علت گل ندادن کاکتوس‌ ها چیست؟

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟ کاکتوس ها از جمله گیاهان گل‌داری هستند که مدتی است جای خود را در منزل ما پیدا کرده‌اند و زینت بخش منازل حیاط و ایوان خانه‌ها شده‌اند. یکی از زیبای های توصیف ناپذیر درباره کاکتوس‌ها گل‌های بسیار زیبای آنها است که هر کس را مجذوب خود خواهد کرد.

 

اما همیشه این سؤال برای علاقه‌مندان به کاکتوس پیش می‌آید که چرا کاکتوس‌های من گل نمی‌دهند؟ پس اگر شما هم جویای علت عدم گلدهی کاکتوس‌های خود هستید این مقاله را دنبال کنید.

 

اول از همه لازم است گفته شود که تمام کاکتوس‌ها با هر نوع شکلی که باشند گل می‌دهند و ما به هیچ عنوان کاکتوس بدون گل نداریم پس شک نکنید تمام کاکتوس‌های منزل شما روزی نیز به گل خواهند نشست.

 

و نکته بعد اینکه فصل گلدهی کاکتوس‌ها از اوایل فروردین شروع می‌شود و تا اواخر تابستان و در برخی واریته ها اوایل پاییز نیز ادامه می‌یابد پس در فصل زمستان انتظار گلدهی از کاکتوس‌های خود نداشته باشید.

 

حال اگر در فصل رشد کاکتوس هستید و کاکتوس شما گل نداده است باید مربوط به یکی از موارد زیر باشد:

 

۱- سن گلدهی:
هر کاکتوس برای اینکه گل بدهد نیازمند رسیدن به سنی خاص است برخی از کاکتوس‌ها زودتر گل می‌دهند و برخی دیگر تا سنین بالا نیز گل نخواهند داد پس برای دانستن سن گلدهی کاکتوس‌های خود به اطلس کاکتوس‌های سایت سر بزنید تا بدانید کدام کاکتوس شما در اولویت گلدهی قرار دارد.

 

۲- نیازهای نوری:
کاکتوس‌هایی می‌توانند به خوبی گل بدهند که به طور کامل نیازهای نوری آنها برطرف شده باشد کاکتوس‌هایی که در شرایط بد نگهداری قرار دارند و به صورت علفی رشد کردند تا زمانی که شرایط برای آنها ایده آل نباشد گل نخواهند داد پس برای آشنایی با طریقه درست نگهداری کاکتوس‌ها و شرایط نوری مورد نیاز برای رشد کاکتوس به قسمت آموزش سایت سر بزنید و از مقالات و کارشناسان ما در این زمینه استفاده کنید.

 

۳- خواب زمستانی:
شاید بعد از سن گلدهی اصلی‌ترین دلیل گل ندادن کاکتوس‌ها عدم خواب زمستانی باشد هر کاکتوس برای اینکه بتواند در طول فصل بهار گل بدهد نیاز به خواب زمستانی دارد به این صورت که با ورود به فصل سرد دمای محل نگهداری کاکتوس اندکی سردتر باشد و آبیاری نیز به طور کامل قطع شود و گیاه رشدی نداشته باشد و سپس در آغاز فصل بهار با شروع گرم شدن هوا آبیاری انجام شود معمولاً در محیط منزل از آنجایی که دما همیشه ۲۵ درجه است و تمام طول زمستان نیز به کاکتوس آب داده می‌شود کاکتوس به خواب زمستانی نمی‌رود و در نتیجه بهار گل دهی ندارد پس حتماً یک فصل اجازه دهید که کاکتوس شما استراحت کند تا بهار بتوانند گلدهی خوبی داشته باشد.

 

۴- خاک و آبیاری مناسب:
کاکتوس‌ها برای رشد بهتر و گلدهی نیاز به خاک مناسب و آبیاری منظم در فصل رشد هستند. پس برای گلدهی به آبیاری آنها دقت داشته باشید و همچنین می‌توانید از کودهای مخصوص کاکتوس‌ها نیز در فصل رشد استفاده نمایید.

 

موارد گفته شده موارد اصلی برای گلدهی کاکتوس‌ها هستند و اغلب با رعایت این نکات کاکتوس شما گل دهی خوبی را خواهد داشت فراموش نکنید که کاکتوس‌ها نیازهای دیگری از جمله خاک خوب و دمای مناسب نیز دارند و این‌ها هم در گل دهی نقش دارند اما نقش آنها کم رنگ‌تر است پس با مطالعه شرایط نگهداری کاکتوس در بانک مقالات سایت علاوه بر اینکه گیاهان سالم و شاداب خواهید داشت لذت گلدهی کاکتوس آن را نیز در فصل بهار خواهد داشت.

گلدهی کاکتوس

علت گل ندادن کاکتوس‌ها چیست؟

نویسنده: حمید متین
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    166 دیدگاه برای “علت گل ندادن کاکتوس‌ ها چیست؟

    1. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین
      ببخشین چندتا سوال راجع به کود دهی داشتم
      بهترین زمان کوددهی کی هستش؟( منظورم صبح یا عصر یا فرقی نداره ؟)
      هربار چه اندازه بایستی کود بدم ؟
      بعداز کود آبیاری لازمه ؟
      ممنونم از راهنماییهاتون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، کودهی بصورت ابیاری،کود اهن شبها بقیه کودها صبح یاعصر فرقی نمیکنه، کوددهی بصورت محلول پاشی صبح قبل از اینکه افتاب روی گیاهان باشه، زمان کوددهی خاک گیاه باید مقداری رطوبت داشته باشه کامل خشک نباشه، نیازی به ابیاری مجدد نیست، به اندازه ای که مقداری ازمحلول از زهکش گلدان خارج بشه.

    2. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین
      ببخشیدزیادمصدع اوقاتتون میشم امروز چون هوای بیرون یکم خنک بودمنم ساعت ۲۰ گلدانو بیرون، اینطور کاورکردم
      کاورکردنم درسته ؟
      ازلطفتون سپاسگزارم.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، بله کار خوبی انجام دادید ولی زمانی که هوا گرم هست ونور مستقیم روی گیاه باشه کاور نکنید باعث پخته شدن گیاه میشه.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید احتمالش هست که خاکش فقیر باشه میتونید ماهی یک بار با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید زهکش گلدان رو هم بررسی کنید که گرفته نباشه.

        • آنیسا گفته:

          بایستی وقتی گلدانو آب میدم حتما آب از زیرش خارج بشه ؟
          اینطور میتونم از زهکشی گلدان مطمئن بشم ؟بی نهایت سپاس از وقتی که گذاشتین .

          • کارشناس 2 گفته:

            ممنون از شما،بله اب اضافی بلافاصله باید از زهکش گلدان خارج بشه اگر خارج نشه اب داخل گلدان باقی میمونه وباعث پوسیدگی ریشه های گیاه میشه وبمرور زمان گیاه از بین میره، اگر زهکش باز نبود حتما باز کنید ویا گیاه رو از گلدان خارج کنید وزهکش رو باز کنید وکف گلدان سنگ درشت بریزید تا سوراخهای گلدان موقع ابیاری توسط خاک گلدان بسته نشه.

            • آنیسا گفته:

              سپاس فراوان از راهنمایی هاتون
              ببخشین این نظر که میگن اگه اونقدر به گلدان آب بدیم که از زهکشی خارج بشه اونوقت موادخاک از بین میره ازنظرشما این نادرسته ؟

              • کارشناس 2 گفته:

                ممنون از شما،ابیاری باید خیلی ارام انجام بشه بصورتی نباشه که خاک توسط اب سوراخ بشه ومقدار کمی اب از زهکش گلدان خارج بشه که اطمینان حاصل کنید که به تمام قسمتهای ریشه اب رسیده واطمینان از باز بودن زهکش گلدان.

    3. آنیسا گفته:

      سلام وقتتون بخیر
      ببخشین این برگهای پایینی وبرگهای زردی که انتهاشون آفتاب سوخته شده میتونم ازش جداکنم یا اجازه بدم خودشون به مرور خشک بشن و بیفتن.
      ازراهنمایی های بجاتون ممنونم.

    4. آنیسا گفته:

      واقعا نمیدونم با چه زبونی از شما تشکر کنم خداخیرتون بده
      این گل رزم واقعا گیاه عجیبیه هرکدوم از برگا به یه شیوه رشد می کنن منم چون هیچ تجربه ای دراین زمینه ندارم میگم نکنه آفت زد یا رطوبت و نورش کم یا زیاد شده واقعا ببخشید اینطور میشه که مصدع اوقات میشم.

        • آنیسا گفته:

          بزرگوارید شما محبت میکنید
          ببخشیداین گل ناز یخی هم قبلا تویه گلدون کوچیک با خاک پیت ماس بود گلدونشو بزرگ کردم با خاکی که نرم و رنگش تقریباسیاه بوداما قبلا استفاده شده بود
          اوایل خیلی خوب رشد کرد اما بعد مدتی بعضی برگها زرد و پژمرده شدن
          فک کردم از کمبود نور و آبیاری زیاد هس
          نورو زیاد کردم وتا خکاکش کاملا خشک نشه آبیاری نمیکنم
          از محبت شماممنونم

    5. آنیسا گفته:

      ببخشین سوالاتم طولانی شد
      الان که هوا گرمه میتونم بزارم بیرون بمونه ؟
      امروز دیدم برگهای بالایی تقریبا بنفشن دلیلش چیه ؟
      بیرونم بایستی که کنارش گل نیس مه پاشی رو انجام بدم ؟
      ممنونم از راهنماییهاتون

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برگهایی که تازه رشد میکنند برنگ بنفش هستند بمروز زمان سبز پررنگ میشند که طبیعی هست، میتونید بمرور زمان به فضای ازاد عادات بدید اوایل صبح به فضای باز انتقال بدید وسعی کنید خاکش رو مرطوب نگهدارید نگذارید به این صورت خاکش خشک بشه مه پاشی رو هم اوایل صبح یا عصر که نور روی گیاه نباشه انجام بدید. هر ۱۵ روز یک بار هم با کودهای کامل گیاه رو تقویت کنید.

        • آنیسا گفته:

          سلام چشم، بینهایت سپاس از لطفتون
          فرمایشات شمارو مو به مو انجام میدم شب قبلش خاک رو مرطوب کردم اماچون اوایل صبح مقابل نور آفتاب بود فقط یه سمت سطح خاک خشک شده بود زیر خاک هنوز مرطوب بود عکس گرفتم بعدش دوباره آبیاری کردم تا صبح فردا خشک نشه

    6. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین
      ببخشین برای این گل رز ۸ساعت نور رو باید تامین کنم ؟
      اگه از صبح حدودا ساعت ۸تا۱۲:۳۰آفتاب بگیره براش کافیه ؟

    7. آنیسا گفته:

      واقعا ازتون ممنونم خیلی لطف کردین ببخشین من مزاحم شما میشم هیچ سایتی مثل این سایت اطلاعات جامع و کاملی راجع به گلها نداره
      مخصوصاگل رز(ازبذرتاگل دادن و مشکلات این مراحل) و به موقع و بی چشم داشت پاسخگوی سوالات کاربران نمی باشد .
      سایتتون فوق العادس مخصوصا قراردادن آپلود مستقیم عکس

    8. آنیسا گفته:

      ببخشید علت اینکه برگهای بزرگتر یکم پژمرده اند چی میتونه باشه
      این رز پیش چنتا گل جلوی پنجره تو آشپزخونه س
      فرمودین مه پاشی کنم
      آیا هر روز این کارو انجام بدم
      سپاس فراوان از لطفتون

      • کارشناس 1 گفته:

        از گرما وکمبود رطوبت محیط میتونه باشه، دو روز یک بار میتونید مه پاشی کنید اگر دما خیلی بالاست روزی یک بار.

    9. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشید
      من امروز گل رزم رو ناخواسته داخل تشت فلزی روی دیوار گذاشتم که احیانا باوزش باد نیفته
      اونجا آفتاب خیلی خوب بود بعد چند ساعت متوجه شدم انتهای بعضی برگا سوخته و جمع شده ممنون میشم راهنماییم کنید دلیلش چی بوده؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، دراثر گرما ونور مستقیم گیاهتون افتاب سوخته شده فلزات گرما رو جذب میکنن وبرای همین محیط بیش از اندازه گرم شده احتمالش هست که ریشه گیاه پخته شده باشه. برای مدتی در محیط خنکی نگهداری کنید اگر ریشه ها سالم باشند مجدد شروع به رشد میکنه.

    10. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین
      حدودا یه هفته اس گل رزی که( تو گلدانش کود حیوانی ریخته بودم )خاکشو عوض کردم روزای اول مقابل آفتاب گذاشتم بعدشم درمعرض نور مستقیم آفتاب قراردادم
      آیا کارم اشتباه بوده ممنون میشم راهنماییم کنید
      برای اینکه گلم خراب نشه چیکار بایستی انجام بدم ؟
      اینم عکس فعلی بعداز عوض کردن خاک

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، ممنون، نه کارتون درست بوده در حال بهبود ورشد هستند، کم کم برگها دارن سبز میشند، یک ماه بعد از تعویض خاک میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید، سعی کنید خاک رو مرطوب نگهدارید ولی غرق اب نکنید هر زمان حس کردید سطح خاک خشک شده ابیاری رو انجام بدید چون هنوز کوچک هستند وکم ابی باعث از بین رفتن ریشه ها میشه. میتونید کنارشون چند گیاه دیگرهم بگذارید تا رطوبت محیطشون فراهم بشه.

        • آنیسا گفته:

          خیلی خیلی لطف کردین
          واقعا ازتون ممنونم خیالم راحت شد
          ببخشید احساس کردم این برگی که یکم جمع شده داره کم رنگ میشه گفتم شاید داره خراب میشه
          خیلی معذرت میخوام سوالاتم زیاد شدن علت اینکه شبا یکم برگ جمع میشه چی میتونه باشه ؟ممنونم از راهنماییتون

          • کارشناس 1 گفته:

            سلام، از سرما ویا کمبود رطوبت محیط میتونه باشه شبها اگر دما پایین هست میتونید شبها کاورکنید تا از سرما محافظت بشه وصبها کاور رو بردارید. زمانی که نور روی گیاه نیست میتونید مه پاشی کنید تا رطوبت کافی داشته باشه.

    11. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین
      نماز روزه هاتون قبول درگاه حق
      ببخشید کود حیوانی پوسیده چه ویژگی هایی باید داشته باشه
      مثلا وقتی روش آب میریزیم نباید بویی داشته باشه ؟؟؟؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون، همچنین،کود پوسیده دامی هیچ بویی نداره حتی وقتی روش اب ریخته بشه بویی نخواهد داشت بهترین کود دامی کودی هست که از تولیدش حداقل سه الی پنج سال گذشته باشه وکاملا پوسیده شده باشه.

    12. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین واقعا از لطف شما سپاسگذارم
      اما متاسفانه نتونستم مرحله آخر آپلود عکس رو از این طریق براتون ارسال کنم

    13. آنیسا گفته:

      سلام خسته نباشین ممنونم بابت مقاله عالیتون من یه کاکتوس کریسمس تو گلداندون دارم پژمرده و زرد میشه ممنون میشم بگین علتش چی میتونه باشه ؟
      هر موقع خاکش خشک بشه بهش آب میدم نورش از پشت پنجره اس ،دمای محیطش دمای اتاق هستش

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر جفت پایه باشه بله نیاز به گرد افشانی دارید برای این کار باید دو گیاه پایه داشته باشید که همزمان گل داشته باشند تا بتونید گرد افشانی کرده وبذر بگیرید. ولی اگر تک پایه وخود گرد افشان باشند نیازی به گردافشانی نخواهد بود.

    14. سی سی گفته:

      سلام، خیلی ممنون از مطالب مفیدتون
      من سه تا گل اشک تمساح دارم که الان تقریبا شش سالشونه. ابیاری و نور و خاکشون عالی و مرتب هستش، هفت ماه پیش هر سه تاشون رو چون پایه هاشون نازک تر بود و بالای ساقه ها ضخیم تر بودن قلمه زدم و بعد از ریشه دادن مجدد توی خاک کاشتمشون، ارتفاعشون بیشتر از یک و نیم متره و بدون نیاز به تکیه گاه مثل تنه ی درختچه ها، محکم و سلامت هستن الان. ولی نمیدونم چرا گل نمیدن، یعنی ممکنه بعد اینهمه سال اصلن گل ندن؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، گلدهی بستگی به شرایط نگهداری داره، نور ،دما،ابیاری ایدال باشه به گل میشینه این گیاه بعد از سه سالگی شروع به گلدهی میکنه گلها در زمستان نمایان میشه، الان که قلمه زدید اگر قدشون یک ونیم متر شده زمستان با توجه به شرایط نگهداری به گل میشینه.

      • کارشناس 2 گفته:

        چه نوع کاکتوس هست اسم علمی یا اسم عامیانشو میدونید؟ کاکتوسهابرای گلدهی به شرایط خاص وسن بلوغ نیاز دارند که سن بلوغ در انواع واریته ها متفاوت هست.

    15. هیمن گفته:

      سلام وقتتون بخیر و انشالله همیشه موفق باشید مطالب خیلی ارزنده و بسیار آموزنده هستن
      ببخشید یه سوال دارم اگه تو فصل استراحت کاکتوسها اونا رو جایی بذارم که به نسبت فصل رشد نور کمتری داشته باشه مشکلی براشون پیش نمیاد

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ممنون از توجه شما دوست گرامی،نور اگر بصورت سایه روشن باشه مشکلی پیش نمیاد.

    16. Farzin گفته:

      سلام. نوشتید تو زمستان آبیاری رو کامل قطع کنید. اینجوری کاکتوس ها از بین نمیرن؟من جایی زندگی میکنم که اوایل اسفند تو ظهر آفتاب از تابستون شدیدتره گاهی!یا تو زمستون سه چهار روز دیر اب دادم کاکتوس چروک شده . آفتاب مستقیمم نیست . دما هم که دست خودمون نیست وقتی بیرون گرمه . یعنی این کاکتوس ها شرایط گلدهی شون پایین میاد طبق مقاله. چه راهکاری دارید ؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، دمای نگهداری اگر بین ۵_۱۰ درجه باشه هیچ مشکلی پیش نمیاد، وتا شش ماه نیازی به ابیاری ندارند، در صورتی کاکتوسها چروک میشن که دمای نگهداری بالای ۲۰ درجه باشه که در این شرایط باید ابیاری انجام بشه.کلا زمان استراحت ،باید در دمای ۱۰_۵ درجه نگهداری بشن تا در بهار به گل بشینند.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.