نگهداری ژیمنو کالیسیوم میهانوویچی یا ژمینو شکلاتی رنگی

نگهداری ژیمنو کالیسیم میهانوویچی رنگی

نگهداری ژیمنو کالیسیم میهانوویچی رنگی: حتماً کاکتوس‌های زرد، صورتی یا قرمز که بر روی کاکتوس دیگری پیوند شده را دیده‌اید، اسم علمی این کاکتوس‌ها Gymnocalycium mihanvichii است. ژیمنو کالیسیم میانویچی که به اختصار ژیمنو کالیسیم می‌نامیم به عنوان کاکتوس چانه، کاکتوس ماه یا ژیمنو رنگی نیز شناخته می‌شود. ژیمنو توپی شکل و تیغ دار که با افزایش سن، از اطراف آن کاکتوس‌های کوچکی در کنار کاکتوس مادر می‌روید. این نوع کاکتوس‌ها ۴ تا ۵ سانتیمتر رشد و قطر آن به حدود ۶ سانتیمتر می‌رسد.

 

ژمینو ها شامل دسته‌های بزرگ از کاکتوس‌های جهش یافته هستند که تنها به دلیل کم یا نداشتن کلروفیل به رنگ قرمز، نارنجی متمایل به بنفش تیره هستند. بسیاری از کاکتوس‌های رنگی به آسانی قابل رویش هستند ولی به علت عدم انجام فتوسنتز در انتهای دوران نهالی می‌میرند. تنها راه ادامه حیاتشان پیوند با کاکتوس دیگری که کلروفیل طبیعی دارد است تا برای نهال جهش یافته کلروفیل تولید کند. گیاهی که ژیمنو را روی آن پیوند می‌خورد را تنه می‌نامیم. ژمینو های مختلفی را می‌توان برای این کار انتخاب کرد و پرورش داد، اما بهترین گزینه برای این امر کاکتوس هیلوسرئوس (Hylocereus) است. ژمینو های رنگی اکثراً در کشور هلند تولید و صادر می‌شوند که به همین دلیل با عنوان کاکتوس هلندی یا ژمینو هلندی هم معروف هستند که از طریق بذر و قلمه به راحتی قابل تکثیر هستند.

 

حال شرایط نگهداری ژمینو را به اختصار توضیح می‌دهیم:

 

خاک:
خاک مناسب برای نگهداری، با زهکشی مناسب و ماسه شسته، پیت ماس و کوکوپیت میباشد.

 

نور:
این گیاه به نور بالا نیاز دارد اما نباید در معرض شدید نور خورشید و یا در نور کم نگهداری شود. اگر ژمینو را در خانه نگهداری می کنید پنجره های جنوبی بهترین مکان هستند.

 

آبیاری:
در فاصله دو آبیاری اجازه دهید خاک کاملاً خشک شود و سپس اقدام به آبیاری نمایید. از ریختن آب بر روی ژمینو اجتناب کرده و در محیطی با رطوبت کم و هوای خشک آبیاری کنید.آبیاری پی در پی موجب پوسیدگی گیاه می شود.

 

کوددهی:
به کود زیادی احتیاج ندارد ولی در فصل رشد میتوان با کودهای ان پی کا گیاه را کوددهی کرد.

 

گلدهی:
گل های ژیمنو به رنگ قرمز صورتی و زرد و به قدرت ۵ تا ۸ سانتیمتر می باشد که ظاهری ابریشمی دارند.

 

دما:
دمای بین ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد را می پسند.

 

تکثیر :
این کاکتوس به دلیل نداشتن کلروفیل به تنهایی قادر به زندگی بر روی خاک نیستند و تنها راه تکثیر آنها از طریق پاجوش است که بر روی پایه جدید پیوند زده می شود.

 

نحوه کاشت بذر ژمینو:
برای آموزش کاشت بذر کاکتوس اینجا کلیک کنید.

نحوه پیوند زدن:
زمانیکه در قسمت ابتدای ژیمنو کالیسیم، به قطر تقریبی ۱٫۵ رسید، می‌توانید آن را جدا کنید. با یک چاقوی تیز و با دقت کامل این کار را انجام دهید و برشی تمیز و دقیق در سرتاسر طول پایه گیاه ایجاد کنید. به همان اندازه روی تنه گیاه اصلی را هم برش و قلمه را به گیاه اصلی پیوند بزنید. دقت کنید هر دو سطح برش خورده در ساقه گیاه اصلی و قلمه دقیقاً روی هم قرار بگیرد. پیوندک را با کش محکم کنید تا فاصله بین پایه و پیوندک نباشد. گیاه پیوند زده شده را با یک کیسه نایلونی بپوشانید و در دمای ۲۱ درجه سانتی‌گراد، به مدت ۲ ماه نگاه دارید.
نگهداری ژیمنو کالیسیم میهانوویچی رنگی
نویسنده: محدثه مفتاحی
منبع: میهن کاکتوس

مقالات مشابه

پیشنهاد خرید

2 دیدگاه برای “نگهداری ژیمنو کالیسیوم میهانوویچی یا ژمینو شکلاتی رنگی

دیدگاه‌ها بسته شده است.