معرفی گیاه آلوئه ورا مارلوسی

معرفی گیاه آلوئه مارلوسی

معرفی گیاه آلوئه مارلوسی: آلوئه مارلوسی یک ساکولنت بزرگ و تک شاخه است که ارتفاع آن تا چند متر می‌رسد برگ‌های پایدار و قدیمی این گیاه چون دامنی در اطراف تنه گسترش می‌یابد. برگ‌های گیاه بزرگ تقریباً گوشتی به رنگ خاکستری مایل به سبز که تا ۱ متر طول دارد. نوارهای قهوه‌ای مایل به قرمز که عموماً در امتداد حاشیه برگ و به طور تصادفی در سایر قسمت‌های برگ دیده می‌شود جلوه خاصی به گیاه داده زیبایی آن را دو چندان می‌کند.

 

این نوع آلوورا بومی آفریقای جنوبی، زیمبابوه، بوتسوانا و موزامبیک می‌باشد. نام لاتین این گیاه aloe marlothii یا Aloe mountain است. برگ‌های گیاه در حاشیه و پشت برگ خارهای کوچک و به ظاهر نوک تیز به رنگ سبز و گاها قهوه‌ای تیره دارد و همین امر باعث شده این گیاه در زبان عامیانه آلوئه خاردار نامیده شود. از اواخر پاییز تا اواخر زمستان گل آذین شاخه‌ای پر از گل‌های زرد مایل به نارنجی تا گل‌های قرمز روشن بر روی گیاه بالغ چشم نوازی می‌کند.

 

شرایط نگهداری گیاه آلوورا:
آلوئه مارلوسی یک گیاه بسیار زیبا و نوع رشد یافته آن بسیار آسان برای نگهداری و پرورش است. همان‌طور که در مورد تمام ساکولنتها هم صدق می‌کند آلوئه هرگز تمایل به سکونت در خاک دائم خیس و مرطوب را ندارد این گونه باید از نظر آبیاری و بستر کاشت به دقت تحت نظارت قرار گیرد. گونه‌ای با رشد کند و آهسته مناسب برای کاشت در فضای باز و یا نگهداری در گلدان است. با بالا رفتن سن و رشد گیاه برگ‌های مسن و انتهایی خشک شده و باید آنها را از روی ساقه حذف کنید.

 

شرایط نگهداری:

آبیاری:
به خشکی خاک مقاوم است و بهتر است اجازه بدهید بین دو آبیاری خاک کاملاً خشک شود در فصول سرد سال آبیاری را محدود و فقط در حدی که ریشه‌های گیاه خشک نشود آبیاری کنید آب زیاد باعث پوسیدگی ریشه و مرگ آلوئه می‌شود.

 

خاک:
نیاز به خاکی نیمه سبک با تخلیه بالا دارد خاک سنگین باعث مانده آبی و پوسیدگی ریشه می‌شود یک مخلوط متخلخل با زهکشی بالا مناسب برای این گیاه است در کشت گلدانی یک سوم شن و ماسه یا سنگریزه یک قسمت مخلوط خاک گلدانی ضد عفونی شده بستر ایده الی برای آلوئه مارلوسی است.

 

دما:
در تابستان درجه حرارت ۲۱ درجه تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد را ترجیح می‌دهد ولی به شرط آبیاری منظم دمای بالاتر و در صورت کاشت در فضای باز تا دمای ۳۰ درجه سانتی‌گراد را دوام می آورد در زمستان و فصول سرد سال سرد آلوئه (مخصوصاً گیاهان کوچک) را از سرما و یخبندان شدید محافظت کنید.

 

کوددهی:
آلوئه ورا را فقط با کود مناسب کاکتوس که درصد بالاتری از پتاس دارد در تابستان تغذیه کنید. در زمستان که گیاه به حالت استراحت و نیمه خاموش است نیاز به کوددهی و آبیاری منظم ندارد.

 

نور:
این گیاه نیاز به مکانی به نور زیاد تا سایه روشن دارد نور مستقیم و زیاد در صورتی که گیاه شما با شرایط نوری اداپته نشده باشد باعث تغییر رنگ برگ به قرمز و در صورت تداوم باعث ایجاد سوختگی می‌شود.

 

تعویض گلدان:
آلوئه گیاه کند رشد است برای همین نیاز به تعویض هرساله گلدان ندارد هر چند سال یک‌بار گلدان این گیاه را در فصل بهار با یک سایز بزرگ‌تر تعویض کنید. برای تقویت خاک می‌توانید هر ساله با شروع فصل بهار مقداری از خاک سطح را برداشته و با خاک تازه جایگزین کنید.

نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

8 دیدگاه برای “معرفی گیاه آلوئه ورا مارلوسی

  1. m.h گفته:

    سلام خداقوت وقتتون بخیر و شادی ایام بکامتون باشه
    گل آلوئه آبی من یک مدت تو محل کم نور بود و گذاشتمش پشت پنجره جنوبی نور مستقیم از پشت شیشه بهش میخوره تقریبا هفته ای یک بار آب بهش میدم لبه هاش قرمز شده و قسمت پایین بعضی از برگاش خشک شدن پاجوش هم نمیده لطفا راهنمایی بفرمایید چکار کنم؟
    با تشکر از لطفتون.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، ممنون، گیاهتون کاملا سالم وسرحال هست قرمز شدن لبه برگها از نور زیاد هست حتما نور رو فیلتر کنید، برگهای خشک شده انتهایی رو به ارامی جدا کنید شرایط نگهداری ایدال بشه پاجوش هم میده میتونید ماهی یک بار با کودهای مخصوص کاکتوسها تقویت کنید.

  2. دیانا گفته:

    سلام روز بخیر
    من یک گیاه آلوئه اریستا دارم، یکسالی که دست من بود هیچ رشدی نداشته، خاک ش ترکیب خاک کاکتوس و کنی پیت ماس. پشت پنجره جنوبی هست و الان که نیمه ی دوم سال در روز دو سه سالی آفتاب فیلتر شده داره و در طول روز جاش پر نور.اولین سوالی که دارم اینه که چرا گل من حالت غنچه و جم شده داره؟ و برگ هاش باز نمیشه
    http://www.upsara.com/images/h547539_.jpg
    یکی از برگ ها جدید متورم شده، علت چیه؟
    http://www.upsara.com/images/x639369_.jpg
    ممنون از وقتی که میذارید

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، احتمالا ریشه های گیاهتون مشکل داره که رشد نمیکنه وهم جمع شده اون برگی که باد کرده داره از بین میره میتونید گیاه رو از خاک دربیارید وریشه های گیاه رو بررسی کنید.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، از نظر پهنای برگها وتیغها متفاوت هستند میتونید هردو گیاه رو یکجا قرار بدید وتفاوتشون رو بررسی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.