تشخیص بهترین زمان آبیاری بونسای

تشخیص بهترین زمان آبیاری بونسای

تشخیص بهترین زمان آبیاری بونسای: اندازه و زمان آبیاری بونسای به گونه بونسای، اندازه، نوع خاک، شرایط محیطی و فصل آن دارد. ولی به طور کلی برای اکثر بونسای ها زمانی که خاک خشک شد باید مجدد آبیاری انجام شود. در فصل سرما گیاهان به آبیاری کمتری نسبت به فصل گرما دارند.

تشخیص به موقع زمان آبیاری به ما کمک می‌کند تا گیاهی سالم داشته باشیم و اصولاً باید گیاه را زمانی آب داد که به آن نیاز داشته باشد. یکی از بهترین روش‌های تعیین زمان آبیاری بررسی وضعیت رطوبت خاک گلدان بونسای است. سطح خاک بونسای را بررسی کنید و ببینید که خشک است یا خیر؟ معمولاً زمانی که خاک خشک است رنگ آن روشن‌تر می‌شود. همچنین وزن بونسای در صورت خشک بودن خاک و نیاز آن به آب سبک‌تر است.

روش دیگر فشار دادن سطح خاک با شصت دست است. اگر خاک مرطوب باشد آن را با پوست دست خود احساس خواهید کرد. اما اگر رطوبت خود را از دست داده باشد رطوبتی با پوست دست احساس نمی‌شود.

یکی از روش‌های جالب دیگر برای تشخیص میزان رطوبت بستر خاک بونسای استفاده از چوب‌های غذا خوری ژاپنی یا خلال دندان است. این چوب‌ها را می‌توان در خاک گلدان البته در جایی نزدیک لبه گلدان که به ریشه‌ها نیز آسیب نرسد، فرو کرد و بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه آنها را بیرون کشید. اگر بر روی چوب‌ها رطوبت مشاهده کردید نیاز به آبیاری نیست. اما زمانی که با هر یک از روش‌های یاد شده متوجه کمبود میزان رطوبت در خاک گلدان شدید زمان مناسبی برای آبیاری خاک بونسای است.

تشخیص تشنگی بونسای

چه موقع در شبانه روز بونسای را آب دهیم؟
آبیاری در صبح زود این اطمینان را به وجود می‌آورد که گیاه در طی مدت روز و برای انجام عمل فتوسنتز آب کافی در اختیار خواهد داشت. اگر در فصول نه چندان گرم سال آبیاری در اواخر بعد از ظهر انجام شود، به دلیل باقی ماندن آب در بستر خاک در طی شب، احتمال افزایش خطر پوسیدگی ریشه وجود دارد.

در زمستان باید فواصل آبیاری را بیشتر کرد زیرا به دلیل کاهش دمای محیط تبخیر آب و مصرف آب گیاه کمتر می‌شود و بنابراین گیاه و همچنین خاک گلدان آب کمتری از دست می‌دهند. داشتن برنامه‌ای منظم در آبیاری بونسای به داشتن گیاهی سالم کمک می‌کند. از پاشیدن آب در زیر نور آفتاب بر روی برگ‌ها خودداری کنید زیرا ممکن است باعث سوختگی برگ‌ها همچنین ایجاد لک شود.

نویسنده: دکتر گیاه
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید