالا حدود دو ماهه هرچی پاجوش میزنن طبق عکس ارسالی به صورت نازک هستن چه کار باید بکنم؟
      پشت پنجره نگهداری میشن و ۱۰ روز یه بار آبیاری میشن و الان که بهار شده یک بار از کود کاکتوسی که از شما خریدم بهش دادم
      چرا راکت های بالا شکسته شدن؟ چرا نازک رشد میکنن؟ باید برای بهتر شدن چیکار کنم؟
      آیا میشه همه این پاجوش ها و گیاه مادر رو به یه گلدون بزرگتر کنار هم منتقل کنم؟ آیا مانع رشد گیاه نمیشه؟
      و یه سوال دیکه اینکه من از شما بذر خریدم و تقریبا آماده انتقال به گلدون هستن جئانه ها شما چه ترکیب خاکی پیشنهاد میکنید؟ خاک آماده آیا مناسبه؟

      http://uupload.ir/files/slhi_20200413_183408.jpg
      http://uupload.ir/files/chp5_20200413_183452.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گیاهتون کمبود نور داره،ریزش پدها وباریک شدن جوانه ها هم دلیلش همین موضوع هست، گیاه رو بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید،بهتر هست جداگانه نگهداری کنید داخل یک گلدان انتقال بدید باید از گلدان بزرگتری استفاده کنید گلدان بزرگ هم برای کاکتوسها مناسب نیست. برای جوانه هایی که میخواهید تک کنید از خاک مخصوص کاکتوسها میتونید استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.