۱۰ دلیل اصلی خراب شدن و مرگ کاکتوس‌ ها و راه درمان آن

۱۰ دلیل اصلی مرگ کاکتوس‌ها

۱۰ دلیل اصلی مرگ کاکتوس‌ها: این روزها علاقه مردم به نگهداری از کاکتوس‌ها و گل و گیاه‌های زینتی به صورت روز افزون افزایش پیدا می‌کند لذا مردم در خانه‌های خود شروع به نگهداری از کاکتوس‌ها می‌کنند و کم کم تعداد کاکتوس‌های خود را گسترش می‌دهند تا یک کلکسیون بسیار زیبا از گونه‌های متنوع کاکتوس داشته باشند.

از آنجایی که پیش می‌آید اوایل کار آنها به طریقه نگهداری کاکتوس‌ها چندان آشنا نباشند و کاکتوس‌ها به دلایل مختلف خراب می‌شوند و هدف ما بر آن است تا کاکتوس‌های خریداری شده به بهترین نحو نگهداری شود و کمترین خرابی را داشته باشد تصمیم گرفتیم مقاله‌ای تهیه کنیم که در آن علت اصلی مرگ و خرابی کاکتوس‌ها در آن ذکر شده باشد تا شما بتوانید با رعایت درست و دانستن علت خرابی کاکتوس از خراب شدن گیاهان خود جلوگیری کنید.

۱_ گندیدگی کاکتوس‌ها:
اولین و مهم‌ترین عامل خرابی کاکتوس آبیاری بسیار زیاد آن است. کاکتوس‌ها از جمله گیاهانی هستند که نیازمند آبیاری بسیار کم هستند اما برخلاف طبیعت این گیاهان، تصور می‌شود که اگر به این گیاهان زود به زود آب داده شود گیاه سریع‌تر رشد کرده و ظاهری سرحال و شاداب‌تر خواهد داشت. بعضاً دیده شده است که بعضی دوستان روزانه اقدام به آبیاری کاکتوس‌ها کردند و کاکتوس‌ها پس از مدت کوتاهی خراب شدند. عامل اصلی خرابی کاکتوس‌ها که مربوط به آبیاری زیاد می‌باشد آن است که ریشه پوسیده می‌شود. شما باید متناسب با نیاز گیاه و پس از خشک شدن کامل خاک کاکتوس اقدام به آبیاری آن کنید هر چه سایز گلدان کاکتوس شما کوچک‌تر باشد سریع‌تر خاک گلدان خشک می‌شود و نیاز به آبیاری بیشتری خواهد داشت و اگر گلدان شما بزرگ باشد خاک گلدان دیرتر خشک می‌شود و آبیاری آن باید دیرتر انجام شود. کاکتوس شما هیچ وقت بر اثر مدتی تشنه ماندن خراب نمی‌شود اما علت اصلی خرابی  آبیاری زیاد است. در آبیاری کاکتوس‌های خود اصلاً عجله نکنید و سعی کنید تا خاک گلدان شما کاملاً خشک نشده است به گیاه آب ندهید. برای مطالعه مقاله اصول آبیاری کاکتوس اینجا کلیک کنید.

۲_ سوختگی سطحی:
از جمله دلایل دیگر خراب شدن کاکتوس‌ها سوختگی سطحی است. اغلب تصور می‌شود که کاکتوس گیاهان بسیار مقاوم هستند و می‌توانند به راحتی همانند طبیعت در زیر نور مستقیم خورشید رشد کند، بنابراین کاکتوس را پس از خریدن زیر نور مستقیم قرار می‌دهند که این امر موجب سوختگی سطحی کاکتوس‌ها و در صورت شدید شدن این امر موجب خرابی کامل گیاه می‌شود کاکتوس در طبیعت گیاهان بسیار مقاوم هستند زیرا از همان اول در محیط با شرایط سخت رشد کرده‌اند. اما کاکتوس‌های که شما خریداری می‌کنید در گلخانه پرورش پیدا کرده و آن‌چنان مقاومت زیادی ندارند و اگر بخواهید آنها را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید حتماً باید طی مراحلی آنها را به نور مستقیم خورشید عادت بدهیم و به یک‌باره به هیچ عنوان نباید کاکتوس‌ها را به زیر نور مستقیم خورشید انتقال دهید. زیرا این امر سبب سوختگی سطحی گیاه  و در صورت کنترل نکردن موجب خرابی کامل کاکتوس خواهد شد.

۳_ خراب شدن پایه پیوند: 
از جمله کاکتوس‌های پرطرفداری که مردم اقدام به خرید آن می‌کنند کاکتوس‌های پیوندی هستند. کاکتوس‌های پیوندی در رنگ‌ها و مدل‌های مختلف در بازار موجود است و پایه پیوند آنها بسیار متفاوت است اما بسیار پیش می‌آید که این پایه پیوند پس از مدتی به دلایل مختلف خراب می‌شود معمولاً به علت بزرگ شدن پیوندک یا نگهداری ناصحیح، پایه پیوند خراب می‌شود و پس از خراب شدن پایه پیوند، باید پیوندک از روی پایه جدا شود.

معمولاً برخی از پیوندک‌ها را می‌توان پس از جداسازی از پایه پیوند بر روی خاک ریشه دار کرد اما گونه‌هایی که رنگی هستند نمی‌توانند بر روی خاک ریشه بدهند پس حتماً باید از قبل پایه مناسب برای آنها تهیه کرده باشید تا در صورت خراب شدن پای اقدام به پیوند دادن پیوندک بر روی یک پایه دیگر کنید.

۴_ قارچ ریشه:
مشکلی که اغلب پرورش دهندگان خانگی با آن روبرو هستند قارچ ریشه است. قارچی که باعث پوسیدگی ریشه کاکتوس و در نتیجه آن عدم رشد گیاه و پس از مدتی انتقال قارچ به کل گیاه و خراب شدن آن می‌شود. برای جلوگیری از این امر حتماً باید در منزل خود قارچ کش داشته باشید و در هنگام آبیاری (هر چند ماه یک مرتبه)  قارچ کش در آب خود مخلوط کنید و به گیاهان بدهید این کار هم جنبه درمان دارد هم جنبه جلوگیری استفاده از قارچ کش در هنگام آبیاری کاکتوس‌ها باعث می‌شود که قارچ ریشه کاکتوس شما را آلوده نکند و همیشه ریشه‌های گیاهان شما سرحال و سلامت باشند.

اما استفاده منظم از قارچ کش ها توصیه نمی‌شود سعی کنید به فاصله زمانی دو ماه یک‌بار در هنگام آبیاری با دوز استاندارد از قارچ روش‌هایی مانند کاربندازیم استفاده کنید.

از عوامل اصلی قارچ ریشه رطوبت و دمای بالا می‌باشد. برای خرید سم مخصوص کاکتوس اینجا کلیک کنید.

۵_ قارچ گیاه:
سطح کاکتوس‌های مختلف با تیغ پوشانده شده است و ممکن است در هنگام قرارگیری در کنار یکدیگر و یا حمل و نقل آنها تیغ‌های کاکتوس‌ها همدیگر را زخمی کند و باعث ایجاد شکاف و یا ترک در سطح کاکتوس شود این شکاف‌ها عامل گرفتن قارچ توسط کاکتوس خواهد شد لذا حتماً سعی کنید در صورتی که گیاه شما زخمی شده است آن را از سایر گیاهان جدا کنید و تا بهبود پیدا کند و محل زخم پینه ببندد. سپس کاکتوس را مرتب تحت نظر داشته باشید تا احیاناً گیاه از قسمت زخم شده دوباره بیمار نشود.

۶_ سرمازدگی:
کاکتوس توانایی تحمل دمای زیر صفر درجه و یخزدگی را ندارند و در اثر سرمازدگی فوراً از بین خواهند رفت. برخی از گونه‌ها می‌تواند دمای صفر درجه را نیز تحمل کنند اما اکثریت پس از رسیدن  به مثبت پنج درجه سانتی‌گراد شروع به خراب شدن می‌کنند سعی کنید دمای گیاهان خود زیر ۸ درجه در زمستان نرسد که این امر کم کم موجب خرابی کاکتوس‌ها می‌شود.

اغلب کسانی که در مناطق سرد زندگی می‌کنند و گیاهان خود را در حیاط یا ایوان نگهداری می‌کنند باید با شروع فصل سرما کاکتوس‌ها را به داخل منزل منتقل کنند تا از خرابی آن‌ها جلوگیری شود.

۷_ گرمازدگی:
همان‌طور که برخی از مناطق ایران بسیار سرد هستند برخی دیگر از آنها تابستان‌های بسیار گرم و خشکی دارند بیشتر کاکتوس‌ها نمی‌توانند این دمای گرم را تحمل کنند و رو به خرابی می‌روند. حتماً اگر در مناطق گرم ساکن هستید برای کنترل دما از خنک کننده استفاده کنید. دمای مناسب برای رشد کاکتوس بین ٢٠ الی ۳۵ درجه است اما  کاکتوس‌ها می‌توانند تا دمای مثبت ۴۰ درجه را نیز تحمل کنند. اما دمای بالاتر از ۴۵ تا ۵۰ درجه کم کم باعث پختگی و در نتیجه خرابی کاکتوس می‌شود. کاکتوس از درون خراب می‌شود به یکباره گیاه شما حالت گندیدگی به خود می‌گیرد شاید اوایل مشخص نباشد اما به یک‌باره گیاه شما کاملاً خراب شده و این خرابی گیاه در این مناطق فقط به علت گرمای بسیار زیاد در برخی از مناطق ایران باعث پخته شدن گیاه از درون می‌شود و گیاه به یک‌باره خراب می‌شود لذا حتماً دمای مکان محل نگهداری کاکتوس‌های خود را کنترل کنید.

۸_ شپشک آرد آلود:
از دلایل اصلی خراب کاکتوس‌ها که اغلب تا تمام گیاه به آن دچار نشود متوجه آن نخواهید شد شپشک آرد آلود است این حشره پس از حمله کردن به کاکتوس‌ها از شیره آن‌ها تغذیه می‌کند و به مرور باعث خرابی کاکتوس‌ها خواهد.

علائم حضور شپشک آرد آلود در کاکتوس‌ها وجود نقاط سفید رنگ بر روی سطح کاکتوس به خصوص محل رشد جدید کاکتوس‌ها است.حتماً این گونه افت را جدی بگیرید و در مقاله شپشک آرد آلود طریقه دفع آن را مطالعه کنید. برای مطالعه مقاله کامل مبارزه با شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.

۹_ عدم تهویه نامناسب محیط نگهداری:
خفه بودن هوا و عدم هوادهی مناسب در محیط نگهداری کاکتوس نیز از عوامل خرابی کاکتوس است که به طور کامل در مقاله‌ای دیگر توضیح داده شده است. برای مطالعه ادامه این موضوع اینجا کلیک کنید.

۱۰_ خاک نامناسب:
خاک نامناسب نیز از جمله دلایل اصلی خرابی کاکتوس است. کاکتوسی که نتواند مواد غذایی لازم برای رشد خود را از خاک بگیرد کم کم رو به خرابی و ضعف می‌رود و حتماً برای کاکتوس‌های خود از خاک مناسب که دارای تمامی مواد ریز مغذی و درشت مغذی در خود است استفاده کنید تا گیاه شما به بهترین نحو رشد کند و همیشه سرحال باشد. حال اگر می‌خواهید بدانید که ترکیب خاک شما برای کاکتوس‌ها درست هست. همچنین از استفاده خاک‌های آلوده خودداری کنید. برای مطالعه مقاله ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس‌ها اینجا کلیک کنید. 

۱۰ دلیل اصلی مرگ کاکتوس‌ها۱۰ دلیل اصلی مرگ کاکتوس‌ها

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

20 دیدگاه برای “۱۰ دلیل اصلی خراب شدن و مرگ کاکتوس‌ ها و راه درمان آن

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری ازگیاه رو بفرمایید ولینک مستقیم رو کپی وارسال بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  1. هدا گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    این کاکتوس من چروک پژمرده شده.
    محل و شرایط نگهداریش هم تغییری نکرده
    میشه بگین مشکلش چیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، احتمالا ریشه های گیاه مشکل داره، بهتر هست از خاک در بیارید وریشه ها رو از نظر پوسیدگی بررسی کنید، میتونید از قسمتهای سالم گیاه قلمه بگیرید.

  2. Farzan.m گفته:

    با سلام و تشکر از شما
    کاکتوسی که تهیه کردم بعد از یک هفته از قسمت پایین دقیقا روی خاک داره قهوه ای میشه میشه راهنمایی بفرمایید که برای نجاتش باید چیکار کنم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      درود،ممنون از شما،عکس واضح از گیاه قسمتی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  3. رمضانی گفته:

    سلام وقتتون بخیر. من این کاکتوس رو یک ماه پیش خریدم و همون‌ روز گلدونش رو عوض کردم. تو بالکن کنار بقیه کاکتوسام گذاشتمش بعد از چندروز گلی ک داشت در میاورد(سمت راستِ گیاه مشخصه)خشک شد منم فکر کردم بخاطر دماست آوردمش تو خونه ک خنک‌تر باشه. الان حس میکنم کمرنگ شده از گلدون خارجش کردم تا ریشه‌هاش رو بررسی کنم ببینم خشک شده یا نه ولی نمیتونم تشخیص بدم. میشه لطفا چک کنین و بگین مشکلی براش پیش اومده یا نه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، خشک شدن غنچه بدلیل شوک تغییر محیط نگهداری وتعویض گلدان هست، ریشه های گیاهتون سالم هست میتونید ریشه های فرعی رو مقداری هرس کنید ویا به همون صورت مجدد بکارید ویک هفته در محیط خنک وسایه نگهداری کنید وبعد از یک هفته به محیط اصلی انتقال بدید وابیاری رو شروع کنید.

  4. زهرا گفته:

    سلام و عرض وقت بخیر خدمت کارشناس محترم،چند وقتیه که به علت کمبود جا برای گلهام شلف طبقه ایی زدم هم نور مناسب داره هم هوا ردوبدل میشه ولی دوتا از کاکتوسام کلا از ریشه گندیدن آیا باید جاشو عوض کنم و انتقال بدم به پایین یا که جاش خوبه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گندیدگی ریشه ها دلیلش ابیاری بیش از اندازه، خاک نامناسب ویا نبود زهکش مناسب هست این موارد رو بررسی وایدال کنید ابیاری رو باید زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  5. sepid گفته:

    سلام وباتشکرازمطالب مفیدتان
    من کاکتوسم ازبالادچارچروکیدگی داره میشه
    دلیلش چی میتونه باشه
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  6. Sajad گفته:

    با سلام و تشکر از زحمات شما بعضی از کاکتوسام شیره سفید رنگی ازشون خارج میشه هیچ مطلبی هم در این موضوع در سایت شما ندیدم ممنون میشم راهنمایی کنید شرایط نگهداری در اتاق پشت پنجره جنوبی نور فیلتر شده با شیشه مات کن و آبیاری هرموقع که خاک کشک بشه با زهکشی خوب
    ممنون از راهنماییتون
    http://uupload.ir/files/mzd0_15855742390221526804625.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون از شما،این نوع شیره معمولا در انواع مامیلاریاها بدلیل زخمی شدن گیاه خارج میشه وگیاه برای جلوگیری از بیماری ها وحشرات این شیره رو ترشح میکنه، شیره سفید رو با یک پنبه جدا کنید وروی قسمت زخمی شده محلول قارچ کش اسپری کنید.

  7. سعیده گفته:

    سلام .من همه کاکتوسها و ساکولنت هام رو در دو تا گلدون کاشتم و گاردن درست کردم .۶ ماه بود که داشتن سریع رشد میکردن و خوب بودن.خیلی ناگهانی از پایبن سیاه شدن و افتادن پایین یا ساکولنتا پلاسیده و خشک میشن و میوفتن . همه شرایطی که باید براشون فراهم کردم .علت خرابیشون چیه؟چه کار کنم که از خرابی بقیشون جلو گیری کنم؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گلدان زهکش داره؟ابیاری به چه صورت بوده؟ احتمالا قارچی شدن از گیاهان عکس واضح هم بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  8. Ali Farajpour گفته:

    با سلام و خسته نباشید
    میخواستم بدونم ابیاری کاکتوس ها بعد از تعویض گلدان کی باید صورت بگیره
    من الان گلدان کاکتوس رو عوض کردم همزمان بهش اب هم دادم ایا براش مشکلی پیش میاد ؟ به نظرتون خاکشو از اول عوض کنم ؟ ( چون ریشه کاکتوس خیلی پیچیده بود خاک اصلیش هنوز کنار ریشه هاش هست و فقط کناره های کاکتوس رو از خاک جدید پر کردم )

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، یک هفته بعد از تعویض خاک وگلدان،اگر ریشه ها اسیبی ندیده باشن مشکلی پیش نمیاد،نیاز نیست مجدد تکرار کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.