پیوند جوانه کاکتوس بر روی تریکوسرئوس

پیوند جوانه کاکتوس بر روی تریکوسرئوس

پیوند جوانه کاکتوس بر روی تریکوسرئوس یا سن پدرو: همان‌طور که می دانید هر کاکتوس دارای معایب و مزیت‌هایی است و پرسیکا نیز از این موضوع مستثنا نیست و هر کسی شاید به هر دلیلی علاقه به پیوند بذرهای تازه جوانه زده بر روی پرسیکا نداشته باشد به همین دلیل ما به شما در این سری از مقالات جایگزین‌هایی را معرفی کردیم تا شما بتوانید به جای پرسیکا از آنها برای پیوند استفاده کنید.

یکی از جایگزین‌های خوب و عالی برای پرسیکا پایه تریکو سرئوس است شاید در نگاه اول بگویید که این پایه اصلاً قابلیت پیوند جوانه های کوچک بر روی خود را ندارد ولی این مورد کاملاً اشتباه است پس اگر می‌خواهید پیوند بذر بر روی تریکوسرئوس را بیاموزید در این مقاله همراه ما باشید.

اولین مرحله برای پیوند انتخاب پایه مناسب است. پایه تریکوسرئوس حتماً باید در حال رشد باشد و ریشه دار باشد یعنی پیوند خواب انجام ندهید و گیاه را قلمه نکنید علت آن هم درصد موفقیت پیوند است اگر پیوند خواب را بر روی تریکوسرئوس انجام دهید درصد موفقیت پیوند شما پایین خواهد آمد و ایراد را از طریقه پیوند می‌گیرید پس سعی کنید حتماً پایه شما ریشه‌دار و در حال رشد باشد.

دومین مرحله انتخاب پیوندک است در هنگام پیوند پرسیکا محدودیت خاصی در سن پیوندک وجود ندارد می‌توان بذر تازه ثبت شده یک روزه و یا سن بالاتر را بر روی آن پیوند زد و محدودیتی در آن وجود ندارد، اما برای پایه تریکوسرئوس محدودیت خاصی وجود دارد درصد موفقیت پیوند در این پیوند بسیار مهم است و بیشترین درصد موفقیت را در جوانه‌های ۴۵ روزه الی ۶۵ روزه مشاهده شده است پس سعی کنید زمان پیوند شما جوانه‌ها در این سن قرار داشته باشد تا موفقیت پیوند شما صد درصد باشد.

سومین مرحله تهیه لوازم پیوند است تهیه دو عدد تیغ تیز و استریل یکی برای برش پیوندک و دیگری برای برش پایه و اندکی پارچه نازک و کوچک برای نگه‌داشتن پیوندک.

حال باید تریکو را برش داد و پیوندک را بر روی آن قرار دارید اما نحوه قرارگیری پیوندک بر روی پایه رمز موفقیت کار است. پیوندک باید بر روی خط بین آوند مرکزی پایه و بافت گوشتی گیاه قرار گیرد از برخلاف پیوندک‌های بزرگ‌تر که باید در مرکز آوند قرار گیرند باید پیوندک بین آوند مرکزی و بافت گوشتی قرار داده شود و اندکی بر روی آن فشار داده شود تا پیوندک به چسبندگی لازم دست پیدا کند.

این چسبندگی پایه و سرحال بودن آن است که باعث گرفتن پیوند می شود و شما پس از پیوند می توانید همانند پایه پرسیکا محل پیوند و یا به طور کامل پایه پیوند را به مدت پنج روز کاور کنید یا با یک تکه پارچه نازک و کوچک اندکی فشار بر روی پیوندک ایجاد کنید

موفقیت پیوند پس از ۵ روز مشخص خواهد شد و ظرف مدت کوتاهی پس از پیوند، پیوندک شروع به رشد خواهد کرد و اولین علائم رشد را از خود نشان خواهد داد.

شاید بهترین مزیتی که این روش داشته باشد این است که دیگر نیاز به دوباره کاری و برداشتن پیوندک از روی پرسیکا نیست و پیوند عمر بسیار طولانی بر روی پایه تریکو خواهد داشت.

فشار ایجاد شده توسط پارچه بر روی پیوندک

 

اولین رشد پیوندک

 

پیوندک بذر پس از یک سال

 

محکم کردن پیوندک

 

نحوه قرار گیری پیوندک دفورمه

 

جوانه پیوند داده شده به این روش

 

اولین رشد های پیوندک
اولین رشد های پیوندک

 

محل قرارگیری پیوندک بر روی پایه
محل قرارگیری پیوندک بر روی پایه

پیشنهاد می شود مقاله اشتباهات رایج در پیوند کاکتوس را نیز مطالعه نمایید.

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

18 دیدگاه برای “پیوند جوانه کاکتوس بر روی تریکوسرئوس

  1. علی گفته:

    سلام. من یه مدل تریکو گرفتم یه مقدار از این مدل لاغر تره و تیغاش بزرگ ترن. برای پیوند مناسبه؟

  2. پویا جهانگیرمراد گفته:

    سلام آیا از اپونتیا هم برای پیوند جوانه میتونم استفاده کنم؟
    باید مثل توضیحات همین مقاله بین آوند و قسمت گوشتی اپونتیا قرار بگیره؟
    یه سوال دیگه هم داشتم که درباره این مقاله نیست ولی باز گفتم همرو یکجا بپرسم بعد ریشه دار کردن قلمه اپونتیا توی آب، هرس ریشه کردن و گذاشتن مجدد توی آب فرقی در کیفیت گیاه خواهد کرد یا نه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله میشه روی اپونتیا هم پیوند زد، بله باید پیوندک روی اوند قرار بگیره،اگر داخل اب ریشه زده ومجدد ریشه ها رو هرس کنید گیاه ضعیف میشه ،بهترین راه برای ریشه دارکردن کاکتوسها کاشتشون داخل خاک مخصوص کاکتوسهاست داخل اب احتمال گندیدگی وازبین رفتن قلمه زیاد هست.

  3. مزدهی گفته:

    سلام.خسته نباشید
    منظورتون تو این مقاله پایه خیاری هست؟
    سوال دوم در کل میشه روی هر پایه ای پیوند جوانه زد؟یعنی پیوندک جوانه رو پس نمیزنه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون،بله، روی هر پایه ای نمیشه جوانه کاکتوسها رو پیوند زد روی پرسیکا وسلنی سرئوس میشه،وروی پایه ای مثل تریکو سرئوس بشرطی که بشه جوانه رو روی پایه بست، جوانه باید کمی بزرگ باشه.حدود یک الی دوماهه، کوچک باشه جواب نمیده.

  4. نیما گفته:

    سلام
    من چندتا جوانه ی ۲۰ روزا آستریاس دارم
    خواستم ببینم میتونم اینارو روی میرتلو و پایه نقره ای هم پیوند بزنم ؟

  5. matinhobab3 گفته:

    سلام و ارض ادب
    پرسیکا از کجا میشه تهیه کرد.
    و اینکه میشه راجب پیوند معکوس توضیح بدین.

      • کارشناس 2 گفته:

        بذر هم میده ولی با کاشت بذر زیاد مرسوم نیست،بیشتر از طریق قلمه تکثیر میشه، نام علمی این گیاهPereskiopsis spathulata هست.

      • کارشناس 2 گفته:

        کلا انواع سرئوسهایی که رشد سریعی دارند مناسب پیوند زدن هستند،مثل ،میرتلو، سرئوس پاچانویی،پایه نقره ای، تیغ مشکی، هیلو سرئوس، اچینو پسیس هم پایه خوبی برای پیوند انواع کاکتوسهابجز افوربیاها هست، از پرسیکا وسلنی سرئوس هم برای پیوند انواع جوانه کاکتوسها میتونید استفاده کنید. برای انواع افوربیاها از پایه های افوربیاها میتونید استفاده کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، در مورد خرید پرسیکا اطلاعی ندارم،در مورد پیوند معکوس پیشنهاد میکنم مقاله پیوند معکوس کاکتوسها رو مطالعه بفرمایید برای مطالعه این مقاله روی نوشته کلیک کنید.

  6. aref گفته:

    سلام خسته نباشین من یه آستریاس نیشکی ابلغ دارم که اندازه نخود میتونم الان پیوند بزنم به همین پایه و اینکه می تونم ازش به عنوان معکوس هم استفاده کنم؟ باتشکر

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام. اگر پایه وپیوندک رشد دارند بله میتونید پیوند رو انجام بدید، برای پیوند معکوس پیوندک رو باید کاملا به دو قسمت مساوی تقسیم کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.