علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون: فیلودندرونها گیاهانی بسیار زیبا با برگ‌های بزرگ، جذاب و جدا از هم هستند که توانایی رشد و زندگی در محیط با نور کم و حتی نور مصنوعی را دارند. گاهی اوقات برگ‌های این گیاه می‌تواند به رنگ سبز کمرنگ مایل به زرد یا سبز با لکه‌های قهوه‌ای باشد که ظاهر گیاه را بسیار نا زیبا می‌کند.

 

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در برگ‌های فیلودندرون شاداب خود با لکه‌های قهوه‌ای شبیه سوختگی مواجه شده و در اولین واکنش از خود بپرسید چرا برگ‌ها سوخته است؟

 

چند علت احتمالی برای این مشکل وجود دارد. فیلوندرونها برای رشد ایده آل به آبیاری منظم و رطوبت محیطی نسبی و نور خاصی نیاز دارند با مشاهده علایم بیماری در اولین حرکت شرایط محیطی و نگهداری را بررسی کنید.

 

آبیاری:
فیلودندرون برای سالم ماندن نیاز به آبیاری منظم و کمی رطوبت بستر دارد اگر فاصله بین دو آبیاری زیاد است و خاک گلدان برای مدت طولانی خشک می‌شود یا برعکس خاک دائم خیس است این خود می‌تواند علت بروز مشکلات باشد. هنگامی که شما گیاه فیلودندرون را آبیاری می‌کنید بهتر است آن را به نحوی آب دهید که آب اضافی از حفره‌های انتهای گلدان تخلیه شود ریشه‌های این گیاه تمایل ندارد مدت زیادی در خاک خیس بماند به این خاطر اطمینان حاصل کنید زهکشی گلدان باز و گلدان دارای حفره انتهایی زیاد باشد.

 

آبیاری کم و خشکی کشیدن خاک و برعکس می‌تواند لکه‌های قهوه‌ای فیلودندرون را ایجاد کند. همچنین آبیاری با آب‌های املاح دار می‌تواند باعث رسوب نمک در خاک و آسیب به ریشه و ایجاد لک روی برگ‌ها شود از آب بدون املاح یا مانده برای آبیاری استفاده کنید.

 

نور:
نور هم می‌تواند عامل بروز تغییراتی در برگ‌های این گیاه شود. فیلودندرون بیشتر تمایل به دریافت نور غیر مستقیم و محیطی دارد حتی در نور مصنوعی هم این گیاه شاداب و سرحال است اما اگر شما فیلودندرون خود را در پشت پنجره‌های نورگیر یا فضای باز با نور مستقیم و زیاد خورشید قرار دهید می‌تواند سبب ایجاد آفتاب سوختگی یا تغییر رنگ برگ‌ها از سبز به زرد شود.

 

فیلودندرون همچنین از نور کم و مکان دائم سایه رنج می‌برد از این‌رو در زمستان و یا در اتاق تاریک ممکن است برگ‌ها شروع به زرد شدن کند.

 

بیماری‌ها:
لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی برگ‌های فیلودندرون می‌تواند به وسیله بیماری باکتریال نیز ایجاد شود. لکه‌های زرد رنگ روی برگ‌ها، نوک سوختگی برگ‌ها که پیشروی دارد یا لک قهوه‌ای با هاله زرد رنگ می‌تواند نشان بیماری باکتریال باشد. اگر گیاه شما آلوده به باکتریال یا اسپور قارچ است بهتر است از بقیه گیاهان جدا کرده و برگ‌های بیمار و آسیب دیده را از انتهای متصل به ساقه کات کنید با هر برش قیچی را ضد عفونی کنید.

 

اگر برگ‌های گیاه در حجم وسیعی آلوده شده بهتر است آنها را در سه مرحله با فاصله زمانی کات کنید تا شوک به گیاه وارد نشود. بیماری باکتریال درمان ندارد و تنها راه حذف قسمت‌های آلوده. بالا بردن گردش هوا و بهبود وضع نگهداری گیاه است.

 

برای جلوگیری از آلوده شدن گیاهان سالم گردش هوا را بالا ببرید مخصوصاً زمانی که خاک را آبیاری می‌کنید. از مرطوب کردن دائم برگ‌ها اجتناب کنید. باکتری‌ها برای زندگی و گسترش نیاز به رطوبت و گرما دارند با بهبود شرایط محیطی ادامه زندگی را برای آنها مختل کنید.


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    110 دیدگاه برای “علت ایجاد لک قهوه‌ای در برگ‌های فیلودندرون

    1. سارا گفته:

      با سلام و عرض خسته نباشید. من گیاه برگ انجیری دارم، نوک برگ هاش قهوه ای و بعد از مدتی کاملا زرد میشه. میشه راهنمایی کنیم چیکار کنم؟ نورش خوبه، اب هر وقت خاکش خشک شد میدم. اب کتری همیشه روی اجاق هست برای رطوبت خونه. کود سه بیست هم دادم.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    2. فرشته گفته:

      سلام وقت بخیر
      من حدودا یک ساله که یک گیاه فیلادندرون امپریال سبز دارم. هفته ای یکبار آب میدم بهش و پشت پنجره‌ای که آفتاب نداره گذاشتمش. تا الان وضعیتش عالی بود ولی چند روزه که روی برگهاش لکه های کمرنگ دیده می شه و کمرنگ شدن. دیگه مثل سابق سبز نیستن. ممنون میشم اگه اطلاعاتی در این مورد دارین منو راهنمایی کنین.


    3. زهرا گفته:

      سلام وقت بخیر. من یه گیاه برگ انجیری گرفتم که تابستون خیلی رشدش خوب بود سه تا برگ جدید هم داد. اما از وقتی وارد پاییز شدیم، رشدش متوقف شده و اینکه روی بعضی برگهاش یسری لکه های قهوه ای مثل زخم دراومده. یکی از برگهاشم لبه اش زرد و بعد سیاه میشد که هی برگ رو کوچیک میکرد و من برگ رو قطعش کردم.
      چندبارم سم دیازینون زدم به گیاه. ولی تاثیری نداشته انگار. لطفا راهنماییم کنید.

    4. مرضیه گفته:

      سلام خواهش میکنم به سوال من جواب بدین گلدون فیلودندرون بلک من از وقتی خریدم تا یه برگ جدید درمیاره برگای قبلش مثل حالت زنگ زدگی میشه و خراب میشه دوسه تا برگش رو از ته قطع کردم ولی الان باز دوتا برگش اینطوری شده توروخدا بگو‌چکارش کنم ?? ابیاریش منظم بوده با آب بدون املاح جزیره داره نورش هم خوبه

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، کمبود نور باعث این مشکل شده بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    5. شیوا گفته:

      سلام، گیاه اریکای من از زمانی که گرفتم شروع کرد به زرد شدن نوک برگا و خشک شدن برگهای نزدیک ساقه و یکم به یه سمت خم شده، روی ساقه اش دونه های قهوه ای ایجاد شد که من بهش مانکوزب زدم و بعد دو هفته دیازینون ولی بازم برگاش خشک و زرد میشه، هفته ای یکبار با دو لیوان آب آبیاری میکنم و از پنجره شمالی ۹ متر فاصله داره.
      http://uupload.ir/files/1ya_16019216939288815931676675432765.jpg
      http://uupload.ir/files/2aum_160192171346630860101478616435.jpg
      http://uupload.ir/files/9pn9_1601921736431217934786769342328.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، استفاده از ابهای دارای املاح بیشتر باعث این مشکل میشه،برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید رطوبت محیط رو هم افزایش بدید میتونید از جزیره زیر گلدانی برای تامین رطوبت محیط استفاده کنید، تمام برگهای خشک شده رو کات کنید ،رطوبت زیاد خاک باعث لکه های سیاه روی ساقه گیاه میشه میتونید اطراف ساقه گیاه مقداری ماسه بریزید.

    6. شیوا گفته:

      سلام، من یه گیاه فیلودندرون بلک دارم که از وقتی گرفتم اولش خوب بود داشت برگ جدید میزد ولی یهو رشدش متوقف شد برگاش به سمت پایین اوویزون شد و الانم لکه های نارنجی رویی برگاش ایجاد شده، من تو هوای شمال هفته ای یکبار آبیاری میکنم و فاصله تا پنجره شمالی ۶ متره که همیشه با پرده پوشیده شده، علتش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید.
      http://uupload.ir/files/77cc_16019201912216239489597365328697.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، برای ابیاری از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید ،وجود فلوراید ونمک داخل اب باعث این مشکل میشه.

    7. ریرا گفته:

      سلام
      دو تا از برگای فیلندرونم کامل زرد شد افتاد ولی شاخش هنوز تو خاکه چکار باید بکنم؟
      بقیه برگاشم دارن کم کم زرد میشن
      هر وقت خاکش خشک میشه بهش اب میدم
      نمیدونم چکار کنم تو یجا خوندم باکتری گرفته و هیچ کاری نمیشه کرد.
      البته برگ جدید هم داره میده.

        • ریرا گفته:

          یک ماهه که از شمال هریدم و اوردم تهران
          اولش یکی از برگاش زرد بود بعد کم کم همش زرد شد و الان چهارتاش کامل زرد شده و ریخته
          هروقت خشک‌میشه بهش اب میدم و حدودا تو ۳ متری پنجره قرار داره.
          خاک و گلدونشو عوض نکردم گلدونو داخل سبد حصیری گذاشتم.

          • کارشناس 1 گفته:

            تغییر محیط نگهداری باعث زرد شدن برگهای گیاهان میشه، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید گیاه رو در جای ثابتی که دما ونور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وزیاد جابجا نکنید، بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه زرد شدن برگها متوقف میشه وشروع به رشد میکنه ،رطوبت محیط رو با جزیره زیر گلدانی افزایش بدید.

    8. شیوا گفته:

      سلام، من یه گیاه فیلودندرون بلک دارم که از وقتی گرفتم اولش خوب بود داشت برگ جدید میزد ولی یهو رشدش متوقف شد برگاش به سمت پایین اوویزون شد و الانم یه لکه روی یکی از برگاش ایجاد شده، علتش چی میتونه باشه لطفا راهنمایی کنید.

    9. کتایون گفته:

      سلام
      من دو هفته ست یه فیلادندرون خریدم گلدونشو عوض کردم و خاکش هم خاک برگ و… پشت پنجره شمالی، آفتاب نمیخوره بهش ولی در روز نور خوبی داره، هر وقت خاکش حسابی خشک میشه آب میدم اما از ۵ تا برگش دو تاش دچار لکه های قهوه ای شدن و از انتها هرس کردم اما الان دو تا برگ دیگه اش لک قهوه ای دارن نمیدونم علتش چیه شاید به خاطر جا به جا شدن و عوض شدن گلدونه، میشه بهم کمک کنین؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، چندین شوک یکجا به گیاه وارد شده،برگهایی رو که زرد شدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید ،گیاه رو در محیط ثابتی که نور، دما وتهویه ی مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید،بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    10. ریرا گفته:

      سلام من بتازگی گیاه فیلندرون از شمال خریدم و اوردم تهران
      دوروز اول خوب بود بعد شروع کرد بعضی جاهای برگش زرد و سپس قهوه ای بشه.
      گیاهمو داخل گلدون حصیری گذاشته بودم همونجا بهش اب میدادم امروز دیدم کرم های سفید خیلی ریزی زیر گلدونش هست .
      از سبد حصیری خارجش کردم.
      تقریبا هروفت خاکش خشک میشد بهش اب دادم که تقریبا میشد هفته ای یکبار. نورشم در طول روز نور داره از فاصله ۴ متری پنجره
      ممکنه زرد شدنش بخاطر کرم ها باشه؟ یا شوک جابه جاییه؟

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شوک جابجایی هم باعث زرد شدن برگهای گیاهان میشه افتها هم همینطور، برگهای زرد رو جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید، خاک گیاه رو میتونید دو بار بافاصله یک هفته با محلول حشره کش ابیاری کنید تا افتها از بین برند. گیاه رو برای مدتی در جای ثابتی که دما ونور وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    11. حامد گفته:

      سلام وقت بخیر
      لطفا دلیل ایجاد لکه های قهوه ای رنگ روی برگهای فیلودندرون من را بفرمایید
      آبیاری هفته ای ، نور غیر مستقیم

      http://uupload.ir/files/b28_3010f2af-bd38-4661-9652-fae6f9d044b7.jpeg

      http://uupload.ir/files/abau_dfb0c397-d50f-4ab6-88ba-0729969eb5aa.jpeg

      http://uupload.ir/files/sc8n_cafbdfd4-412a-4fc3-bae2-4b3c5a84c6b6.jpeg

      http://uupload.ir/files/rbhu_c0bfa03a-097c-41d9-a6d7-8906377335a4.jpeg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، بیشتر شبیه سوختگی هست،زمانی که نور روی گیاه هست روی برگها مه پاشی نکنید،زیر گلدانی رو خالی از اب وخشک نگهدارید،پشت برگها رو از نظر وجود افت بررسی کنید،خاک رو زمانی که رطوبت از دست داد ابیاری کنید.

    12. ایدا گفته:

      http://uupload.ir/files/9sic_photo5881982803527185634.jpg
      http://uupload.ir/files/wuyi_photo5881982803527185633.jpg
      سلام من یک قلمه ی فیلودندردن دارمکه ساقش حدود یک متره و برگش هم بزرگه توی آب نگهش میدارم و ساقش یه مقذار از اول آسیب دید ولی چون خیلی سریع آونداش اومدن بیرون قسمت آسیب دیده رد نچیدم الان بعد از ۲ هفته شرایطش اینطوریه و فقط از یه قسمتش ریشه اومده بیرون میشه بگید چیکار کنم که قلمم از بین نره و ریشه بزنه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، فقط برگ هست یا ساقه هم داره؟ اگر ساقه اصلی نباشه ریشه نمیزنه باید ساقه اصلی هم باشه، فکر نمیکنم اونا ریشه باشند، از کل گیاه عکس بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    13. آرام گفته:

      سلام وقت بخیر من ی فیلندرون بلک دارم ک اول حالش خوب بود چند روز خونه نبودم و از زمان بازگشت دایم دار برگا یکی یکی حالت سوختگی میگیر،ممنون میشم راهنمایی کنید

    14. آرام گفته:

      سلام وقتتون بخیر گیاه من ساقه های پایین ش از زیر لک قهوه ای میزنه و انگار ارتباط برگ با تنه گیاه قطع میشه و میمیره، گیاه زیادی آب نخورده اصلا و گاهی دیر تر هم آب دادم و هوا هم گرمه براش، لطفأ علت قهوه ای شدن ساقه برگ های پایینی و شاداب نبودنش رو بهم بگید لطفأ، ممنونم

    15. ناشناس گفته:

      من یه فیلودندرون بلک خریدم و یکی از برگ هاش نارنجی شد و منم جداش کردم ، چند روز بعد یه برگ دیگش هم نارنجی شد و اونم جدا کردم ، الان بعد تقریبا یک هفته یه برگ دیگه هم داره نارنجی میشه ، می‌خواستم بدونم دلیلش چیه؟ اخه گل منم زیاد برگ نداره و کلا از اول ۵ تا برگ و یه برگ جدید داشت که دوتا از برگها نارنجی شد ، در ضمن برگ ها اصلا زرد نیست و کاملا نارنجی میشن

      • کارشناس 2 گفته:

        گیاه رو اگر بتازوی تهیه کردید طبیعی هست بهتر هست برگهایی رو که تغییر رنگ میدند جدا نکنید صبر کنید کامل خشک بشن بعد جدا کنید تغییر محیط نگهداری به گیاه شوک وارد میکنه وگیاه با زرد کردن برگهای قدیمی عکس العمل نشون میده هر بار که برگ تغییر رنگ میده جدا بشه گیاه مجدد برگ دیگری رو زرد خواهد کرد واین فرایند ادامه پیدا کنه گیاه از بین میره، پس بهتر هست صبر کنید برگها کامل خشک بشه بعد جدا کنید، برای کاهش شوک وارده گیاه رو بمدت یک هفته در محیط خنک ونیمه سایه نگهداری کنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید.

    16. پوریا گفته:

      سلام وقت بخیر به مدت ۱ ماه گیاه فیلودندرون برگ انجیری گرفتم … از روز اول از گلدانهای دیگه جدا بوده .. یک بار سم سوین بش دادم جهت حشرات احتمالی البته خاک بررسی کردم چیزی ندیدم در مرحله بعد قارچ کش با ترکیب ۴۰ درصد مانگزوب/۱۵ درصد پنکونازول/۲۰ درصد Chlorothalonil و ۵ درصد Cymoxanil به فاصله ۳ روز و ۳ بار ..و کلا در مدت ۱ ماه ۱ بار غبار باشی انجام دادم … بعد یک هفته از قطع پاشش قارچکش هنوز چنین لکه های قابل مشاهدست چطور میتونم مطمعن بشم که مشکل قارچی برطرف شده؟ قارچ کش کاربندازیم هم خریدم ولی هنوز استفاده نکردم
      http://uupload.ir/files/43s_1.jpg
      http://uupload.ir/files/tzoh_2.jpg
      http://uupload.ir/files/rboa_3.jpg
      http://uupload.ir/files/zc2x_4.jpg
      http://uupload.ir/files/93q6_5.jpg
      http://uupload.ir/files/m7pd_6.jpg

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، نیازی به این همه سمپاشی با این فاصله کم نیست گیاه سالم مونده باید شکر کنید، استفاده بیش از اندازه از سموم باعث مسموم شدن گیاه شده وگیاه بمرور زمان ازبین میره. فاصله استفاده از سمها یک الی دو هفته هست،زرد شدن برگها در اثر ابیاری نامنظم بوجود میاد گیاهتون مشکل قارچی نداره بعضی از لکه ها هم در اثر ضربه فیزیکی احتمالش هست که بوجود اومده باشه ،ابیاری رو منظم انجام بدید زمانی که سطح خاک خشک شد،رطوبت محیط رو هم با مه پاشی روزانه ویا جزیره زیر گلدانی تامین کنید.

    17. مريم گفته:

      http://uupload.ir/files/rhf1_image.jpg
      http://uupload.ir/files/4yc_image.jpg
      http://uupload.ir/files/6xxa_image.jpg
      http://uupload.ir/files/e09r_image.jpg
      سلام من این گیاه رو هدیه گرفتم، نوشته بود در برابر نور کم مقاومه تو توضیحاتش، الان در فاصله حدود ٣ متری پنجره جنوبی گذاشتمش، وقتی خاکش حدود یک بند انگشت خشک می شه بهش اب میدم، این زخمه روی برگ رو هم از روز اول داشت وامروز دیدم این برگش که عکسش رو گرفتم براتون افتادع می شه بگید مشکلش چیه؟

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، فیلدندرون بلک هست، زرد وخشک شدن برگهای قدیمی طبیعی هست، تنش تغییر محیط نگهداری هم باعث زرد وخشک شدن برگهای قدیمی میشه که طبیعی هست، میتونید به مرور زمان به نزدیک پنجره که نور کافی دریافت کنه انتقال بدید کمبود نور داشته باشه برگها سبز خواهند شد.

    18. ساحلی گفته:

      سلام و تشکر از سایت خوبتون
      من یه کاکتوس دارم ۶ طبقه شده ولی اخیرا متوجه شدم دو طبقه بالایی رنگ ساقه شون به نارنجی یا قهوه ای کم رنگ تغییر کرده میخواستم بپرسم علتش چی میتونه بیماری قرچی باشه..
      با تشکر
      http://uupload.ir/files/djo9_dsc_0130.jpg

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام،ممنون از شما،گیاهتون الوئه جوواناست،Aloejuvenna مشکل خاصی نداره، قبلا کمبود نور داشته که ساقه کمی رشد علفی کرده بعد نورش تامین شده وبه حالت ایدال رشد کرده معمولا ساقه الوئه ها به این رنگ میشه.مقداری با دو انگشت فشار بدید اگر نرم نباشه مشکلی وجود نداره سالم هست وجای نگرانی وجود نداره.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.