علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

علت زرد شدن برگ‌های یوکا چیست؟

یوکا گیاهی است که شما می‌توانید آن را در داخل یا خارج از منزل رشد دهید این گیاهی است که نیاز به مراقب زیادی ندارد و در انواع شرایط و بستر کشت سبز می‌ماند در واقع هنگامی که گیاه یوکا از شرایط قلمه‌ای خارج شد بسیار بعید است که با سهل انگاری در نگهداری از بین برود اما شرایط نامطلوب نگهداری برای مدت طولانی ممکن است برگ‌های گیاه زرد شده ریزش کند.

 

دلایل زرد شدن و خشک شدن برگ‌ گل یوکا

۱- آبیاری غیر اصولی اولین دلیل زرد شدن برگ‌ های یوکا:

اولین و شایع‌ترین علت زردی برگ در یوکا آبیاری زیاد است اگر شما به طور مرتب بستر کاشت این گیاه را آبیاری کنید یا از خاک سنگین با زهکشی نامناسب استفاده کنید مانده آبی در خاک ایجاد شده و ریشه‌ها به تدریج شروع به پوسیدگی می‌کنند پوسیدگی ریشه باعث عملکرد بد آن در جذب آب شده و برگ‌ها زرد می‌شود و می‌ریزد. برای اینکه یوکای شادابی داشته باشید و در آبیاری دچار مشکل نشوید بهتر است از خاک‌های شنی و مالچ‌های آلی در ترکیب خاک استفاده کنید.

 

۲- گلدان نامناسب:

وقتی یوکا را در داخل خانه نگه می‌دارید بهترین راه برای حفظ حداقل رطوبت این است که آنها را در گلدان‌های کوچک و فقط یک سایز بزرگ‌تر از اندازه گیاه کشت کنید. گلدان‌های بزرگ حجم زیادی خاک را در خود دارد و همین امر باعث می‌شود رطوبت زیادی را در خود نگه دارد و طول می‌کشد تا بین دو وعده آبیاری خاک خشک شود در این مواقع باید صبر کنید تا تمام لایه‌های خاک رطوبت را از دست بدهد.

 

۳- نور:

دلیل دیگر برای زرد شدن برگ‌های یوکا نور کم و ضعیف خورشید است گیاه یوکا بهترین رنگ برگ را زمانی دارد که بتواند نور مستقیم خورشید را برای چند ساعت در روز دریافت کند.

اگر گلدان یوکا در مکانی قرار دارد که گیاهان اطراف آن را احاطه کرده و نور کمی دریافت می‌کند بهتر است گیاهان را کنار بزنید و مکان نگهداری آن را تغییر دهید شما ممکن است تصور کنید نگهداری این گیاه در گوشه‌ای از منزل که نورگیر است یا پشت پنجره آفتابی برای یوکا آپارتمانی کافی است اما میزان نور دریافتی به پنجره بستگی دارد. برای این گیاه پنجره‌های جنوبی بهترین هستند. نور خورشید مستقیم از طریق پنجره‌های دیگر به اندازه کافی قوی نیست و گیاه نمی‌تواند نور مورد نیاز را دریافت کند.

هنگامی که شما گیاه یوکا را در منزل با نور کم نگهداری می‌کنید ممکن است در ماه‌های اول برگ‌ها سبز و قوی باشد اما در واقع این رنگ پایدار نیست و برگ‌ها به زودی شروع به زرد شدن می‌کند زمانی که تولید مواد غذایی نمی‌تواند با نیازهای گیاه مطابقت داشته باشد.

 

۴- تمیز بودن برگ ها و برای تنفس بهتر:

یوکا در داخل منزل عموماً از گرد و غبار ایجاد شده بر روی برگها باعث مسدود شدن راه‌های تنفسی می‌شود رنج می‌برد شما می‌توانید هر دو یا سه روز یک‌بار با پارچه نخی نمور برگ‌ها را تمیز کنید یا از اسپری آب برای حذف آنها کمک بگیرید.

 

۵- زرد شدن برگ‌ یوکا در اثر سن گیاه:

برگ‌ های مسن و پایینی گیاه یوکا در اثر بالا رفتن سن زرد شده و ریزش می‌کند این یک امر کاملاً طبیعی است در اغلب موارد شما می‌توانید برگ‌های زرد را با کشیدن ملایم از روی گیاه جدا کنید در صورت لزوم از چاقوی تیز برای کات کردن برگ‌های زرد استفاده کنید.

 


نویسنده: خانم یزدانی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

    495 دیدگاه برای “علت زرد شدن و خشک شدن برگ‌ های گل یوکا چیست؟ بهترین راه درمان

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وقسمتهایی که میفرمایید بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    1. سیما گفته:

      سلام. یوگا من خیلی سر حال بود ولی متاسفانه ۱بچه شیطون دوغ ریخت پای گلدان. اب دادم بهش که از زیر گلدان خارج بشه.جاش هم کنار پنجره جنوبی هست. تهویه هوا هم داره.هر ۱۰ روز هم بهش اب میدم. اما الان که حدود ۲۰ روز از اون جریان دوغ میگزره برگهای تازه که بالا هستند دارند سبز کمرنگ میشن رو به زردی
      چه کار باید کنم واسش
      ممنون میشم راهنمایی کنید

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، اگر ۲۰روز گذشته روی گیاه تاثیر نذاشته وابیاری کردنتون خوب بوده که دوغ ازخاک خارج شده، کمرنگ شدن برگها دلیلش کمبود نور هست ویا کمبود مواد غذایی درخاک میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار گیاه رو تقویت کنید وگیاه رو در محیط پرنوری نگهداری کنید وگلدان روهر هفته نود درچه بچرخونید تا به همه ی قسمتهای گیاه نور کافی برسه.

        • سیما گفته:

          خیلی ممنون از پاسخگوییتون
          لطفا کود مناسب و خوب رو هم معرفی کنید
          چون شناخت رو کود ندارم متاسفانه

          • کارشناس 1 گفته:

            ممنون از شما، از کودهای کامل مثل ۲۰،۲۰،۲۰ یا کود بیو بیست طلایی ماهی یک باربرای تقویت گیاهتون میتونید استفاده کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، ریزش برگها وسست شدن شاخه ها از کمبود نور وابیاری زیاد هست این موارد رو بررسی و ایدال کنید زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه، ابیاری رو زمانی که خاک کامل خشک شد انجام بدید گیاهتون کمبود نور داره به محیطی انتقال بدید که حداقل روزانه ۴الی۶ ساعت نور کافی دریافت کنه.

    2. بهاره اسدی گفته:

      سلام وقت بخیر گل کراسولای خرفه ای من شاخه هش سست شده چند روزیکبار میفته زمین میشه لطف کنید راهنمایی کنید

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    3. سمیعی گفته:

      سلام وقت بخیر گیاه یوکای من یه مدت برگاش افتاده شد بعد پودر های سفیدک‌زد بنده بهش قارچ کش اسپری کردم و حدود ۱۰ روزگذاشتمش داخل بالکن تا نور مستقیم بگیره حالا بدتر شده و‌رنگ برگا زرد شده ممکن راهنماییم کنین ممنون میشم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، عکس واضح از گیاه وبرگها بفرستید تا بهتر بتونیم راهنماییتون کنیم.

    4. بهاره اسدی گفته:

      سلام وقت بخیر گل یوکای من رافرمودید باید قارچ کشی کنم میخاستم ببینم چند بار این کار رابه فاصله چند روز انجام بدم

    5. فردوسیان گفته:

      سلام دوست عزیز
      برگ های گیاه بصورت خمیده و ساقه های آن زرد و نرم شده چه کاری میتونم براش انجام بدم که وضعیت آن بهبود پیدا کنه
      نور مستقیم ندارد . آبیاری آن هم تا زمانیکه خاک گلدان خشک میشود آب میدهم

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، گیاهتون بیحال هست ابتدا تهویه محیط رو بالاببرید تا اکسیژن کافی دریافت کنه، کمبود نور هم داره، زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه واب اضافی بلافاصله از زهکش گلدان خارج بشه، زیر گلدانی رو هم خالی ازا ب وخشک نگهدارید، گیاه رو در محیطی نگهداری کنید در قسمت پررفت وامد نباشه ویا با باد کولر در تماس نباشه، ابیاری رو هم زمانی که سطح خاک دوبند انگشت خشک شد انجام بدید، از اب بدون املاح وهمدمای محیط استفاده کنید.در محیط پرنوروفیلتر شده نگهداری کنید حداقل روزی ۴ساعت نور کافی دریافت کنه.

    6. الهه گفته:

      سلام
      گیاه من از برگهای پایینی شروع کرده به زرد شدن و لکه دار شدن
      میشه راهنماییم کنید
      هفته ای یکبار آب میدم و نور کافی هم میگیره

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، از گیاه وبرگها عکس واضح بفرستید وشرایط نگهداری رو هم بفرمایید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

    7. نیلوفر گفته:

      با سلام گیاه یوکای من از پایین برگ ها داره زرد میشه کنار پنجره هست اما نور کافی نمیگیره و هر ده روز یکبار بهش آب میدم چند وقت پیش آفت کش زدم هزارپا های کوچیک از خاکش اومد بالا

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، تغییر محیط نگهداری بیشتر باعث این مشکلات میشه که طبیعی هست گیاه رو درجای ثابتی که نور ودما وتهویه مناسبی داره نگهداری کنید وجابجا نکنید ورطوبت محیط رو افزایش بدید بمرور زمان با محیط جدید ادابته بشه بهبود پیدا میکنه.

    8. Roham گفته:

      سلام یوکای من برگاش زرد و حالت لوله شده و پودر سفید رو برگاش مشهوده . معمولا بین ۱۰روز تا ۱۴ روز ابیاری میکنم لطفا راهنمایی بفرمایید.

      • کارشناس 1 گفته:

        سلام، بیماری قارچی سفیدک پودری هست،سعی کنید رطوبت محیط رو کاهش بدید وروی برگها اب نریزید دما رو هم بررسی کنید که پایین نباشه این نوع قارچ در رطوبت زیاد ودمای پایین فعال میشه، میتونید گیاه رو با محلول قارچ کش پنکونازول دو باربافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید ویا اگر به این نوع قارچکش دسترسی ندارید از شیر کم چرب هم میتونید استفاده کنید، دوقاشق از شیر کم چرب ودوقاشق اب جوشیده سرد شده رو با هم مخلوط کنید وبایک دستمال نرم ونخی به این محلول اغشته کنید وتمام برگهایی روکه الوده شدن پاک کنید. سه الی چهار روز یک بار این کار رو تکرارکنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        موقع ابیاری داخل برگها اب نریزید موندن اب بمدت طولانی باعث بیماری قارچی در گیاه شده، تمام برگهای الوده رو جدا کنید وگیاه رو با محلول قارچ کش سمپاشی وابیاری کنید. ونور رو حتما فیلتر کنید.

    9. طلایی گفته:

      سلام،یوکای من،برگاش بلند شده و کمرنگ،جوانه های پایین هم از داخل خشک شدن و برگاش زرد شدن،چکار کنم?هر ده روز اب میدم،پشت پنجره که بعد از ظهر ها نور خوبی داره گذاشتمش

      • کارشناس 2 گفته:

        سلام، شرایط نگهداری از گیاه رو بفرمایید وعکس واضح از گیاه بفرستید تا بهتر راهنماییتون کنیم.

        • جعفری گفته:

          هفته ای یکبار آبیاری میکنم
          نورش خوبه
          برگ هاش دارن زرد و لوله میشن
          تنه هم داره تحلیل میره

          • کارشناس 1 گفته:

            زرد شدن برگهای جدید از کمبود نور میتونه باشه، عکستون واضح نیست اگرروی برگها یک لایه نازک مثل سفیدک پودری وجود داره بهتر هست با قارچ کش پنکونازول گیاه رو دو بار بافاصله یک هفته سمپاشی وابیاری کنید.

              • کارشناس 1 گفته:

                ممنون، گیاهتون به بیماری قارچی سفیدک پودری مبتلا شده رطوبت محیط رو کاهش بدید ودما رو بالا ببرید وگیاه رو دو بار با فاصله یک هفته با محلول قارچ کش پنکونازول ابیاری وسمپاشی کنید.

      • کارشناس 1 گفته:

        درود، کمبود نور وابیاری بیش از اندازه باعث این مشکل میشه زهکش گلدان رو بررسی کنید که گرفته نباشه وابیاری رو زمانی که سطح خاک دو بند انگشت خشک شد انجام بدید وبمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

      • کارشناس 2 گفته:

        برگهای قدیمی بمرور زمان فرسوده شده واز بین میرند که طبیعی بعد از اینکه کامل خشک شدن میتونید جدا کنید.

    10. مجتبی گفته:

      سلام یوکای من سرحال نیست برگای پایینش خشک شده از وسطم ی چنتایی خشک شده لطفا راهنماییم کنین

      • کارشناس 2 گفته:

        درود، برگهایی رو که خشک شدن جدا کنید، زرد شدن برگهای بالایی دلیلش کمبود نور هست بمرور زمان به محیط پرنور وفیلتر شده انتقال بدید.

    11. زهرا گفته:

      زهرا سلام ممنون راهنمایی کردید به من بگید تقویتی هم بهش بدم چه نوع تقویتی ممنون میشم این گیاه خوب میشه

      • کارشناس 2 گفته:

        ممنون از شما، بعد از بهبودی کامل میتونید با کودهای کامل ماهی یک بار تقویت کنید از کود npkسه بیست ویا از کودهای مشابه میتونید استفاده کنید.

    دیدگاه‌ها بسته شده است.