مشکلات و بیماری‌ های ساکولنت ها

مشکلات و بیماری‌های ساکولنت ها

مشکلات و بیماری‌های ساکولنت ها: ساکولنت ها گیاهان گوشتی هستند که نگهداری از آنها تقریباً آسان می‌باشد ولی تعداد بیماری‌ها و مشکلات این گیاهان کم نیست در این مقاله به مهم‌ترین مشکلات و بیماری‌های ساکولنت ها اشاره می‌شود.

پوسیدگی ریشه ساکولنت ها:
یکی از اصلی‌ترین بیماری‌ها در گیاهان گوشتی پوسیدگی ریشه می‌باشد که در اثر قارچ‌های ریزوکتونیا Rhizoctonia و یا فوزاریوم Rhizoctonia باعث سیاه و یا قهوه‌ای شدن، افتادن و از بین رفتن ریشه و قسمت‌های پایین ساقه می‌شود. ممکن است زخم‌های آبداری در نزدیکی سطح خاک بر روی ساقه تشکیل شود. در صورت پیشروی بیماری مصرف قارچ‌کش‌ها چندان مؤثر نیست و باید گیاه آلوده را از بین برد. پوسیدگی از ریشه شروع شده و می‌تواند تمامی گیاه را در بر بگیرد.

پوسیدگی ریشه
پوسیدگی ریشه و انتقال به ساقه

لکه برگی ساکولنت: 
این بیماری بر اثر فعالیت قارچ‌هایی همانند  آنتراکنوز Anthracnose سرکوسپورا cercospora  سپتوریا Septoria و کولتوتریکوم Colletotrichum در شرایط آبیاری زیاد این گیاه و عدم مناسب بودن زهکش بستر کاشت ایجاد می‌شود.

در اثر این بیماری لکه‌های سیاه خاکستری و یا قهوه‌ای رنگی بر روی برگ‌ها شکل می‌گیرد و می‌تواند در ابتدا برگ‌ها و سپس تمامی گیاه را از بین ببرد. اگرچه با بهبود و مناسب کردن شرایط محیطی می‌توان احتمال شیوع این بیماری را کاهش داد اما در مواردی که این بیماری در حال پیشرفت است باید از سموم قارچش مناسب استفاده کرد.

کپک خاکستری ساکولنت ها:
این بیماری توسط قارچ Botrytis cinerea از دیگر بیماری‌ها است که در سطوح قسمت‌های مختلف گیاه پوششی خاکستری رنگ به وجود می‌آورد و هوای سرد و مرطوب آن را تشدید می‌کند. رعایت مسائل بهداشتی، به‌کارگیری بستر کاشت تمیز و ضدعفونی شده از جمله روش‌های جلوگیری از شیوع آن است و می‌توان در صورت لزوم از قارچکش‌های مناسب نیز استفاده کرد.

کپک خاکستری

بیماری سفیدک پودری:
سفیدک پودری Erysiphe از بیماری‌های دیگر قارچی است که بر روی سطح برگ پوششی از پودری نرم و سفید رنگ ایجاد می‌کند. علاوه بر رعایت مسائل بهداشتی و ایجاد شرایط مناسب محیطی جهت کاهش خطر فعالیت این قارچ، از قارچکشهای مناسب نیز می‌توان استفاده کرد.

بیماری سفیدک پودری
بیماری سفیدک پودری

بیماری زنگ:
بیماری زنگ با عامل Puccinia نقاط کوچک زرد رنگی بر روی گیاه ایجاد می‌کند و گیاه کوتاه قامت باقی می‌ماند. امکان استفاده از قارچ‌کش برای مبارزه با این بیماری وجود دارد. بیماری پوسیدگی ساقه با عامل Sclerotium rolfsii موجب زرد شدن برگ‌های پایینی گیاه و سپس مبتلا شدن سایر قسمت‌ها و پژمردن گیاه و از بین رفتن آن است. در قسمت طوقه گیاه می‌توان توده‌ای سفید رنگ را مشاهده کرد. از بین بردن گیاهان آلوده و استفاده از مخلوط کشت خاکی جدید از جمله راهکارهای مبارزه با این بیماری است.

از آفات دیگر ساکولنت ها می‌توان به Black vine weevil اشاره کرد که فعالیت آنان ابتدا منجر به زرد و قهوه‌ای شدن برگ‌های گیاه و در نهایت از بین رفتن تمامی  گیاه خواهند شد.

شته:
فعالیت شته‌ها موجب زردی و یا رنگ قهوه‌ای برگ‌ها و بدشکلی آنان خواهد شد. به دلیل تولید ماده چسبناک عسلک برگ‌ها چسبناک می‌شوند و در موارد شدید ریزش برگ‌ها روی می‌دهد.

شپشک آرد آلود:
شپشک آرد آلود نیز گاهی مشکلاتی را در ساکولنت ها ایجاد می‌کند که موجب زردی و ریزش برگ‌ها و ضعف رشد گیاه خواهد شد (برای آشنایی بیشتر و راه‌های مبارزه با شپشک آردآلود اینجا را کلیک کنید).

شپشک آردآلود
شپشک آردآلود در ریشه

حلزون‌ها و رابها:
حلزون‌ها و رابها می‌توانند از قسمت‌های مختلف گیاه تغذیه کنند و موجب سوراخ شدن برگ‌ها و ساقه شوند. فعالیت حلزون‌ها و رابها در خاک‌های مرطوب غنی از مواد غذایی و تا حدودی اسیدی بیشتر است.

مشکلات فیزیولوژیک ساکولنت ها:
گلدهی اندک و بلند شدن بیش از اندازه ساقه‌ها همراه با نازکی آنان، خاک غنی از مواد غذایی یا کوددهی بیش از اندازه این مشکلی را به وجود می‌آورد. باید خاک گیاه را عوض کرد.

مرگ ناگهانی گیاه: 
گاهی بخصوص انواعی که به عنوان کف پوش کاشته می‌شوند از بین می‌روند. معمولاً این مشکل زمانی پیش می‌آید که این گیاهان بیش از اندازه دچار ازدحام ساقه شده‌اند.

نتیجه می‌گیریم بسیار از بیماری‌های ساکولنت ها قارچی هستند. پس می‌توان با پیشگیری از بروز این بیماری‌ها جلوگیری کرد. بیماری‌های قارچی در صورت پیشروی درمان ندارند. جداسازی گیاهان آلوده، قرنطینه کردن گیاهان جدید، آبیاری اصولی، خاک مناسب، جریان هوای تازه، کنترل دما و رطوبت و همچنین رعایت اصول بهداشتی می‌تواند در کنترل بیماری‌های ساکولنت ها مؤثر باشد. برای اطمینان بهتر است اول هر فصل به گیاهان سم قارچ‌کش زد هم به خاک هم به تنه گیاه.

برای خرید سم قارچ‌کش اینجا کلیک کنید.

پوسیدگی آلوورا
پوسیدگی آلوورا
پوسیدگی آدنیوم
پوسیدگی آدنیوم

سیاه شدن برگ هامنبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

131 دیدگاه برای “مشکلات و بیماری‌ های ساکولنت ها

  1. آرمین الوندی گفته:

    سلام از وقتی که ساکولنت هام رو به مکان دیگه ای انتقال دادم برگ هایشان بی رنگ میشه بعد خشک میشه همین طوری از پایین تا بالا خشک میشه نور در مکان جدید کمتر است اما خیلی هم کم نیست ۶۰۰ لوکس ( با دستگاه اندازه گرفتم ) به نظرتون مشکل از نور است ؟ آبیاری تغیر نکرده دما هم خیلی فرق نکرده
    به نظر شما مشکل از نور است یا آفت زده من که آفت ای مشاهده نکردم

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، تغییر محیط نگهداری هم باعث این مشکل میشه برای راهنمایی بهتر عکس واضح در نور طبیعی از گیاهان بفرستید.

  2. مریم گفته:

    سلام
    ساکولنت من نوک برگهاش قهوه ای و برگهای پایینی خشکیده میشن
    ابیاریشم هفته ای یکباره
    خواستم مشکلشو بدونم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. پرستو گفته:

    سلام این گل من برگاش چروک شده چیکار کنم براش.پشت پنجره نور عیر مستقیم هفته یک بار هم اب میدم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      گیاهتون مقدار کمی کمبود نور داره، سست شدن شاخه ها هم بدلیل کمبود نور وهم بدلیل بلند شدن شاخه ها هست، این نوع ساکولنت بصورت اویز رشد میکنه وبعد از بلند شدن شاخه ها حالت اویز میگیره که طبیعی هست، زرد وخشک شدن برگهای پایینی تاحدودی طبیعی هست بعد از اینکه خشک شدند میتونید جدا کنید، گیاهتون سرحال هست ومشکلی نداره فقط مقدار جزیی کمبود نور داره که میتونید بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید قسمتی رو هم که علامت زدم حتما بررسی واطلاع بدید تا راهنماییتون کنیم.

  4. شریعتی گفته:

    سلام ساکولنت من چند روزه که ساقه هاش تغییر رنگ دادن و استواری خودشونو از دست دادن بعضی از برگ های پایینی هم زرد شده و به راحتی جدا میشه
    هفته ای یه بار آب میدم و جلوی نور میزارم

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، بتازگی محیط نگهداری ویا خاک وگلدان گیاه تغییر یا تعویض داشته ؟

      • شریعتی گفته:

        ببینین این ساقه کاملا خم شده بعضی از قسمت های دیگه هم همین طوره
        بعله تازه عوض کردم ولی این مشکل از قبلش بود فک کردم شاید گلدونش کوچیکه عوض کردم اما بیشتر هم شده

        • کارشناس 1 گفته:

          ساقه های اون شاخه پوسیده شده بهتر هست از انتها جدا کنید واگر قسمت سالمی داره از اون قسمتها مجدد قلمه بگیرید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.