آیا کاکتوس جز گیاهان آپارتمانی است؟

آیا کاکتوس جز گیاهان آپارتمانی است؟

آیا کاکتوس جز گیاهان آپارتمانی است؟  سال‌های سال است که مردم کشور عزیزمان ایران در منازل خود به نگهداری کاکتوس و گیاهان زینتی مشغول هستند و معتقدند که این گیاهان شادابی و طراوت خاصی را به محیط منزل آنها خواهد بخشید. شما حتی به خاطر دارید که دور حوض‌های منازل قدیمی یا در بالکن و راه پله منزل مادر بزرگ، پدربزرگ‌های خود پر از گلدان‌های زیبای گیاهان مختلف بوده است.

 

روند نگهداری گل و گیاه در منزل به علت داشتن فضای مناسب و محیط پر نور خوب بسیار راحت بوده است اما اکنون با توجه به صنعت آپارتمان سازی و ساکن شدن عده زیادی از جمعیت شهرها در آپارتمان‌ها این سؤال پیش می‌آید که آیا آپارتمان مناسب برای نگهداری کاکتوس است؟

بله یا خیر بودن جواب این سؤال تماماً به شرایط و وضعیت آپارتمان شما باز می‌گردد در حقیقت کاکتوس‌ها گیاهان بسیار مقاوم است و می‌توانند در شرایط مختلف نوری و دمای رشد کنند اما ما رشد مطلوب را از گیاه می‌خواهیم تا گیاه در تمام طول سال سرحال و شاداب باشد و بتواند به رشد و گلدهی خود ادامه دهند و در تمام طول سال شاداب باشند محیط آپارتمان‌ها به گونه‌ای است که دارای حیاط نبوده و نور آنها بسیار کم است و کاکتوس‌ها معمولاً در این شرایط به صورت علفی رشد خواهند کرد و شکل فرم طبیعی خود را از دست خواهند داد پس می‌توانیم بگوییم که محیط آپارتمان چندان برای نگهداری کاکتوس مناسب نیست اما…

اما با داشتن برخی از ویژگی‌ها می‌توانیم در آپارتمان به بهترین نحو کاکتوس‌ها را نگهداری کنید. این ویژگی‌ها، ویژگی‌هایی است که در یک محیط آپارتمانی به راحتی قابل دسترسی هستند و شما می‌توانید مانند تمامی افراد دیگر در آپارتمان‌های خود به بهترین نحو گیاهان و کاکتوس‌ها را نگهداری کنید.

۱_ داشتن پنجره پر نور:
از جمله جاهای مناسب در آپارتمان برای قرار دادن کاکتوس پشت پنجره است پنجره‌های جنوبی معمولاً بسیار برای نگهداری کاکتوس مناسب‌تر هستند.کاکتوس‌های شما می‌تواند در پشت پنجره رشد طبیعی داشته باشد اما دقت کنید که شیشه پنجره شما حالت ذره بینی نداشته باشد زیرا این امر باعث سوختگی سطحی گیاه می‌شود و همچنین اگر شدت تابش نور خورشید در منطقه شما زیاد است سعی کنید اندکی از شدت نور وارد شده پنجره‌ها کم کنید. در پشت پنجره خود از پرده و یا لایه‌هایی که باعث می‌شود هوا به کاکتوس نرسد جلوگیری کنید زیرا این امر نیز باعث گندیدگی کاکتوس‌ها خواهد شد.

۲_ بالکن:
بالکن‌ها محل‌های بسیار خوب و نورگیری هستند که می‌توانید برای نگهداری کاکتوس از آنها استفاده کنید اما چند شرط را باید مد نظر قرار دهید که دمای این بالکن در فصل‌های سرد پایین نیاید و دمای متعادل‌تری داشته باشند و کاکتوس‌ها در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند و اگر این دو شرط را بالکن شما داشته باشد می‌توانید محل مناسبی برای نگهداری کاکتوس‌ها باشد.

۳_ نور مصنوعی:
اگر در آپارتمان و محل زندگی خود دو ویژگی بالا را ندارد. محیط با نور مناسب در پشت پنجره یا بالکن که دارای فضای آزاد در محیط با نوردهی بیشتر است می‌توانید از نور مصنوعی برای تأمین نور کاکتوس‌های خود استفاده کنیم البته ما این روش را چندان توصیه نمی‌کنیم چون معمولاً تهیه تجهیزات نوردهی کاکتوس‌ها و همچنین هزینه برق بالا برای شما زیاد خواهد شد. اما نمی‌توانید باز با رعایت اصولی و تهیه وسایل لازم در قسمتی از محیط منزل قسمتی را به حالت نور مصنوعی شبیه‌سازی‌های کنید تا کاکتوس‌های شما در آن محیط رشد کنند.

قرار نیست که در محیط منزل و آپارتمان شما تمامی شرایط برای نگهداری کاکتوس‌ها مساعد باشد پس اندکی خلاقیت داشته باشید و سعی کنید خودتان محیط مناسب را برای نگهداری کاکتوس‌های خود فراهم کنید.

نویسنده:حمید متین

منبع:میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

4 دیدگاه برای “آیا کاکتوس جز گیاهان آپارتمانی است؟

  1. مانی گفته:

    سلام خسته نباشید من کاکتوس سرئوس دارم فاصله اون از پنجره ۶متری هست ایا نوردهی اون مناسب هست یا باید به خاطر نور دهی اون را نزدیکتر پنجره بیارم ضمنا ابدهی اون هم دو هفته یی یکبار هست ضمنا شهر ما استان بوشهر هست ممنون

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، بله فاصله خیلی زیاد هست ممکنه گیاهتون رشد علفی پیداکنه بهتر هست کنار پنجره بگذارید ونور رو حتما فیلترکنید تا رشد ایدالی داشته باشه.

  2. احمدی گفته:

    با سلام خدمت شما دوستان عزیز.
    سوال داشتم در مورد نور دهی من چند نمونه کاکتوس دارد و که فقط در نور خورشید رشد دارند و در هوای گرم بسیار مقاوم هستند و همه اون ها قلمه زدن یکیش گیاه کاکتوس خرگوشی که تیق پرتاب می‌کنه به نظرتون برای رشد بهتر این ها را در گلخانه قرار بدم .

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، اگر رشد خوبی دارند وگیاهانتون سرحال هستند در همون قسمت نگهداری کنید وجابجا نکنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.