مهم‌ترین بیماری‌های گیاه آگاو

مهم‌ترین بیماری‌های گیاه آگاو
مهم‌ترین بیماری‌های گیاه آگاو: آگاو آمریکن که معمولاً گیاه قرن نامیده می‌شود گیاهی بیابانی و شاداب بومی مکزیک است. این گیاه می‌تواند طی سالیان طولانی زنده بماند و رشد کند. بزرگ‌ترین آگاوها گیاهان بالغی هستند که می‌توانند ۱/۵۰ تا ۲/۵۰ متر در ارتفاع و ۲۰تا ۳۰ سانتیمتر در عرض گسترش یابند. اگاو امریکن بوته گیاهی بسیار زیبا با برگ‌هایی به رنگ آبی یا آبی مایل به خاکستری با تیغ‌هایی سیاه رنگ است. علیرغم اینکه اگاوها گیاهان مقاومی هستند اما از شرایط نامناسب نگهداری و برخی آفات و بیماری‌ها رنج می‌برند.
شرایط نامناسب نگهداری:
اگاو امریکن می‌تواند هر شرایط نگهداری را تحمل کند تا زمانی که در خاک‌های سبک با تخلیه بسیار بالا کاشته شود خاک‌های با زهکش نامناسب یا ذرات به هم چسبیده باعث پوسیدگی ریشه و ابتلا اگاو به انواع بیماری‌های قارچی می‌شود.
این اگاو می‌تواند تا دمای ۱۵- درجه سانتی‌گراد را برای مدت کوتاه و به شرط خشکی بستر تحمل کرده، زنده بماند اما برگ‌های گوشتی و گسترده آن در این دما آسیب دیده و دچار یخزدگی می‌شود اگر که دمای زیر صفر را برای چند ساعت طولانی تحمل کند.
بافت آسیب دیده یخ زده سیاه شده، خشک می‌شود و منظره ناخوشایندی ایجاد می‌کند.
قسمت‌های آسیب دیده بهبود نمی‌یابد و تنها راه حذف آنها است اما خود گیاه با رسیدن فصل گرم بهبود یافته و دوباره رشد فعال را شروع می‌کند.
در فصول سرد محصور کردن گیاه با پوششی که به ان آسیب نزند برای گیاهان کاشته شده در فضای باز و نگهداری اگاوهای گلدانی در مکان سرپوشیده این گیاه را از آسیب یخزدگی محافظت می‌کند.

بیماری‌ها:
پوسیدگی ریشه و بیماری قارچی انتراکنوز: اگر چه برای گیاه قرن هیچ مشکل جدی برای بیماری وجود ندارد T اما پوسیدگی ریشه که در اثر آبیاری زیاد، خاک سنگین و نامناسب، زهکشی بد و تخلیه ضعیف و بستر بیش از حد مرطوب می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.
پوسیدگی ریشه باعث چروک و بدشکل شدن و تغییر رنگ برگ‌ها می‌شود و ادامه این شرایط باعث ایجاد بیماری قارچی می‌شود متأسفانه پس از ابتلا گیاه به بیماری قارچی نمی‌توان آن را درمان کرد و گیاه به طور کامل از بین می‌رود.
یکی دیگر از مشکلات اگاو بیماری انتراکنوز قارچی است. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که بستر کاشت بیش از حد و برای مدت طولانی مرطوب باشد
در این شرایط پاتوژنهای قارچی فعال شده و ضایعات و لکه‌هایی روی برگ‌ها ایجاد می‌کنند با پیشرفت بیماری تمام برگ‌های گیاه دچار لکه‌های سیاه رنگ با توده‌ای اسپور قرمز یا نارنجی می‌شود برای جلوگیری از گسترش بیماری هرگونه بافت گیاهی آلوده به آنتراکنوز را بلافاصله حذف کنید.

آفات:
در بیشتر موارد گیاه قرن مشکلات جدی ندارد اما یک استثنا وجود دارد. پوسیدگی ریشه و حمله آفت سوسک پوزه بلند معمولاً دست به دست هم داده و می‌تواند یک آگاو بالغ چندین ساله را از پا در آورد . حشرات بالغ به پایه گیاه می‌روند تا تخم‌ریزی کرده و تخم‌های خود را در بافت گیاهی آلوده قرار دهند، لاروها از تخم خارج شده و راه خود را به قلب (آوند) گیاه ادامه می‌دهند اگاو مبتلا به آفت در اثر فعالیت لاروها چروک و ضعیف شده و بوی نامطبوعی منتشر می‌کند. بافت پوسیده گیاه در نهایت سقوط می‌کند و گیاه می‌میرد. کنترل این آلودگی مشکل است اما اسپری پایه گیاه با حشره کش سیستمیک در بهار اغلب از حمله این آفت جلوگیری می‌کند.

توصیه‌ها:
نگهداری اگاو در شرایط مناسب تا حدود زیادی از ابتلا گیاه به افت و بیماری جلوگیری می‌کند. این گیاه وقتی در مناطق کاملاً آفتابی کاشته می‌شود بهتر عمل می‌کند اگرچه آنها می‌توانند در شرایط محیطی با نور متوسط یا سایه نور نیز زنده بمانند.
گیاه آگاو در خاک‌های شنی یا سنگی با رطوبت خشک و متوسط رشد می‌کند این گیاهان مقاومت زیادی در برابر خشکسالی دارند و نیاز به آبیاری متوسط و نامنظم در فصول تابستان تا سالم بمانند. گیاهان را در شرایط کاشت گلدانی در گلدان‌های مناسب با سایز گیاه نه خیلی بزرگ نه خیلی کوچک کشت کنید. مراقب تیغ‌های اگاو باشید آنها می‌توانند به شما صدمه بزنند.
مهم‌ترین بیماری‌های گیاه آگاو
نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

68 دیدگاه برای “مهم‌ترین بیماری‌های گیاه آگاو

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، برگ الوده رو جدا کنید ودور بندازید گیاه رو با محلول قارچ کش دو بار بافاصله یک هفته ابیاری کنید، موقع ابیاری روی برگها اب نریزید وابیاری رو زمانی که یک سوم خاک گلدان خشک شد انجام بدید. نه سرایت کننده نیست، رطوبت محیط روهم کاهش بدید.

  1. صدف گفته:

    سلام خسته نباشید گیاه اگاو لاله ای من توی خونه برگاش ب سمت پایین افتاده شدن بردمش تویه تراس بنظرم داره بدتر میشه
    ۵ روز یک بار بهش اب میده ممنون میشم راهنماییم‌کنین?

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ممنون، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید.

  2. فریبا گفته:

    سلام. من یه گل آگاو خریدم و یک برگ به تازگی باز کرده وقتی برگ و باز کرد به سمت پایین رفت و بعد از چند ساعت به بالا حرکت کرد. دو سه بار این حرکت و زد و آخر از پایین برگ از دو جا ترک برداشت و شکست. بنظرتون علت چی بوده ک همش تغییر میکرده؟ پشت پنجره ی غربی گذاشتم.

    • کارشناس 1 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگ جدیدی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • کارشناس 2 گفته:

          گیاهتون کمبود نور داره شکستن برگ از ابیاری زیاد میتونه باشه یا استفاده از کودهایی که ازت زیادی دارند، خاک برگ اب رو مدت زمان زیادی حفظ میکنه ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید وبمرور زمان گیاه رو به محیط پرنوری انتقال بدید.

  3. مسعود خدابخشی گفته:

    سلام آگاو من ابتدا خیلی عالی بود اما مدتی هست برگ های نزدیک خاک (معمولا یک برگ) مثل عکس به مرور سیاه و پژمرده و خشک و جمع میشه و راحت از ساقه جدا میشه نوک برگ ها هم که خار داره حدود نیم سانت سیاه میشه ممنون میشم راهنمایی کنید.

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، ابیاری نامنظم باعث خشک شدن نوک برگهای گیاهان میشه مشکل اساسی گیاهتون گلدان بزرگ هست، میتونید گلدانش رو کوچکتر کنید وابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید خاکش هم مناسب به نظر نمیرسه خاک اگاوها بهتر هست متخلخل باشه. موقع تعویض گلدان وخاک ریشه های گیاه رو هم از نظر پوسیدگی بررسی کنید ابیاری نامنظم باعث پوسیدگی در ریشه هم میشه.

  4. کاربرچت گفته:

    سلام من یه آگاو ابلق دارم .گنجشک ها برگهای رو خوردن.برای همین روی گل رو نایلون سفید انداختم.امروز دیدم لکه های زرد کمرنگ روی برگهاشه.یعنی برای نایلونی یا آفت زده؟ راه درمانش چیه؟

  5. ژاله گفته:

    سلام و ادب
    من اگاو دارم یکساله اصلا رشد نکرده تازگی برگهاش کمی چروکیده شدن چه کنم

    • کارشناس 2 گفته:

      سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    • کارشناس 1 گفته:

      بله، شپشک سپردار هست با کمک یک پنبه اغشته به الکل تمام قسمتهای قهوه ای رو پاک کنید وبعد از حذف فیزیکی تمام افتها، گیاه رو با محلول حشره کش دو بار با فاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید در این دو هفته هر روز تمام قسمتهای گیاه رو بررسی کنید اگر مورد مشکوکی بود حتما حذف فیزیکی کنید.

دیدگاه‌ها بسته شده است.