درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا: مانند سایر گیاهان گوشتی و کاکتوس‌ها گیاه آلوئه ورا نیز بسیار مساعد پوسیدگی می‌باشد و در اثر آبیاری زیاد و یا خاک نامناسب گیاه دچار بیماری‌های قارچی شده و می‌پوسد. باید از خاک با زهکشی مناسب استفاده شود و آبیاری به طور منظم و کم صورت گیرد. در فصل خواب گیاه به آبیاری اندکی نیاز دارد.

 

شپشک سپردار:
این آفت از شیره گیاه استفاده می‌کند و موجب کاهش رشد گیاه می‌شود. همچنین به دلیل سپر تیره رنگی که دارند موجب ظاهر نامناسب گیاه می‌شوند. برای درمان باید از سموم سیستماتیک استفاده کنید. برای مطالعه مقاله کامل شپشک سپردار اینجا کلیک کنید.

درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا
کنه تار عنکبوتی:
این آفت نیز از شیره گیاه تغذیه کرده و علاوه بر ایجاد نقاط زرد رنگ بر روی برگها به تدریج موجب زردی تمامی برگ و پژمردگی آنان می‌شود و در نقاطی از گیاه نیز شبکه‌های تار به وجود می آورد.

 

شپشک آردآلود:
شپشک آردآلود بخصوص در ناحیه اتصال برگ‌ها به یکدیگر و یا در سطح خاک مکانی که گیاه با خاک تماس دارد جمع می‌شوند و از گیاه تغذیه می‌کنند. برای درمان شپشک آرد آلود اینجا کلیک کنید.


کپک سیاه:
یکی از بیماری‌های قارچی گل آلوئه ورا است. در گیاهانی که شته شپشک آردآلود و مگس سفید فعالیت می‌کنند به دلیل تولید عسلک سطح برگ چسبناک می‌شود و بعد از مدتی این سطح چسبناک با قارچ دوده‌ای یا سیاه پوشانده می‌شوند. قارچ از عسلک تغذیه می‌کند. این بیماری بیشتر باعث ظاهر ناخوشایند گیاه می‌شود تا بتواند آن را از بین ببرد.

 

پوسیدگی طوقه آلوئه ورا:
این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که بستر گیاه مرطوب باقی بماند. برگ‌ها زرد می‌شوند و ساقه می‌پوسد. باید گیاه را از گلدان در آورده و نواحی پوسیده را جدا کنید. برای چند روز گیاه را در مکانی خشک و به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید که تا حدودی رطوبت را از دست بدهد. سپس با قارچکش‌های مناسب گیاه را درمان کرده و در گلدانی جدید آن را بکارید.

زنگ آلوئه ورا:
در اثر این بیماری لکه‌های کوچک قهوه‌ای یا سیاه رنگ بر روی برگها ظاهر می‌شوند. این بیماری مرگبار نیست اما به ظاهر گیاه آسیب وارد می‌کند. باقی ماندن رطوبت بر روی برگ‌های گیاه و نور کم محیط از جمله دلایل تحریک کننده این بیماری است.

پوسیدگی آلوئه ورا
پوسیدگی آلوئه ورا

 

پوسیدگی باکتریایی:
پوسیدگی باکتریایی برگ، بیماری دیگری است که موجب نواحی تیره رنگ و آبداری را بر روی پایه برگ‌ها به وجود می‌آورد. برگ به تدریج زرد می‌شود و می‌پوسد و گیاه از بین می‌برد. آبیاری بیش از اندازه گیاه از جمله دلایل تشدید کننده این بیماری است.

 

لکه برگی قارچی و باکتریایی نیز بخصوص اگر خیس و مرطوب شدن برگ‌ها به شکل پی در پی انجام گیرد می‌تواند ظهور کند. لکه‌های سیاه یا قهوه‌ای رنگی در طول برگها شکل می‌گیرد و نوک برگها پژمرده و قهوه‌ای می‌شود. عدم خیس شدن برگها و همچنین استفاده از قار چکش‌های حاوی مس می‌تواند بر روی این بیماری مؤثر باشد.

 

شته:
شته  در اثر مصرف شیره و زخمی کردن پوست گیاهان موجب کاهش رشد و ضعف گیاه و همچنین زرد، قهوه‌ای شدن و چروکیدگی برگهای گیاه می‌شود. همچنین شته یکی از عوامل اصلی انتقال عوامل بیماری‌زا در گیاهان است.

 

پس می‌توان نتیجه گرفت که دو عامل اصلی در آلوئه ورا تولید بیماری می‌کند. یک حشرات مکنده که از شیره گیاه تغذیه مکنند و با سموم سیستماتیک باید کنترل شوند. دوم بیماری‌های قارچی که اکثر در اثر رطوبت بالا در اثر آبیاری زیاد مشاهده می‌شود.

پوسیدگی آلوئه ورا

منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

299 دیدگاه برای “درمان آفت و بیماری‌های گیاه آلوئه ورا

  1. حمیده تقوی گفته:

    سلام گیاه آلوئورا دارم که حدود ۱ سالی میشه کوچیکه و توی گلدونه اما هنوز نه پا جوش زده نه رشد آنچنانی داره چیکار کنم تا رشد کنه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

  2. عزیزه گفته:

    سلام وقت تان بخیر ریشه آلوئه ورا من کاملا پوسیده شده من ریشه پوسیده شده را قطع کرده دوباره گیاه خودا در گلدان جابجا کردم ایا دوباره نمو میکنه یا خیر ؟

  3. جواد گفته:

    سلام وقتتون بخیر من متاسفانه گل آلوورا را به مدت ۲۴ساعت در زمستان بیرون از خانه گذاشتم والان ساقه و برگ هاش شل شده اند و برگش زخمی شده و مایع زرنگ رنگ از اون خارج می‌شود چکارش کنم؟آیا برای من و خانواده ام خطری ندارد؟راه درمانش جیه؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، اگر دما زیر صفر درجه بوده گیاهتون یخ زده وطبق فرمایشهای شما اگر از داخل برگها اب زرد خارج میشه گیاه یخ زده وکاری نمیشه انجام داد وبهتر هست دور بندازید.

  4. نازنين گفته:

    سلام. من یک آلوئه ورای بسیار پر پشت داشتم که وقتی هوا سرد شد وارد اتاق کردمش و در کنار رادیاتور هست. اما تمام برگ هایش از پایین لجن کرده اند و جدا میشوند،در خالیکه خاکشان خشک است

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، احتمالا برگها یخ زده تمام برگهایی رو که حالت نرم ولزجی دارند جدا کنید وگیاه رو با فاصله از لوازم گرمایشی نگهداری کنید.

  5. همتا گفته:

    سلام، من یه آلوئه ورا چندساله دارم که وقتی به خونه آوردمش پایه‌اش لق بود حاش رو عوض کردم الان کمی زرد شده و حس میکنم پوسیده چکار کنم احیا بشه

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، گیاه رو ازخاک خارج کنید وریشه رو بررسی کنید اگر پوسیده شدند روی عکس هم مشخص هست که ساقه سیاه شده از قسمتی که پوسیده کات کنید تا به اوند سالم برسید چند تا از برگهای پایینی رو هم جدا کنید تا ساقه بوجود بیاد چند روزی در محیط منزل نگهداری کنید تا قسمت بریده شده کمی خشک بشه بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها بکارید، بمرور زمان ریشه میده وشروع به رشد میکنه در محیط خنک وسایه نگهداری کنید تا رطوبت از دست نده.

دیدگاه‌ها بسته شده است.