آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

گل شفلرا یا گل پنجه کلاغی با نام انگلیسی Schefflera را می‌توان به روش‌های مختلف مانند کاشت بذر، خواباندن و قلمه زدن تکثیر کرد. آسان‌ترین روش تکثیر از طریق قلمه است که می‌توان به راحتی در خانه یا گلخانه انجام داد. شفلرا سبز و شفلرا ابلق را می‌توان از طریق قلمه زنی ریشه دار کرد.

قلمه زدن گیاه شفلرا دارای سه مرحله به شرح زیر است

  • انتخاب قلمه مناسب و سالم
  • کاشت در خاک مناسب
  • نگهداری پس از کاشت قلمه

مراحل قلمه زنی گل شفلرا (گل پنجه کلاغی)

برای قلمه زدن گل شفلرا قلمه را از شاخه‌های چوبی شده و سالم انتخاب کنید و آنها را به اندازه ۱۵ تا ۲۰ سانت با قیچی باغبانی یا چاقوی تیز و تمیز کات کنید،  برگ‌های روی قلمه‌ها را برای جلوگیری از تبخیر زیاد جدا کنید البته می‌توان یک یا دو برگ انتهایی را روی قلمه باقی گذاشت.

آموزش قلمه زدن گل شفلراقلمه گل شفلرا

حال قلمه‌ ها آماده کاشت هستند و باید خاک مناسب را برای آنها تهیه کرد، از ترکیب خاک‌های مختلفی مانند پیت ماس، کوکوپیت، ماسه و پرلیت می‌توان برای قلمه زنی گل شفلرا استفاده کرد. بهتر است خاک را قبل از استفاده با سموم قارچکش و یا حرارت ضدعفونی کنید تا شانس ریشه دار شدن قلمه‌ها افزایش یابد.

قلمه‌ها را به اندازه یک تا سه سانتی متر در خاک فروکرده و اطراف آن را با انگشت پر کنید. گلدان را آبیاری مختصری کرده و در مکانی با نور ملایم و دمایی در حدود ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد قرار دهید، توجه داشته باشید نباید قلمه‌ها را در مقابل تابش شدید نور آفتاب قرار دهید. به منظور حفظ رطوبت اطراف ریشه‌ها می‌توانید بر روی گلدان محتوی قلمه‌ ها پلاستیکی شفاف بکشید یا به اصطلاح ظرف قلمه را کاور کنید.

ریشه زایی قلمه‌ها ممکن است تا ۳۰ روز طول بکشد. پس از اطمینان از ریشه زایی می‌توان به تدریج رطوبت را کم کرد. یک ماه پس از ریشه زایی نیز می‌توان قلمه خای ریشه دار را به گلدان دیگری منتقل کرد.

ریشه دار کردن قلمه شفلرا

چند نکته مهم در قلمه زدن گل شفلرا

  • قلمه ها را در جهت درست در خاک بکارید یعنی نباید سر و ته کاشته شود.
  • خاک لازم نیست خیلی خیس باشه و تنها رطوبت نسبی خاک کافی می باشد.
  • بهتر است قلمه ها بصورت مورب کات شوند.

بهترین زمان برای قلمه زنی گل شفلرا چه زمانی است؟

بهار و تابستان بهترین زمان برای کاشت قلمه شفلرا می باشد.

گل شفلرا را از طریق خوابانیدن ساقه‌ها نیز میتوان تکثیر کرد. شاخه‌ها را می‌توان خم کرد و قسمتی از آن را در خاک کاشت به نحوی که خاک به ارتفاع ۶ تا ۸ سانتیمتر بر روی آنان قرار گیرد. برای جلوگیری از جابجایی ساقه‌ها می‌توان قطعه‌ای سنگ بر روی منطقه‌ای که ساقه‌ها به زیر خاک رفته‌اند گذاشت. همواره خاک را باید مرطوب نگهداشت. در ناحیه تماس شاخه با بستر خاک ریشه حدود ۶ تا ۸ هفته بعد از عمل خوابانیدن ریشه‌ها شکل می‌گیرند که در این زمان می‌توان گیاه جدید را از گیاه مادری جدا کرد و به طور مستقل آن را در گلدانی جداگانه کاشت.

برای آموزش قلمه شفلرا در آب اینجا کلیک کنید

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

195 دیدگاه برای “آموزش تکثیر و قلمه زدن گل شفلرا

  1. مجتبی نیک سرشت گفته:

    سلام .وقت بخیر. این گیاه شفلرای من مهرماه که گلدانش را عوض کردم شروع به افت کرد. ابتدا برگ های وسطش اخمو زرد و پژمرده شد و حالا کل گیاه درگیر شده. آب هفته ای یک بار می دهم و سه سالی بود که جای گل همین جا پشت پنجره بود و سرحال بود

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام ممنون، احتمالا موقع تعویض گلدان ریشه های گیاه اسیب دیدند بعد از تعویض گلدان بهتر هست گیاه بمدت یک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری بشه تا رطوبت از دست نده، میتونید برای کاهش شوک وارد شده یک بار گیاه رو با محلول جلبک دریایی یا اسید امینو ابیاری کنید، رطوبت محیط رو افزایش بدید میتونید جزیره زیر گلدانی درست کنید یا چند روزی کاور کنید، همه ی برگها بهبود پیدا نمیکنند ولی برگهای جوان سرحال میشند سایر برگها ممکن هست بریزه که طبیعی هست. بمرور زمان بهبود پیدا میکنه.

  2. نرگس گفته:

    سلام وقتتون بخیر.یه ساقه شلفرا داشتم با چندتا برگ که متاسفانه بچه ها برگها رو کردند و الان فقط ساقه خالی مانده ولی خشک نشده ایا دوباره برگ خواهد داد و برای دوباره برگ دادن باید در چه شرایط نور و دمایی قرار دهم لطفا راهنمایی بفرمایید

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر ریشه وساقه سالم باشه مجدد رشد میکنه، در همون محیطی که نگهداری میکنید بمونه رشد میکنه.

  3. زهرا گفته:

    سلام وقت بخیر من ساقه شلفرایی که داشتم از وسط نصف کردم داخل آب گذاشتم که ریشه بزنه اما شاخه های گل پلاسیده شدن چقدر طول میکشه که ریشه بزنه ؟
    برای ریشه زدن باید ساقه داخل آب گذاشته بشه یا خاک ؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، برای قلمه گیری لوازمی رو که برای برش استفاده میکنید باید تیز وضدعفونی شده باشه و هم ظرفی که اب داخلش میریزید وقلمه رو برای ریشه زنی قرار میدید باید تمیز وضدعفونی شده باشه اب هم باید تمیز باشه تا قلمه ریشه بزنه این موارد رو بررسی وایدال کنید. اگر ساقه قلمه پوسیده شده تا جایی که پوسیده شده کات کنید ومجدد داخل اب قراربدید حتما دقت کنید که ظرف واب تمیز باشند.

  4. صدیقه گفته:

    سلام من شفلرا یکماهی هست که خریدم از طول بلند میخوام قلمه کنم میتونم ساقه شو از وسط نصف کنم بعد تو همون گلدون بکارمش ؟ مشکلی پیش نمیاد؟؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر گیاهتون رشد داره بله میتونید انجام بدید ولی اگر رشدش متوقف شده بهتر هست صبر کنید واوایل بهار اقدام کنید.

  5. احمد گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    من یک شفلر دارم که سه ساله خریدم . خوب و سرحال بود اما یک دفعه برگهاش بی جون و زرد شد و ریخت.حدودا یک‌متر قدکشیده بود .ابیاری هفته ای یکبار انجام میدادم و نور هم بصورت غیر مسقیم داشت. خاک شو چک کردم کرم داشت . سم خریدم و با اب مخلوط کردم بهش دادم اما در نهایت درست نشد. الان ساقه شو از ده سانتی خاک بریدم . ایا دوباره از ساقه اصلی برگ میده ؟چه مدت طول میکشه؟ایا باید کار خاصی انجام بدم . لطفاً راهنماییم کنید. ممنونم.

    • کارشناس 1 گفته:

      درود، ممنون، بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو از نظر وجودافت ویا پوسیدگی بررسی کنید اگر ریشه ها از بین رفتند میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید. اگر ریشه ها سالم باشند مجدد جوانه میزنه، قلمه ها هم حدود سه الی ۴هفته زمان میبره تا ریشه دار بشن.

    • کارشناس 2 گفته:

      درود، اثار خسارت شپشک سپردار هست که بجامونده، برای رشد وتقویت میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل تقویت کنید.

  6. محسن گفته:

    سلام خسته نباشید من یه شفلرا قلمه زدم گذاشتم تو گلدون دو تا برگ درآورده اما خیلی وقته دیگه برگ نمیده لطف میکنید بگید چکار کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، گلدانش چه اندازه هست؟ اگر بزرگ باشه نیروی گیاه صرف ریشه زایی میشه وزمان میبره تا گیاه شروع به رشد کنه.

  7. زهرا گفته:

    سلام
    یه ساقه به صورت قلمه از یه گل کسی بهم داده که طرز قرارگیری برگاش خیلی شبیه شفلرا هس، زیر برگاش بنفش هس ،
    میخواستم ببینم اسمش چیه
    متاسفانه عکس آپلود نمیشه حجمش هم کمه

  8. ندا گفته:

    سلام من ی شفلرا دارم که رشد خوبی داره ولی اصلا جوانه جانبی نمیده. یکبار هم از ش قلمه گرفتم با اینکه ریشه داد و کاشتم اش نکرد .باز از همون سرش رشد کرده و فقط عمودی بالا می ره. چکار کنم پرپشت بشه.

  9. مرضیه گفته:

    سلام من ۲ساله که گیاه شفلرا دارم ی مدت هست که از سر گیاه مدام برگ تازه جوانه میزنه اما برگای پایینی با اینکه هنوز تازه هستن زرمیشن و میرین طوری که ۲تا ساقه ۱متری شدن و اندازه ۳۰سانت سر ساقه فقط برگ میده خواستم یدونم میشه ساقه را از وسط بچینم و قلمه کنم یانه و اینکه اگر قلمه کنم ساقه ای که داخل خاک هست و برگ نداره جوونه میزنه یانه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، میتونید قلمه بزنید، احتمالا گیاهتون کمبود نور داره،قسمتی که داخل خاک هست جوانه میزنه ورشد میکنه برای راهنمایی بهتر
      شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم. آموزش اپلود عکس در قسمت نظرات.

        • کارشناس 2 گفته:

          گیاهتون رشد خوبی داره هفته ای یک بار گلدان رو نود درجه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه وکج نشه،از وسط جدا کنید احتمالش هست که خشک بشه چون در قسمت بالا برگ زیادی داره میتونید از شاخه های نازک بالایی چندین قلمه بگیرید ویا از قسمت وسط ریشه هوایی بگیرید، به این صورت که بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده چند خراش روی ساقه ایجاد کنید وروی قسمت خراش داده شده محلول قارچ کش اسپری کنید بعد بوسیله یک کیسه نایلونی قسمت خراش داده شده رو ببندید وداخل کیسه نایلونی کوکوپیت یا پیت ماسی که از قبل ضدعفونی ومرطوب شده بریزید ودر کیسه نایلونی رو ببندید تا از اون قسمتی که خراش دادید ریشه بزنه هر زمان حس کردید کوکوپیت داخل کیسه رطوبت از دست داده ابیاری کنید تا مرطوب بشه بعد ازاینکه ریشه پر شد میتونید از قسمت انتهایی برش بزنید وداخل گلدان جدیدی بکارید بعد از برش قسمت پایینی هم مجدد جوانه میزنه ورشد میکنه.

  10. مهراد منصوری گفته:

    یه سوال هم دارم در رابطه با اینکه برای تبدیلش به بونسای واقعی یعنی ابعاد کوچیکتر و تنه ضخیم‌تر باید چیکار کنم؟درحال حاضر ساقه اصلیش چوبیه ولی باریکه و ساقه‌های فرعیش سبز هستن.درحال حاضر فقط تو انتهای شاخه‌های جانبی برگ داره. فقط یدونه برگ بزرگ هشت‌پر تو قسمت انتهایی هر شاخه.اگه شاخه‌ها رو هرس کنم عملا گیاه کاملا بدون برگ میشه.آیا با هرس شدن شاخه‌ها ممکنه از قسمتهای جلوتر شاخه برگ دربیاره؟درواقع میخوام کاری کنم که شاخه‌هاش انقد دراز نباشن
    کسی که گیاه رو ازش خریدیم میگفت که من مرتب به تمام بونسای‌های شفلرایی که پرورش دادم کود میدم.آیا منم باید مرتب بهش کود بدم؟یه کود بونسای تو خونه دارم که ۴درصد نیتروژن و ۱۲درصد آهن،یک و نیم درصد روی و نیم درصد منگنز داره.نمیدونم آیا این واسش مناسبه؟

    https://uupload.ir/files/llzw_21-01-22-20-24-56-568_deco.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      فعلا چون بتازگی محیط نگهداری وگلدان وخاک گیاه تعویض شده به گیاه شوک وارد شده بهتر هست برای مدتی در جای ثابتی بمونه ودستکاری نشه تا بهبود پیدا کنه کوددهی رو هم بهتر هست یک ماه بعد از تعویض خاک شروع کنید یا بهار، ماهی یک بار در زمان رشد میتونید کوددهی رو انجام بدید ،هرس رو میتونید در زمان رشد انجام بدید ،قطور شدن تنه به زمان نیاز داره وهر بار که گیاه هرس میشه بهتر هست یک سوم شاخه ها هرس بشه که گیاه زیاد ضعیف نشه.

  11. مهراد منصوری گفته:

    سلام وقت بخیر
    من امروز یه بونسای شفلرا خریدم و همونجا خاک و گلدونش رو عوض کردیم.البته بونسای که نه.درواقع پیش‌بونسایه فک کنم.بعد از خریدنش اونی که خاکش رو عوض کرد گفت این خیلی گیاه حساسیه و معمولا همون اول کار خراب میشه.بااینکه مقاله‌های مربوط به نگهداریش رو مطالعه کردم اما بازم در رابطه با شرایط نگهداریش خیلی نگرانم.باتوجه به اینکه امروز تعویض خاک شده از کِی میتونم بهش آب بدم؟آیا موقع آبیاری نباید ریشه‌هایی که بیرون از خاک هستن خیس بشن؟آیا واسه پیشگیری رو خاکش ضدقارچ اسپری کنم؟یا مثلا کود ریشه‌زایی(کود فسفر۲۵) بهش بدم که اگه ریشه‌هاش آسیب دیدن بتونن ترمیم شن؟درکل میخوام بدونم که آیا کاری از دستم برمیاد که بتونه راحت‌تر و کم‌خطرتر این یکی دوهفته اولی رو که قراره با محیط جدید سازگار بشه رو بگذرونه؟مخصوصا که این یکی دوهفته هوا خیلی سرده

    https://uupload.ir/files/hbjo_img_20210122_201803.jpg

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اولین ابیاری رو بعد از تعویض خاک با محلول قارچ کش انجام بدید وگیاه رو در جای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید ،ابیاری رو زمانی که سطح خاک رطوبت از دست داد انجام بدید. گیاه زیاد جابجا نشه وابیاری ودما ونور وخاک ایدالی داشته باشه مشکلی براش بوجود نمیاد.

    • مهتا گفته:

      برای کاهش میزان شوک وارد شده به گل از کود هیومیک اسید استفاده بفرمایید . بهترین کار اینه که کاور بشه تا تبخیر به حداقل برسه و سازگاری بهتر اتفاق بیفته

  12. سجادی گفته:

    سلام خسته نباشید، شفلرا من این بار از پایین ساقه نزدیک خاک برگ کرده ، بر خلاف رویه های قبلی که از وسط یا بالای ساقه فقط یک برگ رشد میکرد این بار دو عدد برگ با هم از یک نقطه از ساقه جدا شدند و دارند رشد میکنند . مثل اینکه یه ساقه از ساقه اصلی جدا شده و این دو برگ از اون ساقه فرعی دارن رشد میکنن.

  13. طیبه گفته:

    سلام وقت بخیر
    من یک گلدون شفلره دارم که دوتا ساقه داره وقتی خریدم تا چند ماه هیچ جوانه و برگی نزد خودم خاک اش رو عوض کردم، و گلدون رو کوچیک تر ، بعد یک هفته ساقه کوچیکتر یک جوانه زده و داره کم کم بزرگ میشه اما ساقه بزرگتر که روش یک برگ کوچیک بود بعد از چند ماه هنوز رشد نکرده، الان وقت مناسبی هست که ساقه ای که رشد نداره رو قلمه بگیرم یا بزارم شاید اون هم مثل ساقه دیگه برگ اش رشد کنه

      • طیبه گفته:

        سلام ببخشید انگار دوتا ساقه گیاه شفلره از هم جدا هستند در نتیجه یک ساقه بعد اینکه خاک گلدون رو عوض کردم برگ جدید زده ولی ساقه دیگه با اینکه بزرگتر هست و تعداد برگ بیشتری داره ولی برگی انتهایی هنوز بعد چند ماه به همون صورت کوچیک مونده و رشدی ندارا، با توجه به پاسخ شما اگر رشد داره قلمه بگیرم ولی من رشدی درش نمیبینم ، حالا چیکار کنم قلمه بگیرم؟؟

        • کارشناس 2 گفته:

          سلام، بهتر هست عجله نکنید به همین صورت نگهداری کنید میتونید بهار قلمه بگیرید. چون الان رشد نداره احتمالش هست که قلمه هم ازبین بره.

  14. ایمان مخلصی گفته:

    سلام وقتتون به خیر
    بذر شفلرا موجود دارید ؟
    آیا مقاله ای در مورد کاشت بذر دارید

  15. رها گفته:

    سلام ممکنه بفرمائید مشکل این شفلرا چیه؟
    زیر چندبرگش دون دون شده و بعضی هاش حالت فرو رفتگی و بعضی حالت زبر دارن، گل هنوز سرحاله فقط دوتا از برگهای پایین حالت رنگ پریده دارن نزدیک به زردی
    آبیاری با خشک شدن سطح خاکه،نور غیر مستقیم متوسط و دمای داخل خانه

  16. رحیمی گفته:

    درود بر شما. چند تا گلدون دارم که کنار هم هستن و هر از گاهی یکی یا چند تا شون بیمار میشن. گل شفلرا از پایین برگاش زرد بعد قهوه‌ای میشه و به ساقه میرسه و میفته یا خودم جداش میکنم چون دیگه کاملا سیاه میشه. از بالا هم جوونه ها درمیان. توی سالن پشت پنجره ای گذاشتم که مدام پرده داره یعنی نور غیر مستقیم. ابیاری هم معمولا هفته ای دو بار. چک میکنم که سطح گلدان تا دو بند انگشت خشک باشه بعد ابیاری میکنم چند بار هم از قارچ کش استفاده کردم. قبلا خوب شدن اما این دفعه خوب شدن در کار نیست. گل فیکوس جنگل هم که اویزون شده و برگاش سیاه میشه و میریزه.

  17. fariba گفته:

    سلام، وقت بخیر
    دو ساقه گل در یک گلدان دارم، چند روزی هست یکی ازونها گلهاش پژمرده شده و قسمتی از ساقه سیاه، علتش چی میتونه باشه، ساقه کناریش مشکلی نداره،آیا قسمت بالاییش رو جدا کنم تا مجدد ریشه بزنه، ممنون میشم راهنمایی کنید.
    http://uupload.ir/files/2dat_20200819_095313.jpg
    http://uupload.ir/files/9m0n_20200819_095225.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، گیاهتون شفلرا هست،بله میتونید گیاهی رو که ساقش سیاه شده از خاک دربیارید واز بالای قسمتی که سیاه شده بوسیله یک چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنید وداخل کوکوپیت یا اب ریشه دار کنید.

  18. مهدیه گفته:

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون
    مدت ۳ ۴ ماهی میشه ک یک گیاه شفلرا خریدم و همونجا از فروشنده خواستم گلدونش رو برام عوض کنه بعد ی مدت خیلی کوتاه برگ هاش شروع کردن ب قهوه‌ای شدن و ریختن ب قدری ک الان هیچ برگی نداره بجز چندتا جوانه کوچک، رو ساقه هاشم چندجاش قهوه‌ای و خشک شده،
    برا آبیاری اول بهم گفتن باید حسابی غرقابش کنم و بعد از اون آبیاریش کم باشه، من هم هفته‌ای یکبار آب میدادم بهش، داخل خونه هم گذاشتمش و نور کم و غیر مستقیم داره تقریبا پشت ورودیه، دماش هم دمای داخلی خونه‌س، میشه راهنماییم کنید چجوری احیاش کنم؟ یا میتونم ازش قلمه بگیرم؟ نمیخوام خشک بشه، اینم عکسشه اونجاها ک خط کشیدم خشک و قهوه‌ای شده
    http://s10.picofile.com/file/8405210518/Polish_20200809_101301538.jpg
    سپاس

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون از شما،متاسفانه شرایط بد نگهداری باعث از بین رفتن گیاه شده، میتونید از قسمتهای سالم قلمه بگیرید کلا تمام قسمتهای سیاه رو بوسیله چاقوی تیز وضدعفونی شده کات کنیدتا به اوند سالم برسید میتونید هم داخل اب ریشه دار کنید هم داخل کوکوپیت.

دیدگاه‌ها بسته شده است.