آموزش درمان بیماری‌ های انگلی آلوورا

آموزش درمان بیماری‌های انگلی آلوئه ورا

آموزش درمان بیماری‌های انگلی آلوئه ورا: آلوئه ورا یک جنس بسیار بزرگ از گیاهان با آلوئه ورا آبکی و تقریباً گوشتی با گل‌های خوشه‌ای زاویه دار به رنگ‌های زرد، نارنجی یا قرمز است. آنها بومی آفریقا و خاورمیانه هستند و می‌توانند به عنوان گیاهان گلدانی در محیط منزل یا گلخانه و گیاهان فضای باز در مناطق با آب و هوای معتدل کشت شوند.

 

بسته به گونه این گیاه چند ساله می‌تواند به اندازه‌ای از ۵ سانتیمتر تا ۲۱ متر در ارتفاع بلند شود. این گیاهان مقاوم به خشکسالی بوده و خاک نیمه سبک با زهکشی بالا و خورشید کامل تا سایه جزئی را ترجیح می‌دهند از طریق جداسازی پاجوش مادری به آسانی تکثیر شده و به سرعت گسترش می‌یابد.

 

اگرچه اکثر مشکلات مربوط به آلوئه ورا بالغ به عنوان گیاهان گلدانی بیماری‌های قارچی و باکتریایی ناشی از آبیاری بیش از حد یا بستر نامناسب است اما آلوئه ورا ها (چه گیاه کاشته شده در گلدان و چه گیاه فضای باز) می‌توانند از حمله حشرات هم آسیب دیده و رنج ببرند.

 

آسیب شدید به بعضی از آلوئه ورا ها و دیگر گیاهان توسط نوعی کرم میکروسکوپی وارد می‌شود این کرم‌ها بر طیف وسیعی از گیاهان تأثیر می‌گذارند و از عمده آفاتی هستند که آسیب‌های اقتصادی زیادی به محصول وارد می‌کنند در حال حاضر ۳۶۰۰ گونه از این موجودات توصیف شده است که کمتر از ۱۰% از تعداد موجود در این خانواده تحقیق شده است.

 

آسیب شدید به بعضی از آلوئه ورا ها توسط aloe mite یا aloe gall mite شناخته می‌شود. این یک عنصر eriofyid شناخته شده به عنوان aceria aloinis است. این موجودات بسیار کوچک هستند و تنها با استفاده از میکروسکوپ قابل مشاهده می‌باشند. آنها موجوداتی کرم مانند و خزنده‌های ضعیف فقط با دو جفت پا هستند که جمعیت آنها فقط از طریق باد گسترش می‌یابد.

 

شما هرگز نمی‌توانید انگل آلوئه (aloe mite) را در اطراف گیاه خود ببینید اما مطمئناً می‌توانید آسیب‌های ناشی از آن را روی برگ‌های گیاه خود مشاهده کنید. این انگل از بافت‌های گیاهی تغذیه می‌کند در حال تغذیه این انگل میکروسکوپی ماده شیمیایی را به گیاه تزریق می‌کند که سبب رشد توده‌ای زگیل مانند در برگ و ساقه گیاه می‌شود.

 

این توده که به نام سرطان آلوئه ورا یا گال آلوئه ورا شناخته می‌شود اغلب در اطراف حشرات کوچک رشد می‌کند و آنها را از جهان خارج و خطرات آن محافظت می‌کند در حالی که آنها درون تومور ایجاد شده روی گیاه و بافت‌های گیاهی به سرعت رشد کرده و دوران شفیره‌ای را طی می‌کنند.
تا زمانی که این تومورها روی برگ یا ساقه گیاه شما رشد نکرده و بزرگ نشود غیر ممکن است که شما بدانید انگل‌ها یا گالها در آلوئه ورا وجود دارند.

 

راه‌های مبارزه با آفت:
استفاده از حشره‌کش‌های تماسی برای از بین بردن این انگل‌ها بی فایده است زیرا آفات در بافت گیاه قرار دارند. بعضی از افراد موفقیت‌های حاد و کمی را با استفاده از حشره کش سیستمیک گزارش داده‌اند اما حتی اگر حشرات (به طرز معجزه آسایی) ریشه کن شوند باز هم ممکن است تخم آنها باقی مانده و رشد خود را آغاز کند. حذف فیزیکی تنها راه خلاص شدن از شر این موجودات است. بعضی از افراد ممکن است قسمت‌های آلوده گیاه را حذف کنند و بعد از سم‌پاشی با سموم سیستمیک گیاه آلوده را به فروش برسانند برای اطمینان از سلامت گیاه بعد از خرید برای مدت چهار ماه گیاه جدید را قرنطینه و آن را از سایر گیاهان خود جدا نگهدارید و با بروز اولین علائم به فکر راه درمان و چاره باشید.

 

حتی ممکن است شما آلوئه ورا آلوده به گال را با مشاهده اولین نقاط متورم روی برگ و تشخیص زود هنگام آلودگی و حذف برگ‌ها و قسمت‌های آلوده و سم‌پاشی با سموم سیستمیک به ظاهر نجات دهید اما نگهداری این گیاه در کنار مجموعه گیاهانتان خطر گسترش حشرات کوچک را به سایر گل‌ها افزایش می‌دهد.

 

به یاد داشته باشید گیاهان آلوئه ورا کوچک هستند و به راحتی در معرض ابتلا به انواع آلودگی‌ها مخصوصاً آلودگی که در اثر وزش باد منتشر می‌شود قرار دارند. بهترین راه برای محافظت از بقیه آلوئه ورا ها این است که هر گونه گیاه آسیب دیده را از مجموعه جدا کنید هر گونه تورم و برجستگی که به عنوان زگیل به نظر می‌رسد می‌تواند زگیل را تشکیل دهد. گیاهان آلوده را در کیسه زباله قرار دهید و آنها را دور بریزید. هنگامی که گیاهان مشکل ساز حذف شدند برای ضد عفونی حتماً محل را با سموم سیستمیک سم‌پاشی کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

22 دیدگاه برای “آموزش درمان بیماری‌ های انگلی آلوورا

  1. امیرحسین گفته:

    اینم عکس پایه چرمی است که در پیام قبلی خدمتتون عرض کردم. شرایط نگهداری مثل صخره‌ای بوده. روش لکه های بود بعد از اینکه شکافتم دیدم درونش یه چیز های س قهوه‌ای رو به مشکی هست
    مشکل چیست و آیا باید جدا نگه داشت؟
    ممنون از راهنمایی و پاسخگویی تون ?

    • کارشناس 1 گفته:

      احتمالا قارچی شدند بعد از جراحی حتما روی قسمتهای زخم شده محلول قارچ کش اسپری کنید.

  2. امیرحسین گفته:

    سلام
    بنده صخره‌ای کوهی دارم روش قرمز مانند شده میخواستم بدونم از آفتاب سوختگی هست یا که از خانواده های شپش هاست؟ هر ۲۰ روز آب میدم بهش دما حدود ۱۵ و آفتاب هم میگیره
    مورد دوم یه پایه چرمی هست که دیدم روش لکه های قهوه ای رو به مشکی هستش با چاقو شکافتم گیاه رو و دیدم توش یه چیزای سیاه رنگی هست و با چاقو کشیدمشون بیرون. انگل هست آیا؟ و باید جدا باشه از سایر کاکتوس ها؟
    باید چیکار کرد؟
    سوال سوم هم در مورد شپشک آرد آلود هست بنده دیدم رو چند تا از کاکتوس هام شپشک هایی وجود دارند که پاک کردم و از روشون و سریع جدا کردمشون از سایر کاکتوس ها الآنم چیز خاصی روشون نیست میشه انتقال دادپیش بقیه؟

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، این تغییر رنگ در اثر سرما بوجود اومده گیاهتون در حال رشد هست وبخاطر کاهش دما قسمتهایی که تازه رشد میکنند رنگشون قرمز شده میتونید دما رو افزایش بدید بمرور زمان رنگشون تغییر میکنه وسبز میشند در مورد سوال بعدی عکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، برای شپشک بهتر هست بمدت دو هفته درقرنطینه نگهداری کنید واز سایر گیاهانتون جدا باشند وحتما تادوهفته هر روز همه ی قسمتهای گیاهان رو بررسی کنید واگر مورد مشکوکی بود حذف فیزیکی کنید وبهتر هست دو بار هم بافاصله یک هفته سمپاشی با محلول حشره کش رو انجام بدید اینطوری زودتر ازبین میرند. بعد از اینکه مطمعن شدید افتها از بین رفته کنار سایر گیاهان میتونید انتقال بدید.

      • امیرحسین گفته:

        واقعا سپاسگزارم از پاسخ شما
        به جای حشره کش میتونم یه لیتر آب گرم و مایع ظرفشویی یک قاشق چایخوری و نیم فنجان الکل رو ترکیب کنم و اسپری کنم هر ۴ روز؟؟؟

        • کارشناس 1 گفته:

          ممنون از شما میتونید برای شپشکها ازاین محلولی که میفرمایید درست کنید ولی مواظب باشید داخل خاک گیاه نریزه میتونید روی خاک یک نایلون بکشید.

  3. میترا گفته:

    سلام و تشکر از وقتی ک می‌گذارید
    روی گیاه دانه های ریز سیاه زده میتونید بفرمایید مشکلش چیه؟

  4. محمد منصوری گفته:

    سلام روز بخیر
    روی یکی از پاجوشا چن تا لک کوچیک به کی ای افتاده از چیه و باید چکار کنم؟؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید واز گیاه وقسمتهایی که میفرمایید عکس واضح بفرستید، تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، بله مجدد ریشه میزنند ورشد میکنند دو تا از برگهای پایینی قلمه سمت راستی رو هم جدا کنید تا ساقه بوجود بیاد، یک روز استراحت بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها کشت کنید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید وابیاری رو کاملا سطحی انجام بدید،بعد از شروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  5. Parsa گفته:

    سلام و روز بخیر، ریشه الوئه ورام در حال پوسیده شدن بود از خاک دراوردم خشک بشه، واسه ریشه زایی مجدد چیکارش کنم، توی اب بزارم یا خاک؟

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، تمام قسمتهای پوسیده رو کات کنید وبا محلول قارچ کش گیاه روشستشو بدید،یک روز استراحت بدید بعد داخل خاک مخصوص کاکتوسها که متخلخل وماسه ای باشه بکارید ودر محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ابیاری رو سطحی انجام بدید بعد از ریشه زایی وشروع به رشد به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

  6. پارسا گفته:

    راستی دوبار با مانکوزب به مقدار خیلی کم ینی نصف قاشق چای خوری در یک لیتر آب، ابیاری کردمشون، احتمال داره از اون باشه؟

  7. پارسا گفته:

    در رابطه با گیاهی که گفتین در معرض افتاب بوده
    آب که میدادم مثلا حتی با سه لیوان هم خیلی دیر از زهکش خارج میشد با اینکه زهکشای خوبی هم داره
    از اونروز به بعد تصمیم گرفتم فقط یه لیوان اب بدم که اونم از ذهکش نمیاد بیرون، ولی مثلا سه روز یا چهار روز بعدش میبینم که زیر گلدونیم نمناکه و خیس شده
    چهار روزم هست که توی بالکن گذاشتم و در معرض نور مستقیمه، که توی این چهار روز زردیای برگ و نرم شدن برگ حس میکنم بیشتر شده
    راه درمان و پیشگیری چیزی داره نجاتش بدم؟
    پاجوشم زده از کنارش

    • کارشناس 1 گفته:

      اگر اب اضافی براحتی از زهکش خارج نمیشه زهکش گلدان رو بررسی کنید وحتما باز کنید زهکش باز باشه بلافاصله بعد ازابیاری اب اضافی از زهکش گلدان خارج میشه،بهتر هست گیاه رو از خاک دربیارید وزهکش رو باز کنید میتونید به اندازه ی یک سانت کف گلدان ماسه درشت بریزید تا زهکش گرفته نشه، ابیاری وزهکش مناسب بشه رنگ قسمتهای زرد مجدد سبز میشه ولی قسمتی که افتاب سوخته شده درست نمیشه وجای سوختگی روی برگ باقی میمونه.

  8. پارسا گفته:

    این یکی گلم هم همینطوره
    البته برگای قدیمیش شل شده و اینکه خود برگ رو فشار میدم، سفت نیست انگار که ژل داخلش تبدیل به مایع شده
    خاکشم در تصویر موجوره
    امکان داره بخاطر ابیاری زیاد اتفاق افتاده باشه؟
    البته چندتا از برگای جوندارشم قبلا ازش جدا شده
    http://uupload.ir/files/znt2_img_20191231_123650.jpg
    http://uupload.ir/files/l07d_img_20191231_123656.jpg
    http://uupload.ir/files/sff3_img_20191231_123708.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ظاهر گیاه که سالم هست فقط مقداری کمبود نور داره که برگها باریک وعلفی رشد کردن،اگر فقط برگهای قدیمی حالت نرم دارند مشکلی نیست وطبیعی هست، برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند.

  9. پارسا گفته:

    با سلام ، الوئه ورام چند روزه برگای جدیدش هم رنگ پریده شده هم خیلی شل و نرم شده، با دست تکون میخوره ولی برگای قدیمیش سفت و محکمن
    توی این یه هفته اینجوری شدش
    شرایط نگهداریشم تقریبا خوبه ولی چون خاکش خیلی آب رو جذب میکنه یه لیوان و نیم بهش اب میدم، قبلا هرچقدر میدادم از زهکش نمیزد بیرون، خاکش کلا ماسه هستش
    http://uupload.ir/files/nuqv_img_20191231_123439.jpg
    http://uupload.ir/files/bdmc_img_20191231_123505.jpg
    http://uupload.ir/files/qys3_img_20191231_123554.jpg
    http://uupload.ir/files/0gwc_img_20191231_123449.jpg
    http://uupload.ir/files/vdba_img_20191231_123513.jpg

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، بتازگی گلدان یا خاک گیاه عوض شده؟ اب اضافی براحتی از زهکش خارج میشه؟عکس سوم بیشتر شبیه افتاب سوختگی هست،گیاه در معرض نور مستقیم بوده؟

دیدگاه‌ها بسته شده است.